Obree Battle Mountainiin!

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Obree Battle Mountainiin!

Viesti Kirjoittaja tm »

Sori jäi tarkennukset pois. Eli tuon noin 10 km/h:n eron sain, kun laitoin laskuriin Varna Diablon CdA:n (0,02) sekä max. alamäen (-0.6 %), ja lisäsin watteja niin paljon, että nopeus oli kohtuullisen lähellä ME-lukemaa. 750 watilla nopeutta tuli n. 132 km/h. Sitten muutin kaltevuuden nollaan, jolloin samoilla wateilla "simulaattori" antoi tulokseksi n. 122 km/h. Pienemmissä nopeuksissa erot ovat luonnollisesti pienemmät.

Laskuri oli siis tämä toinen yleisesti käytössä oleva:
http://www.recumbents.com/wisil/simul/HPV_Simul.asp

edit: korjataapa vielä kuskin+pyörän yhteismassaksi laskurissa mainittu 100 kg.
Tällöin nopeudet vastaavasti 132,7 km/h ja 120,5 km/h. Menee jo pilkun viilaamiseksi...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Obree Battle Mountainiin!

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Juu, tottahan se on, että tuo alamäki vaikuttaa positiivisesti lukemiin. Mitä tuolla änkyröinnilläni hain takaa oli se, nopeusennätykseen vaadittavien wattien tuottaminen tuon muutaman minuuttia kestävän kiihdytyksen ajan on oikeasti kova veto, eikä kuskin vaikutusta tuloksiin pitäisi missään nimessä väheksyä. Kun aika usein ennätystuloksissa hämmästellään fillaria eikä sen moottoria.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Obree Battle Mountainiin!

Viesti Kirjoittaja tm »

Nebulus kirjoitti:

... Mitä tuolla änkyröinnilläni hain takaa oli se, nopeusennätykseen vaadittavien wattien tuottaminen tuon muutaman minuuttia kestävän kiihdytyksen ajan on oikeasti kova veto, eikä kuskin vaikutusta tuloksiin pitäisi missään nimessä väheksyä. Kun aika usein ennätystuloksissa hämmästellään fillaria eikä sen moottoria.

Totta joka sana. Ei se virtaviivaisinkaan menopeli liiku liukkaasti ilman tehokasta moottoria. Mutta noissa ennätysnopeuksissa ajokin vaikutus vaan pakostakin korostuu: kovinkaan kuski ei menesty, jos ei ole kilpailukykyistä ajokkia.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Obree Battle Mountainiin!

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Nebulus kirjoitti:

Juu, tottahan se on, että tuo alamäki vaikuttaa positiivisesti lukemiin. Mitä tuolla änkyröinnilläni hain takaa oli se, nopeusennätykseen vaadittavien wattien tuottaminen tuon muutaman minuuttia kestävän kiihdytyksen ajan on oikeasti kova veto, eikä kuskin vaikutusta tuloksiin pitäisi missään nimessä väheksyä. Kun aika usein ennätystuloksissa hämmästellään fillaria eikä sen moottoria.

Kennoaluehan on tasaista? jo joku 100km/h vaatii aika hurjasti liike-energiaa kun katettu vehje kuskeineen yht 100kg kuitenkin kiihdyttelee sitä pitkän matkan. Pointti siis se, että vaikka se auttaa niin se säästää watteja sinne missä niitä tarvitaan.

Katsotaan kuinka Obree pärjää, ehkä käyttää "prone position" eli mahallaan. Tämmöstä recumbentforumilta luin.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Obree Battle Mountainiin!

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Syväri kirjoitti:

Katsotaan kuinka Obree pärjää, ehkä käyttää "prone position" eli mahallaan. Tämmöstä recumbentforumilta luin.

Huimalta kuullostaisi, kun puhui kuitenkin alle metrin korkuisesta pyörästä. Maatessa mahallaan kuitenkin paino tahtoo tulla rintakehänkin päälle, joka rajoittaa hengittämistä. Maksimitehot laskee varmasti. Toisaalta, tekihän tuo tunnin ajon ennätyspyörän käyttäen osia vanhasta pesukoneesta, että eihän sitä koskaan tiedä...

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Obree Battle Mountainiin!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nebulus kirjoitti:

Maatessa mahallaan kuitenkin paino tahtoo tulla rintakehänkin päälle, joka rajoittaa hengittämistä.

Epäilen kyllä ettei se siinä paljon pötkötteleen jouda. Ei kai nämä selällään makaavatkaan juuri penkkiin kovimman rutistuksen aikana vastaa vaan koko paino lepää hartioiden ja jalkojen varassa. Kai se sama onnistuu vatsallaankin?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TeemuN
Viestit: 187
Liittynyt: 19 Kesä 2007, 18:03
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Obree Battle Mountainiin!

Viesti Kirjoittaja TeemuN »

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Obree Battle Mountainiin!

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Ja tämän haastattelun pohjalta sekä BROL että WISIL foorumit ovat lähes villiintyneet...

Kaverihan vaan sanoo että moottori on vielä kunnossa ja ikää ei ole liikaa joten on ihan pakko kokeilla ravistella nykyisiä ennätyksiä, ja mukavaahan se olis ensimmäisenä rikkoa 100 mph raja.

Delft tiimi on saanut tosi kovan nimen ajamaan pyöräänsä, jopa WISIL-ukot tutisevat tällä hetkellä. Kun tiimin Velox-ajokki oli viime vuonna jo nopein Battle Mountainilla... hyvä kisa tulossa tälle syksylle !

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Obree Battle Mountainiin!

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jviirret kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

Maatessa mahallaan kuitenkin paino tahtoo tulla rintakehänkin päälle, joka rajoittaa hengittämistä.

Epäilen kyllä ettei se siinä paljon pötkötteleen jouda. Ei kai nämä selällään makaavatkaan juuri penkkiin kovimman rutistuksen aikana vastaa vaan koko paino lepää hartioiden ja jalkojen varassa. Kai se sama onnistuu vatsallaankin?

Tämä tuli mieleen tuossa työmatkaa pyöräillessä: selkärankahan on kaarellaan mahan muotoisesti, eli keskivartalon painon kannattelu on keveämpää selällään maaten. Mahallaan maaten joutuu jännittämään vatsalihaksiaan enemmän, jolloin hengitys muuttuu raskaammaksi. Siksi en usko, että mahallaan maattavaa konseptia saataisiin hengitykselle yhtä helpoksi kuin selällään maattavaa. Siksi se tuskin toimii tuollaisessa useamman minuutin ponnistuksen vaativassa suorituksessa.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Obree Battle Mountainiin!

Viesti Kirjoittaja jori »

Nebulus kirjoitti:

Tämä tuli mieleen tuossa työmatkaa pyöräillessä: selkärankahan on kaarellaan mahan muotoisesti, eli keskivartalon painon kannattelu on keveämpää selällään maaten. Mahallaan maaten joutuu jännittämään vatsalihaksiaan enemmän, jolloin hengitys muuttuu raskaammaksi. Siksi en usko, että mahallaan maattavaa konseptia saataisiin hengitykselle yhtä helpoksi kuin selällään maattavaa. Siksi se tuskin toimii tuollaisessa useamman minuutin ponnistuksen vaativassa suorituksessa.

Olet oikeassa. Varsinkin pallealihasten täysipainoinen käyttö vatsalihakset jännitettyinä on vaikeaa. Siksi neljällä jalalla kulkevien eläinten ruumiinrakenne on toisenlainen. Rintalasta on kauempana selkärangasta ja keuhkot toimivat sivulle pullistuen, kun taas kaksijalkaisilla hengitysliike tapahtuu eteen. Korkea rintalasta antaa vatsalihaksille pitemmän vipuvarren. Lisäksi nelijalkaisilla on selkärangan sisäpuolella lihakset, jotka tukevat selkärankaa vatsalihasten kaverina - ns. sisäfileet. Nämä lihakset pääsevät nelijalkaisillakin varsin vähällä ja ovat siksi mureaa lihaa. Kananpojan sisäfilettäkin olen nähnyt kaupattavan. Se ei kuitenkaan ole noita lihaksia, vaan jotain muuta. En tiedä tarkkaan mitä. Useista yrityksistä huolimatta en ole löytänyt broilerilta sisäfileitä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Obree Battle Mountainiin!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nebulus kirjoitti:

Siksi en usko, että mahallaan maattavaa konseptia saataisiin hengitykselle yhtä helpoksi kuin selällään maattavaa. Siksi se tuskin toimii tuollaisessa useamman minuutin ponnistuksen vaativassa suorituksessa.

Mahallaanhan ne tavallaan "makaa" pystypyöräkilpailuissakin ja nämä hemmot potkii kampiin niitä 2000w tehoja. Selälleen pötköttelijät jäänee puoleen tuosta :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Obree Battle Mountainiin!

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jviirret kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

Siksi en usko, että mahallaan maattavaa konseptia saataisiin hengitykselle yhtä helpoksi kuin selällään maattavaa. Siksi se tuskin toimii tuollaisessa useamman minuutin ponnistuksen vaativassa suorituksessa.

Mahallaanhan ne tavallaan "makaa" pystypyöräkilpailuissakin ja nämä hemmot potkii kampiin niitä 2000w tehoja. Selälleen pötköttelijät jäänee puoleen tuosta :roll:
Jukka

Treenit ja geenit pitää kyllä olla kohdillaan, että tuon 2000 wattia pystyy antamaan, ja sekin tapahtuu vain kymmenkunta sekuntia kerrallaan. Mahallaan makoilemisella ei tuon kanssa ole tekemistä, vaan paino on jaloilla. Käsillä kiskotaan enemmin vauhtia tangosta kuin kannatellaan yläkropan painoa. Jos asento on mahallaan maaten jalat suorina taaksepäin, tällainen ei onnistu.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Obree Battle Mountainiin!

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nebulus kirjoitti:

Treenit ja geenit pitää kyllä olla kohdillaan, että tuon 2000 wattia pystyy antamaan, ja sekin tapahtuu vain kymmenkunta sekuntia kerrallaan. Mahallaan makoilemisella ei tuon kanssa ole tekemistä, vaan paino on jaloilla. Käsillä kiskotaan enemmin vauhtia tangosta kuin kannatellaan yläkropan painoa. Jos asento on mahallaan maaten jalat suorina taaksepäin, tällainen ei onnistu.

Jep, osin totta. Nimittäin aika-ajo asennossa ajaminen niin että niitä tehoja saa ulos vaatii kovasti harjoittelua. Minulta se vaati ympärivuotista ajoa ko pyörällä jotta ajoasentoon tottui.

Minulla oli stemmi ja lepotanko niin alhaalla että reidet ottivat kiinni vatsaan polkimen yläkuolokohdassa. Penkki oli siirretty niin eteen kuin sitä sai kääntämällä satulaputki toisin päin ja taisi se olla myös katkaistu ja hitsattu takaisin hieman eri kulmaan jotta penkin saa säädettyä niin ettei heti mene lapsilisät.

Tällainen harjoittelu johti siihen etten "putkelta" juuri tottunut ajamaan sen tehokkaammin kuin tuossa aika-ajo asennossa. Ja jos vaikkapa mäki oli vähänkin pidempi niin kokonaisuudessa lujempaa pääsin alhaalla kuin temppuilemalla eri ajoasennoissa.

Ja sama toistuu nyt nojakeilla. En edes kaipaa mitään "tehokkaampaa" ajoasentoa, homman juju on että kadenssin saa pidettyä riittävän korkeana ja ettei pyörä ole liian letku niille tehoille mitä ylämäkiin tarvitaan.

Mutta asiaan, ei mahdollinen vatsallaan ajo on ainakin periaatteessa mahdollista oppia tekemään tehokkaasti mutta vatsan varassa tuskin pystyy riittävän tehokkaasti hengittämään ilman että siitä tulee lisää hapen kulutusta ja näin kääntäen vähemmän tehoreservejä jaloille.

Lopulta kyse on ilmanvastuksen voittamisesta noilla nopeuksilla. Kuka saa tehtyä poikkipinta-alaltaan liukukitkoiltaan pienimmän katteen jonka sisällä pystyy tuottamaan 500-1000 W tehoa joka vaaditaan 131+ km/h nopeuksiin, ja vielä pysyy laitteella reitillä niin voi olla mahdollinen seuraavan ennätyksen haltija.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Obree Battle Mountainiin!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nebulus kirjoitti:

Jos asento on mahallaan maaten jalat suorina taaksepäin, tällainen ei onnistu.

Kai sen kropan voi tukea muualtakin kuin mahasta? Eihän pystäreissäkään mahan päällä maata vaikka mahallaan ajetaankin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Obree Battle Mountainiin!

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Kai sen kropan voi tukea muualtakin kuin mahasta? Eihän pystäreissäkään mahan päällä maata vaikka mahallaan ajetaankin.

Joko tukemalla lantion kohdalta joka vaikeuttanee polkemista. Tai sitten päädytään aika-ajo asentoon ja "perinteisen" satulan käyttöön... eli ajetaan "mahallaan" nojaten kyynärpäillä tukeen ja nivusissa on joku penkkiä muistuttava. Lapsilisät on vaarassa, niskat jumissa jne jne.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin