Renkaat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

samuel kirjoitti:

Jos värillä ei ole väliä niin tuosta edullisempia:
https://m.ebay.com/itm/8mm-Dia-Plastic- ... nav=SEARCH

Värillä voi olla sen verran väliä että ovat eri kokoa..

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja samuel »

Wacky kirjoitti:
samuel kirjoitti:

Jos värillä ei ole väliä niin tuosta edullisempia:
https://m.ebay.com/itm/8mm-Dia-Plastic- ... nav=SEARCH

Värillä voi olla sen verran väliä että ovat eri kokoa..

Tuo nyt vaan tuli ekana vastaan kun aamupalaa syödessä kännykällä surffasin, ei oo mitään hajua minkä kokoinen reikä vanteessa on.
Täytyy tarkistaa faktat omalta kohdalta.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Nytpä kokeilin tehdä tubeless asennuksen:

Aika kauan kesti tässä projektissa, kun pitää ottaa kiekot kokonaan irti pyörästä, että niitä pystyy pyöritellä ja heilutella käsissä, jotta litku leviää tasaisesti ympäri rengasta.

IMG_2200.jpg

Olen käsittänyt, että yksi kriittisimmistä vaiheista on tubeless vanneteipin asennus (siis mikäli kyseessä ei ole tubeless vanne). Niinpä koitin teipata sen mahdollisimman hyvin ja tiiviisti. Vanteen sisäleveys muistaakseni on 25 mm ja käyttämäni teippi oli myös 25 mm leveää. Mutta, kun teippi hieman kaareutuu vanteen profiilin mukaan, niin se ei riitäkkään reunalta reunalle. Pitäisiköhän sen olla niin? Olisiko pitänyt olla leveämpää teippiä? No mutta mulla ei ainakaan vielä ole aiheutunut mitään ongelmia tuosta teipistä.

IMG_2202.jpg

Sitten kun nuo Shreddat ei ole tubeless renkaat, niin ne vuotaa ilmaa kyljistä. Eli kannattaa pitää niitä asennuksen jälkeen kyljellään, jotta litku paikkaa kaikki ne pienet ilmavuodot. Kinnerin renkaita on hankala heilutella enään sitten, kun ne on jo asennettu takaisin pyörään.

IMG_2235.jpg

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja PW »

Näin tulevana kinneristinä (neljää päivää vaille) järkytti työkalumäärä, joka tarvitaan kiekon irrotukseen :shock:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Renkaat

Viesti Kirjoittaja tm »

PW kirjoitti:

Näin tulevana kinneristinä (neljää päivää vaille) järkytti työkalumäärä, joka tarvitaan kiekon irrotukseen Kuva

Mutta muista, ettei renkaanvaihtoon tarvita yhtään työkalua :-). No rengasraudat korkeintaan.
EDIT: ...siis sisärenkaiden kanssa toimittaessa, nuo tubeless-jutut on sitten erikseen...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Saukki kirjoitti:

Olen käsittänyt, että yksi kriittisimmistä vaiheista on tubeless vanneteipin asennus (siis mikäli kyseessä ei ole tubeless vanne).

:shock: Samanlainenhan se teipin kohta on myös tubelessvanteessa.

Saukki kirjoitti:

Vanteen sisäleveys muistaakseni on 25 mm ja käyttämäni teippi oli myös 25 mm leveää. Mutta, kun teippi hieman kaareutuu vanteen profiilin mukaan, niin se ei riitäkkään reunalta reunalle. Pitäisiköhän sen olla niin? Olisiko pitänyt olla leveämpää teippiä? No mutta mulla ei ainakaan vielä ole aiheutunut mitään ongelmia tuosta teipistä.

Hyvä se on :)
Ei ilma alumiinin läpi vuoda ja teippi tiivistää nippelien reiät. Mulla on Stanin 25 millinen teippi 32 millisellä vanteella ongelmitta.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Saukki »

PW kirjoitti:

Näin tulevana kinneristinä (neljää päivää vaille) järkytti työkalumäärä, joka tarvitaan kiekon irrotukseen :shock:

Perus renkaan vaihtoon ei siis tarvita välttämättä yhtään työkalua, kun kiekkoa ei tarvitse irroittaa. Ja tuota kiekon irroitustakin voi vähän nopeuttaa, jos ei irroita jarruvaijereita, eikä poista eturipustusta kokonaan.

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Kiiinnostaa kyllä tubeleksen toimivuus tuommoisissa hyllyttömissä vanteissa varsinkin kun käyttöympäristönä on kinneri. Luulisi olevan enemmän sivuttaisvoimia kuin kaksipyöräisessä. Mistä edulliset venttiilit? Oletteko tehneet itse vai ihan noita kaupan valmiita käyttäneet?

Voi pojat, että osaa olla renkaissa eroja. Prisman nastojen jälkeen ohutkylkiset maastonakit tuntuu todella nopeilta. Painoakin lähti semmoiset 1.7kg kertaheitolla renkaita vaihtamalla :D

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Pentti M Reku kirjoitti:

Kiiinnostaa kyllä tubeleksen toimivuus tuommoisissa hyllyttömissä vanteissa varsinkin kun käyttöympäristönä on kinneri. Luulisi olevan enemmän sivuttaisvoimia kuin kaksipyöräisessä. Mistä edulliset venttiilit? Oletteko tehneet itse vai ihan noita kaupan valmiita käyttäneet?

En näkis että kinneri käytössä tulee mitään ongelmia. Hyllyttömään vanteeseen on vain vaikeampi saada tubeless rengas asennettua joten tien poskessa puhjenneeseen joutuu helposti vaihtamaan sisurin.
Edullisimmat venttiilit on sisureista leikatut, mutta kannattaa katsoa että sisurissa on irroitettava ventiilisielu. Schwalben ja contin uudemmissa sisureissa ainakin on, mutta kannattaa tosiaan tarkistaa.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Pentti M Reku kirjoitti:

Mistä edulliset venttiilit? Oletteko tehneet itse vai ihan noita kaupan valmiita käyttäneet?

Mä käytin näitä venttiileitä: https://www.bike-discount.de/en/buy/qua ... sal-676026
Toimii ihan hyvin, eli ei mitään valittamista.

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Uutta 406:sta tulossa
Bentrideronline:
"News on the German Forum (from Spezi) that Schwalbe is introducing a 40-406 G-One Speed"

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

sv
Viestit: 112
Liittynyt: 14 Heinä 2013, 20:10

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja sv »

Missä vika kun Triken vasen eturenkas kuluu sisäreunasta? ja oikeassa renkaassa ei mainittavaa kulumista,(omput)
Ohjauksessa en ole huomannut minkäänlaista vetoa puoleen enkä toiseen.
Renkailla ajettu nyt 2300km
Seppo

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

sv kirjoitti:

Missä vika kun Triken vasen eturenkas kuluu sisäreunasta? ja oikeassa renkaassa ei mainittavaa kulumista,(omput)
Ohjauksessa en ole huomannut minkäänlaista vetoa puoleen enkä toiseen.
Renkailla ajettu nyt 2300km
Seppo

Käännyt enemmän vasemmalle?
Tiet ovat enimmäkseen kallellaan oikealle, joten oikean puoleisella renkaalla on enemmän painoa ja siis pitoa. Jos ohjaus harittaa, niin vasen rengas luistaa kuluen sisäreunasta?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

sv kirjoitti:

Missä vika kun Triken vasen eturenkas kuluu sisäreunasta? ja oikeassa renkaassa ei mainittavaa kulumista,(omput)
Ohjauksessa en ole huomannut minkäänlaista vetoa puoleen enkä toiseen.
Renkailla ajettu nyt 2300km
Seppo

Taitaa harittaa etupyörät, jos kuluu vasen. Jos auraa, niin kuluu oikea eturengas. Mittaa ja säädä raidetankoa lyhyemmäksi.
Täällä jotain pohdintaa aiheesta.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=2&t=4600

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Taitaa harittaa etupyörät, jos kuluu vasen. Jos auraa, niin kuluu oikea eturengas.

Syytä pohdin, johtuuko teiden kalteuudesta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin