Nebulus kirjoitti:Treenit ja geenit pitää kyllä olla kohdillaan, että tuon 2000 wattia pystyy antamaan, ja sekin tapahtuu vain kymmenkunta sekuntia kerrallaan. Mahallaan makoilemisella ei tuon kanssa ole tekemistä, vaan paino on jaloilla. Käsillä kiskotaan enemmin vauhtia tangosta kuin kannatellaan yläkropan painoa. Jos asento on mahallaan maaten jalat suorina taaksepäin, tällainen ei onnistu.
Jep, osin totta. Nimittäin aika-ajo asennossa ajaminen niin että niitä tehoja saa ulos vaatii kovasti harjoittelua. Minulta se vaati ympärivuotista ajoa ko pyörällä jotta ajoasentoon tottui.
Minulla oli stemmi ja lepotanko niin alhaalla että reidet ottivat kiinni vatsaan polkimen yläkuolokohdassa. Penkki oli siirretty niin eteen kuin sitä sai kääntämällä satulaputki toisin päin ja taisi se olla myös katkaistu ja hitsattu takaisin hieman eri kulmaan jotta penkin saa säädettyä niin ettei heti mene lapsilisät.
Tällainen harjoittelu johti siihen etten "putkelta" juuri tottunut ajamaan sen tehokkaammin kuin tuossa aika-ajo asennossa. Ja jos vaikkapa mäki oli vähänkin pidempi niin kokonaisuudessa lujempaa pääsin alhaalla kuin temppuilemalla eri ajoasennoissa.
Ja sama toistuu nyt nojakeilla. En edes kaipaa mitään "tehokkaampaa" ajoasentoa, homman juju on että kadenssin saa pidettyä riittävän korkeana ja ettei pyörä ole liian letku niille tehoille mitä ylämäkiin tarvitaan.
Mutta asiaan, ei mahdollinen vatsallaan ajo on ainakin periaatteessa mahdollista oppia tekemään tehokkaasti mutta vatsan varassa tuskin pystyy riittävän tehokkaasti hengittämään ilman että siitä tulee lisää hapen kulutusta ja näin kääntäen vähemmän tehoreservejä jaloille.
Lopulta kyse on ilmanvastuksen voittamisesta noilla nopeuksilla. Kuka saa tehtyä poikkipinta-alaltaan liukukitkoiltaan pienimmän katteen jonka sisällä pystyy tuottamaan 500-1000 W tehoa joka vaaditaan 131+ km/h nopeuksiin, ja vielä pysyy laitteella reitillä niin voi olla mahdollinen seuraavan ennätyksen haltija.