Sivu 1/6

Flevolla nojalleen

Lähetetty: 20 Touko 2018, 00:44
Kirjoittaja hjv1527

Hei!

*Lisään tähän alkuun edellisen omistajan kuvat, joiden perusteella alettiin kauppoja hieroa.

Trike
Trike
Flevo2.JPG (179.94 KiB) Katsottu 7085 kertaa
Bike
Bike
Flevo_800x600-600x450.jpg (70.2 KiB) Katsottu 7085 kertaa

Nyt voitanee nojailu julistaa alkaneeksi täälläkin. Ensimmäiset kilometrit nojapyörällä on koettu.

Olen lueskellut foorumia jo parin vuoden ajan. En muista mitä kautta "eksyin" foorumille, mutta välittömästi taisin jäädä koukkuun. -Ainakin on tullut lueskeltua suunnilleen kaikki mitä sen jälkeen tänne on kirjoiteltu. Ajatus oman nojakin hankkimisesta alkoi heti itää.

Koska minulla ei ole yhtään nojailukokemusta ajattelin, että olisi ehkä hyvä jonkinlainen testi saada aikaiseksi. Olinkin yhteydessä täällä päin vaikuttavaan nimimerkki Nojailijaan. Hän lupasi järjestää koeajon, mutta sillä hetkellä oli vielä jäätä ja liukasta, joten jäimme odottelemaan parempia kelejä. -Myöhemmin tulivat muut kiireet ja tapaaminen jäi.

Rakenteluketjuja lueskelemalla alkoi oman rakentaminen näyttää houkuttelevalta vaihtoehdolta. -Vaikutti siihen ajatukseen myös kaupallisten vaihtoehtojen hinnatkin. Koska kuitenkin lapsiperhe-elämä ja samanaikainen autotallin rakentaminen vaikuttavat ajankäyttöön radikaalisti haeskelin myös muita vaihtoehtoja. Olin yhteydessä ukrainanpenkkejä valmistaneeseen Aleksiin, hän mainosti tekevänsä myös runkokittejä. Yhteydenotto sujui tosin huonolla menestyksellä. Vasta "virallisen dealerin" PW:n avustuksella saimme sovituksi rungon toimituksen. Toimitusajankohtaan tuli muutamia siirtoja ja loppujen lopuksi Aleksi ilmoitti valitellen, ettei pystykään valmistamaan ja toimittamaan runkoa.

Seuraavaksi hankin foorumilta ukrainanpenkin itselleni. Yhtä luovuttajapyörääkin kerkesin jo rälläköidä osiin. Ajatus oli kasata sen penkin alle mbb nojapyöräilyyn tutustumista varten. Tutustumista varten sen vuoksi, että tällä olemattomalla kokemuksella on mahdotonta tietää mitä oikeasti haluaa tai tarvitsee.

Kun osto- ja myyntipalstalle tuli Henkan ilmoitus Flevosta sekä trike että bike -perällä, olin jo sen verran paljon foorum-oppinut, että tiesin teoriassa mitä on tarjolla. Ilmoittauduin jonoon halukkaaksi ostajaksi ja niinhän siinä kävi, että loma- ja työmatkakuvioiden ym. tekijöiden sopivasti loksahdeltua kohdilleen tapasimme Henkan kanssa työpaikkani pihalla ja Flevo siirtyi auton perästä toiseen. Pieni demonstraatio oli ko. tapahtumien välillä myyjän puolelta, mutta ostaja ei uskaltautunut kolhimaan työkavereiden autoja koeajon merkeissä.

Vasta kotona otin ensimmäiset polkaisut pyörällä. Niitä taisi olla kaikkiaan kaksi. :) Kahdesta polkaisujen määrä alkoi pikkuhiljaa lisääntyä, mutta hikistä hommaa harjoittelu oli. 15 minuutin jälkeen olin jo aivan poikki. Jaloilla ohjaaminen samanaikaisesti polkemalla tuntui sujuvan hetkittäin, mutta välillä iski jäykkyys. Hetken levähdyksen jälkeen pohdiskelin, että jostakin syystä kädet osallistuivat liikaa toimintaan, vaikka kuulemma Flevoa pitäisi voida ohjata ilman käsiä. Siirsin etuhaarukassa kiinni olleen tangon takarungossa oleviin kiinnikkeisiin ja jalkatyöskentely alkoi sujua paljon paremmin. Huomasin tarvitsevani käsiä siihen, että pidin itseäni penkissä paikallaan. Rungon ja penkin "kiemurtelu" eivät tuntuneet vielä luontevilta selän alla. Flevon kääntämiseen riitti pienen harjoittelun jälkeen jo kadun leveys. Vaihde sai olla keveimmällä koko ajan ja vauhti tuntui silti riittävältä. -Niin, Flevo on siis trikeperällä tällä hetkellä.

Toisena iltana uskaltauduin jo omalta kadulta vähän kauemmaksi. Muutaman kilometrin lenkin aikana jouduin useamman kerran ottamaan vauhdin pois, kun aivot ja selkäydin alkoivat taistella siitä mitä jalkojen kanssa pitäisi tehdä. Varmuus ja luotto rakentuivat kuitenkin pikkuhiljaa joka polkaisulla.

Tänään, kolmantena iltana, kävin kiertämässä 7 km lenkin lähialueella. Vaihde oli jo alussa asetettu kolmanneksi keveimmälle välitykselle, vauhdissa vaihtaminen tuntui vielä liian vaativalta. :) Ajo hiljaisilla pyöräteillä sujui kohtuullisen kivuttomasti. Pientä kiemurtelua välillä ja risteyskohtien sekä routavaurioiden kohdalla selvästi havaittavaa jänitystason nousua. Keskinopeus oli 15 km/h. Pari "brainlockia" tuli matkalla. Toinen loivassa alamäessä vauhdin kasvaessa ja toinen kohtuullisen jyrkässä vasemmalle kaartavassa ahdasta alikäytävää lähestyvässä kohdassa. Jälkimmäinen oli selvästi puhdasta pelkoa, kun jo etukäteen hirvitti ajatus ko. kohdasta. Molemmista selvittiin jarrutuksella.

Sen verran ehti jo ajoasentoakin tarkkailla, että tuli ajatus kokeilla siirtää keskiötä hieman lähemmäksi. Olen lukenut kyllä nojapyörän "kuopaisusta", mutta tuntuu, että nyt joutuu kuopaisemaan ja ojentamaan nilkkaa ihan jo sen vuoksi, että yltää tai että jalka ei tipu polkimelta. Polvikin käy ihan suorana. Lukkopolkimet voisivat auttaa, mutta vielä ei ole niiden aika.

Tästä jatkuu opettelu.


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 20 Touko 2018, 08:28
Kirjoittaja PW

Onnee vaan uudelle nojailijalle! Perusteelliset teoriaopiskelut ensin ja mbb alle :D siitä se lähtee.


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 20 Touko 2018, 08:36
Kirjoittaja Skyliner68

Onnea uudelle Flevoilijalle :D .Sitkeys palkitaan kuulostaa niin samalaiselta kuin oma harjoitteluni :D .
Flevotrikellä kun lenkille lähtee niin jalkoja ei tartte polkimilta alas laskea.Itselläni nyt noin rapiat päälle tuhat kilsaa flevoilua mittarissa.Täytyy nyt myöntää :D pikku tauko nyt tälle kesälle tulossa flevolla ajoon kun alla Challenge hurricane.Tuskin tuo Flevolla ajon taito mihinkään häviää jos sen kerran on oppinut.

Mika


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 20 Touko 2018, 14:10
Kirjoittaja Vilijami

Onnea ja kärsivällisyyttä uudelle flevoilijalle. Alle 1000km ei kannata tehdä hirveästi säätöjä. Koko ajan siinä tuntuu olevan säätötarvetta, mutta vasta sitten oikeasti tietää, kun ajaminen sujuu suunnilleen ajattelematta.


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 31 Touko 2018, 19:48
Kirjoittaja hjv1527

Jokunen kilometri kertynyt Flevon (asentamattomaan) mittariin. Vielä ollaan n. 10%:ssa siitä esitetystä 1000 km rajasta. Varoituksista huolimatta olen "hieman" säätänyt. :)

Ķeskiötä siirsin muutaman sentin taaksepäin. Sen jälkeen ei ole enää tuntunut, että jalat tippuu jokaisella polkaisulla polkimelta.

Takarungossa olevan ohjaustangon koko olemus paljastui pikkuhiljaa tuntuman lisäntyessä. Koska se on kahdessa renkaassa olevassa osassa kiinni, siitä pystyy kampeamaan koko muuta pyörää, ts. pitämään pyörän pystyssä. Koska tavoite olisi päästä siirtymään kaksirenkaiseen versioon päätin alkaa harjoittelun siitä luopumiseen.

Ensin kurvailin tiukasti penkin reunasta kiinni pitäen kahdeksikkoja ja muita kiemuroita kääntöpaikalla tien päässä pelkästään jaloilla ohjaten. Liikkeelle lähdössä jouduin kahvoista vielä avustamaan. Sitten siirsin ohjauksen eturunkoon. Liikkeelle lähtö meni vähän hankalammaksi, mutta nyt ei enää voi "uida käsipohjaa", vaan kaikki oppiminen on pinnalla pysymistä. :D

Paria erimallista ohjaustankoakin olen jo ehtinyt kokeilla luontevan asennon löytämiseksi.

Matka jatkuu. :D


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 14 Kesä 2018, 15:13
Kirjoittaja hjv1527

Nyt on jo jonkin aikaa ajeltu kaksipyöräisenä versiona. Ensimmäinen lenkki hirvitti kovasti, mutta sen verran olin jo oppinut ajamaan uudessa asennossa, että pystyssä selvisin. Edelleen jokainen reissu tuo varmuutta ja rentoutta hivenen lisää. Pari kertaa olen uskaltautunut Turun tuomiokirkon ja Aurajokirannan maastoonkin töihin mennessäni. Liikennevalot suojatien edessä ylämäkeen on kyllä paha paikka lähteä liikkeelle. -Varsinkin useiden silmäparien seuratessa. :lol: Kaskenmäen jätin vielä suosiolla väliin ja kiersin hieman pidemmän, mutta loivanousuisemman reitin kautta.

Ohjaustangoksi näyttäisi asettuneen Bilteman Sport -tanko. Siihen asensin kiertovaihtajan vaihteille ja soittokellon etujarrukahvan lisäksi.

Istuinosaa on pitänyt myös säätää (edelleen vastoin kokeneempien ohjeita). :wink: Kääräisin istuinpehmusteen E-baysta hankituun skootteri-ventisitin sisälle ja siitä tuli erittäin hyvän näköinen, mutta aivan liian paksu. Tällä hetkellä mennään mallilla, jossa "retkipatjapehmuste" on pois kokonaan ja ventisit venytetty penkin päälle.


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 14 Kesä 2018, 15:34
Kirjoittaja hjv1527

Tällä mallilla harjoittelu sujui, kun sai pitää tukevasti kiinni "takarenkaista".

Pienempi_3.jpg
Pienempi_3.jpg (146.64 KiB) Katsottu 8714 kertaa

Ventisit käärittynä pehmusteen ympärille, kaksipyöräisenä.

Pienempi_2.jpg
Pienempi_2.jpg (101.2 KiB) Katsottu 8714 kertaa

Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 14 Kesä 2018, 15:46
Kirjoittaja PW

Onko kakspyöräsen takakiekko isompi ku etu, vai kuvako vääristää?


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 14 Kesä 2018, 19:31
Kirjoittaja hjv1527

Ei vääristä kuva. Takana on 24" ( 37-507) ja edessä 20" (40-406) kiekot.


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 14 Kesä 2018, 20:09
Kirjoittaja jviirret

Jalustimiakin oikein kaksin kappalein :lol: Toinen arvatenkin estämässä keulan kaatumisen.

Sitä ei saisi pysymään pystyssä niinku Pythoneita

Kuva

Ilman ainoatakaan seisontatukea, poljin maata vasten.

Jukka


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 15 Kesä 2018, 09:31
Kirjoittaja hjv1527

Joutuisi varmaan menemään päinvastaiseen suuntaan kuin yleinen käsitys kampipituudesta ohjaa. :)

Yhdelläkin saattaisi pärjätä, jos se olisi lähempänä painopistettä.


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 15 Kesä 2018, 10:02
Kirjoittaja Vilijami

Sais flevon polkimen varaan parkkiin, mutta se edellyttää ohjauskumin poistoa.


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 23 Kesä 2018, 14:23
Kirjoittaja hjv1527

Keskiviikkona kävin tekemässä urheilusuoritteen flevolla, ainakin itselleni luokittelen sen sellaiseksi. Muutaman pystypyöräkaverin kanssa kierreltiin varsinais-suomalaista maaseutua 73,5 km. Ajoaikaa kertyi 3h 14 min ja kokonaisuudessaan, muutama lyhyt tauko ja yksi pidempi huoltoasemakahvi mukaan laskettuna n. tunnin kauemmin.

Reitti oli aika mäkinen minun kokemukselleni. Ylämäissä oli opettelua, mutta tulipa sitä oppiakin. :) Alamäkiajossa pääsi vauhdin makuun vaikka pieni hirvitys olikin pinnassa vauhdin kasvaessa.

Jälkimmäisellä puolikkaalla oli pitkähkö pätkä 110 tietä. Vaikka liikenne ei ollut kovin vilkasta, tuntui piennar vähän ahtaalta. Sille osalle sattui paljon mäkiä. Muutamassa ylämäessä meinasi jo usko loppua. Etureidet polvien yläpuolelta olivat se heikoin lenkki. Sivuvastainen navakka tuuli toi oman mausteensa. Tällä pätkällä en uskaltanut enää ottaa alamäistä kaikkea hyötyä irti. Jouduin jarruttelemaan. Väsyneet jalat eivät toimineet kovin rentoina ohjauksessa. Sivutuulen puuskat,  urat asfaltissa ja kypäräpeilistä näkyvä takaa tuleva rekka vaikuttivat myös jarrutustarpeisiin. :D

Viimeiset 15 km tuntuivat erityisen raskailta. Väsymyksen lisäksi siihen taisi vaikuttaa myös rahisemaan alkanut takalaakeri. Sen huomasin vasta perillä.

Screenshot_20180623-135201.png

Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 23 Kesä 2018, 14:44
Kirjoittaja jori

Onneksi olkoon, olet nyt täysiverinen retkinojapyöräilijä. Siitä se lähtee, eikä paluuta ole. :)

Kuvista päätellen sinulla ei ole lukkopolkimia ja -kenkiä. Kannattaa hankkia. Ojentajien väsyminen johtuu siitä, että joudut polkiessasi hieman pitämään jalkojasi polkimilla ja korostamaan ylös ja eteen työntäviä voimia, jotka nojapyörässä ovat polven ojentajien hommaa. Kun käytät lukkopolkimia, polkemiseen tulee, kuin toinen polkija lisää, kun voit polkea myös alas ja taakse, vetää jalkoja kantapään suuntaan, kuopia kuin sonni.

Tuo ei ole pelkästään kevyemmän etenemisen kannalta hyvä, vaan säästää myös polvikivuilta.


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 23 Kesä 2018, 15:03
Kirjoittaja hjv1527

Kiitos. Siltä näyttää, paluuta ei ole. :D

On minulla lukkopolkimet, mutta en ole vielä uskaltanut laittaa kiinni. :) Jonkin verran auttaa jo se, että nykyinen poljin asettuu maasto/spd -kengän pohjan kuvioihin aika tukevasti.