Sivu 7/11

Re: Tärinäraidat

Lähetetty: 14 Elo 2016, 12:30
Kirjoittaja PW


Ja myö valitetaan tärinäraidoista :wink: Onkohan tuokin pyörätie laskettu hollantilaisten 35000km pyörätie verkostoon :wink:
Kuva


Re: Tärinäraidat

Lähetetty: 14 Elo 2016, 12:48
Kirjoittaja PW

http://mediaoulu.fi/2016/08/blogi-kaikk ... einen-tie/
Blogikirjoitus liikenneraivosta ja vähän tärinäraidoistakin.


Re: Tärinäraidat

Lähetetty: 14 Elo 2016, 14:32
Kirjoittaja Reippailija
PW kirjoitti:


Ja myö valitetaan tärinäraidoista :wink: Onkohan tuokin pyörätie laskettu hollantilaisten 35000km pyörätie verkostoon :wink:
Kuva

Pitäisi julkistaa enemmän näitä liikennesuunnittelun irvikuvia.
Jossain mediassa näytettiin kuvia vaarallisista "potholeista" joiden ympärille oli piirretty rumia kuvia oranssisella varoitusspraymaalilla. Joku päättäjä raivostui kun niiden siivoamiseen menee varoja! Melko tekopyhä ukko!


Re: Tärinäraidat

Lähetetty: 14 Elo 2016, 15:07
Kirjoittaja jori

Taitaa kuitenkin olla paikallista "teekkarihuumoria". Kuvassa näkyy 30 m kanvan reunaa ja sen päässä silta estää kulun tuota "pyöräkaistaa". Ennen kaikkea feikkitutkani hälytti kymmenen metrin välein maalatuista pyöräkaistamerkeistä. Jos tuo on kunnan työnä tehty, ei varmasti maalata noin monta merkkiä tuolle pätkälle. Suomessa ei maalattaisi ainuttakaan, vaan vedottaisiin vain siihen, että pitää ajaa piennarviivan oikealla puolella, jos mahdollista. :twisted:

PS. Tarkkaan kun katsoo, näyttää sitä paitsi photoshopatulta. :roll:


Re: Tärinäraidat

Lähetetty: 14 Elo 2016, 15:54
Kirjoittaja Reippailija

Suurentelin kuvaa ja pähkäilin sitä itsekin. Toimii se vissiin kuitenkin koska reunassahan pitää ajaa...


Re: Tärinäraidat

Lähetetty: 23 Elo 2016, 19:42
Kirjoittaja Saukki

Twitterissä hyvää pöhinää tärinäraidoista:


Re: Tärinäraidat

Lähetetty: 03 Huhti 2017, 08:43
Kirjoittaja PW

Eilen tulin autolla Hesasta kotiin 6-tietä ja Utin jälkeen huomasin uutta tärinäraitaa, viime syksynä päällystetyllä tiellä. En taas malttanu kuvata tai mittailla mutta arvioni on ett n. 40cm maksimissaan ajettavaa piennarta. Raita jatkui myös vanhemmalla päällysteellä, olisko tehty samalla ja siellä pientareen leveys oli hyvin vaihteleva 10cm-40cm eli vaikee on ajaa tuossa kakspyöräselläkin, saati trikellä :? Kyseessä erittäin vilkas tie, ajokaista toki leveä.


Re: Tärinäraidat

Lähetetty: 24 Syys 2017, 09:37
Kirjoittaja terppa

http://www.ess.fi/uutiset/paijathame/art2402397

Taas olisi yksi tie pilatttu tärinäraidalla joka on ohjeistuksen vastainen.


Re: Tärinäraidat

Lähetetty: 24 Syys 2017, 11:43
Kirjoittaja jori
terppa kirjoitti:

http://www.ess.fi/uutiset/paijathame/art2402397

Taas olisi yksi tie pilatttu tärinäraidalla joka on ohjeistuksen vastainen.

Jutusta saa kuvan, että on mahdollista ajaa pelkästään pyörätietäkin pitkin. Ei voi, jos on johonkin menossa. Tuon mielikuvan luonnin jälkeen syyllisyys siirtyy pyöräilijälle, joka menee valitsemaan tuolla kohdin ajamisen.

Lahti-Orimattila.jpg
Lahti-Orimattila.jpg (125.75 KiB) Katsottu 8528 kertaa

Tuossa jutussa, kuten valitettavan monessa muussakin pyöräilystä puhutaan harrastuksena, jota tehdään harrastuspaikoilla. Yhtään kertaa ei näkökulmaksi ole tullut, että pyörällä oikeasti siirryttäisiin paikkakunnalta toiselle. :evil:
Haastateltavaksi on valittu urheilupyöräilijä, kun on puhe paikkakuntien välisestä tiestä. Pyörälenkkejähän voi ajaa missä haluaa. Jos on tarve pyöräillä Orimattilasta Lahteen tai takaisin, ei vaihtoehtoja ole. :(

Ovatko Renkomäen ja Orimattilan välin olosuhteet nousseet puheenaiheeksi pyöräilypiireissä, Lahden Pyöräilijöiden puheenjohtaja Niko Vironen?

  • Ainakin itse olen mennyt kaikki lenkit pyörätietä pitkin. Tie on aika vilkkaasti liikennöity. Siinä ei kovin mielellään mene. Ymmärrän toki ongelman. Varmasti se on ärsyttävä, jos siinä ajaa. Maantietä ajetaan lähinnä keväällä, kun pyörätietä ei ole vielä putsattu.

Re: Tärinäraidat

Lähetetty: 24 Syys 2017, 13:21
Kirjoittaja terppa

Yritin noita jutun puutteita kirjoittaa kommentointi osioon mutta tuuleenhan se huuto siellä hukkuu :(

"Siinä on maantienvarressa useampi kilometri jossa ei ole pyörätietä ja jos sattuu asumaan/käymään töissä sen tien vieressä niin piennarta on pakko käyttää joka nyt siis on pilattu. Tämä on nykyohjeistuksen vastainen ja vaarallinen.

Kaikki pyöräilijät ei ole maantiepyöräilijöitä hupilenkillä vaan pyörää käytetään ihan liikkumiseen, mikä lienee ihan vieras ajatus niille jotka päättää näistä jyrsinnöistä."

En ole muutamaan vuoteen Orimattilassa käynyt pyörällä ja silloin pyörätie loppui ennen Pennalaa ja jatkui taas kun Pennalantie yhtyi tuohon valtatiehen, ehkä se nyt on tehty koko matkalle?

Tuolla välillä missä ei ole pyörätietä ja nyt siis pilalle jyrsitty piennar, on useamman sadan työpaikan keskittymä ja jos asuisin vaikka Hollolassa niin ihan typerältä tuntuisi kiertää useamman kilometrin lenkki vaarallista pyörätietä pitkin joka poukkoilee puolelta toiselle ja on täynnä liittymiä josta autot tulee päälle/poikittain eteen jos voisin ajaa toimivaa piennarta.

Jahka saa tähdellisimmät puuhat askaroitua niin kiitän kyllä toimittajaa aiheen käsittelystä ja toivon jatkoa mm. jyrsinkuskin näkökulmasta kun ohjeistus on minimissään 45 cm pientareesta.

Terv. Nimim. Saako asfalttijyrsintä ajaa humalassa :evil:


Re: Tärinäraidat

Lähetetty: 24 Syys 2017, 17:20
Kirjoittaja Syväri

Ilmajoki seinäjoki välille tehty uus asvaltti ja tärinäviivoja on mahdutettu tien leveydelle NELJÄ kappaletta. 2 keskiviivaa ja reunaviivat. Ei todellakaan ole mitään kapeimpia jyrsintöjä myöskään.. Pyörätietä on onneksi suurin osa matkasta, mutta muutaman kilometrin pätkä pakko mennä kapeaa piennarta. Lisäksi autot ajaa lähempänä reunaa kuin ennen, koska keskellä on metrin leveydeltä tärinäraidoitettu tie.

Tuntuu vaan liioittelulta tuollasella melko pienellä tiellä, vaikka onkin aika vilkas liikenne.


Re: Tärinäraidat

Lähetetty: 24 Syys 2017, 17:51
Kirjoittaja jori
Syväri kirjoitti:

Ilmajoki seinäjoki välille tehty uus asvaltti ja tärinäviivoja on mahdutettu tien leveydelle NELJÄ kappaletta. 2 keskiviivaa ja reunaviivat. Ei todellakaan ole mitään kapeimpia jyrsintöjä myöskään.. Pyörätietä on onneksi suurin osa matkasta, mutta muutaman kilometrin pätkä pakko mennä kapeaa piennarta. Lisäksi autot ajaa lähempänä reunaa kuin ennen, koska keskellä on metrin leveydeltä tärinäraidoitettu tie.

Tuntuu vaan liioittelulta tuollasella melko pienellä tiellä, vaikka onkin aika vilkas liikenne.

Tärinäraidoista alkaa tulla jo niin absurdeja sovelluksia, että olisi hyvä saada tärinäraitojen käyttöönotosta päättäneet selittämään päätöksensä perusteet ja se, miten on päädytty tähän tilanteeseen, jossa voi täydellä varmuudella sanoa, että raidoitettu versio on varmasti vaarallisempi kuin raidoittamaton. Pitää löytyä todella hyvät perustelut, jos jatkuvasti ja määrätietoisesti tehdään vaarallisia tierakenteita. Tässä olisi ilman muuta oikeusjutun paikka. Ei kai niitä päättäjiä muuten saa vastuuseen. Mutta montako yliajokuolemaa pitää kerätä, ennen kuin tästä saadaan oikeusjuttu aikaiseksi. :evil:


Re: Tärinäraidat

Lähetetty: 25 Syys 2017, 06:36
Kirjoittaja Pastori

Tommoinen on myös jossain siinä Lahti - Porvoo välillä.

En nyt muista missä.


Re: Tärinäraidat

Lähetetty: 25 Syys 2017, 10:07
Kirjoittaja PW

" Tiemerkintöjä varten joudutaan jyrsimään ura, että reunaviiva kestäisi paremmin. Kun viiva upotetaan, aurat eivät vie sitä mennessään."
Uusia selityksiä keksitään tärinäraidoille :? tarpeen mukaan :?


Re: Tärinäraidat

Lähetetty: 25 Syys 2017, 10:12
Kirjoittaja Pentti M Reku

Tuo Uusi orimattilantie oli vaarallinen pyöräillä jo ennen noita jyrsittyjä raitojakin, pientareen leveys paikoitellen olematon ja paljon raskasta liikennettä mm. Postin halleille. Kyllä siellä porukka silti polkee työmatkaa :shock: