Sivu 3/6

Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 02 Joulu 2018, 14:32
Kirjoittaja jori
torneol kirjoitti:

Kävin muutaman kilsan lenkuran tossa maantiellä. Tasamaalla tuo on tosi kiva peli. Harmi, että täällä kotikulmilla on noita mäkiä joku kylvänyt tämän tästä :). Tehokkaasti puskee jalat hapoille, kun koittaa polkemalla päästä ylös. Ei auta kuin ottaa härkää sarvista, eli Flevoa polkimesta ja taluttaa ylös.

Tämän takia sitä tadpolea mietin. Minusta se oli parempi mäkisessä maastossa. Mutta treenataan nyt tolla, hyvin auttaa myös telemark laskuun ja normi skimbailuun, kun jaloilla on tekemistä :mrgreen:.

Tuo jalkojen hapottaminen ylämäissä on aivan normaali ilmiö aloittelevalla nojapyöräilijällä. Missään nimessä ei ole kiinni pyörätyypistä, vaan pikemminkin Flevon matalampi kampikeskiö nostaa polkemistehoja. Tuohonkin jalkojen kohoasentoon tottuu ja ylämäet alkavat sujua, kunhan totut nojapyöräilyyn.

Luultavimmin kyse on ohjauksen epävarmuudesta, joka syö tehoa kuljettajasta, jos tuntuu siltä, että tadpolella pääsee paremmin. Muutaman sadan kilometrin harjoittelun jälkeen on aivan varmaa, että Flevo kiipeää paremmin painoonsa nähden.

Todella iso vaikutus on lukkopolkimilla, joiden hyöty nojapyörässä erityisesti korostuu, koska ilman niitä jalkoja pitää pitää polkimilla. Lukkopolkimilla jalat voivat olla rentona ja voit keskittyä kuopaisevaan polkemistekniikkaan. Lukkopolkimet ja kuopaisutekniikka helpottavat ylämäkien polkemista aivan ratkaisevasti. Harjoittelua tosin vaatii niidenkin käyttö.


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 02 Joulu 2018, 14:35
Kirjoittaja torneol

Kiitoksia vinkeistä! Onko antaa suosituksia hyvistä ja halvoista lukkopolkimista + kengistä?


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 02 Joulu 2018, 14:44
Kirjoittaja jori
torneol kirjoitti:

Kiitoksia vinkeistä! Onko antaa suosituksia hyvistä ja halvoista lukkopolkimista + kengistä?

Monet nojapyöräilijät käyttävät kesäkautena Shimanon sandaaleja, jotka sopivat nojapyöräilyyn erityisen hyvin, koska nojapyöräilyssä kuopaisuliike kohdistuu eniten kantapään suuntaan. Sandaalissa on napakka kantakappi, mutta ilmava jalkaterä ja ne ovat kohtalaisen hyvät kävellä. Hyvät yleiskengät kesäkautena. Jotkut tosin ajavat sandaaleilla läpi vuoden. Vaihtavat vain villasukkia paksummiksi. :mrgreen:
Kuva

Itse ostin ensimmäiset lukkopolkimet Biltemasta. Ovat Wellgo merkkiset ihan pätevät kääntöpolkimet –ja halvat. Ostin myös pyöräilykengät BIltemasta, mutta niitä en ole juurikaan käyttänyt, kun nuo sandaalit ovat niin hyvät. :D


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 02 Joulu 2018, 14:46
Kirjoittaja Nojanalle

https://www.bikester.fi/shimano-pd-m424 ... 51008.html Itse olen tykästynyt tähän Shimanon polkimeen . Niillä pystyy ajaan hyvin ilman lukittavia kengiä tarvittaessa . Itse käytän sandaaleja , niillä pärjää aika kylmilläkin keleillä . Kun laittaa kengän suojukset ja villasukat jalkaan .https://www.bikester.fi/shimano-sh-sd5g ... 45524.html . Tietysti kengä on yksilöllinen asia . Kengänpääliset ovat omaa tuotantoo . Sillä näihin sandaaleihin sopivia ei ole saatavana . Tämmöstä kehtaa suositella muillekin .


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 02 Joulu 2018, 17:05
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti:

Tuo jalkojen hapottaminen ylämäissä on aivan normaali ilmiö aloittelevalla nojapyöräilijällä. Missään nimessä ei ole kiinni pyörätyypistä, vaan pikemminkin Flevon matalampi kampikeskiö nostaa polkemistehoja. Tuohonkin jalkojen kohoasentoon tottuu ja ylämäet alkavat sujua, kunhan totut nojapyöräilyyn.

Mutta ennen kuin tottuu flevoa on mukavampi taluttaa kuin nuijapäätä :mrgreen:

jori kirjoitti:

Itse ostin ensimmäiset lukkopolkimet Biltemasta. Ovat Wellgo merkkiset ihan pätevät kääntöpolkimet –ja halvat.

Mul on pyyttonissa tuollaiset. Siittä kivat että sallivat pienen jalan kiertymisen polkimella ennen lukon aukeamista. Nojakissa ovat lukot polkijaa kohden, joten polkimia ei tarvitse kääntää kuin lukoitta ajaessa.


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 02 Joulu 2018, 17:15
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:

Tuo jalkojen hapottaminen ylämäissä on aivan normaali ilmiö aloittelevalla nojapyöräilijällä. Missään nimessä ei ole kiinni pyörätyypistä, vaan pikemminkin Flevon matalampi kampikeskiö nostaa polkemistehoja. Tuohonkin jalkojen kohoasentoon tottuu ja ylämäet alkavat sujua, kunhan totut nojapyöräilyyn.

Mutta ennen kuin tottuu flevoa on mukavampi taluttaa kuin nuijapäätä :mrgreen:

Paaljon helpompi taluttaa.

Tuli muuten mieleeni, että Flevot ovat kotoisin Flevolandista, eli niiden välitykset ovat vanhanaikaisen pitkät. Voisi olla hyvä idea vaihtaa kammet lyhyemmiksi ja eturattaat samalla pienemmiksi, niin ei tarvitsisi talutella. Kolmipyörällähän voi ajaa niin hiljaa kuin haluaa, kunhan vaihteita riittää hitaaseen ajoon. Flevon eturatas taitaa olla yli 50-piikkinen, joten ei mikään ihme, jos on Sipoolaisessa maastossa tahkea ylämäessä.

Flevorike.jpg
Flevorike.jpg (52.68 KiB) Katsottu 6472 kertaa

Nyt vasta huomasin, että siinähän on hydrauliset vannejarrut ja kaikki. Hyvä hankinta kunhan laitat 120mm kammet parilla eturattaalla tuohon noiden pitkien kampien ja valtavan eturattaan tilalle. Niitä paria ratasta voi helposti vaihdella tilanteen mukaan nostamalla ketjun käsin toiselle eturattaalle, tai kun taito karttuu, tyylikkäästi kantapäällä. :)


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 02 Joulu 2018, 17:23
Kirjoittaja jooseha

Hyvä Jori! Luit ajatukseni ja ehdit ensin ottaa kuvan tänne talteen.


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 02 Joulu 2018, 18:33
Kirjoittaja torneol

Kiitos vinkeistä! Varmaan jossain vaiheessa pitäisi rattaita vaihdella, takapakassa orastavaa kotkannokkaa. Seuraava mietinnän kohde on valot. Autosta akku takapaksiin ja Motonetistä umpio keulalle :mrgreen:?


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 02 Joulu 2018, 18:38
Kirjoittaja jori
torneol kirjoitti:

Kiitos vinkeistä! Varmaan jossain vaiheessa pitäisi rattaita vaihdella, takapakassa orastavaa kotkannokkaa. Seuraava mietinnän kohde on valot. Autosta akku takapaksiin ja Motonetistä umpio keulalle :mrgreen:?

Valoja asentaessasi pitää huomata, että nojapyörässä valot kannatta asentaa aivan kampipuomin nokkaan niin, ettei valokeila osu edes kauempaan polkimeen, jotta näkee jotain myös itse. Muuten valo valaisee pyörää ja jalkoja niin, ettei niiden taakse pimeyteen näe mitään. Puomin nokkaan sijoitettu valo näyttää kyllä sitten erittäin hyvin. Ero on valtava.


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 02 Joulu 2018, 18:47
Kirjoittaja Vilijami
torneol kirjoitti:

Autosta akku takapaksiin ja Motonetistä umpio keulalle :mrgreen:?

Tuolla tyylillä sais semmoset valot, että näkee :D


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 02 Joulu 2018, 19:29
Kirjoittaja torneol

Pikaisesti laskettu, että eturattaassa hampaita 64 :mrgreen:. 170 mm kanget. Treenataan noilla tovi, niin sirommilla ei huomaa edes polkevansa :lol:.

Valot näyttää taakse saavan aika hyvin siihen boksiin kiinni. Joko pienillä orsilla sivuille tai suoraan taakse. Etuvaloa pitää pähkiä, ettei tule vetopakan säädön tielle.

Rumahan tuo pyörä on, mutta ilmeisen kelvollinen esim. päiväretken tekemiseen. Toisaalta kun autokin on Sitikka Xsara Picasso, niin mitä ilmeisimmin ulkonäöllä ei ole hirveästi painoarvoa :oops:.


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 02 Joulu 2018, 21:41
Kirjoittaja hjv1527
torneol kirjoitti:

Rumahan tuo pyörä on, mutta ilmeisen kelvollinen esim. päiväretken tekemiseen. Toisaalta kun autokin on Sitikka Xsara Picasso, niin mitä ilmeisimmin ulkonäöllä ei ole hirveästi painoarvoa :oops:.

:D :D Kyllä se on kauneus katsojan silmässä näissäkin. Flevokin alkaa näyttää sirolta ja kuniilta, kun katselee sitä hetken aikaa ja varsinkin kun tykästyy ajamaan sillä.

Ja kuten todettu, mitä ominaisuuksia sitä vielä nojapyöräänsä kaipaisi, jos on jo hydrauliset jarrut, iskunvaimennus kummassakin päässä, MBB, jne. :mrgreen: Tosin, kuten aiemmin olen kirjoitellut, bikemallissa tavarankuljetuskapasiteetti vaati pientä puuhastelua talven aikana.

Minulla on polkimina Shimanon M324 polkimet. Hyvä ajaa sekä klossikengillä että ilman. Klossit olen siirtänyt kengässä likimain puolenvälin kohdalle.

*edit: tässä vielä kuva klossin sijainnista.


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 02 Joulu 2018, 22:08
Kirjoittaja jooseha
hjv1527 kirjoitti:
torneol kirjoitti:

Rumahan tuo pyörä on, mutta ilmeisen kelvollinen esim. päiväretken tekemiseen. Toisaalta kun autokin on Sitikka Xsara Picasso, niin mitä ilmeisimmin ulkonäöllä ei ole hirveästi painoarvoa :oops:.

:D :D Kyllä se on kauneus katsojan silmässä näissäkin. Flevokin alkaa näyttää sirolta ja kuniilta, kun katselee sitä hetken aikaa ja varsinkin kun tykästyy ajamaan sillä.

Flevon kauneus piilee sen tarkoituksenmukaisuudessa. Kaikki ratkaisut ovat harkittuja joko ajamisen tai valmistamisen näkökulmasta. Muotoilijaa ei ole päästetty millään lailla pilaamaan sitä :twisted:


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 03 Joulu 2018, 07:46
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:
hjv1527 kirjoitti:
torneol kirjoitti:

Rumahan tuo pyörä on, mutta ilmeisen kelvollinen esim. päiväretken tekemiseen. Toisaalta kun autokin on Sitikka Xsara Picasso, niin mitä ilmeisimmin ulkonäöllä ei ole hirveästi painoarvoa :oops:.

:D :D Kyllä se on kauneus katsojan silmässä näissäkin. Flevokin alkaa näyttää sirolta ja kuniilta, kun katselee sitä hetken aikaa ja varsinkin kun tykästyy ajamaan sillä.

Flevon kauneus piilee sen tarkoituksenmukaisuudessa. Kaikki ratkaisut ovat harkittuja joko ajamisen tai valmistamisen näkökulmasta. Muotoilijaa ei ole päästetty millään lailla pilaamaan sitä :twisted:

Se on kuulkaas niin, että KAIKKI kauneus on tarkoituksenmukaisuutta. :wink:


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 03 Joulu 2018, 08:53
Kirjoittaja PW

En rumaksi sanois Flevoa :mrgreen: