Pyörän valoista

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
THuhtamaki
Viestit: 151
Liittynyt: 08 Kesä 2010, 13:20

Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja THuhtamaki »

Aloitin sitten oman threadin tälle pienelle valaisin testille.

Testissä mukana seuraavat valot:

-MagLite 2AA
-Jokumikälie halppis 9 ledinen taskulamppu
-TrustFire P7-F16
-MagicShine MJ-816 (tämä nojakissa paikallaan)

Testi koostuu vain vertailun vuoksi pihalla otetuista valokuvista.

Kamera: Canon PowerShot S3
Kameran asetukset:

ISO 100
suljin aika: 6 sek.
aukko: F4
valkotasapaino: päivänvalo
tarkennus: manuaalisesti pihalla olevaan linnun kuvaan.

Valaisimet olivat n. 14 metrin etäisyydellä linnunkuvasta. Kamera kuljettajan silmien korkeudella pyörän vieressä, etäisyys linnunkuvaan n. 15m

Tässä kuvat. Jokainen voi itse päätellä mikä on näistä paras lamppu...

Liitteet
MagLite valokeilalla joka on leveydeltään n. pyörätien levyinen
MagLite valokeilalla joka on leveydeltään n. pyörätien levyinen
MagLite valokeila pistemäiseksi asetettuna
MagLite valokeila pistemäiseksi asetettuna
Mikälie halppis 9 ledinen
Mikälie halppis 9 ledinen
TrustFire
TrustFire
MagicShine pelkillä lyhyillä
MagicShine pelkillä lyhyillä
MagicShine pelkällä pitkän valon umpiolla
MagicShine pelkällä pitkän valon umpiolla
MagicShine täydellä teholla
MagicShine täydellä teholla
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Lampuissakin näköjään ON eroja.
Vaikka tuo TrustFire ei ole noista kirkkain, niin jotekin sen valokeila näyttää minun silmään "tasapainoisimmalta".
Vai onko kyse vain suuntauksesta?
Onko noista paristolampuista kerrottu virran kestoa? Kuinka usein nuo "oikeat" valaisimet pitää ladata ja kestääkö niiden akut pakkasta hyvin?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

THuhtamaki
Viestit: 151
Liittynyt: 08 Kesä 2010, 13:20

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja THuhtamaki »

Suuntaus jutska... TrustFire on suunnattu tuohon lintuun ja MagicShine suurinpiirtein siten ettei vastaantulija kovin pahasti sokaistu ;) TrustFiren valokeila on pyöräilyyn turhan kapea, oikeastaan ainoa hyvä asennuspaikka sille olisi kypärän päällä...

Nämä uudenaikaiset lamput (TrustFire ja MagicShine) ottaa jatkuvasti vakio virtaa akusta. TrustFire 1A ja MagicShine n. 2A. TrustFiressä on 2,8Ah akku ja MagicShinessä 4,4Ah. Näissä molemmissa on myös himmeämpiä moodeja joilla akun kesto on pidempi. MagicShine himmeimmällä asetuksella on moninkerroin kirkkaampi ku tuo MagLite ja tällä himmeimmällä asetuksella akun kestoksi kerrotaan 200+ tuntia. Pakkasen kestosta ei vielä ole omakohtaista tietoa, mutta epäilen toimivan paremmin ku nuo normaalit sormiparistot. Nämä lamput kuormittavat akkujansa alta puolella teholla akkujen maksimi kuormasta.

TrustFiressä ja MagicShinessä on molemmissa Li-Ion akut ja MagicShinessä tuli mukana laturi joka pukkaa akun täyteen n. 3 tunnissa. TrustFiren akuille piti ostaa laturi erikseen. Tuohon TrustFireen mulla on kaksi 2,8Ah:n akkua ja kaksi 2,4Ah.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja PW »

Saako tommosia muualta ku intternetistä ja paljon maksaa ?

Petri W

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1086
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Pyörän valot ovat pääasiassa itse nähdyksi tulemista varten. Maastossa asia on vähän toisin, mutta itse en ainakaan kovin paljon aja maastossa nojapyörällä...

Minusta tärkeää on että valo on käytettävissä kun sitä tarvii, riittävän tehokas jotta sokeampikin sen näkee ja suunnattavissa niin että autoilijoilla ei ole valittamista. Ensimmäinen edellyttää hyvää kiinnitystä tai toteutuu riittävän huonolla lampulla itsekseen. :) Toinen toteutuu melkein kaikilla mitä kaupasta saa, kunhan paristot/akut/muu virtalähde ovat kunnossa. Kolmas on erityisesti tehokkaammilla tai halvimmilla vaikeimmin toteutettavissa. Valokeila tahtoo olla mitä sattuu ja häikäistyminen ainakin vilkkutoiminnoilla taattu.

Itse olen huomannut pimeällä tärkeäksi triken kanssa sen, että minulla on valot molemmilla puolilla. Yritin aluksi yhdellä, keskelle sijoitetulla lampulla. Erityisesti pyöräilijät sekoilivat lampun takana tulevan "leveän" kulkimen kanssa ja jouduin pari kertaa väistämään ojaan asti etten jää "osittain yliajetuksi". Ainakaan poliiseilla ei ole ollut mitään sanottavaa kahdesta etulampusta. Nehän täyttävät määräyksen "valkoista valoa näyttävä etuvalaisin". Korkeuskin täyttyy, ihan reilusti.

Kuvassa näkyvät valot ovat muistaakseni Biltemasta tai Honkkarista ja hinta oli sellainen että noiden menettäminen ei edes harmittaisi. Asennusta varten laitoin ohjausvarsiin nousukahvat. Lähes kaikki pyörävalaisimethan olettavat että a) sinulla on poikittainen vaakasuora ohjaustanko b) että sinulla on pystysuora satulan kannatinputki takavalon kiinnittämistä varten. Takavalona on takahaarukan alle kiinnitetty samaa sarjaa oleva ledisarja. Yritin ensin pitää sitäkin ohjausvarressa, mutta ei se suostunut siinä pysymään niin ettei tarvi joka ajon jälkeen kiristää.

Liitteet
Alku-trike valot asennettuna
Alku-trike valot asennettuna
Trike_s.jpg (83.08 KiB) Katsottu 13168 kertaa

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Itselläni on tollanen halpa kiinalainen päivävalona , jossa on neljä lediä. Riittä siihen että ei sokeet autollijat kyllä havaitsee liikenteen vilinässä. Eilen asensin varsinaisen valon. Ostimme kaverinkansa led sumivalot motonetistä. Toimivat 12v hyytelöakulla. Valoa riittä enemmän kuin tarpeeksi pimeällä ajoon. Antaa hyvä 50m valokeiln. Ensimmäisen kerran voin sanoa että valoa riittää turvalliseen siirtymiseen. Autojen kannalta takanäkyminen on viellä tärkeempää. Siihen panostaminen kannattaa. :o

THuhtamaki
Viestit: 151
Liittynyt: 08 Kesä 2010, 13:20

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja THuhtamaki »

PW kirjoitti:

Saako tommosia muualta ku intternetistä ja paljon maksaa ?

Petri W

Intternetistä kiinan suunnasta saa "kohtuu hinnalla" ja länsimaista sikamaiseen kymmenkertaiseen hintaan. DealExtreme.com myy tätä MagicShine MJ-816 lamppua hintaan $119 ~ 90€. Tuo TrustFiren taskulamppu on kans dealextreme:stä tilattu ja sillä oli hintaa 37€

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Älkää unohtako heijastimia! Ne toimii vaikka patterit loppuis tai piuhat katkeis :wink:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Hopea kirjoitti:

Pyörän valot ovat pääasiassa itse nähdyksi tulemista varten.

Taajamassa kyllä, mutta muualla niitä tarvitsee oikeastikkin. Sateessä syysiltana soratiellä ajellessa valoa tarvii melkoisesti, mutta kun menee vilkkaahkon tien varteen (piennar tai pyörätie, ei väliä), niin valotehoa tarvitaan vielä enemmän. Vastaan tulevien autojen valot häikäisevät, ja jos meinaa pysyä tiellä on pakko olla valoa paljon.

Hopea kirjoitti:

... suunnattavissa niin että autoilijoilla ei ole valittamista.

Jos tarvitsee ajaa katuvalottomalla alueella on huomattavasti parempi jos on varustettu valoilla joista autoilijoilla on ehkä hieman valittamista. Etenkin kypärään kiinnitetty lamppu jolla voi 'vilauttaa' autoilijoita kohti toimii hyvänä signaalina että lyhyet valot olisivat poikaa.

Hopea kirjoitti:

Itse olen huomannut pimeällä tärkeäksi triken kanssa sen, että minulla on valot molemmilla puolilla.

Tuo on varmasti totta, pitääpä itse huomioida jos talvella ehtii ajelemaan pimeässä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

Ennen nojapyörää pystärissä oli kaksi kohtuu tehokasta ledi lamppua. Yksi tangossa ja yksi kypärässä. Lamput oli enemmänkin simmoista huomiovalo luokkaa kuin oikea ajovalo. Kyllähän ne huomio valona ihan hyvin toimivatkin mutta ei niillä oikeasti mihinkään nähnyt, varsinkin sateella pimeässä.

Gauchossa sitten panostin valoissa ja ostin "tehdas" asenettuna napadynamon (shimano) ja B&M IQ Fly senso plus ajovalon (Vertailu kuvia löytyy mm täältä: http://www.peterwhitecycles.com/headlights.asp) Hirveästi ei ole pimeallä ajosta kokemuksia (vielä) mutta tyytyväinen olen ollut. Ehdottomasti paras puoli on että se syttyy automagisesti, esim jos ajat hämärään (eli pitkään) alikulkuun, valo syttyy. Tai jos reissu kestää pitkään ja hämärä yllättää niin valo syttyy ilman että tarvii pysähtyä.

Valo palaa himmeästi pari minuuttia vaikka olisi pysähtynyt. Ilmeisesti lampussa on kondensaattori, joka varaa virtaa silloin kun dynamo ei pyöri.

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja PW »

Poika toi Tanskan matkalta tuliaisina tommoset huomiovalot pyörään, ei tartte paristoo. http://www.reelight.com
sl150 steady light.
Valon pidike kiinnitetään akselipulttiin ja pinnoihin kaks tommosta kaarevaa "mötikkää" siihen lampun lähelle ja ilmeisesti niiden pyöriessä antavat virtaa lampulle. Täytyy laitta kokeiluun.
Noita oli kuulemma Köpiksessä monessa pyörässä, joita oli kuulemma paljon. Olivat vuokranneet pyörät ja ajelleet niillä kaupungissa, kuulemma paljon helpompaa ku autolla sompailla siellä. Sopivia pyöriä oli myös perhekäyttöön eli kaks pikku penskaa mahtu helposti kyytiin. Paljon erilaisia pyöriä liikenteessä mutt vaan yhen nojakin näkivät joka kuvauksien perusteella oli Leitra pelkällä takapoksilla.
Pyöräilykulttuuri ilmeisesti aivan toisella tasolla ku meillä.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja janx »

PW kirjoitti:

Poika toi Tanskan matkalta tuliaisina tommoset huomiovalot pyörään, ei tartte paristoo. http://www.reelight.com sl150 steady light. Valon pidike kiinnitetään akselipulttiin ja pinnoihin kaks tommosta kaarevaa "mötikkää" siihen lampun lähelle ja ilmeisesti niiden pyöriessä antavat virtaa lampulle. Täytyy laitta kokeiluun. Noita oli kuulemma Köpiksessä monessa pyörässä, joita oli kuulemma paljon. Olivat vuokranneet pyörät ja ajelleet niillä kaupungissa, kuulemma paljon helpompaa ku autolla sompailla siellä. Sopivia pyöriä oli myös perhekäyttöön eli kaks pikku penskaa mahtu helposti kyytiin. Paljon erilaisia pyöriä liikenteessä mutt vaan yhen nojakin näkivät joka kuvauksien perusteella oli Leitra pelkällä takapoksilla.
Pyöräilykulttuuri ilmeisesti aivan toisella tasolla ku meillä. Petri

Täysin samanlaisia huomioita tein kun kävin keväällä Köpiksessä. Siellä on kyllä kaupunkisuunnittelussa huomioitu pyöräilijät aika paljon paremmin. Esim. tämä risteys jäi mieleen: http://goo.gl/maps/6tett

Tuo reelight vois olla takavaloksi ihan passeli, mutta eteenpäin kaipaan enemmän valotehoa. Noita Reelighteja oli useissa pyörissä. Yhtään nojakkia ei kyllä minulle tullut vastaan. :) Reelightin toinen ongelma taitaa tulla siinä, että joissain nojakeissa valo jää alle 30 cm eli periaattessa lain mukaan se olisi laiton(?).

Lisätty: Minun huviajossani on oikeastaan kolme tärkeintä syytä valoille: tulla nähdyksi, nähdä metsässä kulkevan hiekkaisen kevyenliikenteen väylän montut etenkin mäissä, joihin sade on tehnyt mukavia kanjoneita, ja alikulkujen montut asfaltissa. Valoautomatiikka päivällä alikulkuun mentäessä olis kyllä hieno. :)

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 281
Liittynyt: 16 Elo 2009, 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja kissaniitty »

janx kirjoitti:

Tuo reelight vois olla takavaloksi ihan passeli, mutta eteenpäin kaipaan enemmän valotehoa. Noita Reelighteja oli useissa pyörissä. Yhtään nojakkia ei kyllä minulle tullut vastaan. :) Reelightin toinen ongelma taitaa tulla siinä, että joissain nojakeissa valo jää alle 30 cm eli periaattessa lain mukaan se olisi laiton(?).

Lisätty: Minun huviajossani on oikeastaan kolme tärkeintä syytä valoille: tulla nähdyksi, nähdä metsässä kulkevan hiekkaisen kevyenliikenteen väylän montut etenkin mäissä, joihin sade on tehnyt mukavia kanjoneita, ja alikulkujen montut asfaltissa. Valoautomatiikka päivällä alikulkuun mentäessä olis kyllä hieno. :)

Mulla on ollu noi Reelightit huomiovaloina jo pari vuotta ja hyvin on pelittänyt. Ei tartte miettiä onko valot päällä tai onko akuissa potkua. Pimeellä on ohjaustangossa pari Cateyen pikkulediä ajovaloina. Mut joo, periaatteessa Reelight ei lain mukaan ihan pienimpiin renkaisiin sovi...tosin vaimon Spiritissäkin on edessä 16" kiekko, jossa on Reelight reilusti alle sallitun 30 cm:n. Ei oo vielä ainakaan pysäytetty :)
Reelightit toimivat hyvin siinä, mihin ne on suunniteltu: huomiovaloina.

Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja janx »

kissaniitty kirjoitti:

Mulla on ollu noi Reelightit huomiovaloina jo pari vuotta ja hyvin on pelittänyt. Ei tartte miettiä onko valot päällä tai onko akuissa potkua. Pimeellä on ohjaustangossa pari Cateyen pikkulediä ajovaloina. Mut joo, periaatteessa Reelight ei lain mukaan ihan pienimpiin renkaisiin sovi...tosin vaimon Spiritissäkin on edessä 16" kiekko, jossa on Reelight reilusti alle sallitun 30 cm:n. Ei oo vielä ainakaan pysäytetty :) Reelightit toimivat hyvin siinä, mihin ne on suunniteltu: huomiovaloina.

Eikä varmasti tulekaan sanomista. Voisin kuvitella, että päinvastoin kiittäisivät, että olet jotkut valot pyörääsi laittanut. En minä sillä sanonut. :) Itsekin voisin harkita juurikin tuon patterittomuuden takia harkita huomiovaloiksi, jos sattuu varsinainen ajovalo pettämään kesken reissun. Pullodynamoa ei kyllä hermo kestä. Pyörän pitää olla lähes äänetön. :)

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja Wacky »

janx kirjoitti:
kissaniitty kirjoitti:

Mulla on ollu noi Reelightit huomiovaloina jo pari vuotta ja hyvin on pelittänyt. Ei tartte miettiä onko valot päällä tai onko akuissa potkua. Pimeellä on ohjaustangossa pari Cateyen pikkulediä ajovaloina. Mut joo, periaatteessa Reelight ei lain mukaan ihan pienimpiin renkaisiin sovi...tosin vaimon Spiritissäkin on edessä 16" kiekko, jossa on Reelight reilusti alle sallitun 30 cm:n. Ei oo vielä ainakaan pysäytetty :) Reelightit toimivat hyvin siinä, mihin ne on suunniteltu: huomiovaloina.

Eikä varmasti tulekaan sanomista. Voisin kuvitella, että päinvastoin kiittäisivät, että olet jotkut valot pyörääsi laittanut. En minä sillä sanonut. :) Itsekin voisin harkita juurikin tuon patterittomuuden takia harkita huomiovaloiksi, jos sattuu varsinainen ajovalo pettämään kesken reissun. Pullodynamoa ei kyllä hermo kestä. Pyörän pitää olla lähes äänetön. :)

Napadynamo? Ei paljoa menoa haittaa ja aina riittää valoa, vaikka keskellä päivää niin että autoilevat huomaa liikenteessä ihan toisellalailla eikä tarvii miettiä niitä akkujen latailuja ollenkaan.

Vastaa Viestiin