ajou kirjoitti:Onks toi 50m vähän turhan kaukaa? Enhän minä täältä löydä sellaista paikkaa mihin auton vois tasaisella noin kauaksi vapaan tilan päähän parkkeerata
Se on kaukaa siksi, että oltaisiin varmasti myös korkeammalla olevan pyöränvalon suhteen keilan ylärajan yläpuolella, muttei liikaa. Ajatus on, ettei pyörän valot ainakaan enempää häikäisisi kuin auton lähivalot, jotka on suunniteltu valaisemaan 50-75 m päässä edessä tien pintaa. Tämä tarkoittaa, että valokeilan ylin "hyötyvalon" säde tulee noin 1:100 - 1:200 alaviistoon tavallisessa henkilöautossa ja mitä korkeammalla valot ovat sitä jyrkemmässä. Valojen ylin piste saa olla 1,2 m korkealla, jolloin kulma on 1:62,5. Tämän yläpuolelle heijastuu vain hajavaloa, joka on sitä, mikä tyypillisesti häikäisee.
Tämä on hankalaa, mutta ajatus on, että tuon rajan yläpuolelle ei valoa suihkittaisi. Etäisyys ja kuvauskorkeus pitäisi valita niin, että ollaan tuon edellä kuvaillun atuon lähivalon valokeilan yläpuolella, muttei liikaa ja että tästä kuvatessa ei pyörän valo häikäise sen enempää kuin autonkaan lähivalo.
Olisiko siis parempi, että kuvattaisiin vain kymmenen - kahdenkymmenen metrin päästä, mutta summittain valon korkeudelta. En tiedä, pitää kokeilla.