Sivu 44/72

Re: Renkaat

Lähetetty: 02 Joulu 2017, 15:02
Kirjoittaja jviirret
Härski kirjoitti:

Noin lonkalta noita lukuja kattomalla sanoisin muutoksen olevan 20 kmh nopeudella olevan 1.5 kmh suuruinen. Joku vois tietty ihan laskeakkin tän.

Mä voin hyväksyä tän laskematta. Ero olisi suunnilleen sama kuin 4bar halpiskumin ja 6,5bar kalliimmaan sisäkumillisen sliksin välillä.

Jukka


Re: Renkaat

Lähetetty: 02 Joulu 2017, 17:36
Kirjoittaja Pastori

Saako siis minkä vaan renkaan tubelessiksi tällä systeemillä?

Mietin siis just että laittais eteen sen Continentalin kitkarenkaan - se tulisi siis tavisvanteeseen joka pitäis teipata.
Edit - tää onkin Velocity Cliffhanger = tubelessready tyyppinen kehä > http://www.velocityusa.com/product/rims ... hanger-559

Mulla siis sattuis olemaan tommoinen tubeless etukiekko - joten takarenkaaksi saisi samankokoisen Almotionin josta on tubeless versio.


Re: Renkaat

Lähetetty: 02 Joulu 2017, 18:34
Kirjoittaja jori

Kyllähän ne myy mielellään uusia vanteita ja renkaita, mutta kovin pieniä ovat ne erot. Ihan tavallisista vanteista ja renkaista saa kyllä tubelekset, kun on huolellinen teippien ja venttiilin kanssa. Kannattaa myös varmistaa, että vanne on hitsattu, eikä pelkkä päittäin tapella yhdistetty. Niitäkin nimittäin oli ainakin 80-90-luvuilla. Jos on katkos vanteessa, pitää siihen laittaa toimistoteippiä reunaan asti. Kyllä se myös litkulla tiivistyy, kun vain pääsee valumaan vanteen puolelle myös. :)
Renkaissa ei ole paljon eroa. Jotkut voi olla oikeastikin bytyylikumilla sisältä sivelty ilmatiiviiksi, kuten auton renkaat, mutta ei se ole tarpeen, jos käytetään litkuja. Toisaalta kudosrepeämän saanutta rengasta ei oikein voi enää käyttää tubeleksena. Ilma tulee ulos litkuista huolimatta, vaikka sama rengas sisärenkaalla vielä vähän paiseita pullistellen ilmaa pitäisikin.

Härski kirjoitti:

Mun mielestä täs välillä vedellään vähän mutkia suoriksi. Eihän apsoluuttisella rengaspaineella ole merkitystä, vaan painumalla. Painuma eli renkaan muodonmuutos lienee olennaisin muuttuja kun puhutaan ulko- ja sisäkumin välisestä kitkasta.

Kevyempi kuski -luonnollisesti - käyttää pienempiä paineita, kuin raskas.

Mutjoo..oletetaan -valistuneesti- vierintä- ynnä muut kitkavastukset ja ilmanvastus 20 kmh nopeudessa yhtäsuuriksi ja OLETAN renkaan muodostavan kitkavastuksista 3/4. Vielä kun muistetaan ilmanvastuksen ekponentiaalinen luonne, saa matemaattisesti innostunut pian laskettua melko tarkan hyödyn sisureiden poistosta.

Noin lonkalta noita lukuja kattomalla sanoisin muutoksen olevan 20 kmh nopeudella olevan 1.5 kmh suuruinen. Joku vois tietty ihan laskeakkin tän.

Tollanen exelikäppyrä olis kyl hiano ja havainnollinen , mut mulla ei ol sellasta käsillä. .

Tärkeä huomio. Vierintävastus riippuu tosiaan eniten painumastya. Jos ajelee suuremmilla painumilla so. pehmeillä renkailla, sisurin poistaminen hyödyttää enemmän.

Tuossa laskelmassani otin painuman huomioon (mutkia oikoen, täytyy myöntää) kertomalla maasopyörän paineet maasto- ja läskirenkaan leveyksien suhteella.

Kreutzotter kertoo kyllä kivasti kaiken tuon ilman ekseliä. Sitä paitsi excelistä tulisi melko monimutkainen, kun ilmanvastukseen vaikuttaa niin moni seikka. Kreutzotterissa näkyy kuitenkin myös vierintävastuskertoimet kohdassa "Rolling Resistance Coeff.". Kun tasaisella valitsee kuskin painoksi haluamansa prosentin verran enemmän, saa vierintävastusarvoksi saman prosenttiluvun enemmän. Kokeilin 20% painoeroa 70W teholla tuo antoi nopeuksiksi 22,6 km ja 24.0. 10% lisää nopeutta. :shock:

Ei tuo aivan johdonmukainen ole, sillä vaihtamalla pyörää, mutta pitämällä massat samoina, vierintävastuskerroin muuttuu. Jotain ötököitä siellä taitaa olla ohjelmassa.

2/3 on joka tapauksessa liian vähän renkaan vierintävastuksen osuudeksi kaikista kitkavastuksista. 10% on lähempänä todellisuutta, joskin sekin edellyttää melko tahkeitä laakereita. Renkaat siis vastustavat käytännössä lähes kaiken sen, minkä vastusvoima ei riipu nopeudesta.

Ilmanvastukseen ei sisäkumien poistamisella ole vaikutusta. :D


Re: Renkaat

Lähetetty: 02 Joulu 2017, 18:54
Kirjoittaja Wacky
Pastori kirjoitti:

Saako siis minkä vaan renkaan tubelessiksi tällä systeemillä?

Mietin siis just että laittais eteen sen Continentalin kitkarenkaan - se tulisi siis tavisvanteeseen joka pitäis teipata.
Edit - tää onkin Velocity Cliffhanger = tubelessready tyyppinen kehä > http://www.velocityusa.com/product/rims ... hanger-559

Mulla siis sattuis olemaan tommoinen tubeless etukiekko - joten takarenkaaksi saisi samankokoisen Almotionin josta on tubeless versio.

Tubeless asennukset on huomattavan vähän kiinni vanteesta ja paljon enemmän tekemistä vanne ja rengas yhdistelmästä. Periaatteessa mitä tiukempi rengas on vanteella sitä helpompi se on asentaa tubelessiksi ns. kotikonstein.
Mulla ei esim. ole yhtään virrallista tubelessa vannetta omissa pyörissä missään vaiheessa ollut, enkä uusiakaan ostaessa koskaan katsonut tubeless ominaisuutta niistä eikä vanne yksinään ole tuottanut ongelmia kertaakaan. Tubelessiksi saa vaikka hitsaamattoman vanteen ilman ongelmia, mutta hitsattu on parempi idea. Renkaissa ei kannata alkaa ihan millä tahansa löperöllä leikkimään ainakaan ensimmäisenä asennuksenaan koska ongelmia voi tulla varsinkin kapeissa maantierenkaissa joissa paineet on kovat.


Re: Renkaat

Lähetetty: 06 Joulu 2017, 12:18
Kirjoittaja mhelander

Ääh... olen muistaakseni tännekin kirjoittanut tubeless-kokemuksistani mutta näköjään ei ole tieto tarttunut.

Ihan aluksi todettakoon että olen usean vuoden ajan polkenut porukkalenkkejä maantiellä joissa muut ajavat 6-7kg:n maantiepyörillä joissa maantiesliksit alla. Minulla on 17.3 kg:n maastonojakki jossa on alla tubeless-renkaat. Kun vauhdit on alle 40 km/h tasoa niin hyvin sillä pysyy porukkalenkillä mukana. Lähinnä vaihteista loppuu skaala jos vauhti kasvaa.

Rullaavuutta on kokeilu monta kertaa, paras testi oli kun yhdellä kaverilla oli Zipp 808 syvät aero-kiekot ja toisella vähän vanhemmat 404 -mallit. Rullattiin pitkä alamäki rinnakkain alas 30:n vauhdista aloittaen... 808-kaveri jätti lopulta minua pari pyöränmittaa ja 404 kaveri jäi mun taakse saman verran. Normaalit maantiepyörät jäivät kaikki meidän taakse vaikka polkivat alamäen.

Koska leveät maastorenkaat rullaavat yleensä paljon paremmin ilman sisureita, niin kovasti harmittaa etten itse aloittanut rengaskokeiluja jo todella paljon aikaisemmin. Kuuden tunnin paksukumipolokasun maastossa olisin ajanut ekalla kerralla koko ajan kärjen vauhtia jos Racing Ralph -renkaiden sijaan alla olisi ollut vaikkapa seuraavaksi tulleet Furious Fred 50mm:n renkaat tubeless:na.

Kaikki renkaat eivät ole veljeksiä tai siskoksia. Mulla on varastossa iso nippu niitä renkaita jotka eivät rullaa hyvin millään tempulla, tai eivät pidä talvella vaikka muuten toimisivat. Tai molempia.

Kesät ajan maastossa ja maantiellä Schwalbe Thunder Burt -renkailla, 50-559 edessä ja 57-622 takana. Ainoastaan erittäin märkä keli laittaa alle WTB Ranger 2.8" eteen ja 3.0" taakse, tai talvikelit joihin nämä renkaat sopii erittäin hyvin.
Talven porukkalenkit ajetaan syksyllä maastossa ja talvella hiekotetuilla pyöräteillä. Näillä renkailla ei ole yhtään kertaa joutunut rengastöihin viiden vuoden aikana. Samaa ei voi sanoa muista polkijoista...

Pari kesää ajoin maantiellä myös diy-Vendettalla, kun vaihdoin Conti GP4000S 23-622 renkaat Schwalbe One 23-622 tubeless-renkaiksi ja vanteet leveni 23-millisiksi niin rullaavuus oli vähintään yhtä hyvä mutta matalammat paineet tarkoittaa mukavampaa menoa.
Yhtään rengasrikkoa ei minulle ole tullut kummallakaan pyörällä vuosien varrella tubeless-renkailla. One on liukas rengas sateella, GP4000S on siinä suhteessa parempi. Ehkä uusin One voisi olla parempi.

Olen myös kokeillut tubeless-käyttöä Conti TopContact II Winter -kitkarenkaille, sekä 37-622 että 50-559 koossa. Toimivat hyvin ja tiiviisti ja pystyy ajamaan 4bar paineilla jolloin pitoakin löytyy. Renkaassa on todella jämäkät pistosuojaukset joten Stans-paikkalitkuilla tuskin tarvitsee puhkeamia pelätä koko talvena.

Paras vanne on sellainen jossa kumin reunalle tulee "hylly" vanteen reunaan, ja maastoon vanne ilman "koukkua" eli pykälää vanteen reunalla sisäänpäin jolloin renkaan eläminen vanteella aiheuttaa vähemmän ilman karkaamista.

Omista vanteista halvin ja paras alumiininen on WTB LaserDisc -tyyppinen jossa on reilu hylly. Samoin uusi WTB asym -vanne on erinomainen jäykkä ja kohtuuhintainen leveä vanne. Kaikki mun hiilarivanteet, myös maantielle, on tehty tubeless-käyttöön ja niissä kaikissa hylly on niin tiukka että eipä ole juurikaan ollut ongelmia.


Re: Renkaat

Lähetetty: 09 Joulu 2017, 16:33
Kirjoittaja jviirret

Nyt on sitte Motonetin Chungteng(tjsp.) 20e nastarengas kokeiltu. Ei mennyt tuhatta kilometriä ku kumoon kääntynyt nasta puhkaisi sisuskumin :( Summittain laskien noin 5-10nastaa oli irronnut kokonaan kumia puhkomatta. Eli sama vika ku luetun perusteella Schwalben nastarenkaissa, mutta saa puolta halvemmalla. Schwalben ostin odottelemaan, mutta saa odotella kunnes CF tarvii uuden etukumin...

Jukka


Re: Renkaat

Lähetetty: 20 Tammi 2018, 10:53
Kirjoittaja Wacky

Täällä kun mietitään tubeless asennuksia niin renkaissa on todella suuria eroja miten ne pitää ilmaa. Paineistin vanteelle schwalben tubeless easy renkaan uudelle vanteelle ilman litkuja ja aamulla yllätyin kun siinä ei ollu paine näppituntumalla laskenut. Kontrastiksi mun ISPt jotka taas ei ole tubeless easy malli ei tahdo millään pitää yli 3 bar paineita vaikka niissä on litkua vaikka kuinka. Vanteilla ne on ollu kuitenkin jo neljättä viikkoa ajossa ja aina kun iskee lähtiessä yli tuon 3 bar niin seuraavan ajon alussa paineet on laskenu alle minimin.


Re: Renkaat

Lähetetty: 20 Tammi 2018, 15:18
Kirjoittaja jooseha
Nojanalle kirjoitti:

Kyllä renkailla on eroa ja eroa . Kojakit ovat ok ja saa 507 koossa.

Scwalben sivuilta näyttää tuon koon Kojakki pudonneen pois. Tekee ison heikennyksen 507:n käyttökelpoisuuteen :(


Re: Renkaat

Lähetetty: 20 Tammi 2018, 18:51
Kirjoittaja Mahe

BMX-puolen renkaita on moniakin 507-koossa, jos ei tartte olla sliksit. Shreddat toimii yhtä hyvin kun pienemmässäkin koossa, tosin nekin on lopetettu...


Re: Renkaat

Lähetetty: 20 Tammi 2018, 20:27
Kirjoittaja Vilijami

Mikähän siinä on, että hyviä renkaita lopetetaan valmistamasta?
Ei kai se huono tuotto voi olla syynä?
Onko se vaan niin, että nykyisessä hektisessä maailmassa pitää vaan uudistua uudistumisen vuoksi?


Re: Renkaat

Lähetetty: 20 Tammi 2018, 20:35
Kirjoittaja Nojanalle

Tuntuu että nykyinen rengaiten koko vaihtelu on kuin naisten hameiden pituudet . Ne vaihtelee tasaseen tahtiin . :roll:


Re: Renkaat

Lähetetty: 22 Tammi 2018, 14:03
Kirjoittaja jviirret

Oli sitten yövuorosta kotia lähtiessä molemmat kumit puhki :( Nokian nastarenkaasta irronnut yksi nasta ja siitä kairautunut kivi sisään. Takana kesärengas jossa normaali sepelivaurio. Lainapyörällä kotiin ja seuraavana päivänä uusien kumien kans työpaikalle.

Eteen tuli nyt Schwalbe marathon W, se malli jossa on vähän nastoja ja reunimmaiset reiät tyhjät. Toivoa sopii että niistä ei sepeli osaisi sisään.

Taakse tuli Deli pistosuojattu Puuilosta kun ei marathon plussaa saa sunnuntaina mistään ja piti pyörä saada kotiin
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... tID=803387
Tuleepahan tuostakin kokemuksia...

Kyseessä siis mun talvipyörä, Electra Townie.

Jukka


Re: Renkaat

Lähetetty: 22 Tammi 2018, 17:46
Kirjoittaja Puusilmä

Juuri tuon takia..... tuuuubeles!


Re: Renkaat

Lähetetty: 23 Tammi 2018, 10:00
Kirjoittaja jviirret
Puusilmä kirjoitti:

Juuri tuon takia..... tuuuubeles!

Mitä oon tätä foorumia lukenut niin ei todellakaan mikään ongelmaton ratkaisu :roll:

Jukka


Re: Renkaat

Lähetetty: 23 Tammi 2018, 10:01
Kirjoittaja mhelander
Puusilmä kirjoitti:

Juuri tuon takia..... tuuuubeles!

Jep.

On niissäkin puolensa. Lauantaina heitin alle riskillä uudet WTB Ranger renkaat, eteen kesäajossa olleeseen hiilikuitukehään ja taakse aivan uutukaiselle hiilikuitukehälle jolla ei ole ajettu metriäkään sitten kun se takuuseen korvattuna saapui reipas vuosi sitten särkyneen tilalle.
Sunnuntaina aamulla oli ilmat hyvin tallella kun lähdin porukkalenkille... joka muuten sujui hyvin noin -10 .. -12 pakkasissa mutta loppumatkasta ihmettelin huonoa kuntoa kun ei meinannut pyörätien alikulkujen nousuja pysyä muiden mukana.

Syyksi selvisi noin 0.5 bar paineet takarenkaassa ja etunenkin oli kadottanut paineita aika reippaasti. Pumppasin mittarin kanssa niihin eteen 12psi ja taakse 14 psi, mutta eilen aamulla olivat taas vähillä paineilla joten piti toistaa.

Töistä lähtiessä olikin sitten vielä vähemmän paineita mutta vaikka polkuja pitkin ajo olikin läskimäistä hoipertelua niin paremmin pysyi lämmöt moottorissa huolimatta vajaasta vaatetuksesta.

Tänä aamuna olikin sitten molemmat reilusti lintassa. Tarkoitus on pari kolme päivää pelata tätä peliä, ja tänään jos ei ala tiivistymään niin kotona käyttää kiekot irti ja lisätä vähän litkua sekä toistaa ravistelu-proseduuri sekä jättää yöksi vähän reippaammille paineille.

Onneksi on toiset kiekot joissa vanhat Rangerit ja nehän pitää ilmaa... nappulat on vaan lähes kuluneet pois takaa.

Nämä uusien renkaiden käyttöönotot ei ole hätäsen henkilön hommia... ellei sitten sekä vanne että kumi ole erityisesti tehty tubeless-käyttöön. Ottaa aikansa oppia teippaamaan vanteet niin että homma toimii ja renkaiden tiivistyminen vannetta vasten saattaa ottaa aikansa, ainakin Schwalbe:n kumeilla tätä ongelmaa on kuten myös osassa hikoilevat kyljet jotka vaativat aikaa ja paikkanesteen lisäämistä tiivistyäkseen kunnolla.