Flevolla nojalleen

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3883
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Flevolla nojalleen

ViestiKirjoittaja Vilijami » 02 Maalis 2019, 15:19

65-28 väitya tarkoittaa 3,5m/kampikierros, eli 90 kadenssilla 18,7km/h. Toki jokainen tekee itse ratkaisut, mutta itse en (enää) laittaisi tuon tiheämpää välitystä Flevoon, koska a) pito loppuu ja b) pystyssä pysyminen vie kohtuuttomasti voimia alle 15km/h nopeudessa. Mutta haluaa kokeillaa, niin ehdottaisin megarange takapakkaa. 34t ratas oli muistaakseni isoin?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15357
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Flevolla nojalleen

ViestiKirjoittaja PW » 02 Maalis 2019, 15:27

Vilijami kirjoitti:65-28 väitya tarkoittaa 3,5m/kampikierros, eli 90 kadenssilla 18,7km/h. Toki jokainen tekee itse ratkaisut, mutta itse en (enää) laittaisi tuon tiheämpää välitystä Flevoon, koska a) pito loppuu ja b) pystyssä pysyminen vie kohtuuttomasti voimia alle 15km/h nopeudessa. Mutta haluaa kokeillaa, niin ehdottaisin megarange takapakkaa. 34t ratas oli muistaakseni isoin?

Eikös tuo 18,7km/h oo aika kova vauhti ylämäkeen? Mie ajan sen 8,7km/h ylämäkeen tai alle jos on oikeesti jyrkkä. Isompaa ratasta vaan taakse.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4110
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Flevolla nojalleen

ViestiKirjoittaja jooseha » 02 Maalis 2019, 16:26

Huomaa että kadenssia laskemalla nopeuskin putoaa. 60:n kadenssilla 12kph ja 45:n 9kph.
3,5 metrin välitys on kuitekin aika sporttinen pienimpänä vaihteena. Hyvä kuntoisen lenkkipyörään passaa, mutta retkipyörään en kelpuuttaisi tai Pohjanmaalla kyllä :)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15357
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Flevolla nojalleen

ViestiKirjoittaja PW » 02 Maalis 2019, 16:38

Tietysti nopeus laskee kun kadenssikin mutta tuppaa vaan kadenssi laskemaan kun mäki jyrkkenee ja varsinkin kun ei enää löydy kevyempää vaihdetta. Ainakin tällasella vanhalla ;)
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1088
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Flevolla nojalleen

ViestiKirjoittaja samuel » 02 Maalis 2019, 16:55

Vilijami kirjoitti:65-28 väitya tarkoittaa 3,5m/kampikierros, eli 90 kadenssilla 18,7km/h. Toki jokainen tekee itse ratkaisut, mutta itse en (enää) laittaisi tuon tiheämpää välitystä Flevoon, koska a) pito loppuu ja b) pystyssä pysyminen vie kohtuuttomasti voimia alle 15km/h nopeudessa. Mutta haluaa kokeillaa, niin ehdottaisin megarange takapakkaa. 34t ratas oli muistaakseni isoin?


Mulla on 11-36 8-pakka joka käy 7-pakan tilalla, shimanoissa ainakin.
Isoimmat taitaa olla yli 40 hampaisia mutta niitä olen nähbyt 10 tai 11 pakassa.
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut SaschaSascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö) ja PYSTY pyöräNopsilla

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10293
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Flevolla nojalleen

ViestiKirjoittaja jori » 02 Maalis 2019, 17:25

torneol kirjoitti:Ei mahdu. Nyt ollaan reilun sentin päässä etuhaarukasta. Sitten tulee nestejarrujen romut vielä lisäksi.

Tässä vielä kuva asian selventämiseksi.
Flevon kampikeskiön muutos.jpeg
Flevon kampikeskiön muutos.jpeg (41.23 KiB) Katsottu 731 kertaa
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15357
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Flevolla nojalleen

ViestiKirjoittaja PW » 02 Maalis 2019, 17:28

jori kirjoitti:
torneol kirjoitti:Ei mahdu. Nyt ollaan reilun sentin päässä etuhaarukasta. Sitten tulee nestejarrujen romut vielä lisäksi.

Tässä vielä kuva asian selventämiseksi.
Flevon kampikeskiön muutos.jpeg

Niin oletin, ett samalla pienennetään eturatasta kun siihen oli tarvetta. Mutta jos nuo jarrut siinä vielä haittaa ketjun kulkua, ni ei onnistu.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10293
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Flevolla nojalleen

ViestiKirjoittaja jori » 02 Maalis 2019, 20:44

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
torneol kirjoitti:Ei mahdu. Nyt ollaan reilun sentin päässä etuhaarukasta. Sitten tulee nestejarrujen romut vielä lisäksi.

Tässä vielä kuva asian selventämiseksi.
Flevon kampikeskiön muutos.jpeg

Niin oletin, ett samalla pienennetään eturatasta kun siihen oli tarvetta. Mutta jos nuo jarrut siinä vielä haittaa ketjun kulkua, ni ei onnistu.

Onkos tuo Flevon ainoa säätömahdollisuus tuo kampikeskiön siirto. Miten sillä voi eri pituiset henkilöt ajaa, kun säätövaraa on vain muutama sentti. :?
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

torneol
Viestit: 147
Liittynyt: 28 Marras 2018, 08:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Flevolla nojalleen

ViestiKirjoittaja torneol » 02 Maalis 2019, 20:50

Kyllä se taaksepäin tulee vaikka kuinka paljon kun antaa olla siinä päällä sen kampiosaston, mutta alapuolella tulee ongelmia.
Olli ja KMX Venom sekä TW Bents Mustang
Ei se määränpää, vaan matka...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3883
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Flevolla nojalleen

ViestiKirjoittaja Vilijami » 02 Maalis 2019, 21:19

jori kirjoitti:Onkos tuo Flevon ainoa säätömahdollisuus tuo kampikeskiön siirto. Miten sillä voi eri pituiset henkilöt ajaa, kun säätövaraa on vain muutama sentti. :?

Laitetaan eri pituisia poljinkampia :wink:
Sitä säätövaraa on reilu 100mm, tämän lisäksi runkoja on kaksi kokoa, alle ja yli 175 senttisille omansa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10293
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Flevolla nojalleen

ViestiKirjoittaja jori » 02 Maalis 2019, 21:31

Eikös se helposti pompota etupäätä, vai onko tuo jousto aina niin kireällä, että ulosjousto on nolla ja vain sisäänjousto on mahdollinen. Polkeminen nimittäin noin pystyllä haarukalla ja lyhyellä ketjun ja nivelen välisellä etäisyydellä varmasti vetää jouston ulos, mikäli ei siellä ole jo valmiiksi.

Minusta tuossa pitäisi olla kampikeskiö säädettynä vaihteiden ja ketjuetäisyyden määrälle "pompottamattomalle" paikalle ja kuskikohtainen säätö tehtäisiin istuinta siirtämällä.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4110
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Flevolla nojalleen

ViestiKirjoittaja jooseha » 02 Maalis 2019, 21:45

Ei se mitään pompota, jos osaa pyörittää tasaisesti :wink: Jollei osaa, pompottaa niin että asvaltillakin loppuu ylämäessä pito.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3883
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Flevolla nojalleen

ViestiKirjoittaja Vilijami » 03 Maalis 2019, 11:27

jori kirjoitti:Eikös se helposti pompota etupäätä, vai onko tuo jousto aina niin kireällä, että ulosjousto on nolla ja vain sisäänjousto on mahdollinen. Polkeminen nimittäin noin pystyllä haarukalla ja lyhyellä ketjun ja nivelen välisellä etäisyydellä varmasti vetää jouston ulos, mikäli ei siellä ole jo valmiiksi.

Minusta tuossa pitäisi olla kampikeskiö säädettynä vaihteiden ja ketjuetäisyyden määrälle "pompottamattomalle" paikalle ja kuskikohtainen säätö tehtäisiin istuinta siirtämällä.

Jousto on toteutettu kumielementillä, joten ulosjoustoa ei ole rajoitettu mitenkään, kumi puristuu sisäänjoustossa ja venyy ulosjoustossa. Itse ketjuvoima ei ole pompotuksen ainoa ongelma, vaan myös pysty haarukka. Riskisti polkaistessa eturengas pyrkii karkaamaan pyörän edelle ja tämä mahdollistuu juuri kumielementin venymisellä. Itse jäykistin kumielementtiä laittamalla kaksi letkuklemmaria sen päälle, pompotus rauhoittui selvästi, vaikka klemmarit jäykistävät vain sisäänjoustoa. Toinen parannus oli eturungon jatkaminen 80mm, näin ketjuetäisyys nivelestä oli mahdollista säätää lähemmäksi oikeaa. Ei siis mahdollisimman lähelle niveltä, vaan optimietäisyydelle, jolloin ketjun joustoa sisäänvetävä voima ja renkaan pidon ulosvetävä voima kumoavat toisensa. Samalla ihan liian suuri jättö korjaantui. Tuo eturungon jatkaminen on helpoin paikka flevossa pituuden säätöön, tällöin 130mm kammilla, 48t rattaalla ja 110cm x-seam mitalla jätöksi tuli nolla. (Nämä kaikki vaikuttavat kaikkeen!) Nollajätöllä pyörän hallinta oli huomattavasti alkuperäistä helpompaa.

hjv1527
Viestit: 69
Liittynyt: 23 Joulu 2016, 14:22

Re: Flevolla nojalleen

ViestiKirjoittaja hjv1527 » 12 Touko 2019, 23:45

Viime vuonna kesäloman molemmin puolin harrastin hieman työmatkapyöräilyä. Ongelmaksi muodostui toisinaan mukana kulkeva läppäri ja reppu, tarakkaa kun ei ollut.

Sain puuhasteltua talven aikana Jopo -mallisen tarakan kiinni. Nyt pitäisi repun kulkea mukana kivuttomasti.

20190512_145239-800x600.jpg
20190512_145239-800x600.jpg (204.48 KiB) Katsottu 238 kertaa


20190512_145304-800x600.jpg
20190512_145304-800x600.jpg (205.88 KiB) Katsottu 238 kertaa


Ja pieni koelenkkikin sujui yllättävän kivuttomasti tauon jälkeen.
-Harri-
Flevotrikestä Flevobikeen

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 920
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: Flevolla nojalleen

ViestiKirjoittaja Härski » 13 Touko 2019, 06:34

.. On tyylikäs! Vielä Jos tarakka olisi kiinni selkänojaputkessa, saisi herkkä elektroniikka aavistuksen vähemmän tärinää kuljetuksen aikana.

Ja sitten kun nälkä rupeaa kasvamaan, niin seuraavaksi tuohon sivulaukut! Sopisi mielestäni erittäinkin hyvin kokonaisuuteen.
Toni


Palaa sivulle “Päiväkirjat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija