Nojapyöräonnettomuudet Rekisteri.

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

2 kertaa olen KMX-tadpolen saanut paniikkijarrutuksessa nurin n. 35-40 vauhdissa
(turvaviiri mulla noin 2,5 m. korkea, silti autot tulleet parkkipaikalta suoraan eteen).
Mulla on takana levyjarru ja edessä vain oikealla puolella levyjarru, vasen pyörä ilman jarrua.
Molemmilla kerroilla pyörä kaartui oikella eli vasen olkapää edellä maahan (nurmikko ja hiekka),
joten ei juuri vaurioita mulle ja pyörälle.
Kummallakin kerralla sain pysähtymään ajoissa ja
autoilijat eivät edes huomanneet koko tapahtumaa!
Mainitaan vielä se että molemmilla kerroilla ajoin pyörätietä,
jos olisin ajanut katua pitkin, luultavasti olisin osunut oikealla tien sivussa
parkissa olevaan autoon kaatuessa, sillä pyörä sinkoutui oikealle jarrutuksessa
noin parin metrin verran.
Nuo kyseiset tapahtumat ovat kummasti opettaneet ennakoimaan ajoissa.
Ja jarrut on kyllä pidettävä kunnossa, monta kertaa ajokaudessa säädätän ne.

Tapani

Viimeksi muokannut Stapani, 09 Huhti 2010, 10:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

musti&siippa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 271
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 20:14
Paikkakunta: Nokia

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja musti&siippa »

Mää sitten ajoin tänään elämäni ensimmäisen nojakkikolarin... :( Eli mopoilija ajoi kevyen liikenteen väylällä päin minua. Vuoden vanha Triceni meni ajokelvottomaksi ja pyöräilylaukkukin hajosi kiinnikkeiltään. Onneksi olin nojakilla liikkeellä - pystypyörällä olisin todennäköisesti loukannut itseni pahasti.
Syy oli totaalisesti mopoilijan, joka vielä kaiken kukkuraksi pakeni paikalta. Poliisiakaan ei asia tuntunut paljon kiinnostavan. No, huomenna menen tekemään rikosilmoituksen ja vakuutusyhtiölle vahinkoilmoituksen (pyörä oli erikseen vakuutettu). Onneksi oli sentään pari silminnäkijää (jos siitäkään on mitään apua). Tosi surkeata, kun juuri olin saanut nojakkikauden hyvälle alulle. Ei auttanut muuta kuin soittaa siippa paikalle hakemaan mut kotio.

Eli minä olin tulossa tuolta oikealta alas kevyen liikenteen väylää tarkoituksenani kääntyä vasemmalle alikulkutunneliin. Mopoilija tuli vasemmalta kevyen liikenteen väylää (jota siis ei saa ajaa mopoilla).

Näkyvyys on muuten hyvä, mutta siinä kevyen liikenteen väylällä on pikatien alikulkutunneli, josta mopoilija siis tuli. Lujaa.

Heikonlaisesti saimme tuntomerkkejä, liukkaasti pakeni paikalta. Ja "oikoi" lähtiessään rekkaria - näin jälkikäteen ajatellen siis peitteli rekkaria!

Nuo pyörät on sisällytetty kotivakuutukseen erillismaininnalla. En itse asiassa tiedä, kuinka vakuutusyhtiössä suhtautuvat tämmöisessä tapauksessa. Mutta huomenna sen kuulee.

musti

Tässä vähän selvennystä:

Kuva

Tää kartta ei nyt kyllä tule tähän millään oikeen, mä kun vedin siihen sen ukonkin, että on valokuva kohteesta, mikä olisi näyttänyt tiet oikein. Mutta klv, jota minä ajoin, tuli alas pikatien (Turuntien eli nykyisin oikeammin Raumantien 12) viereltä ja tarkoitukseni oli kääntyä jyrkästi vasemmalle ajaakseni tuon pikatien alikulkutunnelista. Eli kyseessä oli kahden klv:n y-risteys ja mopoilija tuli siis minuun nähden vasemmalta sieltä alikulkutunnelista.

http://lowride.info/phpBB3/download/fil ... &mode=view

Katotaan ny onnistuinko.... :roll:

Vielä muuten semmoinen juttu, että ihan ilman fyysisiä vaurioita en selvinnyt. Vasemman puolen olka ja käsivarsi saivat ilmeisesti sen verran kovan täräyksen, että kipeytyivät torstain aikana, joten poikkesin perjantaina vielä varmuuden vuoksi näyttämässä lääkärille. Ei mitään vakavampaa kuitenkaan. Buranaa.

Vielä tähän lisäyksenä, että mopoilija jäi kiinni minun omatoimisen tutkintani avulla.

musti lisännyt ja vähän vielä korjaillutkin tekstejä

Kuva

Edit Mustasudenkorento, kuva ja yhdistetty kaksi mustin viestiä

Viimeksi muokannut musti&siippa, 18 Huhti 2010, 12:42. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Vastaa Viestiin