Sivu 34/55

Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 04 Heinä 2019, 10:50
Kirjoittaja Premnas

Jos vertaan duranoa ja marathon plussaa 406-koossa niin plussa on melkoinen kohmelo vierimään, durano paljon kevyempi ja ketterämpi. Plussa ei toki hajoa kovin helpolla, mutta en ole enää moneen vuoteen käyttänyt eikä ole ikävä, ihan riittävän suojatut renkaat saa kevyempänäkin. Lisäksi ainakin itellä plussa oli aina kamala punnerrettava vanteelle, siinä missä durano menee helposti käsin.

Lisäys. Jaa olikin kyse marathoneista, ei marathon plusssasta.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 15 Heinä 2019, 17:22
Kirjoittaja PW

Kinnerin käyttö on miulla pääasiassa kaupunkiajoa, vien roskat, käyn kaupassa, asioilla, pikkuhommia siellä ja täällä ym. Vähitellen muuttuu reitit ja tulee ajettua enempi ajorataa, kesän tietyöt (kevarien kiertotiet) mukavasti motivoi valitsemaan ajoradan ja vaikka urakat on ohi, reitit jää ajoradoille, koska ne on tehokkaampia, mukavampia, turvallisempia. Saukin viimenen video, "how to ride velomobile efficiently" kertoo saman, jota oon päässäni pähkäilly, kinnerillä ajellessa - ennakoiva ajo kehittyy, tulee seurattua risteyksiä, valoja, ympyröitä ym lähestyessä muuta liikennettä - koitan passata kulkuni niin ettei tartte jarruttaa, saati pysähtyä jolloin ajo on tehokasta. Aivan autojen perässä ei kannata ajaa kun ne tuppaa jarruttamaan mm hidastetöyssyihin ja ympyröihin, jätän yleensä pienen peli varan, vaikka muuten vauhtini riittäskin peesailuun. Sama jos auto ohittaa ennen alamäkeä, jätän vähän väliä, etten oo mäen alla ihan perässä ja joudu jarruttamaan.
Tänään aamulla kauppaan muutama kilsa, kaupan pihassa huomasin ett lompakko puuttuu, samaa reittiä takas ja uudelleen kauppaan - semmosta on miun tehokas ajo ;) kun muisti heikkenee ni kunto kasvaa :D


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 05 Elo 2019, 17:01
Kirjoittaja PW

Mikähän mahtaa olla isoin takaratas, joka mahtuu Questiin? Intersportissa olis loppuunmyynti ja 36piikkinen oli ainakin yhessä 9-rattaisessa. Isassa tais olla 46piikkinen mut en muista oliko siinä sit enemmän rattaota. Pitää käydä laskemassa montako tuossa nyt on ku en muista :roll:
Tapani vilautti omaa langatonta sähkövaihtajaansa Räyskälässä, ehkä kuulemme siitä viel kokemuksia ;)


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 05 Elo 2019, 19:20
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Mikähän mahtaa olla isoin takaratas, joka mahtuu Questiin? Intersportissa olis loppuunmyynti ja 36piikkinen oli ainakin yhessä 9-rattaisessa. Isassa tais olla 46piikkinen mut en muista oliko siinä sit enemmän rattaota. Pitää käydä laskemassa montako tuossa nyt on ku en muista :roll:
Tapani vilautti omaa langatonta sähkövaihtajaansa Räyskälässä, ehkä kuulemme siitä viel kokemuksia ;)

Katsoin rutusen ketjusta "Ensimmäiset kokemukset kinneristä (Quest) sivu 5. Eipä tuossa oikein muuta toimimatonta voi olla kuin takavaihtajan reiän riittävyys uuden liikeradan suhteen. Tuon ei kuitenkaan kannata antaa häiritä, vaan sahaa siihen sitten lisää tilaa, jos ei tila riitä.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 05 Elo 2019, 19:40
Kirjoittaja Stapani

Riku voisi heittää arviota takarattaan koosta, kun on mun kinneriä tutkaillut.....
isompi ratas tarvitsee pitkähäkkisen vaihtajan ja aukkoa joutuu suurentaan tjs?

Mulla on 32 takaratas ja muistaakseni aukkoa on suurennettu, tosin sitä ratasta ei ole vaihdettu......


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 06 Elo 2019, 09:31
Kirjoittaja Wacky
PW kirjoitti:

Mikähän mahtaa olla isoin takaratas, joka mahtuu Questiin? Intersportissa olis loppuunmyynti ja 36piikkinen oli ainakin yhessä 9-rattaisessa. Isassa tais olla 46piikkinen mut en muista oliko siinä sit enemmän rattaota. Pitää käydä laskemassa montako tuossa nyt on ku en muista :roll:
Tapani vilautti omaa langatonta sähkövaihtajaansa Räyskälässä, ehkä kuulemme siitä viel kokemuksia ;)

Tapanin takavaihtaja on ihan perinteinen vaijerivetoinen, mutta vaijeria vetää sähköinen"vipu" jonka voi ohjelmoida sopivaksi ihan mille tahansa vaihtaja pakka yhdistelmälle.
Veikkaan et nykyisellä takavaihtajallasi maksimi on lähes varmasti 36 hammasta, koska melkein poikkeuksetta alle 11-vaihteisissa se on valmistajan ilmoittama maksimi ja uskallan väittää ettei sulla niin uusia osia ole siellä kuitenkaan. Rattaana menis varmaan mitä vaan, mutta takavaihtajan häkki joka kiristää ketjun muodostuu ongelmaksi koska kotelo rajoittaa sen tilaa varsinkin pystysuunnassa. Isompi ratas takana vaatii että häkki käy alempana joka vain pahentaa ongelmaa.
Mun mielestä ongelman voisi kiertää kolmella tapaa voit ajaa ilman takavaihtajan ja ketjun suojaavaa kotelointia, mutta sitten ketju likaantuu helpommin ja kuluu nopeammin tai teet itsellesi extra tilavan kotelon vaihtajalle tai muokkaat takavaihtajaa ja teet erillisen ketjun kiristäjän jolloin tilan tarve on minimaalinen takavaihtajan kohdalla ja kotelointia ei tarvitse muokata.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 06 Elo 2019, 11:06
Kirjoittaja Saukki
Wacky kirjoitti:
PW kirjoitti:

Mikähän mahtaa olla isoin takaratas, joka mahtuu Questiin? Intersportissa olis loppuunmyynti ja 36piikkinen oli ainakin yhessä 9-rattaisessa. Isassa tais olla 46piikkinen mut en muista oliko siinä sit enemmän rattaota. Pitää käydä laskemassa montako tuossa nyt on ku en muista :roll:
Tapani vilautti omaa langatonta sähkövaihtajaansa Räyskälässä, ehkä kuulemme siitä viel kokemuksia ;)

...

Mun mielestä ongelman voisi kiertää kolmella tapaa voit ajaa ilman takavaihtajan ja ketjun suojaavaa kotelointia, mutta sitten ketju likaantuu helpommin ja kuluu nopeammin tai teet itsellesi extra tilavan kotelon vaihtajalle tai muokkaat takavaihtajaa ja teet erillisen ketjun kiristäjän jolloin tilan tarve on minimaalinen takavaihtajan kohdalla ja kotelointia ei tarvitse muokata.

Sitten on myös sellainen vaihtoehto, että madaltaa takapäätä lyhentämällä iskunvaimenninta. Tällöin takanapa ja sitä myöten takavaihtaja jäävät kotelossa vähän ylemmäksi, jolloin takavaihtajalle jää enemmän tilaa. Mulla on Questissä Rissen ilmaiskari, joka taitaa olla luonnostaan vähän alkuperäistä lyhyempi. Olen lyhentänyt siitä molempien päiden kierretangot niin lyhyeksi, kuin ne saa, eli takapää kulkee siis alkuperäistä jonkin verran matalemmalla. Eli takavaihtajalla pitäisi olla ihan reilusti tilaa.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 25 Elo 2019, 13:55
Kirjoittaja PW

Säädin takavaihtajaa kun huomasin, ettei ketju mene aina pienimmälle rattaalle. Siinä huomasin, takakiekon pyöriessä, takapakka heiluu hiukan aaltomaisesti - viipottaa. Takakiekossa pieni (1mm) klappi, muistaakseni jo viime vuonna tuota tunnustelin mutta pakka taitaa heilua enemmän. Jokohan jostakin pitäs kiristää, vai ajetaanko vielä? Joskus ajaessa/polkiessa kuuluu jotain ääntä takaa mut en oo paikallistanu, mistä se kuuluis.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 25 Elo 2019, 15:23
Kirjoittaja PW


Kattelin tuon Saukin videon, takakiekon purku ja välyksen poisto uudella holkilla. Vaikeen näköstä hommaa, onkohan kuinka erilainen homma tässä vanhemmassa Questissä (alumiinitukivarrella)? Täytynee tutkailla valmistajan ohjeita viel.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 25 Elo 2019, 16:15
Kirjoittaja Saukki
PW kirjoitti:


Kattelin tuon Saukin videon, takakiekon purku ja välyksen poisto uudella holkilla. Vaikeen näköstä hommaa, onkohan kuinka erilainen homma tässä vanhemmassa Questissä (alumiinitukivarrella)? Täytynee tutkailla valmistajan ohjeita viel.

Alumiinitukivarsi on aika paljon erilainen, kuin hiilikuitutukivarsi. Katsoppa onko tästä videosta mitään apua:


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 25 Elo 2019, 16:37
Kirjoittaja PW

Ainakin herätti kysymyksiä, heti alussa näkyi takapyörä akselia myöten aukosta. Oliko siis irrottanu tukivarren iskarista jo aiemmin? Ainakaan miun pyörässä ei akseli näy huoltoaukosta.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 26 Elo 2019, 05:34
Kirjoittaja Saukki
PW kirjoitti:

Ainakin herätti kysymyksiä, heti alussa näkyi takapyörä akselia myöten aukosta. Oliko siis irrottanu tukivarren iskarista jo aiemmin? Ainakaan miun pyörässä ei akseli näy huoltoaukosta.

Joo, kun iskunvaimentimen irrottaa, saa takakiekon pudotettua alemmas ja saa akselin näkyviin.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 26 Elo 2019, 07:07
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:

Säädin takavaihtajaa kun huomasin, ettei ketju mene aina pienimmälle rattaalle. Siinä huomasin, takakiekon pyöriessä, takapakka heiluu hiukan aaltomaisesti - viipottaa. Takakiekossa pieni (1mm) klappi, muistaakseni jo viime vuonna tuota tunnustelin mutta pakka taitaa heilua enemmän. Jokohan jostakin pitäs kiristää, vai ajetaanko vielä? Joskus ajaessa/polkiessa kuuluu jotain ääntä takaa mut en oo paikallistanu, mistä se kuuluis.

Hmm. Se kiekon kiinnitys kantsii tarkistaa. Mulla kävi niin että mutteri oli hieroontunut irti ja sinne tuli tommoinen klappia > lopuksi se kiekko sitten irtosi alamäessä.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 26 Elo 2019, 09:42
Kirjoittaja PW
726201993714.jpg

Eihän se auta, ku rohkeesti kinneriä tutkimaan. Peräkärry toimikoon työpöytänä. Tarkempi tutkailu kertoo, ett kiekon liikkuessa sivulle, liikkuu myös ripustusvarsi - eli välys on varren akselilla/kiinnityksessä.
Pakka heiluu varren ja kiekon välissä ihan omia aikojaan, eli siihen on joku muu syy. Se selvinnee ku saan navan auki.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 26 Elo 2019, 10:21
Kirjoittaja PW
Taka-akseli näkyvissä
Taka-akseli näkyvissä

Iskari irtos helposti, yhdellä siipimutterilla yläpäästään kiinni. Kiekko tippui alas ja kaks 13mm mutteria akselin päässä. Sisempää kiristin mutta ei tuntunut kiristävän pakkaa - toiminta periaate ei siis miulle viel selvinny :?
Seuraavaksi ilmeisesti pitäs irrottaa tuo seegeriprikka ja taas ihmetellä mitä sieltä irtoo ja paljastuu.
Tukivarren klappi hävis lähes kokonaan kun kiristin nivelen kuusiopulttia.