Sivu 51/72

Re: Renkaat

Lähetetty: 19 Touko 2019, 20:46
Kirjoittaja jooseha
Puusilmä kirjoitti:
torneol kirjoitti:

Miksi pyörässä pitäisi olla tubeless kumit? Siis miksi porukka näitä laittaa? Harrastamisen takia?

Satunnaiset rengasrikot loppuvat, renkaan rullausvastus vähenee, voi ajaa matalammilla paineilla samalla vastuksella. Pyörä kevenee hieman, renkaan keventyminen tuntuu ilmeisesti esim. liikkeellelähdön keventymisenä.

Ei se ole noin yksioikoista. Kapealla kumilla ei välttämättä mikään parane. Saa vain työläämmän renkaan asennuksen.
Leveä kumi ja alhaiset paineet, niin asiat on toisin.
Itse olen nähnyt vaivan arvoisiksi vain leveissä renkaissa matalilla paineilla - hyvän rullaavuuden takia etenkin karkealla alustalla.


Re: Renkaat

Lähetetty: 19 Touko 2019, 22:47
Kirjoittaja torneol

Eli kun pyörän sivulaukussa on painava kaarilukko, vaijeri, vajaa litra juomista ja ehkä kamera tai riippukeinu, niin yksi lysti mikä musta ja pyöreä niissä kulmissa killuu.

Kisa immeiset sitten erikseen.


Re: Renkaat

Lähetetty: 19 Touko 2019, 22:58
Kirjoittaja Vilijami
torneol kirjoitti:

Eli kun pyörän sivulaukussa on painava kaarilukko, vaijeri, vajaa litra juomista ja ehkä kamera tai riippukeinu, niin yksi lysti mikä musta ja pyöreä niissä kulmissa killuu.

Nuin minäkin luulin, kunnes kerran kokeilin rullaavaa rengasta. On muuten SUURI ero ja ihan tavallisessa maisemienkatseluajossa. Harmittaa vähän, että heräsin tuohon todellisuuteen 40-vuotta myöhässä.


Re: Renkaat

Lähetetty: 20 Touko 2019, 06:11
Kirjoittaja torneol

Hö! Viljamin viestin jälkeen tulee fiilis, että pitääkö kokeilla? Tosin en tiedä, onnistuuko tuo Big Applen kumeilla. Tai kapoisilla Kendan kumeilla.

Tutkitaan lisää.


Re: Renkaat

Lähetetty: 20 Touko 2019, 06:21
Kirjoittaja Wacky
torneol kirjoitti:

Hö! Viljamin viestin jälkeen tulee fiilis, että pitääkö kokeilla? Tosin en tiedä, onnistuuko tuo Big Applen kumeilla. Tai kapoisilla Kendan kumeilla.

Sisäkumitta asentaminen ei tee huonosti rullaavasta renkaasta loistavasti rullaavaa. Se toki parantaa sitä vähän, mutta suurimman hyödyn saa kun ostaa kunnolla rullaavan leveähkön renkaan eikä pumppaa sitä ihan täyteen paineeseen. Jos sitten haluaa vielä mukavuutta tai vähän lisää rullaavuutta niin voi laittaa ilman sisäkumia.
Oikein hyvin rullaavat renkaat yleensä maksaa aika paljon kappaleelta ja pitää tietää mitä ostaa.


Re: Renkaat

Lähetetty: 20 Touko 2019, 07:49
Kirjoittaja jooseha
torneol kirjoitti:

Hö! Viljamin viestin jälkeen tulee fiilis, että pitääkö kokeilla? Tosin en tiedä, onnistuuko tuo Big Applen kumeilla.

Pistä kokeillen sisäkumittomuutta, jos kiinnostaa :) Apple on leveänä passeli rengas kokeiluun. Luulen Viljamin kuitenkin tarkoittaneen ihan vaan marketin perushalpisrenkaiden vaihtoa esimerkiksi hyvin rullaaviin retkirenkaisiin kuten Big Applet.
Toki paremmin rullaaviakin löytyy etenkin kilparenkaiden puolelta, mutta ero ei ole siihen suuntaan enää yhtä valtava. Selvästi kuitenkin havaittavissa, mutta samalla tuppaa hinta nousemaan ja pistosuojaus heikkenemään. Aivan kuten Wacky sanoi pitää tietää mitä ostaa.


Re: Renkaat

Lähetetty: 20 Touko 2019, 23:08
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:
torneol kirjoitti:

Hö! Viljamin viestin jälkeen tulee fiilis, että pitääkö kokeilla? Tosin en tiedä, onnistuuko tuo Big Applen kumeilla.

Luulen Viljamin kuitenkin tarkoittaneen ihan vaan marketin perushalpisrenkaiden vaihtoa esimerkiksi hyvin rullaaviin retkirenkaisiin kuten Big Applet.

Joo. Biltsun halvimmat renkaat kun vaihtui 50mm paksuiseen Kojakkiin, niin vakiolenkkini keskinopeus nousi noin 10%. Se on tosi paljon, kun ottaa huomioon että 20-25 nopeudessa ilmanvastus on kuitenkin hallitseva vastus, niin renkaan täytyy rullata aivan huimasti keveämmin. Ja sen tunteekin kyllä jo liikkeelle lähdössä. Tryker rullaa yhtä hyvin kuin Kojak.
Big Apple ja markettirenkaiden kunkku Continental RideTour rullaavat hieman huonommin, noin 3% ero keskinopeudessa Kojak/Tryker osastoon, mutta kuitenkin 7% paremmin kuin halpiskurarengas.
Joose oli oikeassa, että tosi kilparenkaista ei minulla ole kokemuksia, eikä tubeless virityksistä.


Re: Renkaat

Lähetetty: 23 Touko 2019, 20:18
Kirjoittaja janx

"Reino- ja Aino-tehtaan loppu veti mukanaan toisen ainutlaatuisen yrityksen" - "Reino- ja Aino-tehtaan maaliskuinen konkurssi on kaatanut myös Suomen Rengastehtaan. Pohjoismaiden ainoa pyöränrenkaiden valmistaja asetettiin maanantaina konkurssiin Pirkanmaan käräjäoikeudessa."
https://www.ess.fi/uutiset/talous/art2542019


Re: Renkaat

Lähetetty: 03 Kesä 2019, 20:03
Kirjoittaja Mahe

Nyt sain vihdoin takarenkaankin paikalleen ja flunssan hellitettyä pääsin tänää kokeilemaa. Ero vanhaan 3xCrazy Bob -rengastukseen on aika hulvaton, pyörä suorastaan lentää ja vähentyneen pörivän massan tuntee ihan erilaisena herkkyytenä.

Uusi rengastus siis Big Applet edessä ja Marathon Almotion takana. Paineita oon arponut n. 2,5 bar eturenkaisiin ja vajaa 3 baria takarenkaaseen.

Tuntuis toimivan ihan kaikilla alustoilla. Big Appleissa on tietyä ilmapallomaista tuntumaa mutta siihen tuntuis tottuvan äkkiä.

Toisen Big applen tiivistyminen otti muutaman päivän, kun toinen tiivistyi parissa päivässä mutta nyt ne tuntuis pitävän hyvin ilmaa. Almotionin asettuminen on vielä kesken, ilmaa saa lisätä aamuin illoin. Eiköhän sekin siitä ajamalla asetu.

Takavanne ei itseasiassa ole edes ontelovanne, mikä vähän jänskätti kun vanneteippi ei nippelien takia mennnyt kovin tiiviisti vannetta vasten. Mutta kyllä se tuntuis pitävän silti, litkua ei ole tullut mistään pinnan raoista eikä suhina käy. Vähän mietin että oliskohan sen vanneteipin voinut jättää kokonaan pois, jos holkitetut nippelit tiivistyy ilmankin?

IMAG0803.jpg
IMAG0803.jpg (425.31 KiB) Katsottu 2811 kertaa

Re: Renkaat

Lähetetty: 03 Kesä 2019, 20:35
Kirjoittaja Mahe

Laskeskelin tossa että crazy bobit painaa yhteensä 2,5 kg, big applet + almotion n. 1,7 kg. Sisäkumit lienee jotain kilon pintaan yhteensä (mun vaaka on rikki), litkuja noissa on yhteensä puolisen kiloa. Painoa säästyy siis reilun kilon verran, Ei hirmu merkittävää kun koko pyörä painaa 20+ kg ja kuski 90+ kg.

Väitän silti että eron takarenkaiden massassa huomaa kiihdyttäessä.


Re: Renkaat

Lähetetty: 19 Kesä 2019, 14:20
Kirjoittaja ajarmala
Vilijami kirjoitti:

Tryker rullaa yhtä hyvin kuin Kojak.

Edellinen Sipilän hallitus on saanut teiden kestopäällysteet todella huonoon kuntoon. Ovat kuluneet niin karkeiksi, että paikat irtoavat hampaista, kun teillä ajelee 28-406 eturenkailla. Täällä on kehuttu Trykereitä 40-406. Pitäisiköhän piruuttaan panna tilaten sellaiset Milanin etupäähän? Sitten sen näkisi, mahtuvatko ne pyöräkoteloon... Vai pitäisiköhän mittailla enste?

Vielä ei mikään rengastehdas taida olla pukannut 35-406 -mittaista oikeaa vyörengasta markkinoille, joten voisi tuota Trykeriä kokeilla. Minun puolestani saisi Schwalbe pyöräyttää siitä myös 40-559 mittaa...


Re: Renkaat

Lähetetty: 19 Kesä 2019, 15:30
Kirjoittaja Wacky

Kuulema uusi g-one speed 40-406 on selvästi kapeampi kuin väittää ja leveys on lähempänä 37 mm joka voisi olla milanissa paljon järkevämpi ettei kääntösäde kärsi ihan mahdottomasti.


Re: Renkaat

Lähetetty: 19 Kesä 2019, 19:07
Kirjoittaja Saukki
Wacky kirjoitti:

Kuulema uusi g-one speed 40-406 on selvästi kapeampi kuin väittää ja leveys on lähempänä 37 mm joka voisi olla milanissa paljon järkevämpi ettei kääntösäde kärsi ihan mahdottomasti.

Just mittasin G-Onen leveyden Questissä ja se on 38 mm, eli alle ilmoitetun 40 millin.


Re: Renkaat

Lähetetty: 03 Heinä 2019, 22:38
Kirjoittaja PW

https://www.ginkgo-veloteile.de/ginkgos ... 290gr.html
Questiin tartteis 406 eturenkaat, Saukin kehumat scorcherit löytys tuolta mutta sisureita en löydä prestaventtiilillä? Enkö osaa etsiä, vai mikä? Joku kauppa mistä sais molemmat?
Miulle tietys vois riittää halvemmatkin renkaat, kojakit, duranot, trykerit ym. Mitkähän olis järkevät?


Re: Renkaat

Lähetetty: 03 Heinä 2019, 22:54
Kirjoittaja Wacky
PW kirjoitti:

https://www.ginkgo-veloteile.de/ginkgos ... 290gr.html
Questiin tartteis 406 eturenkaat, Saukin kehumat scorcherit löytys tuolta mutta sisureita en löydä prestaventtiilillä? Enkö osaa etsiä, vai mikä?

Sisureita löytyy tuosta liikkeestä. Ne on vaan hämäävästi laitettu renkaiden sekaan. Etsit joko SV6 tai SV7 kokoa