Renkaat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11326
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja jviirret » 02 Joulu 2017, 16:02

Härski kirjoitti:Noin lonkalta noita lukuja kattomalla sanoisin muutoksen olevan 20 kmh nopeudella olevan 1.5 kmh suuruinen. Joku vois tietty ihan laskeakkin tän.


Mä voin hyväksyä tän laskematta. Ero olisi suunnilleen sama kuin 4bar halpiskumin ja 6,5bar kalliimmaan sisäkumillisen sliksin välillä.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6075
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja Pastori » 02 Joulu 2017, 18:36

Saako siis minkä vaan renkaan tubelessiksi tällä systeemillä?

Mietin siis just että laittais eteen sen Continentalin kitkarenkaan - se tulisi siis tavisvanteeseen joka pitäis teipata.
Edit - tää onkin Velocity Cliffhanger = tubelessready tyyppinen kehä > http://www.velocityusa.com/product/rims ... hanger-559

Mulla siis sattuis olemaan tommoinen tubeless etukiekko - joten takarenkaaksi saisi samankokoisen Almotionin josta on tubeless versio.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9134
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja jori » 02 Joulu 2017, 19:34

Kyllähän ne myy mielellään uusia vanteita ja renkaita, mutta kovin pieniä ovat ne erot. Ihan tavallisista vanteista ja renkaista saa kyllä tubelekset, kun on huolellinen teippien ja venttiilin kanssa. Kannattaa myös varmistaa, että vanne on hitsattu, eikä pelkkä päittäin tapella yhdistetty. Niitäkin nimittäin oli ainakin 80-90-luvuilla. Jos on katkos vanteessa, pitää siihen laittaa toimistoteippiä reunaan asti. Kyllä se myös litkulla tiivistyy, kun vain pääsee valumaan vanteen puolelle myös. :)
Renkaissa ei ole paljon eroa. Jotkut voi olla oikeastikin bytyylikumilla sisältä sivelty ilmatiiviiksi, kuten auton renkaat, mutta ei se ole tarpeen, jos käytetään litkuja. Toisaalta kudosrepeämän saanutta rengasta ei oikein voi enää käyttää tubeleksena. Ilma tulee ulos litkuista huolimatta, vaikka sama rengas sisärenkaalla vielä vähän paiseita pullistellen ilmaa pitäisikin.
Härski kirjoitti:Mun mielestä täs välillä vedellään vähän mutkia suoriksi. Eihän apsoluuttisella rengaspaineella ole merkitystä, vaan painumalla. Painuma eli renkaan muodonmuutos lienee olennaisin muuttuja kun puhutaan ulko- ja sisäkumin välisestä kitkasta.

Kevyempi kuski -luonnollisesti - käyttää pienempiä paineita, kuin raskas.

Mutjoo..oletetaan -valistuneesti- vierintä- ynnä muut kitkavastukset ja ilmanvastus 20 kmh nopeudessa yhtäsuuriksi ja OLETAN renkaan muodostavan kitkavastuksista 3/4. Vielä kun muistetaan ilmanvastuksen ekponentiaalinen luonne, saa matemaattisesti innostunut pian laskettua melko tarkan hyödyn sisureiden poistosta.

Noin lonkalta noita lukuja kattomalla sanoisin muutoksen olevan 20 kmh nopeudella olevan 1.5 kmh suuruinen. Joku vois tietty ihan laskeakkin tän.

Tollanen exelikäppyrä olis kyl hiano ja havainnollinen , mut mulla ei ol sellasta käsillä. .

Tärkeä huomio. Vierintävastus riippuu tosiaan eniten painumastya. Jos ajelee suuremmilla painumilla so. pehmeillä renkailla, sisurin poistaminen hyödyttää enemmän.

Tuossa laskelmassani otin painuman huomioon (mutkia oikoen, täytyy myöntää) kertomalla maasopyörän paineet maasto- ja läskirenkaan leveyksien suhteella.

Kreutzotter kertoo kyllä kivasti kaiken tuon ilman ekseliä. Sitä paitsi excelistä tulisi melko monimutkainen, kun ilmanvastukseen vaikuttaa niin moni seikka. Kreutzotterissa näkyy kuitenkin myös vierintävastuskertoimet kohdassa "Rolling Resistance Coeff.". Kun tasaisella valitsee kuskin painoksi haluamansa prosentin verran enemmän, saa vierintävastusarvoksi saman prosenttiluvun enemmän. Kokeilin 20% painoeroa 70W teholla tuo antoi nopeuksiksi 22,6 km ja 24.0. 10% lisää nopeutta. :shock:

Ei tuo aivan johdonmukainen ole, sillä vaihtamalla pyörää, mutta pitämällä massat samoina, vierintävastuskerroin muuttuu. Jotain ötököitä siellä taitaa olla ohjelmassa.

2/3 on joka tapauksessa liian vähän renkaan vierintävastuksen osuudeksi kaikista kitkavastuksista. 10% on lähempänä todellisuutta, joskin sekin edellyttää melko tahkeitä laakereita. Renkaat siis vastustavat käytännössä lähes kaiken sen, minkä vastusvoima ei riipu nopeudesta.

Ilmanvastukseen ei sisäkumien poistamisella ole vaikutusta. :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2828
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja Wacky » 02 Joulu 2017, 19:54

Pastori kirjoitti:Saako siis minkä vaan renkaan tubelessiksi tällä systeemillä?

Mietin siis just että laittais eteen sen Continentalin kitkarenkaan - se tulisi siis tavisvanteeseen joka pitäis teipata.
Edit - tää onkin Velocity Cliffhanger = tubelessready tyyppinen kehä > http://www.velocityusa.com/product/rims ... hanger-559

Mulla siis sattuis olemaan tommoinen tubeless etukiekko - joten takarenkaaksi saisi samankokoisen Almotionin josta on tubeless versio.

Tubeless asennukset on huomattavan vähän kiinni vanteesta ja paljon enemmän tekemistä vanne ja rengas yhdistelmästä. Periaatteessa mitä tiukempi rengas on vanteella sitä helpompi se on asentaa tubelessiksi ns. kotikonstein.
Mulla ei esim. ole yhtään virrallista tubelessa vannetta omissa pyörissä missään vaiheessa ollut, enkä uusiakaan ostaessa koskaan katsonut tubeless ominaisuutta niistä eikä vanne yksinään ole tuottanut ongelmia kertaakaan. Tubelessiksi saa vaikka hitsaamattoman vanteen ilman ongelmia, mutta hitsattu on parempi idea. Renkaissa ei kannata alkaa ihan millä tahansa löperöllä leikkimään ainakaan ensimmäisenä asennuksenaan koska ongelmia voi tulla varsinkin kapeissa maantierenkaissa joissa paineet on kovat.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3644
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja mhelander » 06 Joulu 2017, 13:18

Ääh... olen muistaakseni tännekin kirjoittanut tubeless-kokemuksistani mutta näköjään ei ole tieto tarttunut.

Ihan aluksi todettakoon että olen usean vuoden ajan polkenut porukkalenkkejä maantiellä joissa muut ajavat 6-7kg:n maantiepyörillä joissa maantiesliksit alla. Minulla on 17.3 kg:n maastonojakki jossa on alla tubeless-renkaat. Kun vauhdit on alle 40 km/h tasoa niin hyvin sillä pysyy porukkalenkillä mukana. Lähinnä vaihteista loppuu skaala jos vauhti kasvaa.

Rullaavuutta on kokeilu monta kertaa, paras testi oli kun yhdellä kaverilla oli Zipp 808 syvät aero-kiekot ja toisella vähän vanhemmat 404 -mallit. Rullattiin pitkä alamäki rinnakkain alas 30:n vauhdista aloittaen... 808-kaveri jätti lopulta minua pari pyöränmittaa ja 404 kaveri jäi mun taakse saman verran. Normaalit maantiepyörät jäivät kaikki meidän taakse vaikka polkivat alamäen.

Koska leveät maastorenkaat rullaavat yleensä paljon paremmin ilman sisureita, niin kovasti harmittaa etten itse aloittanut rengaskokeiluja jo todella paljon aikaisemmin. Kuuden tunnin paksukumipolokasun maastossa olisin ajanut ekalla kerralla koko ajan kärjen vauhtia jos Racing Ralph -renkaiden sijaan alla olisi ollut vaikkapa seuraavaksi tulleet Furious Fred 50mm:n renkaat tubeless:na.

Kaikki renkaat eivät ole veljeksiä tai siskoksia. Mulla on varastossa iso nippu niitä renkaita jotka eivät rullaa hyvin millään tempulla, tai eivät pidä talvella vaikka muuten toimisivat. Tai molempia.

Kesät ajan maastossa ja maantiellä Schwalbe Thunder Burt -renkailla, 50-559 edessä ja 57-622 takana. Ainoastaan erittäin märkä keli laittaa alle WTB Ranger 2.8" eteen ja 3.0" taakse, tai talvikelit joihin nämä renkaat sopii erittäin hyvin.
Talven porukkalenkit ajetaan syksyllä maastossa ja talvella hiekotetuilla pyöräteillä. Näillä renkailla ei ole yhtään kertaa joutunut rengastöihin viiden vuoden aikana. Samaa ei voi sanoa muista polkijoista...

Pari kesää ajoin maantiellä myös diy-Vendettalla, kun vaihdoin Conti GP4000S 23-622 renkaat Schwalbe One 23-622 tubeless-renkaiksi ja vanteet leveni 23-millisiksi niin rullaavuus oli vähintään yhtä hyvä mutta matalammat paineet tarkoittaa mukavampaa menoa.
Yhtään rengasrikkoa ei minulle ole tullut kummallakaan pyörällä vuosien varrella tubeless-renkailla. One on liukas rengas sateella, GP4000S on siinä suhteessa parempi. Ehkä uusin One voisi olla parempi.

Olen myös kokeillut tubeless-käyttöä Conti TopContact II Winter -kitkarenkaille, sekä 37-622 että 50-559 koossa. Toimivat hyvin ja tiiviisti ja pystyy ajamaan 4bar paineilla jolloin pitoakin löytyy. Renkaassa on todella jämäkät pistosuojaukset joten Stans-paikkalitkuilla tuskin tarvitsee puhkeamia pelätä koko talvena.

Paras vanne on sellainen jossa kumin reunalle tulee "hylly" vanteen reunaan, ja maastoon vanne ilman "koukkua" eli pykälää vanteen reunalla sisäänpäin jolloin renkaan eläminen vanteella aiheuttaa vähemmän ilman karkaamista.

Omista vanteista halvin ja paras alumiininen on WTB LaserDisc -tyyppinen jossa on reilu hylly. Samoin uusi WTB asym -vanne on erinomainen jäykkä ja kohtuuhintainen leveä vanne. Kaikki mun hiilarivanteet, myös maantielle, on tehty tubeless-käyttöön ja niissä kaikissa hylly on niin tiukka että eipä ole juurikaan ollut ongelmia.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11326
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja jviirret » 09 Joulu 2017, 17:33

Nyt on sitte Motonetin Chungteng(tjsp.) 20e nastarengas kokeiltu. Ei mennyt tuhatta kilometriä ku kumoon kääntynyt nasta puhkaisi sisuskumin :( Summittain laskien noin 5-10nastaa oli irronnut kokonaan kumia puhkomatta. Eli sama vika ku luetun perusteella Schwalben nastarenkaissa, mutta saa puolta halvemmalla. Schwalben ostin odottelemaan, mutta saa odotella kunnes CF tarvii uuden etukumin...

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki


Palaa sivulle “Yleistä nojapyöräilystä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: PW ja 8 vierailijaa