Napamoottoriongelmia

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Napamoottoriongelmia

Viesti Kirjoittaja irakas »

Minulla on ollut SH26:ssa 1000 W napamoottori: http://keskiuudenmaanelektroniikka.tarj ... 134/170647.
Kun vaihdoin talvirenkaat, vaihdon jälkeen ei moottori toiminutkaan kunnolla. Liikkeelle lähdettäessä kaasuvipua hiukan kääntäessä moottori lähtee pyörimään, mutta enemmän kääntäessä alkaa moottori vain nykimään, eikä vetoa enää ole. Avasin moottorin ja uusin moottorille vievän kolmivaiheisen johdon, mutta eipä ole auttanut. Olen tarkistanut eri vaiheiden virtapiirit moottorissa, ja ne toimivat. Olen ollut yhteydessä maahantuojaan (Kuetron), mutta eipä heillä ollut asiaan apua.

Missähän vika piilee? :roll:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Napamoottoriongelmia

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Onko akussa virtaa? Ihan kuin akkun suojauspiiri katkoisi virransyöttöä ettei akku tyhjene liikaa. Jos akku on täysi ja ehyt niin sitten ei jääne muita vikapaikkoja kuin ohjauselektroniikka tai joku muu johto.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Napamoottoriongelmia

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:

Onko akussa virtaa? Ihan kuin akkun suojauspiiri katkoisi virransyöttöä ettei akku tyhjene liikaa. Jos akku on täysi ja ehyt niin sitten ei jääne muita vikapaikkoja kuin ohjauselektroniikka tai joku muu johto.

Jukka

Akku on täysi. Minulla on toinen toimiva kontrolleri, jolla olen kokeillut, mutta moottori ei toimi silläkään. Johdot olen testannut, niissä ei ole vikaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

hjv1527
Viestit: 121
Liittynyt: 23 Joulu 2016, 13:22

Re: Napamoottoriongelmia

Viesti Kirjoittaja hjv1527 »

Johdot vaihtaneet paikkaa? Vaiheet sekaisin.

-Harri-
Flevobike

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Napamoottoriongelmia

Viesti Kirjoittaja irakas »

hjv1527 kirjoitti:

Johdot vaihtaneet paikkaa? Vaiheet sekaisin.

Ei se voi olla syynä, kun ongelma alkoi talvirenkaiden vaihdosta, jolloin moottorin johtoihin en ollut vielä koskenut ollenkaan.

Viimeksi muokannut irakas, 22 Marras 2017, 15:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Napamoottoriongelmia

Viesti Kirjoittaja terppa »

Voisiko se olla kaasuvivussa se vika. Toimiiko moottori pelkästään vivun kautta eli onko siinä poljinanturit paikallaan?

Mulla on näytölle menevä johto joskus ollut viallinen ja alkoi sitten pätkimään.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Napamoottoriongelmia

Viesti Kirjoittaja irakas »

terppa kirjoitti:

Voisiko se olla kaasuvivussa se vika. Toimiiko moottori pelkästään vivun kautta eli onko siinä poljinanturit paikallaan?

Mulla on näytölle menevä johto joskus ollut viallinen ja alkoi sitten pätkimään.

Minulla on kaksi muuta toimivaa kaasuvipua, joita kokeilemalla moottori ei toiminut. Moottori toimi kunnossa ollessaan kaasuvivun ja kontrollerin kautta. Poljinantureita ei ole. Laitteisto kunnossa ollessaan toimii ilman näyttöäkin.

Viimeksi muokannut irakas, 22 Marras 2017, 20:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Napamoottoriongelmia

Viesti Kirjoittaja terppa »

Mystistä, lueskelin vianselvitysohjeita greencyclen keksinnöstä niin tuommoista voisi kokeilla?

Kytke suorakaasu päälle (Ei koske 250w
LED sarjaa) Pidä vetävää vannetta ilmassa
ja pyöräytä vannetta kädellä eteenpäin ja
vanteen pyöriessä paina kaasu pohjaan.
Toista sama, mutta pyöräyttämällä vannetta
taaksepäin.

Jos moottori ei ole aiemmin pyörinyt,
mutta näin tehdessä rupeaa pyörimään tai
lukkiutuu kaasua painettaessa,
on se yleensä merkki että jokin moottorin
hall -antureista on vioittunu

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Napamoottoriongelmia

Viesti Kirjoittaja irakas »

terppa kirjoitti:

Mystistä, lueskelin vianselvitysohjeita greencyclen keksinnöstä niin tuommoista voisi kokeilla?

Kytke suorakaasu päälle (Ei koske 250w
LED sarjaa) Pidä vetävää vannetta ilmassa
ja pyöräytä vannetta kädellä eteenpäin ja
vanteen pyöriessä paina kaasu pohjaan.
Toista sama, mutta pyöräyttämällä vannetta
taaksepäin.

Jos moottori ei ole aiemmin pyörinyt,
mutta näin tehdessä rupeaa pyörimään tai
lukkiutuu kaasua painettaessa,
on se yleensä merkki että jokin moottorin
hall -antureista on vioittunu

No jopas jotakin! :shock:

Kun tein tuon ohjeen mukaan, rupesi moottori pyörimään, mutta heti kohta alkoi katkomaan. Kun panin kiekon pyörimään taaksepäin, tapahtui samoin. Kun tein homman muutaman kerran molempiin suuntiin, niin, a`vot, rupesi moottori pyörimään tasaisesti eteenpäin, tosin äänekkäämmin. En ole vielä kokeillut ulkona. Äänekkyys voi johtua siitä, että olen joutunut muutaman kerran aika kovakouraisesti liimapuristimin puristamaan moottorin ankkurin paikoilleen. Voi vähän ottaa kiinni magneetteihin.

Kiitos, Terppa, hyvästä neuvosta! :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Napamoottoriongelmia

Viesti Kirjoittaja jori »

Montako johtoa menee ohjainboksilta moottorille?
Jos kolme, on ohjainboksi ns. älykäs ja voi joskus seota, mutta myös tervehtyä tuollaisesta pyörittelyssä käynnistämisestä. Jos moottoriin menee noiden kolmen johdon lisäksi viisi ohutta johtoa, on kyse hall-anturoidusta moottorista, joka ei sekoile, mutta lakkaa käymästä, kun hall-anturin johdotus tai anturi särkyy.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Napamoottoriongelmia

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:

Montako johtoa menee ohjainboksilta moottorille?
Jos kolme, on ohjainboksi ns. älykäs ja voi joskus seota, mutta myös tervehtyä tuollaisesta pyörittelyssä käynnistämisestä. Jos moottoriin menee noiden kolmen johdon lisäksi viisi ohutta johtoa, on kyse hall-anturoidusta moottorista, joka ei sekoile, mutta lakkaa käymästä, kun hall-anturin johdotus tai anturi särkyy.

Kolme johtoa menee. Minulla on toinen uusi rikshan ohjainboksi (=kontrolleri?), jonka kautta moottori käyttäytyy samoin, siis ei toimi.

Kokeiltuani Terpan neuvoja ja saatuani moottorin pyörimään lähdin kokeilu- ja kauppareissulle. Uutta lunta oli satanut n. 5 cm, ja meno onnistui alamäkeen aika hyvin, mutta paluumatkalla, kun jouduin käyttämään moottoria vastamäissä eipä homma toiminutkaan, vaan moottori rupesi taas vain nykimään, ja vetoa ei ollut.

Olen ollut yhteydessä maahantuojaan, Kuetroniin, jossa kerrottiin, että joskus aiemmin on heillä ollut samanlainen tapaus, joka oli jäänyt ratkaisemattomaksi.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin