Peilit

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
como
Viestit: 19
Liittynyt: 25 Huhti 2016, 00:49
Paikkakunta: Turku

Peilit

Viesti Kirjoittaja como »

Mitä peilejä käytätte?

Omassa käytetyssä trikessä tuli mukana sivupeili. Kevyiden lokasuojien takia se oli kuitenkin aina kurassa ja pitkän varren päässä tärisi niin kovasti, että siitä pystyi lähinnä pimeällä sanomaan, tuleeko takaa auto vai ei.

Lähdin siis etsimään kypäräpeiliä. Päädyin lopulta Efficient Velo Toolsin Safe Zone Helmet Mirroriin.

Kallis peli, mutta olen ollut tyytyväinen. Muita kypäräpeilejä en tosin kokeillutkaan tätä ennen. Suuri peli ja taipuisa varsi. Kiinnitys kypärään nippusiteillä.

Sen verran iso laite tuntuu olevan, että kerää katseita pystärilläkin ajaessa. Sokeaa pistettä ei kuitenkaan synny, sillä toinen silmä näkee peilin ohi.

Hyviä puolia
-Yli 5cm halkaisijaltaan oleva peili
-Taipuva varsi
-Turvallisuus- ei teräviä osia ja irtoaa varrestansa törmäyksessä

Huonoja puolia:
-Hinta: aikanaan 55e Amazon.comista veroineen ja posteineen.
-Peilin osuessa jonnekin esim. hattuhyllyllä sen asentoa joutuu usein hienosäätämään

Liitteet
20181019_125728c.jpg
20181019_125850_HDRc.jpg
Kaverina valopidike.
Kaverina valopidike.
20181019_130248c.jpg (260.98 KiB) Katsottu 6986 kertaa

TW-bents trike 20" | Zox lowracer | Yuba Boda Boda | Tunturi RX700

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Peilit

Viesti Kirjoittaja janx »

Pääasiassa käytössä laseihin/kypärään kiinnitettävä peili. Erittäin hyvä ja kevyt, jos käyttää ajaessa aina laseja/kypärää. http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=5608

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Peilit

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mulla on kaksipyöräisten ohjaustangoissa molemmissa 2 lyhytvartista Busch&Muller-peiliä. Ensin pidin vaan vasemmalla puolella mutta päädyin laittamaan myös oikealle, parempi näkymä noin. Lyhytvartisena ei täristä ja taakse näkee hyvin.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 461
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Peilit

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Mulla on ollut muutaman vuoden tuommoinen: Kuva

Siitä oli kuitenkin peilin lähellä oleva pyörivä nivel löystynyt, ja rupesin miettimään 3d tulostettua vartta. Se on kuitenkin yllävän vaikea, koska pitäisi olla tasainen pallonivelpinta, joka pitäisi kai hiomalla tehdä.

Tangon päähän laitettava Zefal voisi olla hyvä, jos tekee 3d tulostamalla siihen varren, jolla peilin saa oikeaan paikkaan, siis tuossa on 3 akselin kääntymismekaniikka valmiina:
Kuva

Tai voisi yrittää tehdä jollain pituus-säädettävillä tukivarsilla 3 pisteen kiinnityksen, jotenkin? Menee astronomiaksi?

Tai jos on aikaa ja 3d muovia, voisi iteroimalla tehdä kiintään kulmaan asetetun peilin, siis jos ei ole oikein, muuttaa jotain kulmaa 3d mallista ja tulostaa uudestaan. Miten saa oikean kulman kerralla?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Peilit

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Premnas kirjoitti:

Mulla on kaksipyöräisten ohjaustangoissa molemmissa 2 lyhytvartista Busch&Muller-peiliä. Ensin pidin vaan vasemmalla puolella mutta päädyin laittamaan myös oikealle, parempi näkymä noin. Lyhytvartisena ei täristä ja taakse näkee hyvin.

Sama lienee kuin mulla: https://www.bike24.com/p225449.html

Kuva

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Peilit

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://www.wandamotor.fi/ajotech-peili ... 26311.html Hyviä ja tukevia peilejä . Kannattaa tilata enenmänkin .

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 841
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Peilit

Viesti Kirjoittaja torneol »

Ihan on Motonetistä pyöreät panoraama peilit molemmissa pyörissä kummallakin puolella. Ainakin mutkaisilla maalaisteillä ihan hintansa väärtit. Olisko ollut 3 tai 4 euroa kappale.

Trikessä ne oli valmiina ja ovat jo vähän elämää nähneet, mutta toistaiseksi on niillä pärjätty.

Nazca Fuego

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 461
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Peilit

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Teoriassa peilin ongelmana on että sen pitäisi olla säädettävä, mutta rotvallien takia tärinä pyrkii käntämään peilin vinoon. Ratkaisuna voisi olla jonkunlainen gyroskooppimainen kehys, jossa kääntymisliike tapahtuu peilin painopisteen kautta, siis tärinän ei pitäisi muuttaa kulmia. Säätö voisi olla esim. pystyakselin ympäri (oikea/vasen) ja ylös/alas, siis kaksi akselia pitäisi riittää.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Peilit

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Silläkin uhalla että kuulostna lyhytkampisaarnaajalta (on mulla nekin):

Kantsii unohtaa kaikki nivelet, gyroskoopit ja muut kuluvat osat: https://takealookactive.com/

Lasien sangassa tai kypärässä kiinni oleva peili ei tärise, tai siis tärisee samaa ntahtiin kuin kuskin pää ja silmät -> Kuva pysyy selkeänä kaikissa olosuhteissa. Osuu harvemmin mihinkään epähuomiossa niin että menis rikki eikä ole tiellä. Pienellä pään sivuttaisliikkeellä saa skannattua koko sektorin selän takana, oli ohajustangon asento mikä vaan.

Mä en muuta enää harkitsiskaan, ja ilman on tosi outo ajaa kun on tottunut.

Markus Heikkilä

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 461
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Peilit

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Hankin tuommoisen Zefalin, ja tein 3d tulostimella sille sovittimen. Tuo Zefal on jokseenkin päinvastaisella logiikalla tehty kiinalaisiin verrattuna, siis osien määrässä ja monimutkaisuudessa ei ole säästelty, ja lopputulos on minusta aika hyvä. Siinä on kolme kiertoniveltä, ja peili lähinnä pyörii tangon jatkeen suuntaisesti, joten painopiste on aika lähellä tätä akselia. Laajakulmaa voisi olla ehkä enemmän.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Peilit

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Vanhaan viestiketjuun, mutta M kaupan moottoripyörä puolelta löytyi hyvä peili. Kallis oli kyllä, mutta sopi kyllä retkimbb tankoon todella hyvin ja näkyvyys taaksekin hyvä.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/4002766/D ... hyvaksytty

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Peilit

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Mahe kirjoitti: 25 Heinä 2019, 19:15

Silläkin uhalla että kuulostna lyhytkampisaarnaajalta (on mulla nekin):

Kantsii unohtaa kaikki nivelet, gyroskoopit ja muut kuluvat osat: https://takealookactive.com/

Lasien sangassa tai kypärässä kiinni oleva peili ei tärise, tai siis tärisee samaa ntahtiin kuin kuskin pää ja silmät -> Kuva pysyy selkeänä kaikissa olosuhteissa. Osuu harvemmin mihinkään epähuomiossa niin että menis rikki eikä ole tiellä. Pienellä pään sivuttaisliikkeellä saa skannattua koko sektorin selän takana, oli ohajustangon asento mikä vaan.

Mä en muuta enää harkitsiskaan, ja ilman on tosi outo ajaa kun on tottunut.

Oon nyt kerran ajanu tälläsellä. Ihan kokonaan tärinättömyyteen en oo päässy mutta ensikoetuksella pystyin näkemään ihan riittävästi. Ehdoton bonus on tuo että voi skannata laajemmalta alueelta päätä kääntämällä. Jatkan myös tän käyttöä ja otin normipeilit pois.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1086
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Peilit

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Minulla on take-a-look käytössä pidemmillä matkoilla. Päivittäiseen pyöriskelyyn olen edelleen tyytynyt tähän panoraamapeiliin. Se on tarkoitettu liimattavaksi auton sivupeilin nurkkaan taustassa olevalla tarralapulla. Peilistä takakansi pois, pari reikää reunaan ja karhulangalla pyöräilyhanskan selkään kiinni. Kuten kuvasta näkyy, tuo on ollut monessa mukana. Ja tämä on vain yksi vuoden aikana vaihdettavista neljästä näin varustetusta käsineparista. Investointi luokkaa 1½ €. Toimii myös pystypyörässä. :wink:

Ensimmäisessä nojapyörässäni Sinnerissä ei vaan ole peilin kiinnitykselle paikkaa, johon kuski näkisi. Tällä havainnoi ympäristön käden käänteessä.

220617Hanskapeili.jpg

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Vastaa Viestiin