kengät, lukot ja polkimet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: kengät, lukot ja polkimet

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jopas kostautui tavalliset vaelluskengät lievällä jalkaholvin tuella, kun talvipystärin rengaspaineita kokeilin passiivista iskunvaimennusta tutkaillessa. Vain muutama sata metriä ajoin ja ei ollut vain viime sunnuntain lenkin jäljiltä peffa kipeä, kun ajoin 622-42 Schwalbe Marathon Winter renkailla 4/4,5 bar paineilla ja pyörä pomppi ilmaan vauhdissa töyssyissä. Samat liian vähän korkeaa jalkaholviani tukevat pohjat eivät riittäneet ja jalkapohjan jänteet eivät rentoutuneet tässä ajassa venyttelystä ja jumpasta huolimatta. On siis pakko lisätä shimpan sandaaleista Specialized Footbed SL +++ pohjalliset. En riskeeraa jäällä ajoa nojakilla. Ma marssin tunteja asfaltilla ja sekin voi vaikuttaa hitaaseen palautumiseen. Uskottava se on, kun veti piukeaksi ja araksi muutama sata metriä kylmiltään tehoilla. Ja venytys sekä jumpaa ei täysin laukaise ongelmaa, että pystäri ilman lukkoja epätukevalla kengällä on pahasta. Normipaikassa oli kenkä polkimella ja kengässä on hieno pito plus polkimessa reilu pito kuvioinninn ansiosta.

Sama se on, missä rasitus syntyy, kun kuitenkin lepo ja parantuminen katkeaa sekä rasitus pahenee, jos on ärtsyksi päässyt jalkapohjan jänne. Jänteet ovat pitkäaikaiset paranemaan ja ei sovi rassata. Duunissa tulee pataan koiville joka tapauksessa liikaa. Sitä tärkeämpää on katkaista noidankehä alkuunsa. Joten kun nojakki on talviteloilla kevääseen asti, sandaaliakaan ei tarvitse ja pohjallinen siirtyy tekemään arkikengästä terveellisemmän. Toivottavasti hupikumpu jalan keskellä kävellessä ei tee painevaurioita. Ei ole turha vinkki pyöräilijälle hankkia niin korkea pohja, että kävellessä aluksi tuntuu turhan korkealta ja paineiselta. Pyörällä mäkiä kivutessa tai spurteissa jalkaholvi litistyy, jos ei ole riittävää tukea. Mitä korkeampi jalkaholvi, sitä enemmän voi venyä pois normiasennosta. Toisaalta epäilen lähes lattajalkaisen kaipaavan lisää venymistä lisälatistuksesta nollan verran, kun jänteet ovat jo venähtäneet normitilanteessa.

Jos paljon ajaa, pitää näköjään olla siviilikengätkin kunnossa. Mikä mukavinta, ajoin noin puolet viimeiseen kahteen vuoteen verrattuna ja silti plantaarifaskiitti helpotti suhteessa vähemmän .

Vastaa Viestiin