Tärinäraidat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/pdf ... en_web.pdf
Tuommonnen tutkimus löyty, nopeesti lukasten näytti ett onnettomuuksien väheneminen saatto hyvin johtua myös normaalista vaihtelusta :roll:

No niin. Tässä se on:

Tielaitoksen tutkimustulos tärinäraidoista.png

Tuossa on täsmälleen sama tulos kuin amerikkalaisilla. Ei pitävää perustelua reunan puolen tärinäraidalle onnettomuuksien vähentäjänä. Oikealle suistumiset lisääntyvät neljä prosenttia reunan puolen tärinäraitojen takian, mutta tässä unohdetaan tyystin selvä empiirinen tulos niiden polkupyöräilijöiden yliajoja lisäävänä elementtinä. :evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja PW »

Virallisempi nimitys on ilmeisesti heräteraidat.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Virallisempi nimitys on ilmeisesti heräteraidat.

Siis ihan virallisestikin oletetaan, että autoilijat nukkuvat ajaessaan. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Baskeri
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 518
Liittynyt: 10 Elo 2012, 20:34
Paikkakunta: Oulu

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja Baskeri »

Nuo perhanan täristäjät oli kiusana myös Kemi-Oulu välillä. Paikoittain täräytetty keskelle
piennarta. Raskaalla kuormalla oli tähtäämistä että pysyi väylällä. Keskustelemista olis tiemestarin kanssa. Turhan raskasta ajamista henkisesti.

Avatar
mika
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
Paikkakunta: Abu Dhabi/Al Raha Beach

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja mika »

Vaimoni voisi tehdä näistä tärinäraidoista jutun iltalehteen. Tarvitaan

  • Haastateltava joka valittaa asiasta, useampikin käy. Yhteystiedot voi laittaa minulle YV:nä
  • taustatietoa ja linkkejä tutkimuksiin (niitä tässä ketjussa jo olikin muutama)

Yhdeksi esimerkiksi tulee tuo äskeinen onnettomuus

MikaR

Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Tuota, niin kauan kun ei ole virallista totuutta tai edes epävirallista meriselitystä asianosaisten taholta onnettomuudesta saatu kannattanee laittaa jäitä hattuun ainakin sen osalta millaisia johtopäätöksiä siitä ja sen syistä vetää, eritoten julkisissa tiedotusvälineissä... Jos siis "onnettomuus" yllä viittasi viikonlopun rekkakolariin :roll:

Perusteellinen lehtijuttu tärinäraidoista ja niiden (kyseenalaisista) hyödyistä ja haitoista on kyllä erittäin kannatettava ajatus.

Markus Heikkilä

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

mika kirjoitti:

Vaimoni voisi tehdä näistä tärinäraidoista jutun iltalehteen. Tarvitaan

  • Haastateltava joka valittaa asiasta, useampikin käy. Yhteystiedot voi laittaa minulle YV:nä
  • taustatietoa ja linkkejä tutkimuksiin (niitä tässä ketjussa jo olikin muutama)

Yhdeksi esimerkiksi tulee tuo äskeinen onnettomuus

MikaR

Hienoa että meillä on nyt linkki avoinna valtamediaan :wink:
Jori olisi ehkä paras saarnamies tässä asiassa?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja PW »

http://alk.tiehallinto.fi/thohje/pdf/ti ... 102003.pdf
Tie hallinnon ohje tiemerkinnöistä (vuodelta 2003). Selkeä ohje heräteraidoista (6B-37 ja 6B-38) kohdissa, jossa puhutaan vain poikittais suuntaisista raidoista :?
Pitkittäis suuntaiset mainitaan alussa (6A-2) mutta niiden rakennusohjeita ei löydy :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja PW »

http://www.kp24.fi/uutiset/188300/Uuden ... riss%C3%A4
Aaltomaisiin raitoihin on siirrytty tienvarsiasukkaiden maluhaittojen pienentämiseksi. Millon pyöräilijät alkaa valittaa haitoista ja millon keksitään ratkasu tärinäraidasta joka ei täristä polkupyörää? :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja PW »

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19920163
Tuossa lakitekstissäkin puhutaan vain poikittaisista heräteraidoista :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja terppa »

mika kirjoitti:

Vaimoni voisi tehdä näistä tärinäraidoista jutun iltalehteen. Tarvitaan

  • Haastateltava joka valittaa asiasta, useampikin käy. Yhteystiedot voi laittaa minulle YV:nä
  • taustatietoa ja linkkejä tutkimuksiin (niitä tässä ketjussa jo olikin muutama)

Yhdeksi esimerkiksi tulee tuo äskeinen onnettomuus

MikaR

Mulla ehkä vois olla sanottavaa ja halu sanoa...

-ajan kinnerillä
-pyörä on nykyisin ennenkaikkea liikkumisväline.
-tärinäraidoissa on hajonnut yksi rengas ja yksi kapseli..
-täällä on Padasjoen suuntaan jyrsitty pätkä jossa on niin leveä raita että siinä on mahdoton ajaa niin, että raita on renkaiden välissä. pari kaiteen kohtaa on sellaisia että ei niissä voi turvallisesti ajaa edes kaksipyöräisellä.
-olen taloa katselemassa ja käytännössä ton raidan takia Kurhilan ja Padasjoen suunnat on poissuljettu.
-Kärkölän suuntaan on tehty ihan järjetön kokeilu jossa keskelle tietä on jyrsitty kaksi raitaa jolloin keskellä on yli metrin tyhjä "kaista" ja piennar pilattu johon ennen mahtui kinneri kokonaan, toki leveä tärinäraita on lisäksi pilaamassa loputkin pientareesta
-ammatikseni ajan kuorma-autoa eli jotain tiedän isolla autolla väsyneenä ajamisesta ja ehkä fillarikommunistin leimakirvestä ei ensimmäisenä voi heilauttaa.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
mika
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
Paikkakunta: Abu Dhabi/Al Raha Beach

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja mika »

mika kirjoitti:

Vaimoni voisi tehdä näistä tärinäraidoista jutun iltalehteen. Tarvitaan

  • Haastateltava joka valittaa asiasta, useampikin käy. Yhteystiedot voi laittaa minulle YV:nä
  • taustatietoa ja linkkejä tutkimuksiin (niitä tässä ketjussa jo olikin muutama)

Yhdeksi esimerkiksi tulee tuo äskeinen onnettomuus

MikaR

Yksi haastateltava on jo löytynyt. Jori voisi laittaa kanssa yhteistiedot haastattelua varten. Juttu tehdään huomenna.

Lisäksi velowagonista ovat kiinnostuneita tekemään erillisen jutun ja sen voi tehdä puhelimitse. Rikkoutuneesta velomobiilista ja vaikka ehjästäkin tarvitaan vain kuvia. Kuka voisi tiedustella tätä velowagonilta? Tavoite jutulla on kuitenkin parantaa turvallisuutta tekemällä velomobiilit/nojapyörät tunnetuksi ja velomobiilin tapauksessa myös sen turvallisuuden. Pyöräilijä olisi kyllä liiskautunut tuossa.

MikaR

Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja jori »

Saahan minuakin haastatella, mutta käytännön kokemusta minulla on tärinäraidoista vain kaksipyöräisellä takajousitetulla nojapyörällä, pystypyörällä ja autolla. Olen kuitenkin taistellut näitä epäloogisen hallintopäätöksen symboleita vastaan jo pitkään. Laitan tähän alle vielä näkyviin Pyöräliiton puhikselle Matti Koistiselle eilen ja tänään lähettämäni viestit.


jori piste montonen ät tut piste fi 30. toukokuuta 2016 klo 13.19

Moro!
Tässä sinulle linkki Nojapyöräfoorumin ketjuun, josta saat tarkempaa tietoa tuosta sunnuntain vastaisen yön onnettomuudesta, joka asettaa pientareen puolelle lisättyjen tärinäraitojen mielekkyyden kyseenalaiseksi. Keskusteluketju alkaa Iltasanomien uutisella ja epätietoisuudella, mutta lopussa on kaikki jo aika selvää. Lue, mieti ja levitä tietoa.
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=25&t=4772

Jori


Matti Koistinen
Lähetetty: 30. toukokuuta 2016 14:19

Moi,

onko sulla tuota jenkkitutkimusta, johon viittasit foorumilla liittyen tärinäraitojen vaikutukseen? Tärinät ovat kieltämättä ongelmallisia.
Onkohan rekkakuski puhunut kännykkään vai mitä ihmettä siellä on tehty ettei kinneriä huomaa?


  1. toukokuuta 2016 12:30

Syy kuljettajan huomion herpaantumiseen voi olla mikä tahansa. Ihmisen havaintopsykologiaan kuuluu ilmiö, jossa aivot säästävät kapasiteettia havaitsemalla vain odotettavissa olevia (todennäköisesti eteen tulevia) kyseiseen toimintaan vaikuttavia piirteitä. Näköhavainto syntyy aivoihin syntyvän mallin avulla ja tuo malli vain täydentyy silmän lähettämän lisäinformaation avulla. Täysin yllättäviin näköhavaintoihin reagoidaan erittäin hitaasti –sitä hitaammin, mitä pidempään on ajettu ja mitä väsyneempi on kuski. Näköhavainto ja mielessä pyörivien ajatusten mielikuvat sekoittuvat, eikä tässä tilassa voi kaikkia mielikuvia pitää todellisina havaintoina. Näitä sattuu meille jokaiselle toisinaan.
(en nyt löytänyt oikeaa juttua, mutta tämä on aika lähellä http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/03/07 ... asi-hamata)

Syntipukin tekeminen yliajoon syyllistyneestä autoilijasta tai ajoradan puolella pyöräilevästä pyöräilijästä siirtää huomion pois olennaisesta: Miksi pyöräilijä ei ollut niin sivussa, ettei törmäystä olisi tapahtunut, vaikka autoilija ei häntä olisi huomannutkaan. Miksi pyöräilijällä ei ole realistista mahdollisuutta pysyä poissa nukkuma-autoilijoiden tieltä.

Kauhistuttava syy tälle on, että Liikennevirasto oman tutkimuksensa tulosten vastaisesti rakentaa tärinäraitoja myös pientareen puolelle, vaikka niiden hyöty on oman tutkimuksen perusteella negatiivinen.

Pientareella ajoa on siis Liikenneviraston määrätietoisin toimin vaikeutettu rakentamalla yhä enemmän tärinäraitoja pientareen puolelle sellaisiinkin paikkoihin, joissa tärinäraidan viemän tilan takia, ei kapealla pientareella voi käytännössä pyöräillä. On pakko ajaa kaistalla koska pientareella ei turvallisesti mahdu. Ei voi ajaa edes pientareen lähellä kaistan puolella piennarviivalle jyrsityn tärinäraidan takia, eikä varsinkaan väistää ohittavan auton lähestyessä turvallisesti pientareelle, koska tärinäraita tekee pyörästä kovemmassa vauhdissa ohjauskyvyttömän.

Miksi siis pientareen puolen tärinäraitoja rakennetaan sellaisiinkin paikkoihin, missä ne aiheuttavat lisää vaaraa, vaikka niiden hyöty myös Liikenneviraston oman tutkimuksen mukaa jopa pelkkien ulosajojen suhteen on negatiivinen, puhumattakaan haitoista pyöräilijöille.

Amerikkalaistutkimus, josta mainitsin oli puheena jossain vanhassa Nojapyöräfoorumin ketjussa, jota en nyt löytänyt. Voi jopa olla, että löysin sen samassa yhteydessä, kun Jukka Hopeavuori Liikennevirastosta laittoi suomalaisen tutkimuksen esille, enkä sitä sitten linkannut näkyviin. Voi olla, että viite amerikkalaistutkimukseen löytyy Liikenneviraston tutkimuksen lähdeluettelosta. Tulokset ovat joka tapauksessa saman suuntaiset: Keskiviivan tärinäraita hyödyttää turvallisuutta jonkin verran, mutta pientareen raidan hyöty on epäselvä, vaikka tutkittaisiin vain ulosajoja ja selvästi negatiivinen, jos huomioidaan haitat pyöräilylle. Pientareen puolen tärinäraidat ovat aiheuttaneet jo useamman tärinäraitojen takia keskemmällä kaistaa ajaneen pyöräilijän yliajon. Miksi tehdään työtä ja tuhlata rahaa toimenpiteeseen, josta tutkitusti on vain haittaa.
http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/pdf ... en_web.pdf

Tästä asiasta debatoitaessa kannattaa suhtautua tarkasti tilastollisiin väitteisiin, sillä tärinäraitojen lisääminen pientareen puolelle takuulla vähentää pyöräilyä kyseisellä tieosuudella ja siis täysin varmasti estää onnettomuudet niiden osalta, jotka eivät raitojen takia mene koko tielle. Tämä on kuitenkin kestämätön perustelu, ellei tarkoitus ole lopettaa kokonaan retkipyöräilyä valtateiden laidoissa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mika
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
Paikkakunta: Abu Dhabi/Al Raha Beach

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja mika »

Laita Jori varalta yhteystietosi. Sinulla näyttää olevan hyvää taustatietoa asiasta. Koitetaan saada vielä Baskeri kiinni kun hän on Oululainen ja siten helppo haastatella ihan livenä ja hänellä tuoretta kokemusta Oulu-Kemi välin kamaluudesta. Ne raidat on tosin helppo kiertää, matkaa tulee silloin 192km kun maantien reunaa se on 106km.
T. MikaR

Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja PW »

mika kirjoitti:

Laita Jori varalta yhteystietosi. Sinulla näyttää olevan hyvää taustatietoa asiasta. Koitetaan saada vielä Baskeri kiinni kun hän on Oululainen ja siten helppo haastatella ihan livenä ja hänellä tuoretta kokemusta Oulu-Kemi välin kamaluudesta. Ne raidat on tosin helppo kiertää, matkaa tulee silloin 192km kun maantien reunaa se on 106km.
T. MikaR

Joria kannattas ehottomasti haastatella koska on näkemystä ja viisautta, tämänkin asian suhteen.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin