Sivu 4/6

Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 03 Joulu 2018, 09:30
Kirjoittaja Vilijami

Kävin verestelemässä muistoja oman Flevoilun alkutaipaleelta. Eka 600km jälkeen

Vilijami kirjoitti:

Nyt on takana 600km Flevoharjoittelua. Ensinhän tuossa lihakset kipeyty nilkkojen ja niskan väliltä, mutta nyt ei enää. Jaloissa on tapahtunut jotain ihan kummallista. Vuonna 2002 oikea puoleni halvaantui, kuntouduin kuitenkin puolessa vuodessa jonkinlaiseen kävelykuntoon, mutta hyppiä ja juosta en ole pystynyt vielä tänä keväänäkään. MUTTA tänään 13 vuoden tauon jälkeen pystyn hyppäämään ilmaan, en paljon ehkä 5cm ja ottamaan muutaman haparoivan juoksuaskeleenkin! Mahtava fiilis :D Flevolla on hauska ajaa, mutta ei leppoisa, eikä sillä pysty (ainakaan minä) ajamaan mitään 100km lenkkejä. Siis hieno kunto- ja kuntoutuslaite, jossa väsyy suht äkkiä. Päivät tuntuvat vaihtelevan paljon, joinakin päivinä flevo suorastaan lentää ajattelematta ja toisina päivinä ajaminen on kuin tervan juontia, tasapaino ei meinaa pysyä ja meno tuntuu muutenkin raskaalta. Mielenkiintoinen peli.

Ja toka tonnin jälkeen.

Vilijami kirjoitti:

Nyt on 1000km täynnä, joten vakiintunut käsitys alkaa muodostumaan FlevoTrikestä. Kiteytettynä: Tasamaan pyörä suburban ympäristöön. Hollantilainen pyörä :wink:
Kannattiko rakentaa? Ehdottomasti! Mainio kuntoutusväline tuki- ja liikuntaelinvaivoista kärsiville. Ajaminen on kokonaisvaltaista jumppaa ja akrobatiaa, varsinkin ilman käsiä ajettaessa. Vartalonhallinta itselläni on parantunut selvästi.
Erikoista Flevossa on, että stabiilisuuden saavuttamiseksi on poljettava vakioteholla. Eli mitä pienempi kadenssi sitä suurempi vääntö pitää olla pelissä. Miellyttävä nopeusalue on 15-30km/h. Nämä edellä mainitut seikat yhdessä tekevät vaihteet melkeinpä turhiksi. Kolmivaihteinen rumpuvaihde tai jopa 2v automatix olisivat jalkajarrullisina oiva valinta flevoon. Jos mäki on niin jyrkkä, ettei voima riitä nousemaan sen päälle, niin pitää taluttaa. Pienemmistä vaihteista kun ei ole mitään hyötyä. Alle 10km/h nopeudessa pystyssä pysymiseen menee kohtuuton määrä energiaa. Etujousituksen jättäisin kokonaan pois tällä tonnin kokemuksella. Tekisin flevo racer tyyppisen keulan. Jousto syö liian paljon tehoa. Joustoa tulee riittävästi big appleista, jotka ovat hyvä valinta tähän pyörään. Suht korkeana ja pystynä näkee ja näkyy hyvin, mutta ei ole aerodynamiikan ihme. Leppoisaan city cruisailuun pitää olla jäykkä trike ja urheilullisempaan menoon raceri, mutta tämäkin pyörätyyppi puolustaa paikkaansa siinä mihin se on tehty. Ehkä työmatkapyöräilyyn sopisi kaikkein parhaiten.


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 03 Joulu 2018, 09:44
Kirjoittaja Vilijami

Nuista fiilismuisteluista tuli mieleen, että kun lähtee pienentämään kampiratasta, niin kampikeskiötä joutuu siirtämään taaksepäin, jotta ketju ei hinkkaa haarukkaan. Tämä vielä jos yhdistetään lyhempiin kampiin, niin lopputulos ei välttämättä ole hyvä? Pitäisi lyhentää jalkoja? Tämä siis sillä oletuksella, että kuvan Flevossa on pitkät kammet säädettynä oikealle etäisyydelle.


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 03 Joulu 2018, 11:41
Kirjoittaja jviirret

Eikä 170 kammissa ole mitään vikaa pitkällä kuljettajalla. Miks niistäkin pitää joka ketjussa vouhkata? Aloittaa sitten jos tulee ongelmia polvien kans tai joku muu ongelma. Tai ohjaa lyhytkampikeskusteluun.

Jukka


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 03 Joulu 2018, 12:21
Kirjoittaja PW

Jos laittaa keskiön rungon alapuolelle, mahtuuko ketju menemään haarukan etupuolelta, pienemmällä rattaalla?


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 03 Joulu 2018, 13:01
Kirjoittaja torneol

Vähän hymyssäsuin luen näitä juttuja. Aika moni asia menee vielä täysin huti, ymmärtämättömyyden vuoksi. Kovin tyytyväinen tuohon olen, en meinannut ratasta tai poljinkampia muokata. Putsausta ja kovaa ajoa :oops: :P.

Enemmän huolestuttaa takajarrujen vinkuminen ja toispuoleisuus. Itsellä ei juuri nyt oikein mielenkiinto riitä alkaa tutkimaan / säätämään. Autojen jarrujen kanssa on tullut jumpattua, joten sormien likaantumista en pelkää... Samoin etupyörän nestejarrun löysyys vähän epäilyttää.

Hintaansa sähden hyvinkin toimiva kampe.


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 03 Joulu 2018, 13:26
Kirjoittaja torneol

Antakaas kuuma vinkki, miten mä saan sen peräosan siitä irti? Sokka irti ja putoo varpaille?


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 03 Joulu 2018, 13:48
Kirjoittaja hjv1527
torneol kirjoitti:

Antakaas kuuma vinkki, miten mä saan sen peräosan siitä irti? Sokka irti ja putoo varpaille?

Minun ekaan viestiin lisäämissäni trike/bike -kuvissa näkynee, että se peräosakin on kahdesta osasta (ohjausnivelestä taaksepäin siis). Vaihdettava perä on trikessä kiinni sillä joustinkumilla (pultti ja mutteri) ja sitten sillä kiertyvällä laakerilla "penkkirungon" alla. Laakerin saa irti, kun löysää kiinnityspannan pulttia sen alapuolella. Ohjausnivelestä minun ei ole vielä tarvinnut katkaista.


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 03 Joulu 2018, 15:05
Kirjoittaja jooseha

Kuva
Sokka (60) irti ja kuusiokolopultista (47) hieman löysää, niin katkeaa siitä mistä on suunniteltu :wink:
Kuva


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 03 Joulu 2018, 16:50
Kirjoittaja torneol

No niin, kiitoksia!


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 19 Helmi 2019, 16:34
Kirjoittaja torneol

Tulipa päivänä eräänä käytyä muutama kilsa Flevoa ulkoiluttamassa. Pari päivää sen jälkeen mietin, että ihmeellisiä kipuja siellä täällä :D. Taitaa tehdä Flevo tehtävänsä. On se mielenkiintoinen laite kaikkineen.

Takarenkaiden kiinnitys on pulteilla, joissa joku kuusiokolo kanta. Liekö noihin saatavilla pikalukolla olevat pultit? Olis kätevä ottaa tarvittaessa renkaat irti, kun ton laittaa autoon.


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 28 Helmi 2019, 22:28
Kirjoittaja torneol

Eilen ulkoilutin taas Flevoa. Kyllä se mitä suuremmissa määrin on tasamaan pyörä, tai ainakin parempikuntoisen ihmisen pyörä :mrgreen:.

Mietin, että miten sen saisi välityksiltään mäkiseen maastoon vähän paremmin soveltuvaksi. Nyt oli muistaakseni 62 piikkinen etunen, jolla kyllä vauhti piisaa kun niikseen tulee. Takapakan hammastuksia en tutkinut. Eteen vaihtajan lisääminen ehkä vähän ongelmallista, liekö helpompaa vaihtaa suosiolla pienempi ratas eteen vai vähän isompi pakka taakse?


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 01 Maalis 2019, 08:58
Kirjoittaja Vilijami
torneol kirjoitti:

Mietin, että miten sen saisi välityksiltään mäkiseen maastoon vähän paremmin soveltuvaksi. Nyt oli muistaakseni 62 piikkinen etunen, jolla kyllä vauhti piisaa kun niikseen tulee. Takapakan hammastuksia en tutkinut. Eteen vaihtajan lisääminen ehkä vähän ongelmallista, liekö helpompaa vaihtaa suosiolla pienempi ratas eteen vai vähän isompi pakka taakse?

Hankaako ketju haarukkaan, jos kampiratasta pienentää? Flevossa herkästi käy näin. Eli viisaampaa varmaan vaihtaa takapakka? Laske pakan isoimman rattaan hampaat, niin päästään jyvälle kuinka raskas oikein onkaan kevein välitys. Onko muuten kierre- vai kasettipakka?

Itse ajelin Flevolla (ja nykyisin Twisterillä) käytännössä kaikki ajotilanteet 3,8m välityksellä, eli 48-19 rattaat ja 50-406 rengas.


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 02 Maalis 2019, 11:44
Kirjoittaja torneol

En ole pakkaa aukaissut. Rattaita seuraavasti: etunen 65 hammasta ja takana 11, 12, 14, 16, 18, 21, 24 ja 28. Pakassa lukee Koch ja joku jenkkien patentti numero. Lisäksi pakassa teksti 400 kft/cm. Mitä lie...

Vaihtaja näkyy olevan Shimano SLX.

Renkaat edessä ja takana 47-406.


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 02 Maalis 2019, 12:03
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:

Jos laittaa keskiön rungon alapuolelle, mahtuuko ketju menemään haarukan etupuolelta, pienemmällä rattaalla?

Esitän tän kysymyksen uudelleen :?


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 02 Maalis 2019, 14:01
Kirjoittaja torneol

Ei mahdu. Nyt ollaan reilun sentin päässä etuhaarukasta. Sitten tulee nestejarrujen romut vielä lisäksi.