Ääh... olen muistaakseni tännekin kirjoittanut tubeless-kokemuksistani mutta näköjään ei ole tieto tarttunut.
Ihan aluksi todettakoon että olen usean vuoden ajan polkenut porukkalenkkejä maantiellä joissa muut ajavat 6-7kg:n maantiepyörillä joissa maantiesliksit alla. Minulla on 17.3 kg:n maastonojakki jossa on alla tubeless-renkaat. Kun vauhdit on alle 40 km/h tasoa niin hyvin sillä pysyy porukkalenkillä mukana. Lähinnä vaihteista loppuu skaala jos vauhti kasvaa.
Rullaavuutta on kokeilu monta kertaa, paras testi oli kun yhdellä kaverilla oli Zipp 808 syvät aero-kiekot ja toisella vähän vanhemmat 404 -mallit. Rullattiin pitkä alamäki rinnakkain alas 30:n vauhdista aloittaen... 808-kaveri jätti lopulta minua pari pyöränmittaa ja 404 kaveri jäi mun taakse saman verran. Normaalit maantiepyörät jäivät kaikki meidän taakse vaikka polkivat alamäen.
Koska leveät maastorenkaat rullaavat yleensä paljon paremmin ilman sisureita, niin kovasti harmittaa etten itse aloittanut rengaskokeiluja jo todella paljon aikaisemmin. Kuuden tunnin paksukumipolokasun maastossa olisin ajanut ekalla kerralla koko ajan kärjen vauhtia jos Racing Ralph -renkaiden sijaan alla olisi ollut vaikkapa seuraavaksi tulleet Furious Fred 50mm:n renkaat tubeless:na.
Kaikki renkaat eivät ole veljeksiä tai siskoksia. Mulla on varastossa iso nippu niitä renkaita jotka eivät rullaa hyvin millään tempulla, tai eivät pidä talvella vaikka muuten toimisivat. Tai molempia.
Kesät ajan maastossa ja maantiellä Schwalbe Thunder Burt -renkailla, 50-559 edessä ja 57-622 takana. Ainoastaan erittäin märkä keli laittaa alle WTB Ranger 2.8" eteen ja 3.0" taakse, tai talvikelit joihin nämä renkaat sopii erittäin hyvin.
Talven porukkalenkit ajetaan syksyllä maastossa ja talvella hiekotetuilla pyöräteillä. Näillä renkailla ei ole yhtään kertaa joutunut rengastöihin viiden vuoden aikana. Samaa ei voi sanoa muista polkijoista...
Pari kesää ajoin maantiellä myös diy-Vendettalla, kun vaihdoin Conti GP4000S 23-622 renkaat Schwalbe One 23-622 tubeless-renkaiksi ja vanteet leveni 23-millisiksi niin rullaavuus oli vähintään yhtä hyvä mutta matalammat paineet tarkoittaa mukavampaa menoa.
Yhtään rengasrikkoa ei minulle ole tullut kummallakaan pyörällä vuosien varrella tubeless-renkailla. One on liukas rengas sateella, GP4000S on siinä suhteessa parempi. Ehkä uusin One voisi olla parempi.
Olen myös kokeillut tubeless-käyttöä Conti TopContact II Winter -kitkarenkaille, sekä 37-622 että 50-559 koossa. Toimivat hyvin ja tiiviisti ja pystyy ajamaan 4bar paineilla jolloin pitoakin löytyy. Renkaassa on todella jämäkät pistosuojaukset joten Stans-paikkalitkuilla tuskin tarvitsee puhkeamia pelätä koko talvena.
Paras vanne on sellainen jossa kumin reunalle tulee "hylly" vanteen reunaan, ja maastoon vanne ilman "koukkua" eli pykälää vanteen reunalla sisäänpäin jolloin renkaan eläminen vanteella aiheuttaa vähemmän ilman karkaamista.
Omista vanteista halvin ja paras alumiininen on WTB LaserDisc -tyyppinen jossa on reilu hylly. Samoin uusi WTB asym -vanne on erinomainen jäykkä ja kohtuuhintainen leveä vanne. Kaikki mun hiilarivanteet, myös maantielle, on tehty tubeless-käyttöön ja niissä kaikissa hylly on niin tiukka että eipä ole juurikaan ollut ongelmia.