Pyörän valoista

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11344
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pyörän valoista

ViestiKirjoittaja jori » 05 Tammi 2019, 23:39

ajou kirjoitti:Onks toi 50m vähän turhan kaukaa? Enhän minä täältä löydä sellaista paikkaa mihin auton vois tasaisella noin kauaksi vapaan tilan päähän parkkeerata ;-)

Se on kaukaa siksi, että oltaisiin varmasti myös korkeammalla olevan pyöränvalon suhteen keilan ylärajan yläpuolella, muttei liikaa. Ajatus on, ettei pyörän valot ainakaan enempää häikäisisi kuin auton lähivalot, jotka on suunniteltu valaisemaan 50-75 m päässä edessä tien pintaa. Tämä tarkoittaa, että valokeilan ylin "hyötyvalon" säde tulee noin 1:100 - 1:200 alaviistoon tavallisessa henkilöautossa ja mitä korkeammalla valot ovat sitä jyrkemmässä. Valojen ylin piste saa olla 1,2 m korkealla, jolloin kulma on 1:62,5. Tämän yläpuolelle heijastuu vain hajavaloa, joka on sitä, mikä tyypillisesti häikäisee.
graphic-fom-2016.jpg
graphic-fom-2016.jpg (184.87 KiB) Katsottu 2626 kertaa


Tämä on hankalaa, mutta ajatus on, että tuon rajan yläpuolelle ei valoa suihkittaisi. Etäisyys ja kuvauskorkeus pitäisi valita niin, että ollaan tuon edellä kuvaillun atuon lähivalon valokeilan yläpuolella, muttei liikaa ja että tästä kuvatessa ei pyörän valo häikäise sen enempää kuin autonkaan lähivalo.

Olisiko siis parempi, että kuvattaisiin vain kymmenen - kahdenkymmenen metrin päästä, mutta summittain valon korkeudelta. En tiedä, pitää kokeilla. :?
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4460
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Pyörän valoista

ViestiKirjoittaja jooseha » 06 Tammi 2019, 10:37

Kymmenen metriä rupeaa olemaan sen verran lähellä ettei kaukovalotkaan häikäise, ellei yritä lukea vastaantulijan rekisterikilpeä :roll:

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1014
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pyörän valoista

ViestiKirjoittaja Hopea » 06 Tammi 2019, 10:53

Ihan uusi juttu tähän: Mikä napadynamossa voi mennä rikki?

Minulla on ollut talvipyörässä B-kaupan napadynamollinen (Shimano) etukiekko nyt kolme vuotta. Kesällä vielä mökillä ajellessa valo paloi nätisti. Nyt syksyllä kotiin tuotuna näyttäisi siltä, ettei sieltä tule enää virtaa. Eli sammuneen lampun vaihtaminen toiseen samanlaiseen ei tuonut valoa takaisin. :cry:

Mullahan ei mitään mittareita ole. Pitääkö mennä vain hakemaan seuraava kiekko ja toivoa...?
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11344
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pyörän valoista

ViestiKirjoittaja jori » 06 Tammi 2019, 11:29

jooseha kirjoitti:Kymmenen metriä rupeaa olemaan sen verran lähellä ettei kaukovalotkaan häikäise, ellei yritä lukea vastaantulijan rekisterikilpeä :roll:

Tuohan edellisessä viestissäni oli juuri ideana. Jos halutaan kuvata läheltä, pitää kuva ottaa niin alhaalta, että vähänkin alempana auton lyhyet ajovalot jo häikäisisivät. Ei tuohon oikein ole mitään tarkkaa ohjetta, mutta noin valon korkeudelta pitäisi kuva ottaa, ainakin teoriassa. Tarkoitushan on vain verrata auton lyhyitä ajovaloja pyöränvaloihin häikäisyn mielessä.

Kauempaa kuvaamista puoltaa se, että kuvauskorkeus ei ole niin tarkka. Kun kulmat ovat 1:100 luokkaa, eli kyse on kuvauskorkeuden senteistä.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11344
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pyörän valoista

ViestiKirjoittaja jori » 06 Tammi 2019, 11:59

Hopea kirjoitti:Ihan uusi juttu tähän: Mikä napadynamossa voi mennä rikki?

Minulla on ollut talvipyörässä B-kaupan napadynamollinen (Shimano) etukiekko nyt kolme vuotta. Kesällä vielä mökillä ajellessa valo paloi nätisti. Nyt syksyllä kotiin tuotuna näyttäisi siltä, ettei sieltä tule enää virtaa. Eli sammuneen lampun vaihtaminen toiseen samanlaiseen ei tuonut valoa takaisin. :cry:

Mullahan ei mitään mittareita ole. Pitääkö mennä vain hakemaan seuraava kiekko ja toivoa...?

Liitin, siellä dynamon päässä, on napadynamoiden akilleenkantapää.

Ne on vaihtovirtalatureita, joten käämitykset ovat kiinteässä osassa, eikä niissä ole mitään hiiliä, tai edes mitään elektroniikkaa tuolla alhaalla. Vaihtovirtalaturin virta rajoittuu raudan magneettisen kyllästymisen takia, joten edes oikosululla niitä ei saa rikki. Ainoa asia, mistä on huolehdittava on, että sähköllä on katkokseton kulkutie molempiin suuntiin.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1014
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pyörän valoista

ViestiKirjoittaja Hopea » 06 Tammi 2019, 17:44

Sitä liitintä minäkin epäilin. Minustakin kokonaisuudessa ei oikeastaan ole käytöstä rikkoontuvaa.

Pitääpä rapsutella ja ihmetellä. Kiekkoa on irroiteltu kuljetusten ajaksi. Ja liittimen naaraspuoli tuli tuossa lamppua vaihtaessa jo kertaalleen uudistetuksi.
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3537
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Pyörän valoista

ViestiKirjoittaja terppa » 13 Loka 2019, 08:24

Piti ostaa pari takavaloa kun yksi varastettiin,toisesta katkesi kiinnitysklipsi ja kolmas kusi akkunsa maantielle teippivarmistuksesta huolimatta.

E-villestä löyty semmoinen jossa on jarruvalo samassa, jos siitä nyt mitään iloa on...

https://www.e-ville.com/fi/3199-valot-p ... avalo.html

Valon saa sylkimään myös tuollain vähemmän ärsyttävsti jos akkua haluaa säästää. (5 sek video)

https://www.instagram.com/p/B3gVFQsANNM ... ypl0dn8f7i

Normaalisti palaen toiminta-aika oli 36 tuntia ja tuo sykkivä testi on vielä käynnissä.

Kiinnitys on suunniteltu pystärinsatulaan mutta jakke & sepi tuon tietysti ruuvaa mihin lystää :) paremmat kuvat myyjän sivuilta...
913201975640.jpg
913201975723.jpg


Muoks. Luulenpa, että hommaan yhden vielä ja poraan Mangon takavalonaukkoa isommaksi ja asennan tuon kiinteästi siihen jahka tuleva suvi koittaa, lataus virtapankin avulla.
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3537
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Pyörän valoista

ViestiKirjoittaja terppa » 16 Loka 2019, 17:24

terppa kirjoitti:...E-villestä löyty semmoinen jossa on jarruvalo samassa, jos siitä nyt mitään iloa on...

https://www.e-ville.com/fi/3199-valot-p ... avalo.html

Valon saa sykkimään myös tuollain vähemmän ärsyttävsti jos akkua haluaa säästää. (5 sek video)

https://www.instagram.com/p/B3gVFQsANNM ... ypl0dn8f7i


Hitaasti sykkivällä valomoodilla akku kesti 50 - 55 h eli sen puoleen onnistunut ostos. Laitoin kypärään kiinni ja valonheijastuksesta kun olen katsonut niin terävimmissä jarrutuksissa toimii jarruvalona, jos ennakoivasti himmailee niin ei.
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3365
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Pyörän valoista

ViestiKirjoittaja tm » 16 Loka 2019, 23:49

Mielenkiintoinen värkki, laitahan kommenttia, jos tulee jotain odottamatonta vastaan. Tuo hidas vilkahtelu voisi olla hyvä huomiolisä zombiautoilijoiden herättelyssä...

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1252
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Pyörän valoista

ViestiKirjoittaja samuel » 30 Loka 2019, 23:22

Kävin äsken ilta-ajelulla, ja tokmannilta tarttui mukaan 7€ alennus taskulamppu
Tottakai piti heti purkaa atomeiksi ja tutkia mitä lamppu on syönyt. 3s2p setillä aaa-paristot.
Kytkin polttimon virtalähteeseen, ja 4,5 voltilla haukkasi 4,3 ampeeria eli melkein tuplat mitä paketti sanoo tehoksi.
Toisin sanoen, ledin draiveri vaikuttaa surkealta. Siinä on merkintä SH-76007. Pattereilla virta on reilun 2 ampeeria eli teho sen 10W mitä pitääkin.

Vertailun vuoksi 3W taskulamppu vs. tämä 10W.

IMG_20191030_221206.jpg

IMG_20191030_221600.jpg

IMG_20191030_221548.jpg
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut SaschaSascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö) ja PYSTY pyöräNopsilla

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1501
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Pyörän valoista

ViestiKirjoittaja ajarmala » 11 Maalis 2020, 05:51

jviirret kirjoitti:Tai pistät lampun muovipussissa vesiastiaan ja mittaat paljonko se vettä lämmittää esim. tunnissa. Tehon voi sitten laskea kun vesimäärä tunnetaan.
Jukka


Täsmälleen. Koska en ole vieläkään raaskinut katkaista tämän 16 ledisen kiinanihmeen virtajohtoa, innostuin sitten eilen illalla mittaamaan sen (sähkö)tehon kalorimetrisesti. Meni mittausasetelmaa rakentaessa ja koodatessa vähän myöhään, mutta ei se eläkeläisellä mitään...

Eli DS18B20 -anturi kiinni Arduinoon ja koodaamaan mittaussofta, jonka sainkin lopulta toimimaan. Sitten esikoe: kylmää vettä astiaan ja mittaamaan, miten nopeasti se lämpenee pöydällä huoneenlämpötilassa. Hitaasti lämpeni eli, kun se oli jotain 1,5 astetta alle huonelämpötilan, niin lämpenemisnopeus oli laskenut jo n. 0,0002 asteeseen per sekunti. Tämä riitti minulle.

Mittaamaan: punnitaan kaikki tarvikkeet: kannu, vesi ja lamppu. Lamppu muovipussiin ja täysille. Arduino mittasi lämpötilaa koko ajan ja laski siitä eksponentiaalitasoitettua arvoa, jonka siirsi sarjaväylää pitkin linuxille joka 15. sekunti. Odottelin niin kauan, että astian lämpötila ohitti ympäröivän huoneen lämpötilan ja laskin lampun tehon huonelämpötilan ympäristössä (+- 0,8 astetta).

Kiinalaisen lampun sähkötehoksi paljastui täydellä teholla 16 W. Cree XML-T6 -emittereille luvataan 280 lumenia per 2 wattia. Eli lampusta lähtee siis n. 2240 lumenia. Se on aika paljon vähemmän kuin kiinalainen kauppias lupasi - olikohan se 20 vai 30000 lumenia... Mutta on se sen verran kirkas, että sivuteiltä tulevat auton jäävät kiltisti odottamaan, että minä ajan ensin ohitse.

Tässä laskelma:

16xXML-T6-teho.pdf
(28.56 KiB) Tiedosto ladattu 15 kertaa

2020-03-11-093146_1824x984_scrot.png
2020-03-11-093146_1824x984_scrot.png (94.64 KiB) Katsottu 755 kertaa
Lisäsin kuvan tiedostotsta -jori
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
ajou
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 842
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa - Kuninkaanmäki
Viesti:

Re: Pyörän valoista

ViestiKirjoittaja ajou » 11 Maalis 2020, 11:08

Täytyy sanoa, että olette te aika insinöörejä!
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Kaarikinneri Oy
050-4655 657
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint + Bafang 750W ja Arcus -kate - 2020 Azub Tricon 26" Shimano Steps e8000 ja Arcus II -kate

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1501
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Pyörän valoista

ViestiKirjoittaja ajarmala » 14 Maalis 2020, 01:15

ajou kirjoitti:Täytyy sanoa, että olette te aika insinöörejä!

Juu, niin ollaan ;-)

Ja vielä ihan mielenkiinnosta, koska mittausasetelma oli vielä koossa, tulin mitanneeksi saman lampun myös sen puoliteholla: paljastui, että puoliteho onkin 35%-teho. Eli täysteho on 16 W ja 2240 lumenia ja puoliteho 5,6 W ja 780 lumenia.

kiinalainen 16 x XML-T6 -teho.pdf
(34.16 KiB) Tiedosto ladattu 17 kertaa
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1501
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Pyörän valoista

ViestiKirjoittaja ajarmala » 14 Maalis 2020, 01:53

ajarmala kirjoitti:Ja vielä ihan mielenkiinnosta, koska mittausasetelma oli vielä koossa, tulin mitanneeksi saman lampun myös sen puoliteholla: paljastui, että puoliteho onkin 35%-teho. Eli täysteho on 16 W ja 2240 lumenia ja puoliteho 5,6 W ja 780 lumenia.


Ja vielä: lamppu sammui juuri äsken, kun akkukennojen jännite oli laskenut niin pieneksi, että kennojen suojapiiri katkaisi virran. Aikaa tähän meni puoliteholla 176 minuuttia eli kolmisen tuntia. Siitä voi laskea, että täysteholla lamppu palaa 61 minuuttia. Ja tehoista voi laskea, että kuuden akkukennon paketti näkyy kootun halvimmista kiinalaisista 18650 -litiumkennoista, koska niiden kapasiteetiksi tulee laskennallisesti vain 700 mAh per kappale.

Noniin, eiköhän tämä kiinanihme ole nyt tutkiskeltu jo loppuun asti...
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)


Palaa sivulle “Yleistä nojapyöräilystä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa