Sivu 28/55

Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 01 Maalis 2019, 15:02
Kirjoittaja Saukki
PW kirjoitti:

. Meneekö Saukillakin se vaijeri yläkautta jarrulle?

Menee yläkautta.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 02 Maalis 2019, 11:22
Kirjoittaja PW

Eipä se taida jarruvaijerin vetosuunnan kääntäminen juuri auttaa, tulee ehkä jyrkempi mutka ja sinne jää kuitenkin kondenssivedelle mutkapaikka jossa jäätyä :?
Jospa olisivat tajunneet laitta jarrun toiseen asentoon, veto vaakaan, lyhyempi vaijeri, loiva mutka :? No ei voi mitään - kesä tulee, ei vaijerikaan jäädy ;)


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 02 Maalis 2019, 16:01
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Eipä se taida jarruvaijerin vetosuunnan kääntäminen juuri auttaa, tulee ehkä jyrkempi mutka ja sinne jää kuitenkin kondenssivedelle mutkapaikka jossa jäätyä :?
Jospa olisivat tajunneet laitta jarrun toiseen asentoon, veto vaakaan, lyhyempi vaijeri, loiva mutka :? No ei voi mitään - kesä tulee, ei vaijerikaan jäädy ;)

Näitä on hankala lukea, kun ei ole kuvaa vaijerin kulusta. Ei löytynyt edes Questin huoltomanuaalista. Laitan tähän nyt pelkkiä mielikuvia ja luuloja vaijerin kulusta kahvoilta jarrulle.

Onko vaijerin vapaa osa tosiaan ylhäältä alas vetävä, kuten tuosta vivun pään muodosta voisi päätellä. Vaijeriputken ulkopää siis pyöräkotelossa ylös päin. Olisihan se nyt paljon parempi, jos vaijerin pyöräkotelon puoleinen pää olisi iskarin kylkeä pitkin ensin putken pää alas päin ja vasta tuolla ylhäällä kääntyisi alas. Tällöin alamutka olisi kinnerin sisällä.

Jos ei saa alamutkia pois, pitä laittaa viinaratti ja muistaa juottaa säännöllisesti. Ei se öljyä lisäämällä parane, viinaa se tarvitsee. Viinalla saa veden pois vaijerin alamutkien vesilukoista, koska viina liukenee veteen ja tuo veden ulos valuessaan pois. Öljy jää kellumaan vesilukon pinnalle ja vesi pysyy sen alla hyvässä tallessa, eikä vesi öljykalvon alta haihdu edes lämmöllä, ennen kuin kiehuu.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 02 Maalis 2019, 16:57
Kirjoittaja PW

Yritin kuvata, vaijerin kuori tulee alhaalta käden takaa ja näkyy keskisormen päässä. Kiertää yläkautta oilealle puolen, vaijerin pää ja säätömutikka näkyy - varsinainen jarru vipu ylempänä, ei näy kuvassa. Vaijeri ei vedä jarruvipua, vaan se kuori työntää sitä.
Saikohan tästä taaskaan mitään tolkkua :?


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 02 Maalis 2019, 17:22
Kirjoittaja eemeli

Mangon jarruvaijeri. Olisko samanlainen?


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 02 Maalis 2019, 17:41
Kirjoittaja PW

Saman kaltainen systeemi juu.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 02 Maalis 2019, 20:06
Kirjoittaja jori

Eikös tuo ole sitten juuri niin hyvä, kuin voi olla. Ylämutka on aika jyrkkä, mutta muuten ihan hyvä. Iso ja laaja alamutka siinä kyllä on ja siihen varmasti kertyy kosteutta, joka jäätyy pakkasessa. Ei siinä muu auta, kuin niin paljon viinaa vaijeriputkeen, että sitä tulee jarrun puolelta ulos niin paljon, että vesi on varmasti poissa.

Kuten edellä selitin, öljy ei ole hyvä aine vaijerin alamutkiin, koska vesi painavampana sukeltaa öljyn läpi pohjalle ja jäätyy siellä öljystä huolimatta. Viinassa vesi ei kerry erillisiksi pisaroiksi alamutkiin, vaan liukenee viinaan eikä jäädy, jos viinaa on tarpeeksi.

Ylämutkan jyrkkyyttä voisi loiventaa laittamalla pyöräkoteloon nippusiteen (tai narun) niin, että se vetää sisältä tulevaa vaijeria taakse ylös niin, että ylämutkasta tulee laajempi kaari. Vetopaikka pitää olla aika ylhäällä, jottei läpiviennin kohdalla mutka jyrkkene.

Kinnerin etujarrun vaijerin mutka.jpeg
Kinnerin etujarrun vaijerin mutka.jpeg (50.89 KiB) Katsottu 2882 kertaa

Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 04 Maalis 2019, 04:35
Kirjoittaja ajarmala
jori kirjoitti:

siihen varmasti kertyy kosteutta, joka jäätyy pakkasessa. Ei siinä muu auta, kuin niin paljon viinaa vaijeriputkeen, että sitä tulee jarrun puolelta ulos niin paljon, että vesi on varmasti poissa.

Mistä te siellä Tampereella saatte viinaa edullisesti? Ei varmaan kannata sieltä asti lähteä Tallinnasta hakemaan...

Sama ongelma oli minulla, kun syksyllä piti löytää ruiskutettavissa olevaa pintadesinfiointiainetta juustonvalmistuksessa tarvittavien laitteiden desinfiointiin. Koska en viitsinyt matkustaa Tallinnaan asti, tyydyin Prismasta löytämääni Marinoliin. Siinä on 2 % MEK:iä, kun taas Sinolissa taitaisi olla karvasaine bitrexiä. MEK haihtuu, bitrex ei. Ei tahdo karvaita juustoja...


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 04 Maalis 2019, 08:41
Kirjoittaja jori
ajarmala kirjoitti:
jori kirjoitti:

siihen varmasti kertyy kosteutta, joka jäätyy pakkasessa. Ei siinä muu auta, kuin niin paljon viinaa vaijeriputkeen, että sitä tulee jarrun puolelta ulos niin paljon, että vesi on varmasti poissa.

Mistä te siellä Tampereella saatte viinaa edullisesti? Ei varmaan kannata sieltä asti lähteä Tallinnasta hakemaan...

Sama ongelma oli minulla, kun syksyllä piti löytää ruiskutettavissa olevaa pintadesinfiointiainetta juustonvalmistuksessa tarvittavien laitteiden desinfiointiin. Koska en viitsinyt matkustaa Tallinnaan asti, tyydyin Prismasta löytämääni Marinoliin. Siinä on 2 % MEK:iä, kun taas Sinolissa taitaisi olla karvasaine bitrexiä. MEK haihtuu, bitrex ei. Ei tahdo karvaita juustoja...

Vaijerin sulatuksessa / vedenpoistossa ei pieni karvaus haittaa, joten olen käyttänyt Sinolia ja joskus isopropanolia, jonka nimeä en muista.

Tuohan on valaiseva tieto, että Sinolin karvasaine ei haihdu. Siksikö se karstaa keittimiä. Sitäkö se on haitta-ainetta se karsta. Jo on tyhmä tapa pilata viina. Ei sovi juotavaksi, muttei oikein mihinkään muuhunkaan, kun haitta-aine kertyy paakuiksi. No, ei taida vaijerin huuhtelussa kertyä haitta-aineita liiaksi, vaikka tuon tekisi useinkin. Yleensä riittää yksi- tai kaksi kertaa talvessa.

Elintarvikeprosesseissa olen käyttänyt aikanaan -jo vuosia sitten- Tallinnasta hakemaani Saarenmaan 80% votkaa.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 08 Maalis 2019, 16:39
Kirjoittaja PW

Tämä remppa etenee vauhdilla ku oon jo toisen kiekon kimpussa. Vasen kiekko tuntuu pyörivän hiukan huonommin, sormissa pyöritellessä tuntuu laakerien vastustus. Mitenkähän nuo laakerit saa irti, manuaalista en ohjetta löytänyt?

282019164114.jpg
28201916411.jpg

Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 08 Maalis 2019, 16:55
Kirjoittaja Nojanalle

Lämmitä laakerin ulkokehää . Alumiini laajenee enenmän . Napauta ne pois paikalta . Voivat olla liimalla kiini . Laita paremmin suojatut laakerit tilalle .


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 08 Maalis 2019, 17:06
Kirjoittaja PW
Nojanalle kirjoitti:

Lämmitä laakerin ulkokehää . Alumiini laajenee enenmän . Napauta ne pois paikalta . Voivat olla liimalla kiini . Laita paremmin suojatut laakerit tilalle .

Tuntuu ku laakereiden välillä olis putki, eivät siis pyöri erikseen. Pitääkö putki saada ensin pois? Kumpaan suuntaan lähtee? Vai jotain ihan muuta?


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 08 Maalis 2019, 17:17
Kirjoittaja Wacky

Siellä on lähes varmasti välysputki jota et saa pois ennen kuin toinen laakeri on irti. Se putki on paikallaan ihan vaan puristuksissa laakereiden välissä.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 08 Maalis 2019, 17:36
Kirjoittaja PW
Wacky kirjoitti:

Siellä on lähes varmasti välysputki jota et saa pois ennen kuin toinen laakeri on irti. Se putki on paikallaan ihan vaan puristuksissa laakereiden välissä.

Luulen ett se putken pää näkyy kuvassa, laakerin akselina :?


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 08 Maalis 2019, 17:56
Kirjoittaja jooseha

Mangon laakerien vaihto juutuupissa. En katsonut koko videota niin en ota työskentelyyn kantaa, mutta näkee siitä ainakin periaatteen.

Ja räjäytyskuva:
Kuva

Uudet laakerit mieluummin kumisella(rs) kuin peltisellä(zz) suojauksella. Ovat tiiviimpiä, vaikka uutena vastustavatkin hieman enemmän.