Viihdyin viime viikon Barcelonassa yhdistetyllä työ- ja lomamatkalla. Kertakaikkiaan loistava paikka! Eikä olleet pyörätiet pätkinä.
Kevyt liikenne on huomioitu paremmin kuin missään muusas käymässäni paikassa. Pyörätiet ovat loistavassa kunnossa ja kevyt liikenne on huomioitu näin sinivalkoisin silmin katsottuna kerta kaikkiaan mainiosti. Lisäksi julkista liikennettä on siirretty fillareiden suuntaan oikein urakalla; Barcelonan asukkailla on mahdollisuus hankkia "kausilippu" Bicing.com:in kautta kaupungin tukemaan pyöräilyjärjestelmään. Pyöräparkkeja on valtavasti ja pyöriä muistaakseni n. 20 000 kpl. Homma toimii samoin kuin pääkaupunkiseudun Arvokortti. Eli rekisteröidyttyäsi voit etäluettavaa korttiasi näyttämällä saada kaupunkifillarin käyttöösi puoleksi tunniksi kiinteään hintaan. Ajon päätyttyä fillari palautetaan toiseen pyöräparkkiin. Ylimenevästä ajasta veloitetaan ymmärtääkseni erillisen hinnaston mukaisesti.
Onnistuin itsekin saamaan hetkeksi käyttööni Bicing-fillarin, jolla tutustuin systeemiin käytännön tasolla.
Fillarit ovat erittäin hyväkuntoisia kolmivaihteisia laitteita, jotka on varustettu sekä etu- että takavaloilla ja "etukorilla", johon saa tavarat kyytiin. Aivan toisesta maailmasta kuin esim. Helsingin cityfillarit. Laitteet latautuvat pyöräparkeissa ja valot palavat ajon aikana automaattisesti.
Pyöriä käyttävät kaikki. Kuljettajia löytyy aikaa sitten eläkkeelle jääneistä rouvista pukuun ja kravattiin sonnustautuneiden businessukkojen kautta ala-aste -ikäisiin mukuloihin asti. Ja mikäs on ajellessa, kun väylät ovat asianmukaisessa kunnossa. Erilliset pyöräilykaistat pääväylien sisäreunassa ja kevyen liikenteen alueella erikseen merkittyinä. Ja liikennekulttuuri muutoinkin ottaa huomioon fillarit ja muut kevyen liikenteen edustajat todella hyvin.
Ranskassa on ilmeisesti samankaltaisia järjestelyjä ainakin Pariisissa ja Lyonissa. Kenelläkään kokemuksia?
Henkka