Renkaat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Hiukan kevenee irti leikattavan sisurin märän verran, mutta lisääntyy litkun painon määrällä.
Paino ei kuitenkaan ole tässä se olennainen seikka, vaan keveämpi rullaavuus, joka saavutetaan myös ghettotubeleksilla.

Juu, ei kannata siirtyä tubelessiin keveyden ajamana. Paikka-aine painaa helposti sisuria enemmän.

eemeli kirjoitti:

Vaatii kyllä kompuran tai muun vastaavan millä ilman saa nopeasti renkaaseen.

Kompura löytyy huoltoasemalta :wink:

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Härski »

..tän keskustelun siivittämänä sain lopultakin inspiksen kokeilla -tyylilleni uskollisesti- diy tubelesia.
Vielä ei ole ajettu yhtään, mut ilmat pysyy jo valmiiksi rikkonaisessa ulkokumissa sisällä..

Ekaks otin kumit pois vanteelta ja putsasin tinnerirätillä vanteen ja ulkokumin tiivistyspinnat. Sit sähköteippiä vannenauhan päälle kaksi kierrosta. Yksi molemmille puolille. Päät kymmenisen senttiä limittäin venttiilin kohdalta. Puukolla ristikkoreikä venttiilille. Ainakin kerran kesti noin 5bar kokeilla..

20171129_204712-02.png
20171129_204712-02.png (898.64 KiB) Katsottu 4068 kertaa

Seuraavaks leikkelin vanhasta sisurista venttiilin ja laitoin lisäks Rikun vinkkaaman lisäprikan varmistamaan tiivistymistä. Noh, ei se mennyt ihan kuin strömÖössä tääkään homma. Ekalla renkaan paineistuskeralla venttiili meinaan vuosi solkenaan ja prikkoja lisäsin lopulta viisi että kumi muotoutui vanteen profiilin mukaiseksi. Ja eikun kasaan. Sit kävikin niin kivasti et venttiilirunko osoittautui liian lyhyeksi paksun tiivistys kasan kera. Ei muuta kuin auki ja pitempää karaa tilalle.

20171129_205152-01.png
20171129_205152-01.png (743.06 KiB) Katsottu 4068 kertaa
20171129_210231-01.png
20171129_210231-01.png (825.51 KiB) Katsottu 4068 kertaa

Lopulta kun sain paketin suunnilleen kestämään kasassa testailin vuotoja saippuavedellä, kun jostain edelleen tuntui kuuluvan suhinaa. Tässä vaiheessa huomasin ulkokumissakin olevan jo valmiiksi melkoinen reikä. Täs kohti meinasi jo hanskat lentää nurkkaan!

Eikä.reikä!
Eikä.reikä!
20171129_220534-01.png (650.72 KiB) Katsottu 4068 kertaa

Noh, leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä..

Tovin tuumailtuani ja testailtuani paria erilaista tiivistyslitkua, päätin kokeilla vanhankansan Kikkakolmosta jolla paikkailtiin autojen jäähdytinvuotoja. Nimittäin auton jäähdytin nestettä johon on sekoitettu kanelia! :D

Idea varmaa poiki lueSkeltuani toisten diy-litkuiluja, joissa useimmiten käytettiin lateksia ja jäähdytinnestettä.

Rengas tosiaan vuosi reiästä solkenaan, mutta vuoto lakkasi heti kun pyöräytin litkun sen kohdalta ja rengas on nyt ainakin päivän pitänyt paineensa tossa pihalla seistessä. Huomenna testiajolle ...

20171129_215334-01.png
20171129_215334-01.png (628.57 KiB) Katsottu 4065 kertaa

..jos ei muuta iloa tästä ollu, ni ainaki huvittavaa luettavaa voorumilaisille! :mrgreen:

Viimeksi muokannut Härski, 30 Marras 2017, 07:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

Viehättävä ajatus tuo kanelimausteinen biolitku. Jotenkin jouluinen. :D
Tiedä, vaikka olisi parempi kuin pussillinen uusia kumipurulateksiglykolilitkuja, koska kaneli turpoaa, kun imee itseensä vettä, ja kai glykoliakin. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Joo, lisää näitä pienen pudjetin kokeiluja :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Noniin. Tässähän on hyvää keskustelua. Kyllä mä taidan näiden kommenttien perusteella uskaltaa kokeilla tubeless asennusta Questiin. Parempi pistosuojaus ja pienempi vierintävastus mulla tosiaan on mielessä. Pitää sitten kai hankkia sellaista kalliimpaa racing litkua, että varmasti paikkaa paikallisen hiekoitussepelin aiheuttamat reiät. Ei muuten ole toistaiseksi tullut netissä vastaan mitään dokumenttia siitä, että kuinka hyvin litkut paikkaa tuollaisen tappajasepelin tekemiä reikiä. Paljon löytyy videoita, joissa lyödään nasta tai naula renkaan läpi. No kai se nyt sellaisen pienen siistin reiän paikkaa, mistä se nasta/naula vielä vedetään pois. Mutta miten käy sitten, kun se pieni veitsenterävä tappajasepelin palanen kaivautuu renkaaseen? Ihte pitää varmaan sekin testata :roll:

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja PW »

http://www.ligfiets.net/news/5619/flite ... um=twitter
Tuossa jotain kinnerirengasjuttua, onko uusi rengas gocycle 20" - en jaksanu tankata hollanninkieltä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Saukki »

PW kirjoitti:

http://www.ligfiets.net/news/5619/flite ... um=twitter
Tuossa jotain kinnerirengasjuttua, onko uusi rengas gocycle 20" - en jaksanu tankata hollanninkieltä.

Siis se on se sama rengas, jota on jo vuosia myyty F-Lite nimellä. Kehuvat sitä hyväksi kinnerin renkaaksi. Mutta kun sitä käyttää vaan velomobiililuskit, eli kyse aika pienistä eristä, niin sitä ei ilmeisesti tällä hetkellä ole saatavilla. Mutta Velomobielonderdelen.nl aikoo tilata Vredesteiniltä erän nuita samoja renkaita ja nyt ne pyytää apua velonauteilta, että käydä tilaamassa niitä heidän verkkokaupastaan. On ilmeisesti aika iso riski tuollaiselle pienelle firmalle tilata tuollaista pientä erää renkaita.

No mutta kuitenkin nyt tämän vuoden ajan on tuo rengas alennuksessa tuolla verkkokaupassa hintaan 29,90€. Ilmeisesti jo yli sata tilausta on tullut, eli tilaus Vredesteinille lähtee lähikuukausien aikana. Ja tuon jutun mukaan sitten maaliskuun aikoihin pitäisi olla kyseistä rengasta taas varastossa.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Saukki kirjoitti:

Mutta miten käy sitten, kun se pieni veitsenterävä tappajasepelin palanen kaivautuu renkaaseen? Ihte pitää varmaan sekin testata :roll:

Oma kokemus on että suurin osa reijistä paikkaantuu huomaamatta, mutta välillä n. 1/vuosi tulee sellainen isompi viilto joka ei tosiaan paikkaannu tavallisella litkulla millään. Sallan pyörässä oli aikasemmin marathon racer renkaat joiden sisureissa oli litkua ja kun litkut loppui paljastui että sisurissa oli yhteensä 7 reikää ja nämä oli yhden talven ajoista jotka ei ollut kovinkaan mittavat.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Olen lukenut tubeless-keskusteluja varmaan jo liikaa mutta en edelleenkään ole vakuuttunut niistä omalta osaltani. Vaikka semmoset nyt alla onkin mutta silti. Tällä hetkellä esim. renkaiden paikkautuvuus ei ole plussalistalla, koska en ole kokenut yhtäkään rengasrikkoa sen jälkeen kun siirryin läskirenkaisiin talvella. Pystäriläskissä, jossa sisurit, ei ole tullut sisureihin pistoja ulko- eikä sisäpuolelta vaikka olen ajellut niillä melko alhaisilla paineilla. Siispä en vaan näe niitä samaisia hyötyjä joilla tubelessia osittain perustellaan. Siksi en ole edelleenkään lainkaan varma onko tubelessista omassa käytössä niin paljon hyötyä että jaksaisin sittenkään perehtyä siihen.

Se vierintävastusjuttu nyt kiinnostaakin. Miten paljon vastuksessa eroa? Huomaako sen todella? Itse en pysty ilman nopeusmittaria arvioimaan kulkeeko tuo nojaläski nyt sitten nopeammin tai kevyemmin kuin sisureilla oleva pystyläski. Mun mielestä pysty- ja nojaläski ovat kummatkin melko traktoreita, toisessa on vaan ajoasento huomattavasti ergonomisempi :D .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

Se vierintävastusjuttu nyt kiinnostaakin. Miten paljon vastuksessa eroa? Huomaako sen todella? Itse en pysty ilman nopeusmittaria arvioimaan kulkeeko tuo nojaläski nyt sitten nopeammin tai kevyemmin kuin sisureilla oleva pystyläski. Mun mielestä pysty- ja nojaläski ovat kummatkin melko traktoreita, toisessa on vaan ajoasento huomattavasti ergonomisempi :D .

Tässä juttu, josta jotain valoa tuohon vierintävastusasiaan. https://www.bicyclerollingresistance.co ... utyl-tubes
Kuvassa on vertailtu maastopyörän renkaita. Nuo paineet eivät ole vertailukelpoiset läskipyörään. Jotakuinkin kelvollisen vertailun voi tehdä kertomalla tuon paineen arvon maastopyörän ja läskipyörän renkaiden leveyssuhteella, eli jakamalla noin kahdella tai kahdella ja puolella.
Eihän tuolla muuten ole väliä, mutta tietää summittain millä kohdalla vierintävastuskäyrää omien rengaspaineiden suhteen tavallisesti ajelee.

Tubeless rolling friction.jpg

Kuvan 2,4 bar kohta vastannee 1 bar läskipyörän tilannetta. Tuon mukaan jättämällä sisurin pois vierintävastus putoaa 16/20, eli noin 20%. Käyrän oikean laidan tilanne vastannee noin 1,5 bar läskipaineita siinä tilanne on 15,5/18 = 15% säästöä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nii ja jos vierintävastus putoaa 20% niin nopeus ei nouse 20%. Vastuksista suurin, ilmanvastus pysyy ennallaan. Ei toki lisäänny, eli siinä mielessä ei haittaakaan ole ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jori kirjoitti:

Kuvan 2,4 bar kohta vastannee 1 bar läskipyörän tilannetta. Tuon mukaan jättämällä sisurin pois vierintävastus putoaa 16/20, eli noin 20%. Käyrän oikean laidan tilanne vastannee noin 1,5 bar läskipaineita siinä tilanne on 15,5/18 = 15% säästöä.

Läskillä ajetaan yleensä alle 1 bar paineella. Itse esim. 0,7 edessä ja takana 0,8 bar joten kevyempi kuski kuten Premnasin kannattaisi ajaa vielä hivenen alemmilla paineilla joten säästöt on siten yli 20%

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti:
jori kirjoitti:

Kuvan 2,4 bar kohta vastannee 1 bar läskipyörän tilannetta. Tuon mukaan jättämällä sisurin pois vierintävastus putoaa 16/20, eli noin 20%. Käyrän oikean laidan tilanne vastannee noin 1,5 bar läskipaineita siinä tilanne on 15,5/18 = 15% säästöä.

Läskillä ajetaan yleensä alle 1 bar paineella. Itse esim. 0,7 edessä ja takana 0,8 bar joten kevyempi kuski kuten Premnasin kannattaisi ajaa vielä hivenen alemmilla paineilla joten säästöt on siten yli 20%

Ok, 25 PSI/1,7 bar kuvassa vastaa siis noin 0,7 bar läskipainetta. Tuolla paineella säästö on 17,5/22,5 = 28%. :) Vaan mitäpä tuosta, jos on voimaa ajaa vähän painavammalla sisärenkaallisella. :wink:
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Onhan se sitten suht merkittävää, ei mitään ihan pientä prosenttikikkailua. Ei jää enää muuta jäljelle kuin puntaroida mikä ominaisuus on itselle ajossa tai huollossa tärkeintä :) .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mun mielestä täs välillä vedellään vähän mutkia suoriksi. Eihän apsoluuttisella rengaspaineella ole merkitystä, vaan painumalla. Painuma eli renkaan muodonmuutos lienee olennaisin muuttuja kun puhutaan ulko- ja sisäkumin välisestä kitkasta.

Kevyempi kuski -luonnollisesti - käyttää pienempiä paineita, kuin raskas.

Mutjoo..oletetaan -valistuneesti- vierintä- ynnä muut kitkavastukset ja ilmanvastus 20 kmh nopeudessa yhtäsuuriksi ja OLETAN renkaan muodostavan kitkavastuksista 3/4. Vielä kun muistetaan ilmanvastuksen ekponentiaalinen luonne, saa matemaattisesti innostunut pian laskettua melko tarkan hyödyn sisureiden poistosta.

Noin lonkalta noita lukuja kattomalla sanoisin muutoksen olevan 20 kmh nopeudella olevan 1.5 kmh suuruinen. Joku vois tietty ihan laskeakkin tän.

Tollanen exelikäppyrä olis kyl hiano ja havainnollinen , mut mulla ei ol sellasta käsillä. .

Vastaa Viestiin