Torstaina lähdin 30 km päähän Heinolaan äidin luona käymään, vaikka tiesin että paluumatkalla saattaa olla huono keli. Ja olihan se 140-tiellä ajelin valaistulla osuudella ajoradalla, kun siinä oli autonrenkaat pyyhkineet asvaltin puhtaaksi lumesta. Onneksi pyörätielläkin joten kuten pääsi eteenpäin, sinne luikahdin kun katuvalot päättyivät. Vierumäen kohdalla onneksi pyörätie loppui ja sai taas hyvällä omallatunnolla mennä ajorataa.
Autoliikenne oli ollut aika vähäistä loppumatkasta, sai kapeissa renkaanurissa polkea. Perille pääsin kuitenkin. Menomatka kesti 2 h 10 min, paluumatka 3 h 15 min
Talvi alkaa olla loppusuoralla. Koko talven olen ajanut Maxilla ja kahdenlaiset talvirenkaat tuli testattua erilaisissa olosuhteissa. Toiset ovat Suomi Tyres Extreme nastarenkaat ja toiset Continental Topcontact Winter kitkarenkaat. Kasasin kokemukset näistä renkaista tähän videoon.
Ei muuten auttanut nasta yhtään kun sopiva peilijää osui alle. Onneksi ei ollut vauhtia nimeksikään eikä hajonnut mitään tai edes sattunut mokoma pyllähdys
Ei muuten auttanut nasta yhtään kun sopiva peilijää osui alle.
Auttaa ne, vaikkei talvesta kesää teekkään
Jukka
Riippuu nastarenkaista. Osa tekee melkein kesäkelin peilijäälläkin
Nm. Ice Spiker Pro renkaiden käyttäjä
Riippuu tosiaan siitä nastasta. Marathon Wintereissä oli tylppä nasta, joka ei oikein tahtonut pureutua kovaan jäähän. Suomi Tyres Extremessä on taas terävä kovametallinen nasta, joka pureutuu kyllä kaikenlaiseen jäähän.
Wacky kirjoitti:
Pyörällä kaatuu yleensä pysähtyessä kun on laskenu jalan maahan ja se luiskahtaa alta
En tiedä minkälaisilla teillä te ajatte, mutta nuilla kitkarenkailla meinasin kaatua monta kertaa suoralla tiellä vauhdissa, kun eturengas luiskahti eri uraan, kuin takarengas. Ja pyörä ajautui siitä sitten jännään sivuluisuun. Uskomatonta kyllä, mutta sain pidettyä itseni joka kerta pystyssä tiputtamalla äkkiä jalat maahan. Siinä sitten hetkenaikaa aina luisuin sivuluisussa poikittain keskellä tietä kahden renkaan ja yhden jalan varassa. Tämä tietysti kertoo kyllä enemmän teiden kunnosta, kuin renkaan pito-ominaisuuksista.
Mulla on tuommoiset kympin Prismasta ostetut Nicetracit, pystärillä en muista kaatuneeni kertaakaan noilla. Keskinappulassa ei ole nastoja joten oletan sen syyksi perän alta luiskahtamiselle. Uraisella ja muutenkin huonokuntoisella tiellä toimivat yllättävän hyvin, vaan kevätauringon sulattama ja illalla jäätynyt klv olisi ollut varmasti paha paikka Ice Spikereillekin
Mulla on tuommoiset kympin Prismasta ostetut Nicetracit, pystärillä en muista kaatuneeni kertaakaan noilla. Keskinappulassa ei ole nastoja joten oletan sen syyksi perän alta luiskahtamiselle. Uraisella ja muutenkin huonokuntoisella tiellä toimivat yllättävän hyvin, vaan kevätauringon sulattama ja illalla jäätynyt klv olisi ollut varmasti paha paikka Ice Spikereillekin
Täällä on ajeltu ihan onnessaan noita uudelleen jäätyneitä paikkoja ilman mitään ongelmia Ice Spikereilla. Niillä uskaltaa ajaa vaikka ihan luisteluradallakin ilman ongelmia.
Alkaa olla etelässä talvipyöräily ohitse tältä talvelta: tänään ensimmästä kertaa pyörävarastosta esiin 27 vuotta vanha Helkama Kulkuri. Ovat jo harjanneet pyötäteiltä sepeliä sen verran pois, että ei tarvitse enää nastarenkaista talvipyörää.
Lämpöä 13 astetta ja 7 m/s luoteistuuli. Kivaa! Etenkin myötätuuleen... Kyllä tuo retkipyörä kulkee kivasti herkemmin kuin talvipyörä. Viikon päästä kaivan nojakin esille. Ja sitten lopuksi Milanin.
Syksyllä yritin etsiskellä tori.fi:stä cyclocrossia tämän vanhan Helkaman tilalle, mutta kaikki olivat joko Kuopiossa, Oulussa tai Kokkolassa. Eli vanhalla mennään.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)