Nojakkityyppien kategoriat/luokitus

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Härmäpyörä
Viestit: 59
Liittynyt: 10 Heinä 2008, 01:57
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Nojakkityyppien kategoriat/luokitus

Viesti Kirjoittaja Härmäpyörä »

Olisi kiva saada nähdä erilaisten nojakkityyppien luokituskategoriat/käyttötarkoitukset(ehkä viittaukset yleisimpiin kunkin kategorian merkkeihin+kuvat?).

Ääripäässä voi olla vaikka Sam Whittinghamin "Varna Diablo" ja toisessa ehkä Velotaxi.

Mutta siihen väliin jää paljon...

Varmaankin suurjako ensiksi kaksipyöräiset/tadpole-triket/delta-triket/tandemit tms.

Tapio Osala
Vaasa
tapioosala.com
tapio.antero.osala@gmail.com

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojakkityyppien kategoriat/luokitus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Eikös tämä Bnetrideronlinen ostajan opas (byer guide) ole ihan hyvä:

http://www.bentrideronline.com/reviewpost/

Tuolla luonnollisesti vain kaupalliset tuotteet. Käyttötarkoitukset puuttuu, kun eri ihmiset haluaa käyttää erilaisia pyöriä eri paikoissa. vrt. toiset ajaa samaa työmatkaa masstopyörillä ja harjoituskilpapyörillä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojakkityyppien kategoriat/luokitus

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Aika paha alkaa tarkasti luokittelemaan. Niin erilaisia näkemyksiä on valmistajilla periaatteessa samanlaisesta mallista.

Karkee jako menee renkaiden lukumäärän mukaan ja kaksipyöräisissä akselivälin mukaan. Pitkä, keskipitkä, lyhyt. Tietysti jotku luokittelee vielä rengaskoon mukaan hig ja low. Tiiä sitte ku mulla on 20 tuumaset renkaat, silti istuinkorkeus on n. 65 cm. :D

Nojaillaan!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojakkityyppien kategoriat/luokitus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Trek r200 kirjoitti:

Tiiä sitte ku mulla on 20 tuumaset renkaat, silti istuinkorkeus on n. 65 cm. :D

Väittäsin että 20/20swb. Noita High, Mid ja Low etuliitteitä näytetään käytettävän lyhytakselivälisten racereiden yhteydessä. Raceriksi en pyörääsi luokittelisi, koska siinä on pystyhkö ajoasento.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nojakkityyppien kategoriat/luokitus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nytpä saimme hyvän aiheen. Itselläni on aivan sama mikä tyyppi. Pääasia että on hyvä ajaa. Tämä on vähän kuin keskustelu ala- ja yläohjauksen välillä. Kun jokainen valitsee kuintenki pyörän käytötarkoituksen mukaan. Tietysti joukossamme on porukkaa jotka tykkäävät , väitellä mikä on paras tai muuten käyttökelpoisempi ratkaisu. Vaikka käytännössä kaikki huonot karsiutuvat ajansaatossa pois ja käyttökelpoiset jäävät tuotantoon. Niinkuin eräs suurimpia nojapyörä rakentaja harrastaja on tokassut kun ei paremmasta tierä niin on se helppo kehua omaansa.
Ennenkin pyörien luokitus pitäis kohdentaa sen käyttötarkoituksen mukaan. Niin ostajilla olisi helpompaa selvitä tästä kaameasta nimi viirakosta.

Härmäpyörä
Viestit: 59
Liittynyt: 10 Heinä 2008, 01:57
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Nojakkityyppien kategoriat/luokitus

Viesti Kirjoittaja Härmäpyörä »

Nojanalle kirjoitti:

Nytpä saimme hyvän aiheen.
Ennenkin pyörien luokitus pitäis kohdentaa sen käyttötarkoituksen mukaan. Niin ostajilla olisi helpompaa selvitä tästä kaameasta nimi viirakosta.

Tuota juuri ajoin takaa.

Olen nähnyt kuvia melko pystyasentoisista ja mukavista citykäyttöön tarkoitetuista kaksipyöräisistä ja sitten myös kevyistä, matalista maantie trikeistä.

Nojakkimaailmaan tutustujaa 20/20swb ilmaukset eivät juuri auta. Säikyttävät vaan. Eivät merkkiluettelot myöskään mitään kerro.
Jos haluamme nojapyöräilyn yleistyvän, olisi mietittävä hieman kuinka tätä "aatetta" markkinoidaan.

Käyttötarkoituksesta olisi hyvä saada jako ja sitten esimerkkejä ko. kategorian merkeistä.

-rahtipyörä (delta-trike, esim. Velotaxi),
-kaupunkipyörä/yleispyörä (trike, pysty kaksipyörä, kriteerinä vaikka helppo pysähtyä sada tavaraa, vaikka lapsi, mukaan),
-retkipyörä (maantiellä kevyt/nopea mutta hyvää tila suurelle tavaramäärälle),
-maantiepyörä (nopea, kevyt matala/makaava ajoasento kaksipyörä),
-huippunopeusennätyspyörät (katetut kaksipyörät). Jotain tuollaista luokittelua siis ajan takaa.

Sitten voisi olla lisäjakoa esim. "maantiepyöräkategoriassa" istujan korkeuden tai pyöräkoon perusteella. Istujan korkeuden luulisi enemmän kiinnostavan uutta harrastajaa kuin pyöräkoko?

Sitten voisi olla jakoa käyttäjäryhmienkin mukaan. Ylipainoiset, ikäihmiset, urheilijat, lastenkuljettajat, tavarankuljettajat, kauppakassi, kaupunkicruisailijat.

Nojapyöräilyllä voi olla "friikkimaine" eli tavoitellaan erikoisuutta. Pitäisi saada sellaista sanomaa kansalle, että se on hyvä/ergonominen/turvallinen liikkumismuoto jopa sellaisille, jotka eivät voi/uskalla pystiksellä ajaa.

"Tavikset" pitää saada ensiksi kokeilemaan mahdollisimman helppoa kolmipyörää. Ainakin kaupugissa(kin) liikkuvalle on trike mainio ja itse asiassahan pitäisi olla kaksi nojakkia. Kaksipyöräinen menopeli kovaan vauhtiin maantiellä ja trike kaupunkiasiointiin ja rauhallisille luontoretkille.

Viimeksi muokannut Härmäpyörä, 30 Heinä 2010, 12:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tapio Osala
Vaasa
tapioosala.com
tapio.antero.osala@gmail.com

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Nojakkityyppien kategoriat/luokitus

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Olisi hienoa ja suosiota lisäävää, jos nimitykset olisivat tyylikkäästi ulkomaan kielillä eikä tätä junttisuomea käytettäisi ollenkaan. Esim. Härmäpyörä voisi paremminkin olla LowBicycle Harmaensis, kaupunkipyörä LowCityBicycle (citybike, ei citypyörä) jne.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojakkityyppien kategoriat/luokitus

Viesti Kirjoittaja jori »

Härmäpyörä kirjoitti:

-rahtipyörä (delta-trike, esim. Velotaxi),
-kaupunkipyörä/yleispyörä (trike, pysty kaksipyörä, kriteerinä vaikka helppo pysähtyä sada tavaraa, vaikka lapsi, mukaan),
-retkipyörä (maantiellä kevyt/nopea mutta hyvää tila suurelle tavaramäärälle),
-maantiepyörä (nopea, kevyt matala/makaava ajoasento kaksipyörä),
-huippunopeusennätyspyörät (katetut kaksipyörät). Jotain tuollaista luokittelua siis ajan takaa.

Sitten voisi olla lisäjakoa esim. "maantiepyöräkategoriassa" istujan korkeuden tai pyöräkoon perusteella. Istujan korkeuden luulisi enemmän kiinnostavan uutta harrastajaa kuin pyöräkoko?

Tuo käyttötarkoitusjako on hyvä lisä näihin määritelmiin ja sen käyttöä kannattaisi suosia hankintaa suunnittelevien opastamisessa. Jokaisella kuitenkin lienee pyörälleen oma käyttötarkoituksensa, joka useimmiten osuu määritelmien väliin. Esko Meriluotokaan tuskin nimittäisi omaa delta Hipsuaan rahtipyöräksi, vaikka tavara kätevästi kulkeekin. Nuo 20/20swb-tyyppiset ilmaisut ovat asiantuntijalle lisämääreitä, jotka kertovat millä tavoin käyttötarkoitus on pyöräksi konstruoitu.

Turha noista määritelmistä absoluuttisia on rakentaa. Autoissakin ne ovat lähinnä huvittavia. Ajoin omalla Berlingolla (seitsemän paikkainen alun perin pakettiautosta henkilöautoksi sovellettu perheauto) Hondan kaupunkimaasturin perässä tavallista mökkitietä. Jokaisessa jyrkemmässä käännöksessä tämä "maasturi" joutui peruuttelemaan päästäkseen risteämään kapealle sivutielle. Ehkä se onkin nimensä mukaan tarkoitettu maastoon rakennettuihin kaupunkeihin tai kaupungeissa esiintyviin maastokohtiin.:)

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojakkityyppien kategoriat/luokitus

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

jviirret kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:

Tiiä sitte ku mulla on 20 tuumaset renkaat, silti istuinkorkeus on n. 65 cm. :D

Väittäsin että 20/20swb. Noita High, Mid ja Low etuliitteitä näytetään käytettävän lyhytakselivälisten racereiden yhteydessä. Raceriksi en pyörääsi luokittelisi, koska siinä on pystyhkö ajoasento.

Jukka

Juu, racerista se on tosiaan kaukana :D Tuota kertomaasi määritelmää olen tuosta käyttänyt.

Miten voi luokitella käyttötarkoituksen mukaan? Puhtaasti kilpakäyttöön tehdyt on tietysti asia erikseen. Muuten kyllä on turhaa yrittää tarkasti luokitella (kaupunkipyörä, retkipyörä....) kun ei se toimi pystäreissäkään :wink: Esim. maasturilla ajetaan maastokisaa/kuntoilua, työmatkoja ja monet on siitä rakentaneet matkapyörän. Pyörä johon saa/on telineet tavaroille soveltuu retkeilyyn ja työmatkoille/kauppareissuille. Pyörä jolla onnistuu kivuttomasti 90° käännös, soveltuu kaupunkiin. Loppupeleissä se on asenteesta, ei pyörästä kiinni missä ja miten sillä ajetaan :)

Nojaillaan!

Härmäpyörä
Viestit: 59
Liittynyt: 10 Heinä 2008, 01:57
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Nojakkityyppien kategoriat/luokitus

Viesti Kirjoittaja Härmäpyörä »

optimistx kirjoitti:

Olisi hienoa ja suosiota lisäävää, jos nimitykset olisivat tyylikkäästi ulkomaan kielillä eikä tätä junttisuomea käytettäisi ollenkaan.

Tuossa on ratkaisu. Kaikki kansa ryntää ajamaan tämän merkkisellä pyörällä 艾尺诶艾儿艾马诶 !

Tapio Osala
Vaasa
tapioosala.com
tapio.antero.osala@gmail.com

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojakkityyppien kategoriat/luokitus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

optimistx kirjoitti:

Olisi hienoa ja suosiota lisäävää, jos nimitykset olisivat tyylikkäästi ulkomaan kielillä eikä tätä junttisuomea käytettäisi ollenkaan. Esim. Härmäpyörä voisi paremminkin olla LowBicycle Harmaensis, kaupunkipyörä LowCityBicycle (citybike, ei citypyörä) jne.

No Härmäpyörä on minusta sille pyörälle hyvä nimi, tehdään suomessa, nimi suomeksi ja mikä tärkeintä, myydään ja valmistetaan samalla nimellä.
Mutta tuosta Savenmaan nimikikkailusta olen tismalleen kanssasi samaa mieltä. Miksi ihmeessä alkuperä ja nimet pitää haudata ja keksiä jotakin epämääräistä nimittelyä suomeksi. Ei noilla nimillä löydy valmistajaa, eikä mitään käyttäjä kokemuksia mistään. Mutta kun hakee Performerin kotisivuilta kuvan perusteella oikean mallin ja Googlettaa sillä niin johan alkaa löytymään.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojakkityyppien kategoriat/luokitus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Trek r200 kirjoitti:

Miten voi luokitella käyttötarkoituksen mukaan? Puhtaasti kilpakäyttöön tehdyt on tietysti asia erikseen. Muuten kyllä on turhaa yrittää tarkasti luokitella (kaupunkipyörä, retkipyörä....) kun ei se toimi pystäreissäkään :wink: Esim. maasturilla ajetaan maastokisaa/kuntoilua, työmatkoja ja monet on siitä rakentaneet matkapyörän. Pyörä johon saa/on telineet tavaroille soveltuu retkeilyyn ja työmatkoille/kauppareissuille. Pyörä jolla onnistuu kivuttomasti 90° käännös, soveltuu kaupunkiin. Loppupeleissä se on asenteesta, ei pyörästä kiinni missä ja miten sillä ajetaan :)

Nimenomaan! Jos KMX:n BMX temppuradoille suunnitellusta kikkailupyörästä tulee maantie pyörä pelkällä kumin vaihdolla, niin miten tämä lokeroidaan? Paljon helpompi sanoa sitä vain 16/26Tadpole trikeksi, kertoo paljon enempi pyörästä , käyttäköön jokainen mihin haluaa ja pistäköön ko. käyttöön sopivat kumit alle. Sama homma monessa muussakin, kapeilla kumeilla raceri, vähän paksummilla kumeilla, lokasuojilla ja tarakalla retkipyörä tai jopa kaupunkipyörä. Eikä noita kirjainlyhenteitä nyt niin paljon ole, jos on pistämässä kuukauden palkkaa pyörään kiinni niin varmaan jaksaa selvittää lyhenteiden merkityksen. Kyllähän tietokonetta tai älypuhelinta ostaessa tulee lyhenneviidakkoa ja termistöä kymmen kertainen määrä :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin