kengät, lukot ja polkimet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: kengät, lukot ja polkimet

Viesti Kirjoittaja terppa »

TKorho kirjoitti:

Joo, määkin voisin tuohon vastata että:
Saakos niitä Shimanon pyöräsandaaleita jostain?

Ainakin saarivaltakunnassa ja saksassa on tarjolla, kolmesta paikasta katsoin ja halvin oli n.83€ http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=91464 Kotimaan kaupoista ei ole tietoa.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: kengät, lukot ja polkimet

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Omat ostin Pohjanmaalta , kun vaan muistasin sen liikeen nimen. PW varmaan muistaa kun oli samoissa ajoissa 24h . :cry:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kengät, lukot ja polkimet

Viesti Kirjoittaja PW »

Nojanalle kirjoitti:

Omat ostin Pohjanmaalta , kun vaan muistasin sen liikeen nimen. PW varmaan muistaa kun oli samoissa ajoissa 24h . :cry:

En muistanu mutt katoin googlesta. Kälviällä pyörä- ja urheiluliike Maunumäki ilmeisesti josta sandaalit ostettiin. Monipuoliselta liikkeeltä vaikutti.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

TeemuN
Viestit: 187
Liittynyt: 19 Kesä 2007, 18:03
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: kengät, lukot ja polkimet

Viesti Kirjoittaja TeemuN »

TKorho kirjoitti:

Saakos niitä Shimanon pyöräsandaaleita jostain?

http://www.huh.fi/cat/product_details.php?p=20786

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: kengät, lukot ja polkimet

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Kiitos!
Mökkiviikonlopun jälkeen tuo varmaan tulee kerättyä!

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: kengät, lukot ja polkimet

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

Kiitos TeemuN!! On mun reitin varrella. Käyn hakemassa omani pois! :)

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: kengät, lukot ja polkimet

Viesti Kirjoittaja Wacky »

VeloWagon kirjoitti:

Kiitos TeemuN!! On mun reitin varrella. Käyn hakemassa omani pois! :)

Jos paalua on maksaa HUHin älyttömiä hintoja niin siitä vaan. Itse kävisin vain kokeilemassa ja tilaisin netistä sitten sopivat CRC:ssä hinta on 83,06€ ja tuo HUHin netti hinnasto on halvempi kuin paikan päältä ostettuna eli odottele n. 130€ hintalappua noille.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kengät, lukot ja polkimet

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Wacky kirjoitti:
VeloWagon kirjoitti:

Kiitos TeemuN!! On mun reitin varrella. Käyn hakemassa omani pois! :)

Jos paalua on maksaa HUHin älyttömiä hintoja niin siitä vaan. Itse kävisin vain kokeilemassa ja tilaisin netistä sitten sopivat CRC:ssä hinta on 83,06€

Itse en kyllä noin kehtaisi tehdä. Monesti kyllä kauppaan lähtiessä katson hinnan netistä ja tällaisessa tapauksessa käyttäisin sitä hintaneuvottelujen perusteluna. En yirttäisikään saada kenkiä täältä samaan hintaan kuin CRC:ltä, mutta esim. 100e voisin tarjota.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1086
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: kengät, lukot ja polkimet

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Samoin. Shimanon kengissä on vielä se tunnettu koko-ongelma. Sovittamatta ei voi millään tietää, montako numeroa pitää olla ekstraa. Ostan tällaiset tuotteet Suomesta jos niitä vain on saatavissa. Liian moni "pyöräliike" kertoi noita itse etsiessäni, että "ei kannata pitää varastossa kun niitä menee niin vähän". Eivät osanneet vastata kun kysyin kuinka luulevat koskaan myyvänsä niitä ilman sovituskappaleita...

Ostin omani Tikkurilan Inter-sportista, siellä oli valinnan varaa ja asiantunteva myyjä.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: kengät, lukot ja polkimet

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

Noh, käyn nyt ainakin kokeilemassa. n. 100€ tuntui olevan hinnat nettihinnastossa juu, käytän referenssinä. Ja pistäydynpä Tikkurilan kautta kun kerta sieltäkin löytyy. Lähden parin viikon Suomikierrokselle ylihuomenna joten olisi kiva saada uudet "sandaalit" alle niin ei tarvitsi ottaa crocseja mukaan vaihtokengiksi. Tosin uudet kengät pitäisi ensin ajaa sisään ennen pitempiä reissuja.....valintoja...valintoja..... :?

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: kengät, lukot ja polkimet

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ostin muutama vuosi sitten PW kansa pohjanmaalta ajosanraalit. Muita en paljon viitsi pitää. Ainoo mitä kannattaa ostossa huomioida on että kengät pitää inasa piukat sovitukseltaan . Sillä materiaali venyy aika paljon alussa . Jopa kylmällä kelillä pärjään ajosandaalejen kansa. Senku laittaa ohuet villasukat ja vaimon tekemät pääliset vetosuojaksi. Hyvin olen pärjänyt. :wink:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: kengät, lukot ja polkimet

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tosi pitkästä aikaa kävin maalikylillä shoppailemassa, tosi pitkästä aikaa. Ehkä ekan lomapäivän kunniaksi, kuka tietää.

Luulin että kävi jo flaxi kun Joutsenkaaren Intersportissa oli NorthWave Celsius Artic -talvikengät, yhdet parit, keräämässä pölyä hyllyssä. Olivat kokoa 42 ja siten liian pienet jalkaan. Nettihinnat on hyvin tiedossa ja jo melkein sellaset tilasinkin noin 150 € hintaan, näistä olisin saattanut maksaa suurin piirtein saman jos koko olisi ollut 43.

Ei ihan ensi istumalta tunnu järkevältä hankinnalta kun mulla on jo Fahrenheit mallit eli perus Celcius-mallia vastaavat mutta maantie klossille. Ne on kuitenkin taattu mukaviksi molemmat noin -5 lämpötiloille ja ajaa niillä kyllä pari tuntia -20 pakkasessakin. Artic-mallit on luvattu mukaviksi paljon kylmemmille, niissä on karkeammat ja ehkä vähän vähemmän liukkaat pohjat kävellä, ja niihin menee värkkäämättä Atac:n klossit.

Mukaan kuitenkin tarttui neopreeni kenkäsuojat. Olivat kätevät ja kevään ja syksyn kuivilla keleillä voi ajella ne maantiekenkien päällä.

Mutta vielä noista kivijalkakaupoista, olemattomista valikoimistaan malleista ja eri kokoisita, ja hinnoista. Olen 90-luvulla ostanut vain yhdet Brancale:n huippukengät poistomyynnistä. Muuten hinta olis ollu melkein fillarin luokkaa. Kävin myös joskus lowracerin hankittuani sovittamassa jotakin simpan maantiekenkää jotta mallit ja koko selviäisi.

Hinnat hipoi edelleen pilviä ja myyjiä ei kiinnostanut myynti tai tarjouksen teko. Jäi kaupan teko siihen, tilasin netistä. NW:n kengät sovitin 42-kokoisina kun kaveri tilasi, siitä selvisi niiden koko ja omanikin on netistä hankittu.

Ikävä sanoa mutta ainakaan täällä pohjoisessa en koskaan haaveile ostavani pyöräilykenkiä paikallisesta liikkeestä. Toisaalta neljäs vuosi nojailua ja viidet kengät on tullut hankittua, yhdet käytetyt. Vielä viidennet uudet ehkä niin noilla ajaa vielä monta vuotta ja kaikilla keleillä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: kengät, lukot ja polkimet

Viesti Kirjoittaja janx »

Mä poistin omasta pyörästä lukkopolkimet kokonaan. Kyllästyin kaupunki/taajama-ajossa irrottamaan niitä vähän väliä. Vaikka mulla on sellaiset lukkopolkimet, jossa toista puolta pystyy polkemaan tavallisilla kengillä, niin se on etenkin märkänä liukas. Lukot jääkööt matka-ajoon ja kisakäyttöön ainakin toistaiseksi. En kyllä usko, että kaipaan lukkoja sen tyyppiseen ajoon, mitä pääsääntöisesti ajan. Lukkopolkimilla käytännössä aina käänsin polkimen ympäri ja ajoin ilman lukitusta. Se hankaloitti etenkin liikennevaloista lähtemistä.

Tällaiset ostin tilalle ja pitoa ainakin tuntuu olevan. On myös tapit, jotka on ruuveja, joten säätäminen ja vaihtaminen on helppoa: http://www.chainreactioncycles.com/fi/e ... -prod82557 << Nuo olivat Huh:ssa tarjouksessa 49e. Viime lenkin ajoin reilunkokoisilla Sievin turvakengillä ihan mielikseni. Mahtuu sukkaa, mutta ei riittänyt tuplasukat 5 asteen tietämissä. Varpaita paleli. Kaapit on jo täynnä kenkiä, niin ei viitsi joka kelille omia ostaa.

Lisätty: Meinasin askarella tekoturkiksesta varpaanlämmittimet, jos vaan ompelukone suostuu yhteistyöhön. :mrgreen:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 281
Liittynyt: 16 Elo 2009, 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: kengät, lukot ja polkimet

Viesti Kirjoittaja kissaniitty »

Mulla on flättipolkimet kummassakin menopelissä. Azubissa jotkut Wellgon peruspolkimet ja maasturissa tälläiset:

http://www.bike-components.de/products/ ... dale-.html

Aivan tajuttoman pitävät polkimet, kenkä ei nulju mihinkään suuntaan.

Mun lukottomuuspolitiikkaan on syynä osin samat kuin janxilla. Kaupunkiajossa on kiva pysähdellä ilman kikkailua ja toisekseen on helpompi varustautua keliin kuin keliin laittamalla sopivat kengät (lue: kesällä Keenit ja talvella Sievit). Ei jaksa häiritä (marginaalinen?) tehonmenetys...

Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: kengät, lukot ja polkimet

Viesti Kirjoittaja jori »

Kyllä pitävät flättipolkimet lisäävät nojapyörän yleiskäyttöisyyttä. Paljon helpompi lähteä nojapyörällä myös baariin, kun ei tarvitse klosseja olla kengissä. Minulle kuitenkin riittää käännettävät combipolkimet ja ohutpohjaiset kengät, joilla saa varpailla hyvän otteen polkimesta. :mrgreen:

Pitkällä matkalla lukkojen käyttämättömyys vie, paitsi tehoja, myös kipeyttää jalat helpommin, kun polkemistekniikka pitää pitää jatkuvasti työntöpuolella ja kuopaisu pitää lopettaa alkuunsa, jotta jalat pysyvät polkimilla. Se rasittaa vain etureittä, pohjetta ja pakaraa. Takareisi ja lonkan koukistaja toimivat flättipolkimilla lähinnä painona. Lukkopolkimilla kuopaisu voidaan viedä pidemmälle ja jatkaa vetona, jolloin takareidet ja lonkankoukistajat tekevät merkittävän osan polkemistyöstä ja vastaavalla osalla vähentävät etureiden kuormaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin