Renkaat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Taitaa harittaa etupyörät, jos kuluu vasen. Jos auraa, niin kuluu oikea eturengas.

Syytä pohdin, johtuuko teiden kalteuudesta.

Siitä!

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

sv
Viestit: 112
Liittynyt: 14 Heinä 2013, 20:10

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja sv »

Kiitos Teille kaikille vastauksista.
Tutkin noita ajoreittejäni ja tosiaan kierrän vakituiseen 25-35km lenkkiä vasempaan, tosin vain 4km on ajotietä ja loppu pyörätietä.
Mutta on myös tarkistettava onko haritusta.
Kiitos neuvoista kysyjä ei tieitä eksy.

Ps. olen nyt huhtikuun alusta ajanut 460km, sähköapu.

Seppo 83v

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Olen mietiskellyt tubeless-kokeilua tuon mun triken kanssa. Tarkoitus olis rengasrikkojen välttämisen lisäksi vähentää vierintävastusta.

Nykyinen rengastus on Schwalben Crazy Bobit joka puolella, eikä nekään nyt ihan toivottoman huonot ole, mutta olin ymmärtävinäni googleteltuani että eivät ehkä ole parhaat mahdolliset tubeless-kokeiluun.

Schwalben kataloogia selailtua pohdin seuraavanlaista:

Eteen Big applet (50-409), taakse Marathon Allmotion (55-559). Jälkimmäinen pitäisi Schwalbenkin mukaan soveltua tubelessiksi ja vieriä hyvin, ja vissiin tuosta BA:sta oli täälläkin jollain kokemusta että tiivistyy OK vanteelle?

Tarkoitus on tehä ihan oikea tubeless eikä ghetto, mutta erityisiä tubeless-vanteita mulla ei ole. Tubeless-vanneteipit ja -venttiilit kumminkin tarvitaan ja ilmeisesti Stan's litkut on hyväksi havaittuja?

Onko toteutuksessa jotain erityistä huomioitavaa, käsittääkseni se menee jotenkin näin: Teipit ja venttiilit paikalleen, renkaat vanteelle + puhalletaan kompuralla paikalleen ja sitten litkut sisään, paineet renkaisiin ja pyörittelyä + varoaista ajoa sekä paineiden tarkistus päivittäin ensin alkuun?

Mistä tietää että pitää lisätä litkua tai laittaa kokonaan uudet?

Millaisia paineita noissa kannattaisi pitää, ilmeisesti vähempi piisaa kuin sisurien kanssa, mutta mennäänkö kuitenkin valmistajan suositusalueella, vai jopa vähemmän?

Markus Heikkilä

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mahe kirjoitti:

ja vissiin tuosta BA:sta oli täälläkin jollain kokemusta että tiivistyy OK vanteelle?

Juu ei ole ollut ongelmia ja kyljet ovat paljon notkeammat kuin Bobeissa :D
Paineetkin on ollut reilusti alle valmistajan suositusten, koska muuten mun painolla ei saa renkaaseen mainittavaa painumaa ja hyvin ovat kestäneet. En näe miksi pitäisi pysyä valmistaja minimipainesuosituksen yläpuolella, kunhan käyttää järkeä. Ei matala paine renkaan kylkeä riko vaan suuri painuma. Suositus on niitä varten, jotka eivät osaa ajatella :roll:

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Melkein kaikki renkaat saa vanteelle nousemaan tosin tässäkin on poikkeuksia kuten Continental 4000s joka paukahtaa pois kun yrittää paineistaa. Todelliset ongelmat voi tulla kun kyljet vuotaa eikä rengas ota tiivistyäkseen, kyse ei ole vanteen välisestä vuodosta vaan itse renkaasta ihan kuin hitaasti vuotava sisuri. Eli ei pidä puhua vanteelle tiivistymisestä vaan renkaan tiivistymisestä.
Ja mitä paineisiin tulee yleisesti niin ei tubelessissa käytetä mitenkään hurjan eri paineita kuin normaalisti koska niissäkin vierintävastus kasvaa alhaisilla paineilla.
Kuten joose jo kertoi niin painuma on avainasia.

Mitä asennus järjestykseen tulee niin toki renkaan voi kokeilla saada vanteelle ilman että litkua on sisällä, mutta normaalit renkaat voi olla haastavia ilman litkuja. Eli suosittelen laittamaan litkuja ennen kuin yrität saada omput vanteelle.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Wacky kirjoitti:

Mitä asennus järjestykseen tulee niin toki renkaan voi kokeilla saada vanteelle ilman että litkua on sisällä, mutta normaalit renkaat voi olla haastavia ilman litkuja. Eli suosittelen laittamaan litkuja ennen kuin yrität saada omput vanteelle.

Mä olen joka kerta paineistanut renkaan ilman litkuja, mutta laskenut paineet heti pois ja litkuttanut. Mukavampi ottaa asennus tarvittaessa uusiksi, kun ei ole vielä litkut sisällä. BigApple tarvii ehdottomasti paikka-aineen. Sen kyljet vuotaa varmasti hieman.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Mahe »

jooseha kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Mitä asennus järjestykseen tulee niin toki renkaan voi kokeilla saada vanteelle ilman että litkua on sisällä, mutta normaalit renkaat voi olla haastavia ilman litkuja. Eli suosittelen laittamaan litkuja ennen kuin yrität saada omput vanteelle.

Mä olen joka kerta paineistanut renkaan ilman litkuja, mutta laskenut paineet heti pois ja litkuttanut. Mukavampi ottaa asennus tarvittaessa uusiksi, kun ei ole vielä litkut sisällä. BigApple tarvii ehdottomasti paikka-aineen. Sen kyljet vuotaa varmasti hieman.

Siis onko tää paikka-aine vielä jotain eri tavaraa kun se tubeless-litku?

Markus Heikkilä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

Tubelesslitku on nimenomaan alkujaan paikka-aineeksi kehitetty aine, joka mahdollistaa tubeless-tyyppiset renkaat myös polkupyörissä. Samaa kamaa siis.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mun kokemukset tubeless-muunnoksista renkaille jotka ei ole tubeless tai tubeless-ready, on pääosin positiivisia.

Mm Continental Topcontact Winter II kitkarenkaat, joissa on vaijerit eli eivät ole taittuvaa mallia, pelasivat 37-622 ja 50-559 koossa vallan mainiosti Stans Sealant -litkujen kera. 37-milliseen kun ei tarvita juurikaan yli 4bar paineita niin edes vanteelta hyppääminen ei pelottanut.

Koko pointti sisärenkaattomassa käytössä on, että saadaan himpun painetta laskettua rullaavuden siitä kärsimättä ja näin maantiellekin lisää mukavuutta. Ja samalla tulee lisää varmuutta rengasrikkojen välttämiseen jos sattuu jonkin kiven murikan yli ajamaan.

Sen jälkeen kun olen kaikki kumit asentanut tubeless:na, ei ole tieolosuhteissa tullut yhtään rengasrikkoa, ja maastossakaan en edes muista milloin viimeksi jouduin rengastöihin... olikohan toissatalvena, ehkä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mahe kirjoitti:

Mistä tietää että pitää lisätä litkua tai laittaa kokonaan uudet?

Kun ravistettaessa ei kuulu loisketta.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Vielä kysymys renkaiden asennuksesta: Oon toisinaan käytänyt saippuavettä tai ihan vaan laimentamatonta fairya avustamaan renkaan vanteelle nousua. Mahtaako tuosta olla haittaa sen paikkausainelitkun kanssa, eli reagoiko ei-toivotusti?

Markus Heikkilä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

Mahe kirjoitti:

Vielä kysymys renkaiden asennuksesta: Oon toisinaan käytänyt saippuavettä tai ihan vaan laimentamatonta fairya avustamaan renkaan vanteelle nousua. Mahtaako tuosta olla haittaa sen paikkausainelitkun kanssa, eli reagoiko ei-toivotusti?

Ei ole tarkempaa tietoa, mutta jotain voisi päätellä siitä, että ovat molemmat vesiliukoisia aineita. Fairyssa vettä ja saippuaa ja paikkauslitkussa alkoholia ja kumihiutaleita ja lateksia. Tietenkin, jos saippuaa menee ylen paljon sekaan saippuan pintajännitystä pienentävä ominaisuus voi vaikuttaa paikkaavuuteen, kun neste kastelee paremmin, muttei tuosta voi sanoa etukäteen edes sitä, parantaako vai huonontaako paikkaavuutta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Itse olen käyttänyt ihan käsien pesuun tarkoitettua saippuaa pumppupullosta. Kostutan rättiä vedellä, siihen päälle sitten raakan a saippuaa ja rätillä levitän vanteen sisäreunoille ja renkaan reunoihin.

Joskus, kun esimerkiksi joudun vaihtamaan vannenauhaa, olen jättänyt vanhat litkut odottamaan renkaaseen, ja sitten kun se on toiselta reunaltaan vanteella niin sormella olen levittänyt litkut molemmin puolin vanteen ja renkaan reunaa.

Jos saippuaa ei ole kovin paljoa, ei sillä ole käytännössä vaikutusta paikkausaineen toimintaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tammikuussa 2018:

jviirret kirjoitti:

Taakse tuli Deli pistosuojattu Puuilosta kun ei marathon plussaa saa sunnuntaina mistään ja piti pyörä saada kotiin
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... tID=803387
Tuleepahan tuostakin kokemuksia...

Tässä nyt sitten niitä kokemuksia. Pyörällä ajoin siis lopputalven, eli n.1000km ja kaivoin nyt taas käyttöön varastosta kun satoi ensilumet. Kyljet murtuneet kauttaaltaan, mutta kulutuspinta näyttää ehyeltä. Nyt on Marathon plussa odottamassa tuon hajoamista.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja MM »

Aamusella selasin rengasliikkeessä talvirengaskaupan asennuksen aikana vanhoja Tekniikan Maailmoja. Nro:ssa 9 2017 toukokuussa oli ilmoitus, että Bridgestone on tuomassa 2019, siis jo ensi kesänä, markkinoille uudenlaisen ratkaisun puhkeamattoamasta pyöränrenkaasta. Kuvan perusteella kyse on renkaan ilmatilan paikalla olevista ässän muotoisista muovisista joustoelementeistä.
Ilmakumirenkaissa painuma kompensoituu renkaan sivujen joustona. Uutuudessa kai siirtymänä renkaan ulkokehällä, kun muovielementti ei kai voi joustaa sivulle ohjattavuuden takia.

https://tekniikanmaailma.fi/tulossa-pia ... -lainkaan/

Vastaa Viestiin