Mittasin mun Schmidtistä 0.5 A ac virran, joka lähtee aika pienillä kierroksilla ja virta ei juurikaan kasva kierrosten noustessa. Jotain 22 Hz sai kädellä 26 tuuman pyörää pyörittämällä. Jännite nousi johonkin 20V paikkeille.
Dynamo ei taida toimia ihan käänteisesti tavalliseen sähkömoottoriin nähden... Ainakin jos tarkastellaan 0 Hz tilannetta, jossa moottorin vääntö on maksimissaan, mutta generaattorissa ei kulje virtaa lainkaan. Siis generaattorin kela tekee sähköä enemmin liikkeen nopeutuessa, kunnes induktanssi tai jotkut muut häviöt alkavat rajoittaa virran kulkua.
Paljonko noiden latureiden induktanssi on? Schmidtin induktanssin voisi tietysti koittaa mitata...
Napadynamossa magneettikenttä tehdään magneeteilla, ja autoissakin kai on näitä, tosin en tiedä kumpi on yleisempi...
Löysin jostain arvon 390 uH auton laturin induktanssiksi, sille voi laskea "inductive reactance" arvon 20 Hz taajuudella, joka on 0.05 ohm, siis pieni verrattuna 3 ohmin resistanssiin, joka tuossa Schmidtin dynamossa on mittaukseni mukaan.
http://www.enhydralutris.de/Fahrrad/Mod ... owski_.pdf Tuossa lisää tietoa napadynamosta...
Sieltä poimittuna induktanssi olisi peräti 100 mH, joka selittäisi jo miksi teho rajoittuu suurilla nopeuksilla.