Sivu 3/4

Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Lähetetty: 13 Touko 2018, 13:14
Kirjoittaja tm
jooseha kirjoitti:

7 baaria 37:ssa renkaassa noin 35 kilon kuormalla. Ei ole ihmekään että täristää :roll:
Kolmannekseen pudotus, niin mukavuus on aivan eriluokkaa ja taitaapa rullatakin normaalilla karkealla asvaltilla paremmin. Pyörän ei tarvitse silloin nousta pienen kohouman kohdalla, vaan rengas painuu hieman.
Kuva

Tuo sun kuvaaja on ”normaalikokoisille” renkaille. Pienempi halkaisija -> isompi painuma.


Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Lähetetty: 13 Touko 2018, 15:47
Kirjoittaja jooseha

Pistä 27% enemmän painetta, niin painuma on sama. (622 vrt 349)


Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Lähetetty: 13 Touko 2018, 17:09
Kirjoittaja Härski

En tota 27 prosentin eroa näin lonkalta hahmot, mutta se on vissi että samoilla painumilla pienempi rengas rullaa huonommin. Tämä syystä että mitä likempänä asfalttia renkaan keskipiste on sitä Suuremmaksi kasvaa maakosketustekulma ja samalla kumin ja alustan välinen kitka.

Toi etenevän liike-energian muuttuminen epätasisuuksissa pysty suuntaiseksi on sitten toinen tarina ja monimutkaistaa asioita hirveästi!

Mut voisi kuvitella että, mitä pienempi on renkaan halkaisija, sitä suurempi on rullaavuuden kannalta ajateltuna optimaalinen rengaspaine.
Vai?


Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Lähetetty: 13 Touko 2018, 18:23
Kirjoittaja jooseha
Härski kirjoitti:

En tota 27 prosentin eroa näin lonkalta hahmot,

622:ssa on sen verran pidempi maakosketus samalla painumalla.


Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Lähetetty: 13 Touko 2018, 22:48
Kirjoittaja tm

Ok, oletetaan että pyöräkuorma olisi tuon 35 kg.
7 baarista paineen pudotus kolmannekseen -> 2,33 bar
halkaisijasta johtuva 27 %:n paineenkorotus -> 2,96 bar
Saa olla aika karkea asvaltti, että nuo Marathonit rullaa tuolla kolmella baarilla nykyistä paremmin...
Totuus on jossain tuolla välimaastossa.
Sitä on parempi lähteä metsästämään renkailla, jotka eivät hukkaa isomman muodonmuutoksen myötä energiaa samaan malliin kuin Marathonit. Tulevat Scorcherit ovat toivottavasti sellaiset.


Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Lähetetty: 14 Touko 2018, 22:00
Kirjoittaja tm

Nuo matalat rengaspaineet, tai pikemminkin niiden erilainen vaikutus kaksi- ja useampipyöräisissä jäi pohdituttamaan.

Kaksipyöräisillä massa jakautuu (vain) kahdelle renkaalle -> isommat pyöräkuormat -> isommat painesuositukset.
Kolmi- ja nelipyöräisissä pyöräkuormat ovat tasaisella alustalla pienemmät, mutta isommissa epätasaisuuksissa yksittäisen renkaan kuorma kasvaa selvästi, suhteessa jopa enemmän kuin kaksipyöräisellä (näin ainakin jousittamattomalla kulkupelillä). Ääritilanteena esim. rotvallin yli ajo, jolloin terävä katukivetyksen reuna painautuu yhteen renkaaseen kerrallaan.

Jos tuon 15% painumaohjeen mukaan säätää pienirenkaisen triken rengaspaineet, niin kasvaako vanteellelyöntiriski liian suureksi?
Jori julkaisi toisaalla yksinkertaisen laskentataulukon rengaspaineiden/painuman laskemiseksi:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... it=painuma

Tuohon kun syötin renkaan mitat (37-349) ja tähtäsin pyöräkuorman (oletus 35 kg) 15 prosentin painuman kohdalle, niin tulokseksi sain noin 1,8 baarin rengaspaineen. Olen sataprosenttisen varma, että jos noin matalilla paineilla lähden urbaaniin ympäristöön trikellä ajelemaan, niin vanteille paukkuu heti kättelyssä. Laskennan tulos kaipaa siis "korjauskerrointa", jolla kompensoidaan renkaan pientä halkaisijaa sekä 3-pyöräistä kulkinetta.

Summa summarum, 7 baaria on toki mukavuusmielessä triken nykyrenkailla liian kova paine, ja uusien renkaiden (jotka muuten lähetysseurannan mukaan ovat huomenna noudettavissa lähipostista :D ) myötä siirryn matalampiin paineisiin. Riippuen nyt kuinka "pehmeiltä" nuo 40-349 Scorcherit tuntuvat, niin aloittelen varmaan jollain 4 baarilla.


Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Lähetetty: 14 Touko 2018, 23:38
Kirjoittaja jori
tm kirjoitti:

Jori julkaisi toisaalla yksinkertaisen laskentataulukon rengaspaineiden/painuman laskemiseksi:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... it=painuma

Tuohon kun syötin renkaan mitat (37-349) ja tähtäsin pyöräkuorman (oletus 35 kg) 15 prosentin painuman kohdalle, niin tulokseksi sain noin 1,8 baarin rengaspaineen. Olen sataprosenttisen varma, että jos noin matalilla paineilla lähden urbaaniin ympäristöön trikellä ajelemaan, niin vanteille paukkuu heti kättelyssä. Laskennan tulos kaipaa siis "korjauskerrointa", jolla kompensoidaan renkaan pientä halkaisijaa sekä 3-pyöräistä kulkinetta.

Joo, tutkin itsekin tuota laskentataulukkoa eilen, mutta en osannut korjata suoralta kädeltä. Tuo malli on kirjoitettu toroidileikkauksen pinta-alaoista. Eli tavallaan jäykän renkaan ja tason (tie) leikkauksen pinta-alan mukaan. Todellisuudessa akseli painuu renkaan painumisen tietä vasten tasaiseksi lisäksi myös vanteen puolelta. Renkaan poikkileikkaus muuttuu soikeaksi. En kuitenkaan eilen keksinyt tapaa mallintaa tätä, niin en sitä vielä korjannut malliin.

Näyttäisi siltä, että vanteen puolen painumaosuus on noin puolet tien puolen painumasta. Yritän laatia mallin myös vanteen puolen painumalle. Sitten pitää vielä sovittaa malli mittauksiin. Älkää siis sellaisenaan käyttäkö tuota laskentamallia akselin painuman mittaamiseen.

Panin tämän varoituksen myös painumanlaskentaketjuun.


Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Lähetetty: 25 Touko 2018, 00:35
Kirjoittaja tm

Tällä viikolla mitään ole tapahtunutkaan trikeilyn saralla, joten laitetaanpa muutama sana aiemmasta.

Renkaat siis saapuivat, 3 kpl ulkogummeja sekä sisureita pari enemmän.
Noin 300 grammaa painoivat Scorcherit:

Greenspeed_Scorcher_40-349_punnitus.jpg
Greenspeed_Scorcher_40-349_punnitus.jpg (91.43 KiB) Katsottu 12849 kertaa

Koeajon ajelin, eikä nyt suurena yllätyksenä voi pitää sitä, että nuo olivat mukavammat 4 baarin paineella kuin Marathonit 7 baarilla :lol: .

Rullaavuuden eroista en tuon perusteella osaa vielä kovin syvällistä sanoa, ei nuo nyt ainakaan huonommilta tuntuneet, vaikka painetta olikin vähemmän.

Renkaiden leveydestä sen verran, että paineistettuna Marathonien leveys oli n. 34 mm, ja Scorcherit n. 38 mm.
Vanteen sisäleveyttä en tietenkään huomannut mitata...


Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Lähetetty: 11 Syys 2018, 15:58
Kirjoittaja Pastori
tm kirjoitti:

Otsikon eläinparoilla oli (ainakin aiemmin) kova kohtalo syksyn tullen, kun ne hylättiin luonnonhelmaan. Kesätrikelle tuskin käy niin, mutta vaihtaako se tuolloin esim. omistajaa, jää nähtäväksi. Sitä on turha spekuloida vielä, "kuherruskuukausi" ja koko kesä vielä edessä :-).

Joko tänä syksynä? Maksoin jo varausmaksunkin. Hymiö.


Re: RE: Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Lähetetty: 11 Syys 2018, 21:39
Kirjoittaja tm
Pastori kirjoitti:
tm kirjoitti:

Otsikon eläinparoilla oli (ainakin aiemmin) kova kohtalo syksyn tullen, kun ne hylättiin luonnonhelmaan. Kesätrikelle tuskin käy niin, mutta vaihtaako se tuolloin esim. omistajaa, jää nähtäväksi. Sitä on turha spekuloida vielä, "kuherruskuukausi" ja koko kesä vielä edessä :-).

Joko tänä syksynä? Maksoin jo varausmaksunkin. Hymiö.

:-). No ei nyt ihan vielä. Pitäähän sitä yksi ajokelpoinen kolmipyöräinen tallissa olla :-).


Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Lähetetty: 19 Touko 2021, 11:15
Kirjoittaja Pastori

Jarruremppaa. Näin varttuneempana ei jaksa kontata - joten pyörälle voi tehdä pikapäydän tälleen.

poyta.jpg

Asiaan sitten.

Stoppari on rikki. Se näyttää tältä:

jarrun_osa.jpg
jarrun_osa.jpg (54.72 KiB) Katsottu 4014 kertaa

Millähän nimellä ja mistä olis kätevä lähteä tätä palikkaa etsimään. Tämähän lienee S&A standardipalikka?

Olisko jollain tiatoo?


Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Lähetetty: 19 Touko 2021, 11:19
Kirjoittaja Pastori

Hahaa. Sehän onkin nimeltään:

HSK 715 Pinch Bolt

Briteistä saapi. https://www.freemanscycles.co.uk/sturme ... sk715.html

Mutta olisko meillä kotimaassa jokin paikka mistä näitä saa?


Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Lähetetty: 19 Touko 2021, 12:41
Kirjoittaja Nojanalle
Nojanalle kirjoitti: 19 Touko 2021, 12:40
Pastori kirjoitti: 19 Touko 2021, 11:19

Hahaa. Sehän onkin nimeltään:

HSK 715 Pinch Bolt

Briteistä saapi. https://www.freemanscycles.co.uk/sturme ... sk715.html

Mutta olisko meillä kotimaassa jokin paikka mistä näitä saa?

Netistä tai paikallisesta mopokorjamolta. Tai sorvaat , sorvautat jollakin .


Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Lähetetty: 19 Touko 2021, 13:24
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti: 19 Touko 2021, 11:19

Hahaa. Sehän onkin nimeltään:

HSK 715 Pinch Bolt

Briteistä saapi. https://www.freemanscycles.co.uk/sturme ... sk715.html

Mutta olisko meillä kotimaassa jokin paikka mistä näitä saa?

Vastausta helpottaisi huomattavasti, jos jostain saisi selville, mikä tuon osan mittakaava on. KÄytännössä se lienee M6 ruuveista ja kierreholtista tehty asennelma, mutta tuosta M6 mitasta ei voi olla varma, koska mitään mittaa ei näy varaosalinkissä. :?

JOs se on M6, tuollaisen voi tehdä kiviseinäpropusta sahaamalla sellaisen poikki ja poraamalla siihen reiän ja lyhentämällä pari M6 kuusioruuvia tuon kierreputken molempiin päihin. –Ehkä. :roll:

ED. Perhana, en löydä nyt kuvaa sellaisesta sisäkierteisestä kiila-ankkuriholkista. :( Sellaisia on kyllä löytyy, muttei näy. Jatkomutteri on sitten toinen aihiomahdollisuus. Sen saattaa joutua rälläköimään pyöreäksi porakoneen ja rälläkän (tai penkki / nauhahiomakoneen) avulla. :?
ED2. Löytyipäs. :)

Kiila-ankkuriholkki.jpg
Kiila-ankkuriholkki.jpg (94.68 KiB) Katsottu 3997 kertaa

Löytyy hakusanoilla "Threaded Expansion Bolt Sleeve" tai "kierreholkki". Hylsymutterikin voisi käydä. https://www.biltema.fi/rakentaminen/hel ... 2000018301

Hylsymutteri.jpg
Hylsymutteri.jpg (44.86 KiB) Katsottu 3993 kertaa

Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!

Lähetetty: 19 Touko 2021, 14:51
Kirjoittaja Vilijami
Pastori kirjoitti: 19 Touko 2021, 11:15

Millähän nimellä ja mistä olis kätevä lähteä tätä palikkaa etsimään. Tämähän lienee S&A standardipalikka?

Olisko jollain tiatoo?

Vaijerinippa. Löytyy pienkonemyymälöistä ja -korjaamoista. Hintaluokka 1€.