Sivu 5/6

Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 02 Maalis 2019, 14:19
Kirjoittaja Vilijami

65-28 väitya tarkoittaa 3,5m/kampikierros, eli 90 kadenssilla 18,7km/h. Toki jokainen tekee itse ratkaisut, mutta itse en (enää) laittaisi tuon tiheämpää välitystä Flevoon, koska a) pito loppuu ja b) pystyssä pysyminen vie kohtuuttomasti voimia alle 15km/h nopeudessa. Mutta haluaa kokeillaa, niin ehdottaisin megarange takapakkaa. 34t ratas oli muistaakseni isoin?


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 02 Maalis 2019, 14:27
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:

65-28 väitya tarkoittaa 3,5m/kampikierros, eli 90 kadenssilla 18,7km/h. Toki jokainen tekee itse ratkaisut, mutta itse en (enää) laittaisi tuon tiheämpää välitystä Flevoon, koska a) pito loppuu ja b) pystyssä pysyminen vie kohtuuttomasti voimia alle 15km/h nopeudessa. Mutta haluaa kokeillaa, niin ehdottaisin megarange takapakkaa. 34t ratas oli muistaakseni isoin?

Eikös tuo 18,7km/h oo aika kova vauhti ylämäkeen? Mie ajan sen 8,7km/h ylämäkeen tai alle jos on oikeesti jyrkkä. Isompaa ratasta vaan taakse.


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 02 Maalis 2019, 15:26
Kirjoittaja jooseha

Huomaa että kadenssia laskemalla nopeuskin putoaa. 60:n kadenssilla 12kph ja 45:n 9kph.
3,5 metrin välitys on kuitekin aika sporttinen pienimpänä vaihteena. Hyvä kuntoisen lenkkipyörään passaa, mutta retkipyörään en kelpuuttaisi tai Pohjanmaalla kyllä :)


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 02 Maalis 2019, 15:38
Kirjoittaja PW

Tietysti nopeus laskee kun kadenssikin mutta tuppaa vaan kadenssi laskemaan kun mäki jyrkkenee ja varsinkin kun ei enää löydy kevyempää vaihdetta. Ainakin tällasella vanhalla ;)


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 02 Maalis 2019, 15:55
Kirjoittaja samuel
Vilijami kirjoitti:

65-28 väitya tarkoittaa 3,5m/kampikierros, eli 90 kadenssilla 18,7km/h. Toki jokainen tekee itse ratkaisut, mutta itse en (enää) laittaisi tuon tiheämpää välitystä Flevoon, koska a) pito loppuu ja b) pystyssä pysyminen vie kohtuuttomasti voimia alle 15km/h nopeudessa. Mutta haluaa kokeillaa, niin ehdottaisin megarange takapakkaa. 34t ratas oli muistaakseni isoin?

Mulla on 11-36 8-pakka joka käy 7-pakan tilalla, shimanoissa ainakin.
Isoimmat taitaa olla yli 40 hampaisia mutta niitä olen nähbyt 10 tai 11 pakassa.


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 02 Maalis 2019, 16:25
Kirjoittaja jori
torneol kirjoitti:

Ei mahdu. Nyt ollaan reilun sentin päässä etuhaarukasta. Sitten tulee nestejarrujen romut vielä lisäksi.

Tässä vielä kuva asian selventämiseksi.

Flevon kampikeskiön muutos.jpeg
Flevon kampikeskiön muutos.jpeg (41.23 KiB) Katsottu 6035 kertaa

Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 02 Maalis 2019, 16:28
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
torneol kirjoitti:

Ei mahdu. Nyt ollaan reilun sentin päässä etuhaarukasta. Sitten tulee nestejarrujen romut vielä lisäksi.

Tässä vielä kuva asian selventämiseksi.
Flevon kampikeskiön muutos.jpeg

Niin oletin, ett samalla pienennetään eturatasta kun siihen oli tarvetta. Mutta jos nuo jarrut siinä vielä haittaa ketjun kulkua, ni ei onnistu.


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 02 Maalis 2019, 19:44
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
torneol kirjoitti:

Ei mahdu. Nyt ollaan reilun sentin päässä etuhaarukasta. Sitten tulee nestejarrujen romut vielä lisäksi.

Tässä vielä kuva asian selventämiseksi.
Flevon kampikeskiön muutos.jpeg

Niin oletin, ett samalla pienennetään eturatasta kun siihen oli tarvetta. Mutta jos nuo jarrut siinä vielä haittaa ketjun kulkua, ni ei onnistu.

Onkos tuo Flevon ainoa säätömahdollisuus tuo kampikeskiön siirto. Miten sillä voi eri pituiset henkilöt ajaa, kun säätövaraa on vain muutama sentti. :?


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 02 Maalis 2019, 19:50
Kirjoittaja torneol

Kyllä se taaksepäin tulee vaikka kuinka paljon kun antaa olla siinä päällä sen kampiosaston, mutta alapuolella tulee ongelmia.


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 02 Maalis 2019, 20:19
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Onkos tuo Flevon ainoa säätömahdollisuus tuo kampikeskiön siirto. Miten sillä voi eri pituiset henkilöt ajaa, kun säätövaraa on vain muutama sentti. :?

Laitetaan eri pituisia poljinkampia :wink:
Sitä säätövaraa on reilu 100mm, tämän lisäksi runkoja on kaksi kokoa, alle ja yli 175 senttisille omansa.


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 02 Maalis 2019, 20:31
Kirjoittaja jori

Eikös se helposti pompota etupäätä, vai onko tuo jousto aina niin kireällä, että ulosjousto on nolla ja vain sisäänjousto on mahdollinen. Polkeminen nimittäin noin pystyllä haarukalla ja lyhyellä ketjun ja nivelen välisellä etäisyydellä varmasti vetää jouston ulos, mikäli ei siellä ole jo valmiiksi.

Minusta tuossa pitäisi olla kampikeskiö säädettynä vaihteiden ja ketjuetäisyyden määrälle "pompottamattomalle" paikalle ja kuskikohtainen säätö tehtäisiin istuinta siirtämällä.


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 02 Maalis 2019, 20:45
Kirjoittaja jooseha

Ei se mitään pompota, jos osaa pyörittää tasaisesti :wink: Jollei osaa, pompottaa niin että asvaltillakin loppuu ylämäessä pito.


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 03 Maalis 2019, 10:27
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Eikös se helposti pompota etupäätä, vai onko tuo jousto aina niin kireällä, että ulosjousto on nolla ja vain sisäänjousto on mahdollinen. Polkeminen nimittäin noin pystyllä haarukalla ja lyhyellä ketjun ja nivelen välisellä etäisyydellä varmasti vetää jouston ulos, mikäli ei siellä ole jo valmiiksi.

Minusta tuossa pitäisi olla kampikeskiö säädettynä vaihteiden ja ketjuetäisyyden määrälle "pompottamattomalle" paikalle ja kuskikohtainen säätö tehtäisiin istuinta siirtämällä.

Jousto on toteutettu kumielementillä, joten ulosjoustoa ei ole rajoitettu mitenkään, kumi puristuu sisäänjoustossa ja venyy ulosjoustossa. Itse ketjuvoima ei ole pompotuksen ainoa ongelma, vaan myös pysty haarukka. Riskisti polkaistessa eturengas pyrkii karkaamaan pyörän edelle ja tämä mahdollistuu juuri kumielementin venymisellä. Itse jäykistin kumielementtiä laittamalla kaksi letkuklemmaria sen päälle, pompotus rauhoittui selvästi, vaikka klemmarit jäykistävät vain sisäänjoustoa. Toinen parannus oli eturungon jatkaminen 80mm, näin ketjuetäisyys nivelestä oli mahdollista säätää lähemmäksi oikeaa. Ei siis mahdollisimman lähelle niveltä, vaan optimietäisyydelle, jolloin ketjun joustoa sisäänvetävä voima ja renkaan pidon ulosvetävä voima kumoavat toisensa. Samalla ihan liian suuri jättö korjaantui. Tuo eturungon jatkaminen on helpoin paikka flevossa pituuden säätöön, tällöin 130mm kammilla, 48t rattaalla ja 110cm x-seam mitalla jätöksi tuli nolla. (Nämä kaikki vaikuttavat kaikkeen!) Nollajätöllä pyörän hallinta oli huomattavasti alkuperäistä helpompaa.


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 12 Touko 2019, 23:45
Kirjoittaja hjv1527

Viime vuonna kesäloman molemmin puolin harrastin hieman työmatkapyöräilyä. Ongelmaksi muodostui toisinaan mukana kulkeva läppäri ja reppu, tarakkaa kun ei ollut.

Sain puuhasteltua talven aikana Jopo -mallisen tarakan kiinni. Nyt pitäisi repun kulkea mukana kivuttomasti.

20190512_145239-800x600.jpg
20190512_145239-800x600.jpg (204.48 KiB) Katsottu 5542 kertaa
20190512_145304-800x600.jpg
20190512_145304-800x600.jpg (205.88 KiB) Katsottu 5542 kertaa

Ja pieni koelenkkikin sujui yllättävän kivuttomasti tauon jälkeen.


Re: Flevolla nojalleen

Lähetetty: 13 Touko 2019, 06:34
Kirjoittaja Härski

.. On tyylikäs! Vielä Jos tarakka olisi kiinni selkänojaputkessa, saisi herkkä elektroniikka aavistuksen vähemmän tärinää kuljetuksen aikana.

Ja sitten kun nälkä rupeaa kasvamaan, niin seuraavaksi tuohon sivulaukut! Sopisi mielestäni erittäinkin hyvin kokonaisuuteen.