Sivu 50/72

Re: Renkaat

Lähetetty: 27 Huhti 2019, 16:18
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Luultavasti siksi et vanne on porattu sille. Sen reikä on pienempi kuin autoventtiilin tai dunlopin

Ahaa. Presta on siis pienempi halkaisijaltaan.

Kuva
Kuva on kooste, joten mittasuhteet eivät ole aivan tarkat, mutta tuo Dunlop venttiilin kärjen kierre on mielestäni sama kuin Prestan varsi. Dunlopin ja Schraderin varret ovat samanlaisella kierteellä.

Tässä parempi kuva ja mitat.

Venttiilit rivissä.jpg
Venttiilit rivissä.jpg (125.09 KiB) Katsottu 2800 kertaa

Venttiilityypit


Re: Renkaat

Lähetetty: 27 Huhti 2019, 16:55
Kirjoittaja PW

Oon kuvitellu, ett presta pitää paremmin korkeemmat ilmanpaineet sisällään ku dunlop.
XXL:ssä kerkesin käydä, ei ollu - toinen kauppa vieressä oli lopetettu. Pitää varmaan tilata netistä.
Dunlopilla varustetut taitaa myös olla leveempiä ja paksumpaa kumia. Noin 30millisille renkaille sais sisurikin olla kapeampi ja ohuempi - kai.


Re: Renkaat

Lähetetty: 27 Huhti 2019, 17:05
Kirjoittaja Wacky

Fillarikellarissa olis kannattanut käydä. Yleisissä urheiluliikkeissä ei tollaisia erikoisempia kokoja tahdo löytyä.


Re: Renkaat

Lähetetty: 27 Huhti 2019, 17:13
Kirjoittaja PW
Wacky kirjoitti:

Fillarikellarissa olis kannattanut käydä. Yleisissä urheiluliikkeissä ei tollaisia erikoisempia kokoja tahdo löytyä.

Olikohan se Annankadulla, nettisivun mukaan ei ollu 406 kokoa, taas vähän kiire, kulttuurin pariin.


Re: Renkaat

Lähetetty: 27 Huhti 2019, 17:55
Kirjoittaja Vilijami

Dumbossa oli edessä karkeakuvioinen lastenpyörän kumi 2,5bar paineenkestolla ja takana pu-umpikumirenkaat.
Nyt vaihdoin kaikki Contin RideToureihin (ennen nimi oli TourRide?) 4bar paineenkestolla.
Kulkee todella paljon keveämmin ja rullaa noin 5 x pidemmälle vakio testimäessä.


Re: Renkaat

Lähetetty: 27 Huhti 2019, 18:31
Kirjoittaja Wacky
PW kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Fillarikellarissa olis kannattanut käydä. Yleisissä urheiluliikkeissä ei tollaisia erikoisempia kokoja tahdo löytyä.

Olikohan se Annankadulla, nettisivun mukaan ei ollu 406 kokoa, taas vähän kiire, kulttuurin pariin.

Annankadullahan se. Vastapääätä on kans toinen liike josta olis voinu kysellä


Re: Renkaat

Lähetetty: 18 Touko 2019, 12:58
Kirjoittaja Mahe

Pari tuntia meni ährätessä mutta nyt on Big Applet tubelessina triken eturenkaina.

Renkaat on taitettavat kevlar-reunalangalla. Taitosten takia niitä ei meinannut ensin saada tiivistymään vanteelle ollenkaan ilman litkuja, mutta sitten keksin venyttää ne paikalleen laittamalla sisäkumin vähäksi aikaa. Sen jälkeen sisäkumi pois, litkut sisään ja renkaat nousi vanteelle ilman isompia roiskeita. Luulisin että sisurin paine samalla puristi vanneteipinkin hyvin vanteen nippelireikiin ja reunoihin kiinni.

Renkaiden kyljissä oli alkuun aika paljon neulanreikiä joista ilma pihisi ulos, mutta pikkuhiljaa pihinä väheni kun niitä pyöriteli. Nyt ne saa tuolla tekeytyä muutaman tunnin niin näkee paljonko ne vielä vuotaa ja illemmalla sitten pienelle koelenkille.

Vanteet on siis ihan normaalit alumiiniset ontelovanteet. Vanneteippinä bikecomponentsin nimellä myyty tubeless vanneteippi, jotkut tubeless venttiilit ja Stan'sin peruslitku.

Jos noi nyt alkaa pitää ilmaa niin yllättävän helppo homma oli, olisin odottanut isomaa sotkua ja kiroilua :D Tadpolen etupyörät on helpot kun nitä ei tartte irrottaa tämmöstä operaatiota varten.

Takarenkaan asennus jäi toiseen kertaan. Mikäs olis hyvin rullaileva tubeless-kelpoinen leveä rengas 559-koossa? Taisin kysyä aikasemminkin mutta kertaus tekee hyvää :)


Re: Renkaat

Lähetetty: 18 Touko 2019, 13:59
Kirjoittaja jori
Mahe kirjoitti:

Takarenkaan asennus jäi toiseen kertaan. Mikäs olis hyvin rullaileva tubeless-kelpoinen leveä rengas 559-koossa? Taisin kysyä aikasemminkin mutta kertaus tekee hyvää :)

Itse en tiedä, mutta Wacky on kehunut Schwalbe Almotion renkaita.

Wacky kirjoitti:

Itte olen tykänny erittäin paljon Schwalbe Almotioneista jotka testien ja oman kokemuksen mukaan rullaa erittäin hyvin, niistä ei vaan ole racerin korvikkeeksi joka pyörään koska 55-559 on ainoa 26" koko :mrgreen:


Re: Renkaat

Lähetetty: 18 Touko 2019, 14:55
Kirjoittaja jooseha

Eikös se BA kelpaa taaksekin, niin ei ole sekarengastus.
Jätit vissiin ravistelun tekämättä, kun et kerran kiekkoja irti käyttänyt :?


Re: Renkaat

Lähetetty: 18 Touko 2019, 15:48
Kirjoittaja Mahe

Joo, mutta pyörän sai käännettyä kummallekin kyljelle ja pyöriteltyä renkaita joten eiköhän se litku ole aika hyvin levinnyt.

Nyt se on ulkona auringossa, lämpö selkeesti avaa huokosia kun uusia pinholeja aukeaa, sihinä kuuluu. Paineet renkaaseen ja pyöräytys -> kuuluu piff, näkyyyy pöllähdys paikkalitkua ja renkaan kylkeen ilmestyy valkoinen piste & pihinä lakkaa. Käytännön demonstraatioita paikkalitkun toimivuudesta :) toinen rengas tuntuis jo pitävän hyvin, edellisen täytön jälkeen ei oo enää pehminnyt. Kohta pääsee koelnkille kuhan vähän viilenee.


Re: Renkaat

Lähetetty: 19 Touko 2019, 11:40
Kirjoittaja Mahe

Renkaat tyhjeni eilen koko päivän hitaasti, täyttelin niitä parin tunnin välein ja pyörittelin litkun levittämiseksi.

Illalla kävin ajamassa muutaman kilsan, hyvätä tuntuu mutta oikea paine pitää hakea.

Yön aikana kumpikin oli sit taas tyhjentynyt. Lisäsin vähän litkua ja ilmat sisään, nyt ei ole parissa tunnissa enää pehminneet havaittavasti. Ehkä tää tästä :)


Re: Renkaat

Lähetetty: 19 Touko 2019, 13:04
Kirjoittaja jori
Mahe kirjoitti:

Renkaat tyhjeni eilen koko päivän hitaasti, täyttelin niitä parin tunnin välein ja pyörittelin litkun levittämiseksi.

Illalla kävin ajamassa muutaman kilsan, hyvätä tuntuu mutta oikea paine pitää hakea.

Yön aikana kumpikin oli sit taas tyhjentynyt. Lisäsin vähän litkua ja ilmat sisään, nyt ei ole parissa tunnissa enää pehminneet havaittavasti. Ehkä tää tästä :)

Onkos kukaan kokeillut sellaista tapaa litkuttaa uusia renkaita, että laittaa ensin reilusti ylimäärän litkua sisään. Iso märä läikkyy helpommin ja löytää vuotavat paikat nopeammin. SItten kun rengas ei enää vuoda, laskee letkulla litkut pulloon takaisin. Olisko tuossa järkeä?


Re: Renkaat

Lähetetty: 19 Touko 2019, 20:08
Kirjoittaja torneol

Miksi pyörässä pitäisi olla tubeless kumit? Siis miksi porukka näitä laittaa? Harrastamisen takia?


Re: Renkaat

Lähetetty: 19 Touko 2019, 20:26
Kirjoittaja Puusilmä
torneol kirjoitti:

Miksi pyörässä pitäisi olla tubeless kumit? Siis miksi porukka näitä laittaa? Harrastamisen takia?

Satunnaiset rengasrikot loppuvat, renkaan rullausvastus vähenee, voi ajaa matalammilla paineilla samalla vastuksella. Pyörä kevenee hieman, renkaan keventyminen tuntuu ilmeisesti esim. liikkeellelähdön keventymisenä.

Riesana on, että ventiili menee tukkoon ja renkaan vaihto on sotkuisempaa ajokauden vaihtuessa. Lisäksi joskus rengasta tai vannetta on vaikea saada tiiviiksi.

Itse en vielä tiedä, kumpi olisi parempi. Tällä hetkellä ajan Sisureilla. Haaveilen kunnon tubeless-vanteista kaikkiin pyöriin (kaksi kappaletta), mutta en tiedä olisivatko hintansa arvoiset. Mieli varmaan muuttuu Tubeless suuntaan kun seuraavan kerran ajan satunnaiseen lasinsiruun ja taluttelen pyörää kotiin räntäsateessa tai joudun soittamaan jonkun hakemaan ja odottelen tien poskessa hyttysten syöttinä kesäyössä.


Re: Renkaat

Lähetetty: 19 Touko 2019, 20:34
Kirjoittaja Mahe

Keveys. Hiukan pienempi vierintävastus. Pienet kivensirut, nastat, orapihlajan piikit yms. ei keskeytä matkantekoa. Näin kuvittelen, vasta ekoja kokemuksia tässä haetaan :)

Olen ymmärtänyt että paikkalitkut voisi laittaa sisurinkin sisään mutta ei toimi välttämättä yhtä hyvin, voi käydä niinkin että litku vaan rengasrikon sattuessa purkautuu sisurin ja ulkorenkaan väliin mutta ei paikkaa mitään. Ei ole omakohtaista kokemusta.