Renkaan asennus ongelmiako?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Renkaan asennus ongelmiako?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Nojanalle kirjoitti:

Heitämpä tämmösen idean. Miksi ontelovanteeseen pitäisi laittaa vannenauha. Miksei joka pinnan kohdalle laitettaisi muovista tulpaa. Ei olisi vannenauhasta ongelmaa ja sen siirtymisistä.
Olen joskus vuosia sitten jossain kuvastossa nähnyt tälläsen ratkaisun. Hommaan voisi käyrä jotkin massatulpat. :)

Onhan noita viime vuosina tehty ontelovanteita niinkin, että vain toinen seinämä on ylipäänsä puhkaistu pinnaa varten. Hirveä työ vain rakentaa kiekko, kun nippelit pitää pudottaa venttiilinreikään ja viedä magneetilla omaan koloonsa. Mutta eipä tartte vannenauhaa, kehä on vähän kestävämpi, ja ei mene sisärenkaita puhki kuin renkaan puolelta.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Renkaan asennus ongelmiako?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ei sitä nipeliä vältämättä vanteen puolella tarvita. Voidaahan se laittaa napaan ja vanteeseen tehdään niinsanottu pisarahalo , johon pinnan toinenpää kiinittyy. Näitä näkee kilpapyörän pinnauksissa jonkin verran. :)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaan asennus ongelmiako?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Joo tollasiakin vanne-napa komboja on kaupan. Aika hurjan näkösiä ovat.

Itse jouduin pujottelemaan tuohon 60mm kuituvanteeseen, kun vaihdoin pakan puoleiset radiaalit pinnat 2x-ristikkäisiin, muutaman nipan venttiilin reiästä paikalleen. Ei ollut hauskaa, ja ei messinki- ja alumiiniset nipat ole magneettisia. Tuohon kului tuplaten aikaa verrattuna rihtaukseen.

Yllättäen en jaksanut vaihtaa brasseja alumiinisiksi jotka tuli uusien pinnojen mukana. Tuubirengas kun oli tuubiteipillä liimattu ja ehjä niin en kehdannu irroittaa... Ehkä vaihdan nipat sitten kun gummi menee tai kesäkausi on päätöksessään. Tai sitten en, painon säästö taisi olla jotain 20 grammaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaan asennus ongelmiako?

Viesti Kirjoittaja jori »

mhelander kirjoitti:

Itse jouduin pujottelemaan tuohon 60mm kuituvanteeseen, kun vaihdoin pakan puoleiset radiaalit pinnat 2x-ristikkäisiin, muutaman nipan venttiilin reiästä paikalleen. Ei ollut hauskaa, ja ei messinki- ja alumiiniset nipat ole magneettisia. Tuohon kului tuplaten aikaa verrattuna rihtaukseen.

Uskoisin pystyväni taivuttelemaan pianolangasta muodon, jolla tuo pujottaminen onnistuu ilman kiroilua.

Toisaalta pieni pätkä pinnaa kierrettynä messinkiseen nippeliin mahdollistaa oikean reiän kohdan etsimisen pyörittämällä kiekko ao. pinnanreikä alas päin ja magneetilla nippelin reiästä noukitaan nippeli oikein päin ylös.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaan asennus ongelmiako?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Itse jouduin pujottelemaan tuohon 60mm kuituvanteeseen, kun vaihdoin pakan puoleiset radiaalit pinnat 2x-ristikkäisiin, muutaman nipan venttiilin reiästä paikalleen. Ei ollut hauskaa, ja ei messinki- ja alumiiniset nipat ole magneettisia. Tuohon kului tuplaten aikaa verrattuna rihtaukseen.

Uskoisin pystyväni taivuttelemaan pianolangasta muodon, jolla tuo pujottaminen onnistuu ilman kiroilua.

Toisaalta pieni pätkä pinnaa kierrettynä messinkiseen nippeliin mahdollistaa oikean reiän kohdan etsimisen pyörittämällä kiekko ao. pinnanreikä alas päin ja magneetilla nippelin reiästä noukitaan nippeli oikein päin ylös.

Joo hyviä vinkkejä, varsinkin näin jälkikäteen ;)

Itse käytin ohkasta rautalankaa jonka tökkäsin nipasta läpi kun sain kalasteltua sen hehtaarille ja oikein päin. Se onnistui joten kuten muistaakseni pienellä ruuvimeisselillä. Osa vanteen reikäsistä oli paremmin tähän sopivia kuin toiset. Lienee Kiinalaisen alkuperän ja valmistusmetodien syytä.

Alun perin, ilman tuubirengasta, piti silti käyttää irtopinnaa jolla nippa vedettiin reikään, ja vasta sitten nipasta kiinni pitämällä (tai ruuvarilla vastapuolelta) navassa kiinni olevaa pinnaa paikalleen sovittelemaan. Pinnojen paikalleen saanti vei ainakin tupla, ellei tripla ajan kuin normi vanteille. Itse rihtaus oli kuitenkin ehkä tuplat nopeempaa sitten. Ja hyvin on pysynyt suorana.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin