Sivu 1/2

Vaihteen vaihtaminen ilman etuvaihtajaa

Lähetetty: 03 Kesä 2011, 12:03
Kirjoittaja tavasti

Aihetta on ennenkin pyöritelty ja sivuttu. Nyt keskustelu lähti käyntiin täällä: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 6&start=60

jori kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Pitäis kyllä joskus käydä jorilla opissa, en minä kyllä saa mitenkään jalalla vaihdettua vaihdetta, ja käsinkin toisinaan saan pudotettua ketjun uloimman rattaan ulkopuolelle, ja joutuu pysähtymään.
Et Jori sattumalta ole kuvannut homman toteutuksesta videota?

Ei ole videota. Täytyy ottaa projektiksi.
Tekniikka perustuu vaiteensiirrinjalan kantapään asettamiseen rattaan piikkejä vasten. Kun sitten toinen jalka pyörittää ratasta, tämä vaihteensiirrinjalka pyörii mukana ja nostaa ketjun vaihteelta toiselle. Kantapään pyöreä osa toimii siten, että yläosa ensin nostaa ja sitten ketju liukuu kantapään ympäri uudelle rattaalleen.
Ainoa ongelma on tuo lukkokengän irroittaminen vaihtamista varten, siksi joskus tulee ongelmia esim pyörätietunnelista ulos tullessa, kun nopeuden joutuu äkisti hidastamaan ja edessä on lyhyt jyrkkä nousu takaisin tien tasolle. Sekin onnistuu, kun muistaa ennakoida. Selvästi suurempi suurin takarataskin auttaisi paljon.

Hmm, koitin vähän, mutta ei tuo kyllä minulla onnistu aivan noin. Ensinnäkin ketjun linja vaikuttaa siihen paljonko on tilaa. Itselläni tilanne on tämä:
Kuva

Lisäksi, minulla on edessä kolme ratasta. Pienemmälle vaihtaminen isoimmalta rattaalta voisi onnistua Jorin kuvaamalla menetelmällä, mutta keskimmäiseltä pienemmälle jo vaikeampi. Ja sitten isommalle rattaalle vaihtaminen tuolla minun pyörällä, ketjuhan on vasemman jalan kannalta melkein kokonaan rungon takana piilossa, etenkin pienimmällä rattaalla.
Mieleen tulee, että turha toivo, pakko se vaihtajan putki on askarrella ja laittaa vaihtaja...


Re: Vaihteen vaihtaminen ilman etuvaihtajaa

Lähetetty: 03 Kesä 2011, 17:33
Kirjoittaja Nojanalle

Kun on ketjuputki, niin voisiko siihen jotenkin tehdä Jorimaisen naru ohjurin ja käyttää sitä käsin. Silloin ei tarvitsisi tyytyä tavanomaiseen ratkaisuun. Tämmönen tässä vaan välähti ajatuksen lentoon.:)


Re: Vaihteen vaihtaminen ilman etuvaihtajaa

Lähetetty: 03 Kesä 2011, 17:39
Kirjoittaja terppa

Mä töistä tullessa huvikseni kuvasin ton ketjuputkella/varpaalla vaihtamisen.

Toi isomman rattaan vieressä oleva lahjesuoja auttaa siihen hyvin ettei ketju mene ihan helposti yli vaan jää kallelleen ja on helppo siitä tuupata koloonsa vaikka nilkalla. jos ketju hyppää yli ja on vaarassa tipahtaa niin sitten vaan pyörittää taaksepäin niin tilanne korjautuu. Voimaa ei tartte käyttää yhtään vaan ihan hellästi kun painaa ketjuputkea niin hyvä tulee. Ylämäessä vetopäällä oli vaikea vaihtaa, se vaatii vielä harjottelua.


Re: Vaihteen vaihtaminen ilman etuvaihtajaa

Lähetetty: 03 Kesä 2011, 18:08
Kirjoittaja jori
terppa kirjoitti:

Mä töistä tullessa huvikseni kuvasin ton ketjuputkella/varpaalla vaihtamisen.

Tuohan käy kätevästi.
Minä luovuin heti alkuunsa tuosta oikean jalan kärjellä tehtävästä ylöspäin vaihtamisesta, kun vihreisiin Crocseihini tuli pelkästä yrityksestä ikävä musta vauhtiraita. Minulla kun ei ole tuota ketjunsuojaputkea. Siksi vaihdan ylöspäin vasemman- ja alas oikean jalan kantapäällä.
Suojaputki mahdollistaa tosiaan useammanlaisia vaihtotapoja.


Re: Vaihteen vaihtaminen ilman etuvaihtajaa

Lähetetty: 06 Kesä 2011, 09:41
Kirjoittaja tavasti
terppa kirjoitti:

Mä töistä tullessa huvikseni kuvasin ton ketjuputkella/varpaalla vaihtamisen.

Toi isomman rattaan vieressä oleva lahjesuoja auttaa siihen hyvin ettei ketju mene ihan helposti yli vaan jää kallelleen ja on helppo siitä tuupata koloonsa vaikka nilkalla.

Kovin se on näppärän näköistä, tarvinnee yrittää harjoitella. Se lahjesuoja olis varmasti hyvä. Edellisessä kampisetissä oli, nykyisessä ei.


Re: Vaihteen vaihtaminen ilman etuvaihtajaa

Lähetetty: 06 Kesä 2011, 10:42
Kirjoittaja Esko M

Hipsussa voi vaihtaa ketjun käsin (eturattaita on kaksi) ja keskiö on lähellä. Edellytyksenä on, että ketju on voideltu vahalla. Vaha ei tahraa käsiä ja jos käyttää hanskoja, ei ketjusta irtoava vähäinen teräsmujukaan likaa käsiä. Eturungon rakenteen takia en ole yrittänyt kehittää etuvaihtajaa ja jalka ei mahdu ketjua vaihtamaan. Ei ole ollut tarviskaan, kun olen ajanut tämän vuoden vain isolla rattaalla (52 hammasta).

Ongelma vain on se, että vahavoiteluainetta ei tällä hetkellä ole saatavissa, en ainakaan ole löytynyt Helsingistä. Ainoa toimiva ketjuvaha on ollut Pedros Ice Wax. Ostin sitä pari kertaa BikeCompanystä Ruusulankadulta, mutta kauppias ei enää edes muista myyneensä sellaista. Muualtakaan ei löytynyt, joten ostin toista vahaa, joka on niin litkua, ettei sitä saa osumaan ketjuun. Jouduin vaihtamaan öljyyn ja nyt on ketju musta ja tahmainen, ei siihen viitsi koskea. Uusi öljy on Rohloffin öljyä, mutta tuntuu sekin olevan tahraavaa, vaikka ei ime likaa siihen malliin kuin muut öljyt.

Vahan käyttöä näyttää puolustavan se, että olen käyttänyt samaa ketjua nyt kaksi vuotta, kun aikasemmin öljyvoideltu ketju piti vaihtaa kaksi kertaa vuodessa. Vahan huono puoli on se, että vahaa pitää lisätä 30 km välein, varsinkin sadeilmalla. Ice Wax on kuitenkin riittoisaa. Lähin paikka saada sitä lienee tilata Saksasta.

Siis: vahaa ja vaihtaminen käsin.

Esko


Re: Vaihteen vaihtaminen ilman etuvaihtajaa

Lähetetty: 13 Kesä 2011, 09:27
Kirjoittaja tavasti

Eilen kävin ajelemassa, ja kokeilin täällä saaduilla vinkeillä ja tuon videon innoittamana.

  • Pienemmälle rattaalle vaihtaminen alkoi sujua aika hyvin. Tosin täytyy ennakoida, kesken mäen voiman loppuessa ei enää onnistu. Vaihto kantapäällä ketjua lähelta ratasta työntämällä.
  • Putkesta kengänkärjellä isommalle vaihtamista en saanut onnistumaan järkevästi
  • Vasemmalla jalalla puomin yli saan vaihdettua keskimmäiseltä rattaalta (32) isommalle, mutta pienimmältä 22-hampaiselta ei kyllä vaihtaminen ylöspäin onnistu, tila loppuu kesken. Toisaalta, se 22 hampainen on tarpeettoman pieni, ja sen tilalle tulee jotain vähän isompaa. Kädellä putkesta vaihtaen onnistuu, mutta makaavan asennon takia joutuu vaihtamiseen nostamaan selkänsä penkistä.

Re: Vaihteen vaihtaminen ilman etuvaihtajaa

Lähetetty: 22 Kesä 2011, 07:36
Kirjoittaja Wacky

Eikai etuvaihtaja olis niin kallis investointi? Toki toimiihan tuo ilmankin..
Itse vaihtajan saa uutenakin 12e + 10e vipuun ja vaijeri ja putki sille niin 10e lisää eli hurjat 32e + mahdolliset toimituskulut.
Ei luulis olevan rahasta kiinni.


Re: Vaihteen vaihtaminen ilman etuvaihtajaa

Lähetetty: 22 Kesä 2011, 07:42
Kirjoittaja tavasti
Wacky kirjoitti:

Eikai etuvaihtaja olis niin kallis investointi? Toki toimiihan tuo ilmankin..
Itse vaihtajan saa uutenakin 12e + 10e vipuun ja vaijeri ja putki sille niin 10e lisää eli hurjat 32e + mahdolliset toimituskulut.
Ei luulis olevan rahasta kiinni.

No ei, vaan kun puomissa ei ole putkea mihin vaihtajan kiinnittäisi :-(


Re: Vaihteen vaihtaminen ilman etuvaihtajaa

Lähetetty: 22 Kesä 2011, 07:44
Kirjoittaja Wacky

Saa vaihtajia ilman putkikiinnitystä suoraan keskiöönkin enkä usko et maksaa ihan hävyttömästi enemmän.
http://www.fillarikellari.fi/index.php? ... =3605-0642


Re: Vaihteen vaihtaminen ilman etuvaihtajaa

Lähetetty: 22 Kesä 2011, 08:22
Kirjoittaja jori
Wacky kirjoitti:

Ei luulis olevan rahasta kiinni.

Ei alkuunkaan, vaan painosta ja siitä, kuinka kokemus koneen ja ihmisen suhteesta syvenee, kun molemmat palvelevat toisiaan. :D

Mitä kaikkea voisitkaan tarvita lisää pyörääsi, eikä nekään maksa paljon, eikä oikeastaan painakaan paljon, mutta jokainen jotain ja kokonaisuus paisuu. Mitä onkaan tämän tien päässä.

Toiselle turha on toiselle tarpeellinen. Johonkin se raja on vedettävä ja jokainen sen aina vetää, tiedosti sen tai ei. Pystäripuolella sinkulamuoti on tämän etuvaihtajattoman nojapyöräilyasenteen toinen, jyrkempi, suuntaus.


Re: Vaihteen vaihtaminen ilman etuvaihtajaa

Lähetetty: 22 Kesä 2011, 08:34
Kirjoittaja Nojanalle

Hei ! On se etuvaihtajakin koneen osa. Saahan sitä puhua painostakin. Mutta paljonko tuota painoo nyt säästyy ja paljonko tämä alkukantainen vaihtamistyyli yleensä siinä säästää. Tekniikka on keksitty , miksi sitä ei käyttäisi. Mukavuussyistä käytän etuvaihtajakin mielummin. Eikä sellaisen asennus vaikkeus ole kuin tekosyy. :mrgreen:


Re: Vaihteen vaihtaminen ilman etuvaihtajaa

Lähetetty: 22 Kesä 2011, 08:49
Kirjoittaja irakas
Nojanalle kirjoitti:

Hei ! On se etuvaihtajakin koneen osa. Saahan sitä puhua painostakin. Mutta paljonko tuota painoo nyt säästyy ja paljonko tämä alkukantainen vaihtamistyyli yleensä siinä säästää. Tekniikka on keksitty , miksi sitä ei käyttäisi. Mukavuussyistä käytän etuvaihtajakin mielummin. Eikä sellaisen asennus vaikkeus ole kuin tekosyy. :mrgreen:

Kyllä minusta tämä etuvaihtaminen jalalla on turvallisuuskysymys. Kun liikenteen vilinässä pitäisi keskittyä lähinnä ympärillä olevan liikenteen seurantaan, kaveri keskittyy raplaamaan kengän kärjellään vaihteita. Jos turhankin tiukka lainlaatija huomaisi asian, niin varmasti tällainen vaihtaminen kiellettäisiin.

Vastamäessä hankittu tarpeellinen vauhti hiipuu, jos joutuu irroittamaan jalan polkimelta ja raplaamaan ketjun pienemmälle rattaalle. :evil:

Sakari


Re: Vaihteen vaihtaminen ilman etuvaihtajaa

Lähetetty: 22 Kesä 2011, 09:50
Kirjoittaja jviirret
Wacky kirjoitti:

Saa vaihtajia ilman putkikiinnitystä suoraan keskiöönkin enkä usko et maksaa ihan hävyttömästi enemmän.
http://www.fillarikellari.fi/index.php? ... =3605-0642

Pitää kai tuonkin kiinnitys varmistaa jollakin runkoon? Ainakin siinä on noita ruuvin reikiä. Tässä Thuhtamäen pyörässä on etuvaihtaja ilman "satulaputkea" ja sille piti olla keskiökiinnityksen lisäksi yksi ruuvi runkoon: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=1446
Miksi tuossa fillarikellarin vaihtajassa on satulaputken koko jos se ei liity siihen mitenkään :roll:

Jukka


Re: Vaihteen vaihtaminen ilman etuvaihtajaa

Lähetetty: 22 Kesä 2011, 11:15
Kirjoittaja Wacky
jviirret kirjoitti:

Pitää kai tuonkin kiinnitys varmistaa jollakin runkoon? Ainakin siinä on noita ruuvin reikiä. Tässä Thuhtamäen pyörässä on etuvaihtaja ilman "satulaputkea" ja sille piti olla keskiökiinnityksen lisäksi yksi ruuvi runkoon: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=1446
Miksi tuossa fillarikellarin vaihtajassa on satulaputken koko jos se ei liity siihen mitenkään :roll:

Jukka

Voi olla että toi malli vaatiis jotain putkea, mutta tässä mallissa ei mainita sitä putkea: http://www.fillarikellari.fi/index.php? ... =3605-0410
Ongelma voi tosiaan olla kiertyminen joka estetään jollain ruuvilla tai putkella - tai jos on vähän kekseliäs niin voi käyttää esim. L-profiilin pätkään jonka kiinnittää sitten runkoon kun nojapyörissä yleensä on suoraa runkoa tarjolla keskiön takana ja ongelma ratkaistu.