Tärinäraidat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja Härski »

Jos sitä hommaa olis esim meidän firman insinöörit vetämässä, niin eiköhän se jyrsittäisi vielä maalauksen jälkeen! Se reunaviiva siis :lol:

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Ajoin Questillä pätkän matkaa Nelostietä Kärsämäeltä pohjoiseen päin. Oli aika mielenkiintoiset tärinäraidat siellä. Tuollaisella kolmipyörällä oli välillä varsin epämukavaa ajaa. Kuvasin siitä pätkästä tällaisen valitusvideon. Tätä saa sitten jakaa, jos se vaikka päätyisi päättäjien nähtäville. Ja ehkä joku, joka on päättänyt nuo tärinäraidat noin jättää, kokee piston sydämmessään ja tekee jatkossa parempia päätöksiä.

Video on tällä kertaa suomeksi:

IMG_3232.jpg

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja jori »

Hyvä video liikennepoliittisiin tarkoituksiin. :)
Tärinäraidan myös keskiviivalla olisit voinut vielä huomioida. En tiedä, oliko tuolla tiejaksolla tärinäraita myös keskiviivalla, mutta jos sellainen on, yrittävät jotkut autoilijat ohittaa ajamatta keskiviivan päälle tärinää välttääkseen. Tämä tietenkin syö entisestään ohitusmarginaalia.

Perkeleestä ovat tärinäraidat. Pelkästään haitallisia. Aiheuttavat vieläpä sen, että asfaltti nastarengasaikaan urittuu entistä pahemmin, kun kaistalla ei mahdu ajamaan kuin yhtä mahdollista ajolinjaa. Urista tulee syvät ja ne ovat sitten kesäaikaan vaaralliset vedellä täytyttyään ennen kuin urat kesälomaruuhkien aikaan korjataan. :evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja Saukki »

jori kirjoitti:

Hyvä video liikennepoliittisiin tarkoituksiin. :)
Tärinäraidan myös keskiviivalla olisit voinut vielä huomioida. En tiedä, oliko tuolla tiejaksolla tärinäraita myös keskiviivalla, mutta jos sellainen on, yrittävät jotkut autoilijat ohittaa ajamatta keskiviivan päälle tärinää välttääkseen. Tämä tietenkin syö entisestään ohitusmarginaalia.

On keskelläkin tärinäraita tuolla pätkällä. Enpä tosiaan muistanut sitä mainita. Juuri siitä syystä tuli niitä liian läheltä ohituksia.

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja PW »

Ari Paanalan saama vastaus tärinäraidoista:
"Hei,

ja kiitos yksikaistaisten teiden tärinämerkintöjä koskevasta palautteesta.

Valtatien 5 Kuopio – Iisalmi välille tehdyt tärinämerkinnät on toteutettu valtakunnallisen ohjeen mukaisesti estämään kohtaamis- ja suistumisonnettomuuksia. Yksiajorataisella kaksikaistaisella tiellä 30 cm:ä leveää reunajyrsintää käytetään liikennemäärän ylittäessä 4000 ajon./vrk. ja jossa päällystetyn pientareen leveys on vähintään 75 cm. Kuopio – Iisalmi välillä liikennemäärä on 4 000 – 9 500 ajon./vrk.

Tärinämerkinnöillä ehkäistään ajaminen keski- ja reunaviivojen päällä, jolla taas vaikutetaan tiemerkintöjen kestävyyteen. Koska jyrsintä tehdään reunaviivan kohdalle, kaventaa se hieman tasaista päällystettyä piennarta. Vaikka yksiajorataisilla maanteillä jyrsinnät voivat hankaloittaa nojapyörillä liikkumista, ovat tärinämerkinnät tehokas keino vähentää liikenneonnettomuuksia. Valitettavasti kevyen liikenteen väylää ei ole ollut mahdollista rakentaa koko välille Kuopio – Iisalmi.

Ystävällisin terveisin,

Kyllikki Komulainen

Liikenneturvallisuusasiantuntija"

Minä ihmettelen miksi tärinäraitoja usein on paljon kapeammillakin (alle 75cm) pientareilla :(

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
smilodon
Viestit: 128
Liittynyt: 15 Huhti 2015, 17:15
Paikkakunta: Lahti

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja smilodon »

PW kirjoitti:

Tärinämerkinnöillä ehkäistään ajaminen keski- ja reunaviivojen päällä, jolla taas vaikutetaan tiemerkintöjen kestävyyteen.

Reunaviivoihin käytetty maali on siis arvokkaampaa kuin pyöräilijän turvallisuus :x

Sahi

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja PW »

https://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilt ... ohtaisesti
Löyty tuommonen seli, seli, selitys, pyöräliiton keskusteluun linkattu. Pisti silmään tuo "pyöräilijöiden määrä arvioitiin vähäiseksi" :? Ja vielä vähenee ku tuhotaan se vähäinenkin piennar jyrsimällä :(

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja wwhv »

jos ongelmana on kuskin hereillä pysyminen:
tärinäraidat vois pikemminkin jyrsiä siihen ajoradalle
niin että auton renkaaat täristäis koko matkan, kyllä pysyis
kuskitkin hereillä kun meluaa ja täristää koko ajan ;)

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja yaana »

wwhv kirjoitti:

jos ongelmana on kuskin hereillä pysyminen:
tärinäraidat vois pikemminkin jyrsiä siihen ajoradalle
niin että auton renkaaat täristäis koko matkan, kyllä pysyis
kuskitkin hereillä kun meluaa ja täristää koko ajan ;)

Heh, minkäs takia ne raidat pitää olla ajolinjan ulkopuolella. Laitetaan keskelle kaistaa, niin on pakko pysyä omalla kaistalla. Ohitustilanteessa joutaakin vähän täristää ja niinhän ne keskiraidatkin tekee nyt.

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja PW »

yaana kirjoitti:
wwhv kirjoitti:

jos ongelmana on kuskin hereillä pysyminen:
tärinäraidat vois pikemminkin jyrsiä siihen ajoradalle
niin että auton renkaaat täristäis koko matkan, kyllä pysyis
kuskitkin hereillä kun meluaa ja täristää koko ajan ;)

Heh, minkäs takia ne raidat pitää olla ajolinjan ulkopuolella. Laitetaan keskelle kaistaa, niin on pakko pysyä omalla kaistalla. Ohitustilanteessa joutaakin vähän täristää ja niinhän ne keskiraidatkin tekee nyt.

Selviäis yhdellä raidalla per kaista - halvempaa!

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja jori »

wwhv kirjoitti:

jos ongelmana on kuskin hereillä pysyminen:
tärinäraidat vois pikemminkin jyrsiä siihen ajoradalle
niin että auton renkaaat täristäis koko matkan, kyllä pysyis
kuskitkin hereillä kun meluaa ja täristää koko ajan ;)

Joo, vaikka absurdilta kuulostaakin, noiden tarkoitus on tosiaan pitää nukkuva autoilija tiellä. :shock:
Tämän ketjun alussa puin läpi näistä tärinäraidoista VTT:llä tehdyn tutkimuksen, jonka perusteella väitetään näiden vähentävän suistumisonnettomuuksia. Väite päteekin keskiviivalle tehtyyn tärinäraitaan, mutta pientareen puolen tärinäraita aiheutti tuon tutkimuksen mukaan 4% enemmän tieltä suistumisia. Varsinkin lisääntyivät vastaantulijan kaistan yli vasemmalle suistumiset. Tästä huolimatta tärinäraidat jyrsitään erityisesti pientareelle, eli sinne, missä niistä on eniten haittaa, eikä hyötyä -sillä perusteella, että niistä on hyötyä keskiviivalla. :roll: :evil: :evil: :evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja wwhv »

tässäkin mainitaan tärinäraidat monen muun epäkohdan seassa:

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006219384.html

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

yaana kirjoitti:

Heh, minkäs takia ne raidat pitää olla ajolinjan ulkopuolella. Laitetaan keskelle kaistaa, niin on pakko pysyä omalla kaistalla.

Ääni tälle!

Tuo olisi halvempaa tehdä ja toimisi paremmin. Ja vielä: ei haittaisi trikellä tai kinnerillä ajamista pientareella.
yaana eduskuntaan! Tai ainakin liikenneministeriöön väyläosastolle...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

ajarmala kirjoitti:
yaana kirjoitti:

Heh, minkäs takia ne raidat pitää olla ajolinjan ulkopuolella. Laitetaan keskelle kaistaa, niin on pakko pysyä omalla kaistalla.

Ääni tälle!

Tuo olisi halvempaa tehdä ja toimisi paremmin. Ja vielä: ei haittaisi trikellä tai kinnerillä ajamista pientareella.
yaana eduskuntaan! Tai ainakin liikenneministeriöön väyläosastolle...

Nyt on tainu unohtua että ajoradalla liikkuu myös kaksi pyöräisiä. Moottoripyörälle tärinäraidat keskellä kaistaa olis aivan mahdottomia. Paras on edelleen ettei niitä jyrsitä kuin keskiviivalle.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:
yaana kirjoitti:

Heh, minkäs takia ne raidat pitää olla ajolinjan ulkopuolella. Laitetaan keskelle kaistaa, niin on pakko pysyä omalla kaistalla.

Ääni tälle!

Tuo olisi halvempaa tehdä ja toimisi paremmin. Ja vielä: ei haittaisi trikellä tai kinnerillä ajamista pientareella.
yaana eduskuntaan! Tai ainakin liikenneministeriöön väyläosastolle...

Nyt on tainu unohtua että ajoradalla liikkuu myös kaksi pyöräisiä. Moottoripyörälle tärinäraidat keskellä kaistaa olis aivan mahdottomia. Paras on edelleen ettei niitä jyrsitä kuin keskiviivalle.

Joo, olisihan se aivan epäreilua, ettei jousitetulla, paksurenkaisella moottoripyörällä olisi käytettävissä koko kaistaa, vaan pitäisi valita kahdesta kahden metrin kaistasta. Väistelkööt polkupyöräilijät vaan pientareella tärinäraitoja, joita puheista piittaamatta yhä jyrsitään myös alle 80 cm pientareelle, jonka leveydeksi lasketaan myös tärinäraidan osuus.

Muistutan vielä, että tutkimuksissa ei ole osoitettu pientareen puolen tärinäraidan olevan turvallisuushyödyllinen. Päinvastoin, se tuotti enemmän suistumisonnettomuuksia, vieläpä vastaantulevien kaistan puolelle. Pientareen puolen tärinäuria kaiketi jyrsitään vain siksi, kun keskiviivan tärinäraidan takia hommaan on ruvettu. "Meneehän se siinä samalla", vaikka haittaakin turvallisuutta tutkimuksen mukaan. :evil:

Se, että pientareen puolen tärinäraita estää suistumisia on pelkkä väärä mielikuva, jota asiasta tehty tutkimus ei vahvista. Silti pientareen puolen tärinäraidat jyrsitään aina kun se vain on mahdollista. Mielikuvien ja mutun mukaan näitä tiemerkintöjä tehdään. Saatana, ettei siellä liikenneministeriössä ole johdossa ketään, joka osaisi edes lukea, saati ajatella. Kuulopuheiden ja väärinkäsitysten mukaan vaan hommia tehdään. Tai sitten tämä tiedetään ja toimitaan piiloagendan mukaan tahallaan tutkimuksen tulosten vastaisesti, jotta pyöräily pääteillä vähenisi :evil: :evil: :evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin