Renkaat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4100
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja jooseha » 19 Touko 2019, 20:46

Puusilmä kirjoitti:
torneol kirjoitti:Miksi pyörässä pitäisi olla tubeless kumit? Siis miksi porukka näitä laittaa? Harrastamisen takia?

Satunnaiset rengasrikot loppuvat, renkaan rullausvastus vähenee, voi ajaa matalammilla paineilla samalla vastuksella. Pyörä kevenee hieman, renkaan keventyminen tuntuu ilmeisesti esim. liikkeellelähdön keventymisenä.

Ei se ole noin yksioikoista. Kapealla kumilla ei välttämättä mikään parane. Saa vain työläämmän renkaan asennuksen.
Leveä kumi ja alhaiset paineet, niin asiat on toisin.
Itse olen nähnyt vaivan arvoisiksi vain leveissä renkaissa matalilla paineilla - hyvän rullaavuuden takia etenkin karkealla alustalla.

torneol
Viestit: 139
Liittynyt: 28 Marras 2018, 08:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja torneol » 19 Touko 2019, 22:47

Eli kun pyörän sivulaukussa on painava kaarilukko, vaijeri, vajaa litra juomista ja ehkä kamera tai riippukeinu, niin yksi lysti mikä musta ja pyöreä niissä kulmissa killuu.

Kisa immeiset sitten erikseen.
Olli ja KMX Venom
Ei se määränpää, vaan matka...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3862
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja Vilijami » 19 Touko 2019, 22:58

torneol kirjoitti:Eli kun pyörän sivulaukussa on painava kaarilukko, vaijeri, vajaa litra juomista ja ehkä kamera tai riippukeinu, niin yksi lysti mikä musta ja pyöreä niissä kulmissa killuu.

Nuin minäkin luulin, kunnes kerran kokeilin rullaavaa rengasta. On muuten SUURI ero ja ihan tavallisessa maisemienkatseluajossa. Harmittaa vähän, että heräsin tuohon todellisuuteen 40-vuotta myöhässä.

torneol
Viestit: 139
Liittynyt: 28 Marras 2018, 08:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja torneol » 20 Touko 2019, 06:11

Hö! Viljamin viestin jälkeen tulee fiilis, että pitääkö kokeilla? Tosin en tiedä, onnistuuko tuo Big Applen kumeilla. Tai kapoisilla Kendan kumeilla.

Tutkitaan lisää.
Olli ja KMX Venom
Ei se määränpää, vaan matka...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3139
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja Wacky » 20 Touko 2019, 06:21

torneol kirjoitti:Hö! Viljamin viestin jälkeen tulee fiilis, että pitääkö kokeilla? Tosin en tiedä, onnistuuko tuo Big Applen kumeilla. Tai kapoisilla Kendan kumeilla.

Sisäkumitta asentaminen ei tee huonosti rullaavasta renkaasta loistavasti rullaavaa. Se toki parantaa sitä vähän, mutta suurimman hyödyn saa kun ostaa kunnolla rullaavan leveähkön renkaan eikä pumppaa sitä ihan täyteen paineeseen. Jos sitten haluaa vielä mukavuutta tai vähän lisää rullaavuutta niin voi laittaa ilman sisäkumia.
Oikein hyvin rullaavat renkaat yleensä maksaa aika paljon kappaleelta ja pitää tietää mitä ostaa.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4100
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja jooseha » 20 Touko 2019, 07:49

torneol kirjoitti:Hö! Viljamin viestin jälkeen tulee fiilis, että pitääkö kokeilla? Tosin en tiedä, onnistuuko tuo Big Applen kumeilla.

Pistä kokeillen sisäkumittomuutta, jos kiinnostaa :) Apple on leveänä passeli rengas kokeiluun. Luulen Viljamin kuitenkin tarkoittaneen ihan vaan marketin perushalpisrenkaiden vaihtoa esimerkiksi hyvin rullaaviin retkirenkaisiin kuten Big Applet.
Toki paremmin rullaaviakin löytyy etenkin kilparenkaiden puolelta, mutta ero ei ole siihen suuntaan enää yhtä valtava. Selvästi kuitenkin havaittavissa, mutta samalla tuppaa hinta nousemaan ja pistosuojaus heikkenemään. Aivan kuten Wacky sanoi pitää tietää mitä ostaa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3862
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja Vilijami » 20 Touko 2019, 23:08

jooseha kirjoitti:
torneol kirjoitti:Hö! Viljamin viestin jälkeen tulee fiilis, että pitääkö kokeilla? Tosin en tiedä, onnistuuko tuo Big Applen kumeilla.

Luulen Viljamin kuitenkin tarkoittaneen ihan vaan marketin perushalpisrenkaiden vaihtoa esimerkiksi hyvin rullaaviin retkirenkaisiin kuten Big Applet.

Joo. Biltsun halvimmat renkaat kun vaihtui 50mm paksuiseen Kojakkiin, niin vakiolenkkini keskinopeus nousi noin 10%. Se on tosi paljon, kun ottaa huomioon että 20-25 nopeudessa ilmanvastus on kuitenkin hallitseva vastus, niin renkaan täytyy rullata aivan huimasti keveämmin. Ja sen tunteekin kyllä jo liikkeelle lähdössä. Tryker rullaa yhtä hyvin kuin Kojak.
Big Apple ja markettirenkaiden kunkku Continental RideTour rullaavat hieman huonommin, noin 3% ero keskinopeudessa Kojak/Tryker osastoon, mutta kuitenkin 7% paremmin kuin halpiskurarengas.
Joose oli oikeassa, että tosi kilparenkaista ei minulla ole kokemuksia, eikä tubeless virityksistä.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2188
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja janx » 23 Touko 2019, 20:18

"Reino- ja Aino-tehtaan loppu veti mukanaan toisen ainutlaatuisen yrityksen" - "Reino- ja Aino-tehtaan maaliskuinen konkurssi on kaatanut myös Suomen Rengastehtaan. Pohjoismaiden ainoa pyöränrenkaiden valmistaja asetettiin maanantaina konkurssiin Pirkanmaan käräjäoikeudessa."
https://www.ess.fi/uutiset/talous/art2542019
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) ja SpecBike Trike (03/19-) | #nojakki@IRCnet ja #hpv@OFTC | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät | "The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and drive." -janx-

Avatar
Mahe
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja Mahe » 03 Kesä 2019, 20:03

Nyt sain vihdoin takarenkaankin paikalleen ja flunssan hellitettyä pääsin tänää kokeilemaa. Ero vanhaan 3xCrazy Bob -rengastukseen on aika hulvaton, pyörä suorastaan lentää ja vähentyneen pörivän massan tuntee ihan erilaisena herkkyytenä.

Uusi rengastus siis Big Applet edessä ja Marathon Almotion takana. Paineita oon arponut n. 2,5 bar eturenkaisiin ja vajaa 3 baria takarenkaaseen.

Tuntuis toimivan ihan kaikilla alustoilla. Big Appleissa on tietyä ilmapallomaista tuntumaa mutta siihen tuntuis tottuvan äkkiä.

Toisen Big applen tiivistyminen otti muutaman päivän, kun toinen tiivistyi parissa päivässä mutta nyt ne tuntuis pitävän hyvin ilmaa. Almotionin asettuminen on vielä kesken, ilmaa saa lisätä aamuin illoin. Eiköhän sekin siitä ajamalla asetu.

Takavanne ei itseasiassa ole edes ontelovanne, mikä vähän jänskätti kun vanneteippi ei nippelien takia mennnyt kovin tiiviisti vannetta vasten. Mutta kyllä se tuntuis pitävän silti, litkua ei ole tullut mistään pinnan raoista eikä suhina käy. Vähän mietin että oliskohan sen vanneteipin voinut jättää kokonaan pois, jos holkitetut nippelit tiivistyy ilmankin?

IMAG0803.jpg
IMAG0803.jpg (425.31 KiB) Katsottu 275 kertaa
Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja Mahe » 03 Kesä 2019, 20:35

Laskeskelin tossa että crazy bobit painaa yhteensä 2,5 kg, big applet + almotion n. 1,7 kg. Sisäkumit lienee jotain kilon pintaan yhteensä (mun vaaka on rikki), litkuja noissa on yhteensä puolisen kiloa. Painoa säästyy siis reilun kilon verran, Ei hirmu merkittävää kun koko pyörä painaa 20+ kg ja kuski 90+ kg.

Väitän silti että eron takarenkaiden massassa huomaa kiihdyttäessä.
Markus Heikkilä

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1361
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja ajarmala » 19 Kesä 2019, 14:20

Vilijami kirjoitti:Tryker rullaa yhtä hyvin kuin Kojak.

Edellinen Sipilän hallitus on saanut teiden kestopäällysteet todella huonoon kuntoon. Ovat kuluneet niin karkeiksi, että paikat irtoavat hampaista, kun teillä ajelee 28-406 eturenkailla. Täällä on kehuttu Trykereitä 40-406. Pitäisiköhän piruuttaan panna tilaten sellaiset Milanin etupäähän? Sitten sen näkisi, mahtuvatko ne pyöräkoteloon... Vai pitäisiköhän mittailla enste?

Vielä ei mikään rengastehdas taida olla pukannut 35-406 -mittaista oikeaa vyörengasta markkinoille, joten voisi tuota Trykeriä kokeilla. Minun puolestani saisi Schwalbe pyöräyttää siitä myös 40-559 mittaa...
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3139
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja Wacky » 19 Kesä 2019, 15:30

Kuulema uusi g-one speed 40-406 on selvästi kapeampi kuin väittää ja leveys on lähempänä 37 mm joka voisi olla milanissa paljon järkevämpi ettei kääntösäde kärsi ihan mahdottomasti.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

Avatar
Saukki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 994
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja Saukki » 19 Kesä 2019, 19:07

Wacky kirjoitti:Kuulema uusi g-one speed 40-406 on selvästi kapeampi kuin väittää ja leveys on lähempänä 37 mm joka voisi olla milanissa paljon järkevämpi ettei kääntösäde kärsi ihan mahdottomasti.


Just mittasin G-Onen leveyden Questissä ja se on 38 mm, eli alle ilmoitetun 40 millin.
Saukki
www.saukki.com
Quest Carbon, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta


Palaa sivulle “Yleistä nojapyöräilystä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija