Tärinäraidat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
JuSa
Viestit: 123
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 20:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja JuSa »

Voi #%&*£& ! Ovat alkaneet tosissaan lisätä ratissa nukkujien herätystärisyttimiä hyväkuntoisten pääteiden laitoihin. Tätinäraidan ja asvaltin reunan väliin jää usein niin kapea viipale, ettei trike mahdu kulkemaan siinä, kaksipyöräinen ihan helposti kyllä. Ainoa toimiva ratkaisu on pitää raitaa triken vasemman pyörän ja keskipyörän välillä, joka on tarkkaa puuhaa.

jolaes
Viestit: 171
Liittynyt: 08 Tammi 2009, 17:57
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja jolaes »

Totta on! Viime vuoden Lowridesta palatessamme pyöräilimme Peurungasta Mäntyharjuun. Nelostien reunassa on jyrsitty tehokas heräte, jonka oikea paikkahan olisi vain keskiviivalla. JormaM:n triken joku pyörä osui vääjämättä kuoppiin. Ajelin perässä kolmipyörällä, 2 pyöräinen Nazca ja yksi pyöräinen peräkärry. Silloin tällöin putosin minäkin kaidalta "tieltä". Rasitaavaa oli pysytellä 20 cm leveällä asvaltin reunakaistalla. Reittivalinta lienee ainut keino väistää noita tärinöitä!!

Nazca Explorer 2007-2010, Nazca Fuego 2010-, Radon ZR maasturi, Dahon Uno taittopyörä 2016-

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kumpa olisivat edes siinä valkoisella reunaviivalla, eikä jo entuudestaan kapean "pientareen" puolella. Tuommoinen 40cm piennar olisi kaksipyöräiselle ihan ok, mutta jos siinä keskellä menee tärinäraita niin pakko ajaa ajoradan puolella.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Täällä Oulussa on pari kesää sitten villiinnytty 80-rajoituksilla olevilla teillä mokomien täryttäjien kanssa.

Ennen vanhaan pääsi Oulujoen molemmin puolin ajelemaan hyvin ja varsinkin eteläpuolella oli piennarta ja hyvä pikipinta. Nyt piennar on täryytetty pilalle.

Viime kesänä en olisi pysynyt 10-20 cm kaistaleella ja muuten olisin joutunut ajokaistan puolella ajelemaan. Joten en noita lenkkejä tehnyt. Nyt on ajo vähän tarkempaa joten saatan koettaa.

Täällä on tällä jo vaikutusta reittien valintaan... :evil:

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1086
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Nuo tärytykset ovat tulleet jäädäkseen. Niillä on jonkin tutkimuksen mukaan pelastettu merkittävä määrä ratissa nukkujia, joten ne kannattavat. (!) Ohjeiden mukaan ne tehdään reunaviivan ulkopuolelle. Siellä ne eivät haittaa autoilijoita eivätkä särje päällystettä sen kuormitetuimmalta osalta.

"Jos tien oikealla puolella on piennar, jolla ajo käy haitatta päinsä, polkupyörää ja ..." tarkoittaa tietysti sitä että pilalle jyrsityn pientareen sijaan ajetaan ajoradalla.

Itse laitan kyllä täksi kesäksi hyvinkin tehokkaan takavalon ainakin siihen matalaan trikeen. En mäkään niin hullu ole, että ajaisin ilman hyvin näkyvää merkkiä rekkojen seassa. Vaikka tapaamisissa olen välttänyt sellaisten vilkku-välkkyjen perässä ajamista, taidan taipua. Turvallisuuuden nimissä. Haluan pyöräillä ensi vuonnakin.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Hopea kirjoitti:

Itse laitan kyllä täksi kesäksi hyvinkin tehokkaan takavalon ainakin siihen matalaan trikeen. En mäkään niin hullu ole, että ajaisin ilman hyvin näkyvää merkkiä rekkojen seassa. Vaikka tapaamisissa olen välttänyt sellaisten vilkku-välkkyjen perässä ajamista, taidan taipua. Turvallisuuuden nimissä. Haluan pyöräillä ensi vuonnakin.

Sama juttu. Kypärässä on lenkki Nichia-ledillä varustettua takavaloa varten. Päivällä vilkkuu jos joudun ajamaan autotiellä jossa olematon/kapea/tärytetty piennar ja pimeällä mietin sitten vilkkuuko vai palaako jatkuvasti.

Jos tietää että päivä kääntyy hämäräksi saatan laittaa myös etuvalon niin ei vastaan tulevat ohittelijat ehkä niin herkästi kiilaile ojaan...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja jori »

Hopea kirjoitti:

Nuo tärytykset ovat tulleet jäädäkseen. Niillä on jonkin tutkimuksen mukaan pelastettu merkittävä määrä ratissa nukkujia, joten ne kannattavat. (!) Ohjeiden mukaan ne tehdään reunaviivan ulkopuolelle. Siellä ne eivät haittaa autoilijoita eivätkä särje päällystettä sen kuormitetuimmalta osalta.

Millähän logiikalla tutkimus on tehty, ja varsinkin siitä tehdyt johtopäätökset. Onko oikeasti järkeä herättää kaistaltaan oikealle puolelle pöpelikköön suistumassa oleva autoilija jatkamaan uniaan ja kenties seuraavalla kerralla torkkumaan keskiviivan yli vastaantulijaa päin. Keskiviivalla tuo tärinäraita on paikallaan, mutta minusta olisi selvempää päästää nukkuvat autoilijat nukkumaan tien sivuun, eikä pitään heitä väkisin nukkuvina tiellä. :evil:

Onkos nämä julkisia tutkimuksia, jotta noita voisi kriittisesti tarkastella. Hyvin tyypillistä on jättää tutkimuksessa huomiotta ketjuuntuvat seurausvaikutukset, jolloin saadaan haluttu lopputulos ja esimerkiksi tässä tapauksessa tärinäraidan keksijä saa paistatella sankarin kehä ympärillään. Tutkimus ei todellakaan ole yksinkertainen laji, eikä varsinkaan niiden tulkinta ja soveltaminen. Löydätkö Hopea tuota tutkimusta jostain, jotta nähtäisiin, ovatko premissit kohdallaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1086
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Minäpäs tutkin, tuo oli sellainen mielikuva. Mutta aika usein ne vastaavat todellisuutta...

Reunojen tärinäraidat ovat muuten kyllä yleensä vasta se toinen vaihe. Ensimmäinen vaihe on se, että tehdään tärinä keskiviivalle. Että kyllä ne siinä mielessä ihan oikein päin menevät. :)

Edit 12.4. http://portal.liikennevirasto.fi/portal ... versio.pdf

VTT:n tutkijan tekemä raportti tutkimuksesta, ensimmäisen sivun aloitus:

Tavoite: Täristävien keski-ja reunaviivojen turvallisuusvaikutus
Keskeisin tulos: Täristäväkeskiviiva vähensi kohtaamisonnettomuuksia ja vasemmalle suistumisia 10 %. Oikealle suistumiset lisääntyivät hieman, vakavuus?

Menetelmät: perinteinen ennen/jälkeen, empiirinen Bayesin menetelmä, nopeudet

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja jori »

Keskustelua tärinäraidoista on jatkettu siellä ja täällä eri ketjuissa. Mielelläni keskustelisin näistä enemmänkin. Haluaisin nimittäin vielä kuulla perustelun pientareen puolen tärinäraitojen hyödyllisyydestä. Hopean linkittämä tutkimushan osoitti, että pientareen puolen tärinäraidat lisäsivät ulosajoja, eli haittasivat turvallisuutta. Silti niitä jyrsitään tien pientareen puolelle (piennarviivan oikealle puolelle), vaikka vain keskiviivan tärinäraidasta on mitattua hyötyä. :shock:

Tämä on sellaista epälogiikkaa, etten ymmärrä, että sellaisen perusteella vieläkin tehdään kalliita operaatioita tieurakoiden päälle ja kaiken lisäksi haitataan piennarta käyttävän liikenteen turvallisuutta ja tehdään kulkeminen epämiellyttäväksi. Optimistx kirjoitti useammankin hyvän kommentin ihmisten tavasta tehdä (epä)loogisia johtopäätöksiä Tiede lehden foorumille kananmunakeskusteluuun. Lähinnä tuossa ketjussa on kiinnostavaa optimistxin kommentit. Lisäksi hänen viestiensä perältä pääsee ketjuun, jossa hän jatkaa polkupyörän tehonmittausjärjestelmän kehittämistä, jonka aloitti tällä foorumilla.
Tässä optimistx yksi kommenteista kananmunaketjussa:

optimistx Tiede lehden keskustelufoorumilla 12:07 | 28.9.2015

Ajattelun taito on tarkemmin ajatellen niin vaikea, että olisi hyvä että siihen olisi hankittava lupa ajokortin tapaan.

Ajattelututkintoa varten pitäisi perehtyä tavallisimpiin ajattelumokiin, opiskella esimerkkitapauksia, ja suorittaa lopuksi ajattelun "inssiajo" käytännön harjoittelussa esim. netissä keskustellen, kokeneen opettajan istuessa vieressä.

Luvattomasta ajattelusta tuomittakoon sakkoihin, tulojen mukaan. Silloin köyhät voivat ajatella kuitenkin ilman lupaa, kun heillä ei sakkojen ulosottoriski ole haitaksi.

Lisäisin vielä, että virheellisestä ajattelusta aiheutuneista kustannuksista pitäisi pitää parempaa rotia, eikä jatkaa virheelliseen päätelmään perustuvaa toimintaa sillä perusteella, että niin on aiemmin virheelliseen päätelmään perustuen päätetty. Päätökset pitää perustella pitävästi. :evil:

Tässä omia kommenttejani tärinäraidoista kerättynä tältä foorumilta.
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 71&#p82780
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 58&#p74060
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 71&#p53077
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 24&#p47713
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 61&#p29654
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 39&#p20653

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Tuolla meiningillä kuolemantuomio tulee jokaiselle, kun errare humanum est. Poliitikot ne vasta tulilinjalle joutuisivatkin, joten menneekö läpi? 1960-luvulla tehtiin jenkeissä laki, jonka mukaan yritysten pääjohtajat ovat omistajille velvollisia tekemään voittoa. Joten periaatteessa syytteeseen voi joutua. Laki levitettiin vaivihkaa kaikkialle. Suomessa on käsittääkseni voimassa sama asia.

Hyvä lähde ajattelun sudenkuoppiin on tiivistelmänä, jota ei täysin ymmärrä lukematta koko kirjaa ja muistaakseni nimi on An Expanded Source Book of Qualitative Research. Ei ole kevyttä luettavaa. Minulle kerrottiin, että tohtorin tutkinnoissa käyttävät tuota kirjaa lähinnä lopputyön tekemisen opastuksessa. Varautukaa suomujen putoamiseen silmistä ja henkisiin vaikeuksiin, kun huomaatte, että ette ehkä olekaan niin kovia ajattelijoita kuin luulitte olevanne. Aika kaameaa luettavaa ja selittää, miksi vanha kommentti maailman johtamisesta pitää edelleen paikkansa ja kommentti meni jotenkin näin tiedätkö poikani, miten vähällä tiedolla maailmaa johdetaan? Nykyäänkin tosi vähällä, vaikka 1982-2012 tuli uutta tietoa yhtä paljon kuin ihmiskunta oli tuottanut siihen asti. Ei asiantuntijat päätä maailman asioista. Pääasiassa.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Laittoivat "mökkitielle" uuden asvaltin ja jyrsivät uudet tärinäraidat. Samalla piennar kapeni aikalailla. Kaksipyöräisellä edelleen hyvä pyöräillä, mutta kinnerillä ei niinkään.

Mä en ole tuon tyyppistä aikaisemmin tavannut. Ikäänkuin ura missä aaltomainen pohja...

Liitteet
image.jpeg
image.jpeg (46.67 KiB) Katsottu 12278 kertaa

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja jori »

eemeli kirjoitti:

Laittoivat "mökkitielle" uuden asvaltin ja jyrsivät uudet tärinäraidat. Samalla piennar kapeni aikalailla. Kaksipyöräisellä edelleen hyvä pyöräillä, mutta kinnerillä ei niinkään.

Mä en ole tuon tyyppistä aikaisemmin tavannut. Ikäänkuin ura missä aaltomainen pohja...

Nyt niitä on opittu tekemään, mutta kukaan ei kysy, miksi?
Viittaan tällä tuossa pari viestiä yläpuolella olevaan tekstiini, jossa huomautan, että missään ei ole osoitettu olevan liikenneturvallisuushyötyä piennarviivan puolelle jyrsitystä tärinäraidasta. :evil:

Mökkitie on muuttunut.png

Hopean linkittämä tutkimushan osoitti, että pientareen puolen tärinäraidat lisäsivät ulosajoja, eli haittasivat turvallisuutta. Silti niitä jyrsitään tien pientareen puolelle (piennarviivan oikealle puolelle), vaikka vain keskiviivan tärinäraidasta on mitattua hyötyä. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja terppa »

eemeli kirjoitti:

Laittoivat "mökkitielle" uuden asvaltin ja jyrsivät uudet tärinäraidat. Samalla piennar kapeni aikalailla. Kaksipyöräisellä edelleen hyvä pyöräillä, mutta kinnerillä ei niinkään.

Mä en ole tuon tyyppistä aikaisemmin tavannut. Ikäänkuin ura missä aaltomainen pohja...

Noi on ihan suoraan saatanasta :evil: ne on jyrsitty niin leveäksi, että kinnerillä on mahdotonta ajaa. Kilometrin verran vastaavaa tuli Padasjoellepäin mentäessä 24-tietä, kinnerillä olen sitten ajanut reteästi autokaistalla. Noh, nelikymppisenä on nelipyöräinen kinneri...

ihmetyttää vaan, että missä kevyen liikenteen pitää ajaa kun välillä noi raidat on kuin juosten kustuja ja "piennarta" kaiteen kohdalla jää 10 cm. ilman raitaa olisi lähes riittävä piennar.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja Saukki »

eemeli kirjoitti:

Laittoivat "mökkitielle" uuden asvaltin ja jyrsivät uudet tärinäraidat. Samalla piennar kapeni aikalailla. Kaksipyöräisellä edelleen hyvä pyöräillä, mutta kinnerillä ei niinkään.

Mä en ole tuon tyyppistä aikaisemmin tavannut. Ikäänkuin ura missä aaltomainen pohja...

Tuota samaa raitaa ovat jyrsineet myös täällä Kokkolan seudulla parina aikaisempana kesänä uudelle asfaltille Kajaanintiellä ja Kasitiellä. Kinneri saattaa paikoin mahtua pientareen puolelle, mutta ei siellä voi jatkuvasti ajaa. Niinpä olen minäkin ajanut kaistan puolella. Autoilijat antaa silloin paremmin tilaa. Jos ajan pientareella, pyyhkii autot ihan vierestä ohi.

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tärinäraidat

Viesti Kirjoittaja PW »

http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/pdf ... en_web.pdf
Tuommonnen tutkimus löyty, nopeesti lukasten näytti ett onnettomuuksien väheneminen saatto hyvin johtua myös normaalista vaihtelusta :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin