Renkaat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuossa esittelyvideota jo vuodelta 2011

Tämä on "hauskempi" idea

3D tulostettu pyörän rengas...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja MM »

Tuossa TM:n jutussakin sanotaan, että idea on ollut käytössä jo 2013 armeijan ajoneuvoissa. Kun sitä vielä pidetään hengissä ja kehitetään, ei ilmeisesti pelätä ruotsalaisen muovipolkupyörän kohtaloa. Isolla rengasfirmalla ei liene varaa täydelliseen floppiin.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Noniin. Tässä ketjussa aiemmin mainostin, että tein tubeless asennuksen Questiin. Sehän ei nyt sitten ihan onnistunut. Eturenkaissa oli koko ajan pieniä vuotoja ja takarenkaan mokasin ihan itse omaa tyhmyyttäni. Selostan tässä videolla, että mikä meni vikaan:

Kuva

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Suosittelen lämpimästi käyttämään stanssin kisalitkuja jos yrität uudestaa saada shreddoja tiivistymään, eikä kannata säästellä määrässäkään kun ne tarvii reilusti litkua et rengas itsessään tiivistyy, mut kyl se sit alkaa pitää ilmaa.
Takarenkaan kohtalo on kyl mielenkiintoinen. Asettuiko se rengas sisutin kanssa enää vanteelle? Mieton et oliko siinä reunalanka venynyt vai miten se niin hankalaksi meni kun omat tubeless remkaat ei oo ollu uudelleen asennettuina yhtään sen ongelmallisempia kuin ekalla kertaa.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Wacky kirjoitti:

Suosittelen lämpimästi käyttämään stanssin kisalitkuja jos yrität uudestaa saada shreddoja tiivistymään, eikä kannata säästellä määrässäkään kun ne tarvii reilusti litkua et rengas itsessään tiivistyy, mut kyl se sit alkaa pitää ilmaa.
Takarenkaan kohtalo on kyl mielenkiintoinen. Asettuiko se rengas sisutin kanssa enää vanteelle? Mieton et oliko siinä reunalanka venynyt vai miten se niin hankalaksi meni kun omat tubeless remkaat ei oo ollu uudelleen asennettuina yhtään sen ongelmallisempia kuin ekalla kertaa.

Joo se takarengas oli kyllä jännä. Renkaan reuna pääsi siis tipahtamaan vanteen reunalta siihen keskisyvennykseen. Sitten se rengas oli muotoutunut siinä muutaman viikon tubeless käytön aikana jotenkin siten, että reunalangat halusivat olla lähempänä toisiaan, kuin normaalisti. En ymmärrä miten se oli niin päässyt muotoutumaan. Mutta tilanne oli kuitenkin sellainen, että sitä oli aivan mahdoton saada enään hyppäämään vanteelle. Aivan sama kuinka paljon sinne puhalsi ilmaa, niin se pääsi karkaamaan aina pois, koska reunalangat halusi pysytellä siinä vanteen keskisyvennyksen kohdalla. Sisäkumilla se sitten asettui ihan normaalisti paikalleen.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

Saukki kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Suosittelen lämpimästi käyttämään stanssin kisalitkuja jos yrität uudestaa saada shreddoja tiivistymään, eikä kannata säästellä määrässäkään kun ne tarvii reilusti litkua et rengas itsessään tiivistyy, mut kyl se sit alkaa pitää ilmaa.
Takarenkaan kohtalo on kyl mielenkiintoinen. Asettuiko se rengas sisutin kanssa enää vanteelle? Mieton et oliko siinä reunalanka venynyt vai miten se niin hankalaksi meni kun omat tubeless remkaat ei oo ollu uudelleen asennettuina yhtään sen ongelmallisempia kuin ekalla kertaa.

Joo se takarengas oli kyllä jännä. Renkaan reuna pääsi siis tipahtamaan vanteen reunalta siihen keskisyvennykseen. Sitten se rengas oli muotoutunut siinä muutaman viikon tubeless käytön aikana jotenkin siten, että reunalangat halusivat olla lähempänä toisiaan, kuin normaalisti. En ymmärrä miten se oli niin päässyt muotoutumaan. Mutta tilanne oli kuitenkin sellainen, että sitä oli aivan mahdoton saada enään hyppäämään vanteelle. Aivan sama kuinka paljon sinne puhalsi ilmaa, niin se pääsi karkaamaan aina pois, koska reunalangat halusi pysytellä siinä vanteen keskisyvennyksen kohdalla. Sisäkumilla se sitten asettui ihan normaalisti paikalleen.

Joo, tuttu ilmiö mopon renkaasta, jota yritin saada ilmatiiviiksi litkuttamalla. Jos rengasta joutuu vuotojen takia usein pumppaamaan, litkun liuotinosa haihtuu ilman mukana renkaasta ulos ja loppu jähmettyy renkaan sisäpintaan kiinteäksi kerrokseksi ja kutistuu niin, että vetää kutistuessaan reunat lähemmäs toisiaan. Litkuun pitäisi tällaisessa tapauksessa voida lisätä sitä kuivuvaa nestettä, joka käsittääkseni on etyleeniglykolia, jotta kiinteytynyt paikka-aine liukenisi takaisin ja litku muuttuisi taas nestemäiseksi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Härski »

Kokeiliko saukki oikein pussauttimella nostaa takarengasta vanteelle, vaiko vain venttiilirungon läpi kompuralla?

Aika jäykäksi on rengas siinä tapauksessa kutistunu, jos ei pussauttimellakaan noussut.

Auttaiskohan sisäpinnan kutistuman poistoon jos kääntäisi kumin nurinperin ja pesisi/ liuottaisi vanhat mönjät siitä sisäpinnasta veks.. Mä sohlasin jossain välissä omatekemien "paikkaus"aineiden kanssa ja jouduin lopulta pesemään ne kaikki pois tolla em. systeemillä.

Nimimerkillä; tervaa ja sahanpurua joka paikassa :mrgreen:

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Härski kirjoitti:

Kokeiliko saukki oikein pussauttimella nostaa takarengasta vanteelle, vaiko vain venttiilirungon läpi kompuralla?

Aika jäykäksi on rengas siinä tapauksessa kutistunu, jos ei pussauttimellakaan noussut.

Auttaiskohan sisäpinnan kutistuman poistoon jos kääntäisi kumin nurinperin ja pesisi/ liuottaisi vanhat mönjät siitä sisäpinnasta veks.. Mä sohlasin jossain välissä omatekemien "paikkaus"aineiden kanssa ja jouduin lopulta pesemään ne kaikki pois tolla em. systeemillä.

Nimimerkillä; tervaa ja sahanpurua joka paikassa :mrgreen:

Ihan vaan kompuralla kokeilin. Jos se tosiaan johtuu siitä paikkauslitkun kuivumisesta, niin olisi ehkä pitänyt kokeilla pestä se renkaan sisäpinta.

Katoitteko muuten tuon mun videon ihan loppuun? Videon lopussa näytin mitä käy, kun vaihtaa litkut sisäkumiin ja unohtaa sitten koko asian puoleksi vuodeksi. :mrgreen:

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mulla on kans yks sisuri jota olen käyttänyt pari kertaa litkutetussa renkaassa kun on tullut litkuille rajavastaan. Sitä sisuria ei tulis mieleenkään käyttää muuta kuin samaan tarkoitukseen tai äärimmäisenä hätävarana. Se ulkopinta on ihan tahmean lateksin peitossa ja joka kerta kun otti sen pois niin se on samaan tapaan liimautunut renkaan sisäpintaan.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja PW »

Questiin "talvirenkaita" miettiny, nyt shreddat eessä ja kojakki takana. Viljami mainosti big appleja hyviksi sepelin suhteen mutta tuskin mahtuvat kinneriin pyörimään. Taakse vois koittaakin, big applea. Pitää penkoo omia varastoja, ehkä sielt löytyy jotain sopivaa.
Joo, tiedostan ett kinneri ei oo talvipyörä mutt kovalla pinnalla aioin koittaa, aina kun siltä tuntuu :)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Ei se big apple ole mitenkään erityisen hyvä sepelin kestossa. Veikkaan että viljamilla on käyny vaan tuuri sen kanssa enemmän kuin muilla.
Shwalbelta kaikki plus termin mallinimessä sisältävät kestää muita renkaita paremmin sepeliä, mut niistäkin menee terävimmät läpi lopulta.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja PW »

Miullakin on käyny hyvä tuuri big applen kanssa, ainakin talvella tandemissa :mrgreen:
Löyty taas jemmasta Vredestein 50-406 renkaat - jostakin, joltakin, joskus tänne eksyneet. Shreddaan verrattuna paksulta tuntuu kulutuspinta. Nää on täysin simeet ja muihin pyörän renkaisiin verrattuna erilaiset, kulutuspinta on levee ja tasanen - nii ku autossa, ainakin näin tyhjänä näyttää siltä. Mutt ei nää talvirenkaiks varmaankaan oo tarkotettu ja raaskiiks noita sepelille syöttää :? Voi tuo leveyskin olla liikaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mites olisi oikeat talvirenkaat PW?

Wacky kirjoitti:

Ei se big apple ole mitenkään erityisen hyvä sepelin kestossa. Veikkaan että viljamilla on käyny vaan tuuri sen kanssa enemmän kuin muilla.

Jos sitä käsissään pitää huomaa ettei se hentorakenteisena voi olla mitenkään erityisen tukeva. Leveänä renkaana pintapaine on kuitenkin pienempi, joten se kestää paremmin kiviä verrattuna kapeaan samanlaiseen. Itse ajelin noin baarin paineilla enkä reikiä saanut.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mulla taas big apple ei kestänyt sepeliä yhtään clwb:n takarenkaana. Takapainoinen pyörä, joten painetta piti olla. Olikohan edes samanlainen kuin uudemmat...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Sepelikaudella pitää olla mahdollisimman pienet paineet. Sepeli on varsin haluton painumaan löysästä kumista läpi, siksi mahdollisuuksien mukaan niin iso ilmatilainen rengas ku vaan sopii.

Vastaa Viestiin