Renkaat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2790
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Renkaat

ViestiKirjoittaja Wacky » 14 Heinä 2011, 20:05

Minkälaisia renkaita käytätte käyttöpyörissäne?
Itsellä on alla schwalbe marathon racer 40-406 (tehdasasenteiset). Tähän asti oon saanu puhki vain ajamalla kunnon asfaltti kynnykseen (n. 5cm korkea), onneks ei menny vanne siinä rytäkässä. Matkalla on kyl muutaman bussipysäkin lasit rikottu ja jokunen pullon jämä näkyy olevan joten kai se pistosuojaus toimii ihan hyvin.
Päivittäinen työmatka on 97% asfalttia, 3% soraa.
Vararenkaiks olen miettinyt joko lisää samoja tai schwalben supremeja 42-406 kokoa.
Onko kellään kokemusta supremeista? Olisko suositella jotain muita?
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->)

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 726
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja TMS » 15 Heinä 2011, 09:30

Viime keväänä laitoin Marathon Supremet talvi(pysty)pyörään vielä hieman jääkelien aikaan kun toinen nastarengas hajosi kyljestä. Pahimmat sepelikelit sillä tuli töihin päivittäin ajettua, kunnes vaihdoin takaisin oikeaan ajoasentoon asfaltin suurimmaksia osaksi kuivuttua. Ei niille vielä kilometrejä kuitenkaan paljoa ole tullut, mutta tuntuivat ainakin kestävän sepelin. Varsin kevyet renkaathan ne on ja kyllä ne tuntuisivat ihan hyvin rullaavankin.

Furaissa oli tehdas asennuksena perus Marathonit jotka oli kyllä positiivinen kokemus, tuntuivat kestävän yllättävän hyvin, olisko ollu neljä puhkeamista noin 8000 kilometriin, aina oli syypäänä läpi tullut sepeli. Sepelikelillä niillä tuli kuitenkin ajettua aika paljon. Kulkivatkin mielestäni varsin hyvin. Marathonit tuli reilu kuukausi sitten vaihdettua Kojakkeihin, kulutuspintaa niissä oli jäljellä hyvin, mutta se tuntui olevan varsin puhkottua ja kiviä oli kumin sisässä paljon. Pari ajallisesti lähekkäsitä puhkeamista sinetöi uusien renkaiden vaihdon.

Kojakit on tähän mennessä toiminut ongelmitta, mutta eipä ne ole pahoja kelejä vielä nähneetkään. Tuntuvat kulkevankin ihan hyvin. Ei tule nopeuksia niin seurattua kun ei ole pyörässä mittaria, joten en osaa sanoa ovatko kovin paljon sutjakkaammat kuin perus Marathonit. Huomattavasti kevyemmät ovat kuitenkin. Vaikka ei sillä, en mä varmaan sokkotestissä erottaisi kummilla renkailla ajan :D Hiekkateillä niiden kanssa saa jokatapauksessa olla tarkempana kun ovat aivan sliksit.

Syksyksi pitäisi varmaan hommata uudet Marathonit joilla voi sitten sepelillä ajaa ennenkuin oikea talvi alkaa.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2790
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja Wacky » 20 Heinä 2011, 08:14

Pistin tilaukseen supremet kun kolmena peräkkäisenä päivänä puhkes raceri. Jos niillä ei pärjää niin täytyy hankkia plussat tai perus marathonit alle. Vaimo on pärjänny kivasti plussillaan, ei oo tarvinnu vielä taluttaa kotiin tai soittaa apua paikkaamaan.. Ehkä mä sillekin saan joskus opetettua kumin vaihdoin
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->)

Avatar
Hopea
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 910
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja Hopea » 20 Heinä 2011, 10:02

Mulla oli Sinnerissä Marathon Racerit tehdasasennuksena. 2000 km kohdalla meni takarenkaasta samana päivänä kaksi kertaa pikkukivi sisään. Siitä asti olen ajanut Maraton Plussilla. Ajotuntuma vähän muuttui, mutta siihen tottui päivässä. Näistä saa nastat poimia pois ja jatkaa matkaa. Ajettu samoilla kumeilla yli 6000 nyt ilman yhtään reikää.

Myös Alku-trikessä on Marathon Plussat. Onhan ne arvokkaat, mutta ei tarvitse miettiä renkaiden kestävyyttä. Paitsi että takana oli joku halpa kopio ensin ja sehän otti heti kesäkuun alussa nastasta ilmat pois. :( Vaihdan sen nyt kun koko kone menee täysremppaan. Kotona on Schwalben Durano Plussa odottamassa.
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11182
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja jviirret » 20 Heinä 2011, 12:18

Alkaa olla kokemusta laidasta laitaan kaikista sisuskumillisista renkaista. Yhtään kumia en ole kokeillut jossa olisi kaikki samassa paketissa: Edullinen hinta, kestävä, pitävä, hyvin rullaava...
Halvoista (alle 10e) kumeista Rubbena merkkiset ovat varma valinta. Kestävät niillä rengaspaineilla joita kyljessä lukee. Hyvin rullaavia ei varmastikkaan löydy kuin kokoa 622 ja silloinkin pitää valita mahdollisimman kapea. Pysyvät pakkasessa kumimaisena, eli eivät ole hirmu liukkaat.
Marathon plussa kyllä kestää, mutta 40e kumi joka rullaa yhtä hyvin kuin 8euron Rubbena. No, oikea valinta jos tosiaan on nastoja ja lasia pyöräilyreiteillä.
Kojakit rullaa ja rullaa. Helppo pistää vanteelle, paaaljon helpommat kuin esim. marathon sarjan kumit.
Yhdet käytettynä ostetut marathon Slickitkin on, rullaa aistin varaisesti varmaankin yhtä kevyesti kuin nuo kojakit, mutta ovat tosiaan paljon tiukempi puristella vanteelle ja vaativat saippuaa että "nousivat" oikein.
Talvisin olen ajellut sileimpiä(kojak, marathon slick) lukuunottamatta samoilla kuin kesälläkin. Yksi bilteman nastarengaskin on. Menee aika hyvin kun on myyvempiä nimiä kapeampi.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

ukram1
Viestit: 70
Liittynyt: 18 Kesä 2011, 17:52

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja ukram1 » 20 Heinä 2011, 13:50

Viime aikoina olen ajellut continentalin sport contacteilla. Niissä on kai melko hyvä sirpalesuojaus, ei ole pahemmin ollut tarvetta paikkailla. Ne ovat jotenkin jäykät, jopa niin että paineiden laskemista ei helposti huomaa, ja ovat melko hankalat asentaa. Rullaavat käsittääkseni varsin hyvin. Pidossa ei valittamista.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3753
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 20 Heinä 2011, 17:29

Contit ovat parantuneet viimevuodesta paljon. Viime vuonna seos pinnassa oli eri ja paljon liukkaampi. Nykyinen chili seos on paljon pitävämpi. Tosin näyttää kuluvan vähän nopeammin. Nyt ajanut 3500 km ja kohta varmaan tarvitsee uusia. Vanhalla seoksella pääsin 7500 km. Parempi näin , sillä vauhtia näillä on helpompi pitää , kuin vanhoilla ja rullaavudessa ei suurta eroa ole. Puolen paarin paine eron ainakin minun alla huomaa , itse pumppaan 6.3 bar . Eli pikkusen ylimäärästä.

Avatar
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1580
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja Jarcco » 06 Syys 2011, 22:11

Schwalbe on tuonut markkinoille erityisesti kolmipyöräisiin tarkoitetun renkaan:
http://www.schwalbe.de/gbl/en/produkte/ ... rodukt=283
http://www.ligfiets.net/news/3870/schwalbe-tryker.html mukaan kyseessä on kauan odotettu vyörengas. Saapa nähdä onko tästä saatu mitään etua perinteisiin ristikudosrenkaisiin verrattuna.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2382
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja tm » 07 Syys 2011, 17:48

Noita Schwalbe Tryker -linkkejä lueskellessa googletus osui tällaiseen 20" renkaiden rullauskokeeseen:
http://wimschermer.blogspot.com/2011/07 ... eview.html
Babelfishillä lontooksi käännettynä tuosta sai jo selvääkin. Kärjessä oli joku GoCycle-merkkinen leveä rengas leveällä vanteella. Tutumpi Schwalbe Kojak pärjäsi myös suht hyvin. Pisaralla Pisimmälle -kisassa ihmettelin "tavallista" leveämpien vanteiden käyttöä, tuolta löytyi nyt sitten hieman selvennystä asiaan.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9006
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja jori » 07 Syys 2011, 20:13

tm kirjoitti:Noita Schwalbe Tryker -linkkejä lueskellessa googletus osui tällaiseen 20" renkaiden rullauskokeeseen:
http://wimschermer.blogspot.com/2011/07 ... eview.html
Babelfishillä lontooksi käännettynä tuosta sai jo selvääkin. Kärjessä oli joku GoCycle-merkkinen leveä rengas leveällä vanteella. Tutumpi Schwalbe Kojak pärjäsi myös suht hyvin. Pisaralla Pisimmälle -kisassa ihmettelin "tavallista" leveämpien vanteiden käyttöä, tuolta löytyi nyt sitten hieman selvennystä asiaan.

Tuossa jutussa oli taulukko, jota pystyy lukemaan ilman käännöskonettakin. Vierintävastus on enimmäkseen kiinni painumasta, kuten olen tainnut mainitakin. Tästäkin taulukosta näkyy, kuinka leveämmät renkaat rullaavat paremmin ja yhtä leveistä paremmin ne, joissa on enemmän painetta. Samasta syystä se leveämpi vannekin parantaa vierintää; se kasvattaa ilmatilan leveyttä ja pienentää siten painumaa. Kyllä tuolla paras rengas on Duro Greenspeed.
Kuva
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13348
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja PW » 07 Syys 2011, 20:23

Tätä mie en tajuu, siis ett leveemmät renkaat rullaa paremmin. Miks sitt käytetään hyvin kapeita renkaita kilpapyörissä ?

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9006
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja jori » 07 Syys 2011, 20:26

Silloin, kun mennään isoakovaa, vierintävastukseen tulee lisäksi renkaan oma ilmanvastus, joka ylittää tuon renkaan aiheuttaman vierintävastuksen määrän, joka taas hitaassa vauhdissa on määräävä.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3753
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 07 Syys 2011, 20:36

Kilpapyörien renkaiden käytölle on monta syytä. Ensinnä paino , joka vaikuttaa kokonais massaan. Sitten on ilmanvastus joka astuu kuvaan aina sitä mukaan kun vauhti kasvaa. Sitten on nämä kansainväliset pyöräliiton kieroutuneet pykäläviirakko. Kyllä silläkin on tekemistä kuinka suuri hyrrävoima saavutetaan kevyenmillä vanne yhristelmillä , verrattaessa painavaan yhristelmään. :)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5964
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja Pastori » 07 Syys 2011, 22:10

jori kirjoitti:Silloin, kun mennään isoakovaa, vierintävastukseen tulee lisäksi renkaan oma ilmanvastus, joka ylittää tuon renkaan aiheuttaman vierintävastuksen määrän, joka taas hitaassa vauhdissa on määräävä.


MIssä nopeudessa ilmanvastus alkaa tuottaa häviötä. Jos hitaalla nopeudella vierintävastus on pienempi?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2382
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Renkaat

ViestiKirjoittaja tm » 07 Syys 2011, 22:39

jori kirjoitti:... Kyllä tuolla paras rengas on Duro Greenspeed...

Millähän periaatteella olivat valinneet rengaspaineet kullekin renkaalle, valmistajien suosittelemista paineista kun mentiin kuitenkin yli että paukkui. Miksei kaikkia esim. kokeiltu tuolla 8 baarilla? Olisi ollut vertailukelpoisemmat tulokset.


Palaa sivulle “Yleistä nojapyöräilystä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa