Tärinäraidat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja Premnas »

tm kirjoitti:
Wacky kirjoitti:
PW kirjoitti:

Helpompi avautua vaan foorumilla :oops:

Hiljaa raivoaminen jossain netti palstalla on niin turhaa kun se ei saa mitään aikaseksi ja on niin peri suomalaista touhua.
Mua niin raivostuttaa asia X, mutta en mä nyt siitä jaksa alkaa valittaa kun ei sille tehdä mitään kuitenkaan. Tuolla asenteella suomalaisten ei pitäisi lotota koska voittoa ei tule kuitenkaan, mutta viikosta toiseen sitä tehdään niin miksi ei voi sitten laittaa palautetta sinne minne se kuuluu?!
Ainakin mun avautuminen menee henkilölle joka on asiasta vastuussa :mrgreen: PW, tää ei ole tarkoitettu pelkästään sua kohtaan, mutta ärsyttää tuo asenne suomalaisissa.

No sinä varmasti osaisitkin viedä tämän tärinäraita-asian vastuullisille henkilöille vedenpitävästi argumentoituna ja perusteltuna niin, että asiaan tulisi muutos? Eiköhän tässä tarvita Jorin peräänkuuluttamaa valmistelua, yksittäisten ihmisten satunnainen "mun mielestä tärinäraidat on vaarallisia" -huutelu kun ei tehoa (vaikka menisikin oikeaan osoitteeseen) ellei heitä ole riittävästi, ja meitä useampiraiteisella kulkupelillä ajelijoita ei ole.

Voi olla että osa kaksipyöräisten peräkärryjen vetäjistä voisivat myös liittyä tuohon "huutelijakuoroon". Silloin saattaisi laajeta porukka jo ihan tavan pyöräilijöihin saakka. Toki en tiedä kuinka yleistä peräkärryn veto on maanteillä, että laajenisko tuo huutelijoiden porukka kuitenkaan kovin paljolla.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja PW »

Premnas kirjoitti:
tm kirjoitti:
Wacky kirjoitti:
PW kirjoitti:

Helpompi avautua vaan foorumilla :oops:

Hiljaa raivoaminen jossain netti palstalla on niin turhaa kun se ei saa mitään aikaseksi ja on niin peri suomalaista touhua.
Mua niin raivostuttaa asia X, mutta en mä nyt siitä jaksa alkaa valittaa kun ei sille tehdä mitään kuitenkaan. Tuolla asenteella suomalaisten ei pitäisi lotota koska voittoa ei tule kuitenkaan, mutta viikosta toiseen sitä tehdään niin miksi ei voi sitten laittaa palautetta sinne minne se kuuluu?!
Ainakin mun avautuminen menee henkilölle joka on asiasta vastuussa :mrgreen: PW, tää ei ole tarkoitettu pelkästään sua kohtaan, mutta ärsyttää tuo asenne suomalaisissa.

No sinä varmasti osaisitkin viedä tämän tärinäraita-asian vastuullisille henkilöille vedenpitävästi argumentoituna ja perusteltuna niin, että asiaan tulisi muutos? Eiköhän tässä tarvita Jorin peräänkuuluttamaa valmistelua, yksittäisten ihmisten satunnainen "mun mielestä tärinäraidat on vaarallisia" -huutelu kun ei tehoa (vaikka menisikin oikeaan osoitteeseen) ellei heitä ole riittävästi, ja meitä useampiraiteisella kulkupelillä ajelijoita ei ole.

Voi olla että osa kaksipyöräisten peräkärryjen vetäjistä voisivat myös liittyä tuohon "huutelijakuoroon". Silloin saattaisi laajeta porukka jo ihan tavan pyöräilijöihin saakka. Toki en tiedä kuinka yleistä peräkärryn veto on maanteillä, että laajenisko tuo huutelijoiden porukka kuitenkaan kovin paljolla.

Onhan peräkärryn vetäjät, "rikkana rokassa" mutta marginaalissa ollaan kuitenkin - sen verran vähän meitä on, verrattuna meihin autoilijoihin :roll:
Olisko "marginaalissa olon" uusi nimitys "tärinäraidalla ollaan" :mrgreen: Otetaan tärinäraita kielenkäyttöön kirosanana, esim V-alkuisten sanojen synonyymiksi ja muihinkin negatiivisiin ilmauksiin :mrgreen: Varsinainen ärräpää sana :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

tm kirjoitti:
Wacky kirjoitti:
PW kirjoitti:

Helpompi avautua vaan foorumilla :oops:

Hiljaa raivoaminen jossain netti palstalla on niin turhaa kun se ei saa mitään aikaseksi ja on niin peri suomalaista touhua.
Mua niin raivostuttaa asia X, mutta en mä nyt siitä jaksa alkaa valittaa kun ei sille tehdä mitään kuitenkaan. Tuolla asenteella suomalaisten ei pitäisi lotota koska voittoa ei tule kuitenkaan, mutta viikosta toiseen sitä tehdään niin miksi ei voi sitten laittaa palautetta sinne minne se kuuluu?!
Ainakin mun avautuminen menee henkilölle joka on asiasta vastuussa :mrgreen: PW, tää ei ole tarkoitettu pelkästään sua kohtaan, mutta ärsyttää tuo asenne suomalaisissa.

No sinä varmasti osaisitkin viedä tämän tärinäraita-asian vastuullisille henkilöille vedenpitävästi argumentoituna ja perusteltuna niin, että asiaan tulisi muutos? Eiköhän tässä tarvita Jorin peräänkuuluttamaa valmistelua, yksittäisten ihmisten satunnainen "mun mielestä tärinäraidat on vaarallisia" -huutelu kun ei tehoa (vaikka menisikin oikeaan osoitteeseen) ellei heitä ole riittävästi, ja meitä useampiraiteisella kulkupelillä ajelijoita ei ole.

Tuossa sulla on just yksi ongelma tässä foorumilla valittamisessa. Kun kaikki vaan valittaa foorumilla ei tule ilmi se määrä joita asia häiritsee ainakaan niille joille sen pitäisi.
Jori, yksittäinen valitus siitä että tärinäraidat on varallisia, ei pahemmin edistä sun kuvaamaa prosessia. Sen eteneminen ei edisty vinkumalla foorumilla vaan vaatii raakaa ajattelua ja tutkimustyötä jotta saadaan tuo sun kuvaama prosessi eteenpäin. Eli voitais yleisenä faktana ottaa että tärinäraidat on vaarallisia tienlaidassa, siitä ei tarvii enää valittaa enempää ja siirtyä siihen että kehitellään veden pitävä perustelu pohjautuen tutkimukseen miksi ne on vaarallisia jotta voidaan kääntää riittävän monen päät siihen myös.

Viimeksi muokannut Wacky, 31 Heinä 2016, 11:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja vaaka »

PW kirjoitti:

Olisko tuosta Terpan aikasemmin huutelemasta kuvamateriaalista hyötyä, tulevaisuudessa. Jos ja kun on riittävästi tietoa ja kuvia ongelmasta :roll:

En pysähtynyt kuvaamaan kynttilöitä valkoisen viivan/tärinäraidan ja lähellä sijaitsevan kaiteen välissä. Luulen alle 30 cm olleen leveyden tiellä 170. :(

Kyllähän peräkärryn vetäjiä on, mutta jos totta puhutaan, haittasi kyllä triathlonpyörälläkin tuolla tiellä 170 tärinäraidat, joten jokainen pyöräilijä on kyllä haittaantuneiden joukossa, kun pystyssäkin äidyttää sanomaan asiasta sanan, jos toisenkin. Sikäli onkin jo iso porukka kasassa, jos saisi hvyin muotoillun lausuman ja toiveen toimintatapojen muutosta yhdessä isojen järjestöjen kanssa aikaan, ettei ainakaan lisää tehdä "tärähtäneitä" pyöräilijöitä. Suomen pyöräilyunioni? HePo ja muut isot paikalliset toimijat mukaan, niin viranomaisten silmissä viesti edustaa jo isoa porukkaa. Jos vain saa kaikki viestin taakse ilman sisällön vesittymistä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Olisko tuosta Terpan aikasemmin huutelemasta kuvamateriaalista hyötyä, tulevaisuudessa. Jos ja kun on riittävästi tietoa ja kuvia ongelmasta :roll:

Ehdottomasti on. Pitää vain laittaa kuvan yhteyteen tarkka paikka ja päivämäärä, milloin tuo on kuvattu. Kaikkein tärkeimpiä ovat viimeisimmät, sillä ne kertovat, mihin suuntaan ollaan menossa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja kmb »

Minäkö olen ainoa kaksipyöräisellä ajava, jota tärinäraidat haittaavat peräkärryttä ajaessa? Kun ne on sopivasti aseteltu, pitää päättää, taiteileeko päällysteen reunan ja raidan välissä (jolloin vaarana on reunan yli ajaminen ja siksi kaatuminen) tai sitten autojen puolella ajelu, luottaen siihen, että jättävät riittävän välin pyörään. Kumpikaan vaihtoehto ei ole turvallinen, saati sujuva.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja jori »

kmb kirjoitti:

Minäkö olen ainoa kaksipyöräisellä ajava, jota tärinäraidat haittaavat peräkärryttä ajaessa? Kun ne on sopivasti aseteltu, pitää päättää, taiteileeko päällysteen reunan ja raidan välissä (jolloin vaarana on reunan yli ajaminen ja siksi kaatuminen) tai sitten autojen puolella ajelu, luottaen siihen, että jättävät riittävän välin pyörään. Kumpikaan vaihtoehto ei ole turvallinen, saati sujuva.

Hyvä, juuri tällaisia kommentteja tarvitaan havainnollistamaan, mikä niissä tärinäraidoissa on niin pahasta. Eihän pyöräilemätön ihminen helposti tajua sitä, ettei kaksipyöräinen mene täysin suoraan tai että kolmipyöräisessä on kolme raidetta reilun 20 cm välein. Ei sitä luonnostaan tajua. Se pitää sanoa heille niin, että syntyy oivallus tärinäraidan pyöräiyä ja autoilua vaarantavasta ominaisuudesta.

Esimerkiksi näin:
Tuolla aiemmin olikin jo puhetta siitä, miten reunan puolen tärinäraidat vaarantavat vastaantulijan hengen. Unissaan pientareen tärinäraitaan ajanut havahtuu tärinään ja herää, säikähtää ja reagoi ohjaamalla hädissään ylimäärin vasemmalle. Huonolla tuurilla olet juuri sinä tulossa sieltä häntä vastaan.

Tuossa Liikenneviraston tutkimuksessahan oli havainto, että reunan puolen tärinäraitojen lisääminen lisäsi suistumisia vastakkaiselle puolelle. Sinne kuitenkin pääsee vain vastaantulijan kaistan yli. Toivotaan, ettet se ole juuri sinä, joka on samalla hetkellä tulossa vastkkaista kaistaa häntä vastaan. :shock:

Nukkuautoilijat nukkumaan oman puolen puskiin!

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja kmb »

Tässä vielä toisaalla jo linkittämäni video:
Kyseessä on tie välillä Jämsä-JKL. Paikka ei varmaankaan ole havainnollisin mahdollinen - en polje tuota tietä niin usein että muistaisin miten tuo tärinäraita/piennar muuttaa luonnettaan, vaan pistin kameran tuonne jollain bussipysäkillä hetkeksi kuvaamaan. Runsaan vastaantulevan liikenteen ja/tai rekatkin joutuu tuohon vielä kuvittelemaan, joten vaaratilanteiden havainnollistamiseen tämä ei ole paras pätkä.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mun näkemyksen mukaan myös keskiviivalla oleva tärinäraita heikentää pyöräilijän turvallisuutta. Osa autoilijoista ei halua ajaa raidan päälle vaan ajaa mieluummin aivan vierestä ohi. Vaarantavat siis toisten henkiä ettei pienellä pätkällä täristä :evil:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Mun näkemyksen mukaan myös keskiviivalla oleva tärinäraita heikentää pyöräilijän turvallisuutta. Osa autoilijoista ei halua ajaa raidan päälle vaan ajaa mieluummin aivan vierestä ohi. Vaarantavat siis toisten henkiä ettei pienellä pätkällä täristä :evil:

Tärkeä huomio!

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Sama huomio täällä.

Tärinäraidat on salaliitto pyöräilijöiden poistamiseksi maanteiltä.

kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 281
Liittynyt: 16 Elo 2009, 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja kissaniitty »

Joo, välillä tulee autot todella läheltä, vaikka olisi tyhjä tie. Tosin voi olla liikennekulttuuristakin kiinni: mielestäni Viron puolella annetaan todella reilusti tilaa, varsinkin tyhjällä tiellä. Monesti väistetään jopa viereisen kaistan kautta.
Tärinäraidat ovat mullakin tulleet tutuksi, kun olen kaksipyöräistä peräkärryä (Burley Solo) ja peräpyörää (Hase Trets) maantiellä vetänyt. Kieli keskellä suuta kiroilua koko ajo! Jotenkuten vielä yksin ajamalla menee. Toivottavasti päättäjät tulevat järkiinsä jossain vaiheessa, mitä kyllä epäilen tässä maassa :roll:

Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja kmb »

Kyselin tärinäraidoista JYPSin liikenne-listalta, kun ainakin PJ on erittäin aktiivinen pyöräilyn edistämisessä ja liikennepolitiikasta. Tärinäraidoista on kuulemma ELY-keskuksen kanssa keskusteltu useasti vuosien mittaan, ja sain sinne yhteyshenkilön nimen.

Ehdotan, että teemme yhteisen avoimen kirjeen ELYn suuntaan aiheesta. Voitaisiin tehdä vaikka PDF-muodossa niin saadaan nätisti kuvia yms. mukaan. Mitä olette mieltä? Itse osallistuisin mielelläni.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja jori »

kmb kirjoitti:

Ehdotan, että teemme yhteisen avoimen kirjeen ELYn suuntaan aiheesta. Voitaisiin tehdä vaikka PDF-muodossa niin saadaan nätisti kuvia yms. mukaan. Mitä olette mieltä? Itse osallistuisin mielelläni.

Tässä on ongelmana Liikenneviraston teettämän tutkimuksen johtopäätösosion tulkinta, josta on tullut ELYn virkamiehille pyhää sanaa ja totuutta. Pitäisi saada mukaan tuon tutkimuksen tekijän oma kommentti tai mieluummin koko henkilö, jotta nämä, vain sääntöjä noudattavat virkamiehet, saadaan suistettua irti väärän johtopäätöksen aiheuttamasta harhasta tärinäraitojen hyödyllisyydestä, johon perustuu kaikki tärinäraitoja puolustava argumentaatio.

Minä lähtisin nimenomaan tuon Liikenneviraston tutkimuksen johtopäätösosion kyseenaialistamisesta ja osiin purkamisesta näkökulmalla: "Voiko olla, että tuon tutkimuksen tulos on tulkittu väärin, eikä tärinäraidoista ole autoilullekaan erityistä turvallisuushyötyä, pyöräliikenteellehän ne ovat ilmiselvästi haitallisia ja hengenvaarallisia."

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
kmb kirjoitti:

Ehdotan, että teemme yhteisen avoimen kirjeen ELYn suuntaan aiheesta. Voitaisiin tehdä vaikka PDF-muodossa niin saadaan nätisti kuvia yms. mukaan. Mitä olette mieltä? Itse osallistuisin mielelläni.

Tässä on ongelmana Liikenneviraston teettämän tutkimuksen johtopäätösosion tulkinta, josta on tullut ELYn virkamiehille pyhää sanaa ja totuutta. Pitäisi saada mukaan tuon tutkimuksen tekijän oma kommentti tai mieluummin koko henkilö, jotta nämä, vain sääntöjä noudattavat virkamiehet, saadaan suistettua irti väärän johtopäätöksen aiheuttamasta harhasta tärinäraitojen hyödyllisyydestä, johon perustuu kaikki tärinäraitoja puolustava argumentaatio.

Minä lähtisin nimenomaan tuon Liikenneviraston tutkimuksen johtopäätösosion kyseenaialistamisesta ja osiin purkamisesta näkökulmalla: "Voiko olla, että tuon tutkimuksen tulos on tulkittu väärin, eikä tärinäraidoista ole autoilullekaan erityistä turvallisuushyötyä, pyöräliikenteellehän ne ovat ilmiselvästi haitallisia ja hengenvaarallisia."

Jos nää niinku yhdistetäs, tutkimuksen kyseenalaistaminen sisällytetään siihen kmb:n ehottamaan avoimeen kirjeeseen. JONKUN vaan pitäs tehdä se tutkimuksen analysointi - itse en kuulu tuohon "joku" joukkoon :oops:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin