Miten loppuun ajatte renkaat?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Miten loppuun ajatte renkaat?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tuossa kun vaihdoin tyttären pyörään renkaat, tuli mieleen että en taida olla ajanut yksiäkään kumeja ns. loppuun. Aina niihin on tullut repeämiä kudoksiin asti, jonka vuoksi laitettu hylkyyn vaikka pintaa olisi ollut vaikka miten. Kun taas muistelee millaisia rengasrikkoja on ollut, kaikki on aiheuttanut jonkin terävän meneminen kulutuspinnan läpi. Ei siis renkaan rungon repeäminen kertaakaan. Elikkä, ovatko nuo pintakumin repeämiset vaarattomia eivätkä vaikuta oleellisesti renkaan kestävyyteen?

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Miten loppuun ajatte renkaat?

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Määkin olen vaihtanut renkaat, kun pinta alkaa repeillä paljastaen kudoksen. Monta sisuskumia on mennyt päreiksi, kun noiden pikku repeämien kautta pääsee pieniä teräviä kiviä sisään, jotka sitten "hiovat" sisuskumin puhki. Joskus rengas on myös voinut revetä kokonaan auki tuollaisesta pienestä halkeamasta, pullauttaen sisuskumin pihalle hajoamaan.

Aika harvoin renkaan on joutunut vaihtamaan kulutuspinnan loppuun ajamisen takia, olisikohan ihan vain muutama rengas mennyt niin... Pakkasilla ajaminen tuntuu syövän noita ulkokumeja varsin pahasti, siis aiheuttavan noita kumipinnan repeämisiä.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Miten loppuun ajatte renkaat?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Elikkä, ovatko nuo pintakumin repeämiset vaarattomia eivätkä vaikuta oleellisesti renkaan kestävyyteen?

Vaarattomia ovat, eiköhän se kudos pidä kumin kasassa ja pintakumi vain suojaa kudosta. CLWB:llä ajelin kesän pahasti murtuneella kumilla, käytännössä jokaisen kuvion välissä oli murtumia joista näkyi kudokset. Hyvin kesti pitää 1bar yli suosituksen olevia paineitakin. Nyt toki kun hiekoitus kausi alkaa niin vaihdoin ehyen kumin, ei varmaan sepelistä tykkäis.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Miten loppuun ajatte renkaat?

Viesti Kirjoittaja jori »

Tällaisia ovat nykyiset kumilaadut. Halkeamat ulottuvat hyvin nopeasti läpi koko kumikerroksen. Ennen vanhaan polkupyörien rengaskumiin sekoitettiin kierrätyskumia jauheena. Tämä muodosti kumikerrokseen kovuudeltaan vaihtuvia pallomaisia rakeita, jotka katkaisivat halkeaman etenemisen suuntaamalla sen sivuun. Kumit halkeilivat, ja vaikka halkeamien määrä oli nykyistä suurempi, niiden syvyys oli pieni ja sisemmät kumikerrokset pysyivät otsonilta - ja kudokset kulumiselta suojassa. Nämä pinnaltaan vanhemmiten jauhomaisesti kuluvat renkaat kestivät paremmin myös niitä viiltäviä hiekoitussoraliuskoja tuosta samasta syystä.

Tämä on siis tavallaan elintasotauti. Kestävyyden kannalta kumiseoksen pitää siis olla mahdollisimman halpaa ja sisältää paljon täyteaineita ja kierrätysmateriaalia. Liian puhtaasta kumista, jos kohta liian puhtaaksi jalostetusta ruuasta ei hyvä seuraa. Ja vielä sanotaan, että tekniikka kehittyy. :(

Juttelin kerran erään rengastehtaan dirikan kanssa tästä. Kaveri heitti puheen ihan leikiksi ja kysyi: "Milläs me rengaskauppiaat sitten elettäisiin, jos renkaat kestäisivät murtumatta kunnes ne kuluvat puhki." Tiedä häntä, oliko pelkkää leikkiä, vaiko totta toinen puoli.

Jori

PS. Samalla periaatteella lujitetaan myös rakennekeraameja. Kovaan ja jäykkään keraamiin sekoitetaan pehmeämpiä partikkeleita, jotka pysäyttävät halkeaman etenemisen. ...Olisikohan tässä kyseessä jokin universaali totuus. Kovan seassa pitää olla jotain pehmeää ja päinvastoin, jotta hyvä tulee. -Kuin rusinoita pullassa!... :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Miten loppuun ajatte renkaat?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Kudos on renkaan rakenteellinen osa, mutta jos kankaat on paljaana, kaikki pikkuhiekka ja kivet vaeltaa sen kankaan sisään ja puhkoo sisärenkaan.

Pari kertaa olen saanut (Schwalben) renkaat kaatopaikkatavaraksi niin että kudos on yllättäen revennyt, ilman että on ollut lähelläkään näkymistä. Yleensä renkaat menevät poistoon siksi, että ovat niin täynnä pikkureikää, etteivät enää pidä sepeliä ulkona ja aiheuttavat liikaa rengastöitä. Kulutuspinnan loppuunkuluminen on jotain mitä luultavasti tapahtuu vain Marathon Plussalle, mutta sitä saa vielä odottaa, pitää varmaan ajaa niillä vielä muutama kymppitonni.

Avatar
puheseppo
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Helmi 2008, 22:03
Paikkakunta: Orimattila

Re: Miten loppuun ajatte renkaat?

Viesti Kirjoittaja puheseppo »

Köyhänä miehenä niin loppuun kuin mahdollista, ilman että ulkokumin räjähdysriski 6-7 bar paineissa kymmenkertaistuisi. :wink: (kunpa vain tietäisin missä kulumiskohdassa paukahdusriski sen kymmenkertaisuuden saavuttaa)

puheseppoatgmailpointcom

Ajan Nazca Cruiserilla :D

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Miten loppuun ajatte renkaat?

Viesti Kirjoittaja jori »

puheseppo kirjoitti:

Köyhänä miehenä niin loppuun kuin mahdollista, ilman että ulkokumin räjähdysriski 6-7 bar paineissa kymmenkertaistuisi. :wink: (kunpa vain tietäisin missä kulumiskohdassa paukahdusriski sen kymmenkertaisuuden saavuttaa)

Meillä on täällä töissä tutkimusryhmä, jonka tavoitteena on juuri tuollaisten todennäköisyyksien ja niistä riippuvan taloudellisen vaihtohetken selvittäminen. Heidän lähestymistapansa on tilastomatemaattinen. Ei ole helppoa se, kun käyttöolosuhteet muuttuvat ja osien maanantaikappaleet sotkevat asiaa.

Väitän, että renkaan räjähtämisen pystyy ennakoimaan sitä säännöllisesti tutkimalla. Yleensä paukahdusta edeltää paise, jonka kohdalta rengas kuluu kudokseen asti ja sitten vasta puhkeaa. Pahimmillaankin paiseen puhki kuluminen kestää useita kilometrejä. Jos huomaat paiseen, vähennä hiukan painetta ja aja kotiin. Jos matkaa on pitkästi ja rengasliike kiinni, voit tukea paiseen kohtaa teippaamalla päällirenkaan sisäpuolelta usealla kerroksella jeesusteippiä, tai muulla vastaavalla materiaalilla.

Paiseiden tarkkailu on tärkeää. Muistakaa tutkia säännöllisesti rintanne ja renkaanne. :)
Jos rengas on kohtalaisen sileäkuvioinen. hanskakädellä renkaan pintaa laahaten tuntee paiseet varsin hyvin. Samalla irtoavat kiinni tarttuneet terävät kivet. Rukkasella renkaasta hellä ote ja reilut pari metriä talutusta käden laahatessa renkaan pintaa.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Miten loppuun ajatte renkaat?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Laitoin swb:heni taakse käytetyn Nokian Rollspeedin 37-622 kokoa jossa sivussa repeämiä ja alkava paise. Muuten moitteeton ja lähes kulumaton. Meinaan ajaa sillä testimielessä niin kauan kunnes paukahtaa. Millainen on ennuste?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Miten loppuun ajatte renkaat?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Millainen on ennuste?

alle 10km, sen on mulla kestänyt kudoksen rikkoontumisen jälkeen...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Miten loppuun ajatte renkaat?

Viesti Kirjoittaja jori »

Jarcco kirjoitti:

Millainen on ennuste?

Vähän vaikea arvata näin vähäisillä tiedoilla. Ehkä eniten vaikuttaa käytetty rengaspaine, kun kerran paise ei ole kuten käsitin kulumiselle alttiissa paikassa. Jonkin verran vaikuttaa myös ajoalusta. Liian pieni rengaspaine aiheuttaa enemmän renkaan kyljen muokkautumista ja liikettä repeämän reunalla. Toisaalta kova paine vetää kudoksia tasaisemmin, mutta kovemmalla voimalla. Muita vaikuttavia seikkoja ovat repeämien ja paiseen sijainti, koko, laatu ja luonne. Jos käytettävä rengaspaine ei enää käy aikaisemman käytön ylä- eikä alarajoilla rengas saattaa kestää pitkäänkin. Todennäköisesti ikävä pompottaminen saa sinut ärsyyntymään ja vaihtamaan renkaan ennen sen spontaania possahtamista.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Miten loppuun ajatte renkaat?

Viesti Kirjoittaja irakas »

Toisen maailmansodan jälkeen 40-50-luvulla, kun pyörän renkaat olivat kortilla ja saatavuus ei ollut hyvä, paikattiin haljennut tai pullistunut päälyrengas nk. kalossilla: Päälyrenkaan alle paikattavaan kohtaan asennettiin pätkä päälyrengasta. Renkaalla ajeltiin vielä pitkään, mutta ajajan hermojen piti kestää tuo paikasta aiheutunut säännöllinen pompotus. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Miten loppuun ajatte renkaat?

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Vuokrapyörässä on Schwalben 20" Big Apple:t, jotka ovat kuluneet täysin slikseiksi keskeltä, reunoilla n. 1-1,5cm matkalla on vielä jonkin verran kuviota, eivätkä ole puhki. Rengaspaineista en ole varma kun en ole tarkistanut.

Luultavasti sitten kun on oma pyörä alla, en päästä renkaita ihan noin sileiksi keskeltä että on edes vähän kuviota jäljellä. Nyt ei voi valita.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Miten loppuun ajatte renkaat?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Premnas kirjoitti:

Vuokrapyörässä on Schwalben 20" Big Apple:t, jotka ovat kuluneet täysin slikseiksi keskeltä, reunoilla n. 1-1,5cm matkalla on vielä jonkin verran kuviota, eivätkä ole puhki. Rengaspaineista en ole varma kun en ole tarkistanut.

Luultavasti sitten kun on oma pyörä alla, en päästä renkaita ihan noin sileiksi keskeltä että on edes vähän kuviota jäljellä. Nyt ei voi valita.

Minä luokittelen Big Applet slickseiksi jo uutena :-)

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

SauliA
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Tammi 2007, 21:49
Paikkakunta: Lohja

Re: Miten loppuun ajatte renkaat?

Viesti Kirjoittaja SauliA »

Ei tämä Vredestein-rengas koskaan rikki mennyr mutta arkajalkana vaihdoin emännän Nazcaan uuden tilalle. Sisärengas saa jatkaa palvelua. Aika nopeasti alkoivat nuo vaaleat alueet kasvaa ja ei mökkipaikkakunnalla fillarikaupat tunnistanet 20" maantierengasta joten tilauksella sain vaihdokin.

/SauliA

Liitteet
silestone.JPG
silestone.JPG (44.27 KiB) Katsottu 4000 kertaa
Strombringer
Viestit: 45
Liittynyt: 15 Touko 2009, 15:22
Paikkakunta: Ohkola/Mäntsälä

Re: Miten loppuun ajatte renkaat?

Viesti Kirjoittaja Strombringer »

Saman näköisiksi ajoin renkaat kuin SauliA:kin.
Uudet olin hommannut jo puolivuotta aikaisemmin kun alkoivat näyttää jo turhankin slikseiltä ,mutta vaihdoin vasta kun vaalean harmaata alkoi tulla näkyviin.

-Tero-

Vastaa Viestiin