Oletko kaatunut nojapyörällä?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.

Oletko törmännyt johonkin tai kaatunut kesäkelillä nojapyörällä

Kyllä, monesti

30
61%

Kyllä, yhden kerran

14
29%

En ole, mutta pyörä on jalustalla ollessaan kaatunut

2
4%

En

3
6%
 
Ääniä yhteensä: 49

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Oletko kaatunut nojapyörällä?

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Joko se kulku on tehty mahdottomaksi, tai sitten rikkoo jotain liikenne sääntöä :shock: Siis Mansikkalan vanhan sillan kun ylittää ja kääntyy Ritikan rantaan, liikenne suunnittelijan aivoituksia on tuossa kohtaa mahdoton ymmärtää :evil:

Ei tuossa mitään vaikeutta ole. Se on psykologinen menetlmä, jossa jostain toiminnasta pyritään tekemään hallinnollisilla ja markkinoinnillisilla toimilla epäsuosittua. Jos jokin toiminta tehdään säännöksillä ja suunnitelmilla epämääräisen tuntuinen ja vielä lisätään päälle ristiriitainen säännösryöppy, jota on teoriassakin mahdoton noudattaa, saadaan aikaan kriittistä suhtautumista tuota tekeviä kohtaan ja lopulta kyseisen toiminnan väheneminen. Tämä on aikanaan 50-luvulla yhdysvalloissa autoteollisuuden kehittämä poliittinen operaatio, joka tuntuu toimineen erinomaisesti, vaikkei kukaan enää tunnu ymmärtävän noudattavansa noita suunniteltuja periaatteita, jotka satavat autoteollisuuden laariin. :evil:

Olen niin sinisilmäinen ihminen etten usko salaliittoteorioihin, ainakaan täällä meijän lintukodossa. Luulen vaan ettei tuota oo kukaan koskaan viittiny suunnitella tai ees kauheesti ajatella kevyenliikenteen kannalta kun sillan pää on vuosikymmenien saatossa muuttunu moneen kertaan :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Oletko kaatunut nojapyörällä?

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Joko se kulku on tehty mahdottomaksi, tai sitten rikkoo jotain liikenne sääntöä :shock: Siis Mansikkalan vanhan sillan kun ylittää ja kääntyy Ritikan rantaan, liikenne suunnittelijan aivoituksia on tuossa kohtaa mahdoton ymmärtää :evil:

Ei tuossa mitään vaikeutta ole. Se on psykologinen menetlmä, jossa jostain toiminnasta pyritään tekemään hallinnollisilla ja markkinoinnillisilla toimilla epäsuosittua. Jos jokin toiminta tehdään säännöksillä ja suunnitelmilla epämääräisen tuntuinen ja vielä lisätään päälle ristiriitainen säännösryöppy, jota on teoriassakin mahdoton noudattaa, saadaan aikaan kriittistä suhtautumista tuota tekeviä kohtaan ja lopulta kyseisen toiminnan väheneminen. Tämä on aikanaan 50-luvulla yhdysvalloissa autoteollisuuden kehittämä poliittinen operaatio, joka tuntuu toimineen erinomaisesti, vaikkei kukaan enää tunnu ymmärtävän noudattavansa noita suunniteltuja periaatteita, jotka satavat autoteollisuuden laariin. :evil:

Olen niin sinisilmäinen ihminen etten usko salaliittoteorioihin, ainakaan täällä meijän lintukodossa. Luulen vaan ettei tuota oo kukaan koskaan viittiny suunnitella tai ees kauheesti ajatella kevyenliikenteen kannalta kun sillan pää on vuosikymmenien saatossa muuttunu moneen kertaan :?

Mistä luulet johtuvan, että kevyen liikenteen väyliä suunnitellaan ottamatta huomioon kevyen liikenteen sujumista. Miksi niitä kaiken kaikkiaan edes suunnitellaan, jos tavoite on muualla, kuin kevyen liikenteen sujumisessa. :twisted:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Oletko kaatunut nojapyörällä?

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Joko se kulku on tehty mahdottomaksi, tai sitten rikkoo jotain liikenne sääntöä :shock: Siis Mansikkalan vanhan sillan kun ylittää ja kääntyy Ritikan rantaan, liikenne suunnittelijan aivoituksia on tuossa kohtaa mahdoton ymmärtää :evil:

Ei tuossa mitään vaikeutta ole. Se on psykologinen menetlmä, jossa jostain toiminnasta pyritään tekemään hallinnollisilla ja markkinoinnillisilla toimilla epäsuosittua. Jos jokin toiminta tehdään säännöksillä ja suunnitelmilla epämääräisen tuntuinen ja vielä lisätään päälle ristiriitainen säännösryöppy, jota on teoriassakin mahdoton noudattaa, saadaan aikaan kriittistä suhtautumista tuota tekeviä kohtaan ja lopulta kyseisen toiminnan väheneminen. Tämä on aikanaan 50-luvulla yhdysvalloissa autoteollisuuden kehittämä poliittinen operaatio, joka tuntuu toimineen erinomaisesti, vaikkei kukaan enää tunnu ymmärtävän noudattavansa noita suunniteltuja periaatteita, jotka satavat autoteollisuuden laariin. :evil:

Olen niin sinisilmäinen ihminen etten usko salaliittoteorioihin, ainakaan täällä meijän lintukodossa. Luulen vaan ettei tuota oo kukaan koskaan viittiny suunnitella tai ees kauheesti ajatella kevyenliikenteen kannalta kun sillan pää on vuosikymmenien saatossa muuttunu moneen kertaan :?

Mistä luulet johtuvan, että kevyen liikenteen väyliä suunnitellaan ottamatta huomioon kevyen liikenteen sujumista. Miksi niitä kaiken kaikkiaan edes suunnitellaan, jos tavoite on muualla, kuin kevyen liikenteen sujumisessa. :twisted:

Osaamattomuudesta, ajattelemattomuudesta, tyhmyydestä :? Onko tuo sen parempi :shock: sittenkään?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Oletko kaatunut nojapyörällä?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Joko se kulku on tehty mahdottomaksi, tai sitten rikkoo jotain liikenne sääntöä :shock: Siis Mansikkalan vanhan sillan kun ylittää ja kääntyy Ritikan rantaan, liikenne suunnittelijan aivoituksia on tuossa kohtaa mahdoton ymmärtää :evil:

Ei tuossa mitään vaikeutta ole. Se on psykologinen menetlmä, jossa jostain toiminnasta pyritään tekemään hallinnollisilla ja markkinoinnillisilla toimilla epäsuosittua. Jos jokin toiminta tehdään säännöksillä ja suunnitelmilla epämääräisen tuntuinen ja vielä lisätään päälle ristiriitainen säännösryöppy, jota on teoriassakin mahdoton noudattaa, saadaan aikaan kriittistä suhtautumista tuota tekeviä kohtaan ja lopulta kyseisen toiminnan väheneminen. Tämä on aikanaan 50-luvulla yhdysvalloissa autoteollisuuden kehittämä poliittinen operaatio, joka tuntuu toimineen erinomaisesti, vaikkei kukaan enää tunnu ymmärtävän noudattavansa noita suunniteltuja periaatteita, jotka satavat autoteollisuuden laariin. :evil:

Olen niin sinisilmäinen ihminen etten usko salaliittoteorioihin, ainakaan täällä meijän lintukodossa. Luulen vaan ettei tuota oo kukaan koskaan viittiny suunnitella tai ees kauheesti ajatella kevyenliikenteen kannalta kun sillan pää on vuosikymmenien saatossa muuttunu moneen kertaan :?

Mistä luulet johtuvan, että kevyen liikenteen väyliä suunnitellaan ottamatta huomioon kevyen liikenteen sujumista. Miksi niitä kaiken kaikkiaan edes suunnitellaan, jos tavoite on muualla, kuin kevyen liikenteen sujumisessa. :twisted:

Kaupunkisuunnittelussa liikkumisen ainoa mittari on ollut pitkään autojen määrät ja jalankulkijoiden sekä pyörilijöiden kulkia ei ole millään tavalla seurattu. Suuremmat muutokset seurantaan ja sitä kautta suunnitteluun antavat edelleen odottaa itseään. Helsingissä mitataan muutamissa paikoissa pyöräilijöiden kulkua eikä missään käsittääkseni edes yritetä kerätä dataa jalankulkijoista. Ilmankos kaupungit on suunniteltu autoilun ehdoilla..

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Oletko kaatunut nojapyörällä?

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Kahdesti. Ensimmäinen kerta oli nojakin ostopäivänä nurmella liikkeellelähtöpyllähdys. Toinen kerta oli seuraavana vuonna Larinsaaressa päin ylämäkeen kävelyvauhdilla ajaessa juuri lanatulla soratiellä jolloin takarenkaasta lähti pito.

Quest Carbon -2015

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Oletko kaatunut nojapyörällä?

Viesti Kirjoittaja samuel »

rutunen kirjoitti:

Kahdesti. Ensimmäinen kerta oli nojakin ostopäivänä nurmella liikkeellelähtöpyllähdys. Toinen kerta oli seuraavana vuonna Larinsaaressa päin ylämäkeen kävelyvauhdilla ajaessa juuri lanatulla soratiellä jolloin takarenkaasta lähti pito.

Mä tässä yritän mielessäni rakentaa kuvaa kuinka questillä tapahtuu liikkeellelähtöpyllähdys... :shock: :D
Anteeksi, en voinut vastustaa. Kolleega tuossa vieressä ihmettelee että onko tämä myyntihomma nyt näin hauskaa.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Oletko kaatunut nojapyörällä?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Ajoharjoittelua esim. pythoneilla ei lasketa

Kauanko on lupa harjoitella :roll:
Joo, ei vaikuta vastaukseen. Monasti nurin ja jatkossakin mennään :mrgreen:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Oletko kaatunut nojapyörällä?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tätä ketjua en ennen olekaan huomannut. Lwb tadpolella puolikymmentä kertaa nurin ja flevotrikellä ei 10 kertaa riitä :D

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Oletko kaatunut nojapyörällä?

Viesti Kirjoittaja samuel »

Eka kaatuminen kun lukkopolkimia testasin, oli suurin vaihde päällä.

Toka kerta hiekkatiellä liian kovaa mutkaan ja kojakeista loppu pito.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Oletko kaatunut nojapyörällä?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Äänestin monesti ja eka vuosi menossa. Syitä lukon iroottamisvaikeus, hitaan vauhdin heilahdus edelliseen yhdistettynä u käännösyritys alamäessä liian kapeassa paikassa jarruttaen nollaan kallistuneena, alun starttiopettelussa liian tehoton polkaisu ja kiemurteluyritys vauhdin lisäämisen sijaan ja ylivoimaisesti yleisin syy pysähdys tai paikallaan ollessa Shimanon sandaalin uuden version liukuminen alustalla, vaikka istun paikallaan. Hiekoituskivien poisto olisi kiva. Edes syksyyn mennessä. Ei onnistunut taaskaan Helsingissä. Kerran ilman kiviä Helsingin ulkopuolella rinteessä, joka vietti oikealle.

Kengän pohja on liian liukas ja istuin on korkea, joten jalan vieminen maahan kestää ja makuuni turhan paljon saa kurkottaa, jotta koipi koskee alustaa. Nuo vaikuttavat siihen, missä kulmassa ja kuinka sivulla pyörästä jalka laskeutuu maahan sekä, miten helppoa on pysyä pystyssä koiven varassa. Ei mene aina kuin Strömsössä, kun punaiset vaihtuvat ja saa jarrutella kunnolla sekä välillä kääntyä, jolloin pyörä on kallellaan, heiluu pienessä vauhdissa lopuksi, jarrutus hytkyttää pyörää useammassa akselissa ja jalja ei alkuun osu oikeaan kohtaan heti, jos lukko ei irtoa heti ja jos joutuu ohjaamaan monesta syystä lisäten em. ongelmista osaa. Ja kun sivuttain liikutettava jalka lantiosta plus painavan pyörän kallistuminen voi tarkoittaa kengän laskeutumista osin pohjan ja sivun kulmalle. Tai klossille.

En pidä pohjasta ulos tulevasta klossista siivoamattomalle asfaltille kenkää kiireessä laskiessa.Ja painavasta pyörästä. Metalli vastaan asfaltti on liukasta puhtaalla asfaltillakin. Kaikki suojatiet eivät ole leveitä ja vastaantulijoita riittää kaventamaan reittiä, enkä ole vain tasaisiin kelveihin suojatien kohdalla törmännyt.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Oletko kaatunut nojapyörällä?

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Jaa katsos, viimeiset kirjoittelut tähän ketjuun triken näkökulmasta. Kaksipyöräisellä nojakilla olen nyt vähän yli vuoden ajalla kaatunut muutamia kertoja. Alussa liian hitaiden ja tiukkojen käännösten takia vauhti loppui kesken ja muks. Pari kertaa joutunut itse väistämään väistämisvelvollisia niin nopeasti ettei tasapaino ehtinyt mukaan...ja muks. Myöhemmin kai kerran käynyt niin että kaarsin tiukan käännöksen liian hiljaa ja olin kallistuneena sille puolelle jolta en ottanut lukkoa irti, seurauksena taas pyllähtäminen kyljelle pysäyhdyksistä. Kaikista kaatumisista olen kuitenkin selvinnyt suht vähillä naarmuilla, eikä pyöräkään ole tästä kärsinyt. Ehkä se kyljelle kaatuminen estää pyörää kolisemasta asvalttiin?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Oletko kaatunut nojapyörällä?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Vai kaatunut... talvella ja etenkin maastossa turaamista en edes viitsi laskea mutta tuossa toissa sunnuntaina kävin etuvetosella ajamassa paikallisten kisaveikkojen porukkalenkin ja sen jälkeen jäähdyttelin kotia kohti kun stemmipuomi jäi käteen alamäessä yli 40:n vauhdissa. Nyt alkaa lonkan sivussa ollut tupakkiaskin kokoinen nahkojen karkaaminen olla ummessa.

Muuten tämän vuoden saldo on laskemaan päin verrattuna aikaisempiin, talvellakaan tainnut monesti lipsahtaa. Erinomaiset renkaat auttaa asiaa kuten ehkä sitä sitten jotakin oppii reflekseihin ja saattaapi vähän harkintaa tarttua potentiaalisiin hasardipaikkoihin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Oletko kaatunut nojapyörällä?

Viesti Kirjoittaja terppa »

Tänään eka kunnon kaatuminen läskillä. Aamulla töihin mennessä viimeisessä risteyksessä :) niin nopeasti sattui, että ei ehtinyt edes kenkää irrottaa polkimesta. Mutta olihan liukas kohta...

Ei käyny kuinkaan, kukaan ei nähnyt :mrgreen: kai. Taisi olla eka kerta nojapyörällä kun pää kopsahti kenttään, ei sattunut mutta pienet skraadut jäi kypärään.

Nyt muistin taas miksi nastakumeja olen käyttänyt vuodesta 91 :) 24" läskiin ei taida saada edes kunnolla tee-se itse nastakumeja kun rengasvalikoima on aika suppea ja niissä nappulat matalia eli siinä mielessä 26" rengaskoko on aika valinta jos ajaa talvella.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Oletko kaatunut nojapyörällä?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

terppa kirjoitti:

Nyt muistin taas miksi nastakumeja olen käyttänyt vuodesta 91 :) 24" läskiin ei taida saada edes kunnolla tee-se itse nastakumeja kun rengasvalikoima on aika suppea ja niissä nappulat matalia eli siinä mielessä 26" rengaskoko on aika valinta jos ajaa talvella.

Jos tiedostat ennen ajamaan lähtöä että on liukasta niin ei kun lasket paineita reippaasti pienemmiksi renkaista, samanhan tekisit maastossa jos pito tai kantavuus alkaa loppumaan. Löysällä renkaalla ei voi ajaa kovaa kurveihin ja pitää taatusti paremmin.

On toki jonnin verran kiinni renkaasta... Mulla kun on nyt takana WTB TrailBlazer 27.5x2.8" niin aika hyvin se tuntuu pelittävän kun asfaltin päällä on jäärähmää ja lumipölyäkin pikkasen kuten tänään. Edessä on Thunder Burt mutta kun ei liioittele kurveissa niin ei lipsunut sitten yhtään tänään kotiin ajaessa. Koirat kun siihen perään juoksutin niin tossu löi talon edustalla tiellä tyhjää.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Oletko kaatunut nojapyörällä?

Viesti Kirjoittaja jori »

mhelander kirjoitti:

Jos tiedostat ennen ajamaan lähtöä että on liukasta niin ei kun lasket paineita reippaasti pienemmiksi renkaista, samanhan tekisit maastossa jos pito tai kantavuus alkaa loppumaan. Löysällä renkaalla ei voi ajaa kovaa kurveihin ja pitää taatusti paremmin.

Tämä on totta. Jään liukkaus johtuu jään pinnalle kumin painamiin kohtiin jääpinnasta sulavasta vedestä. Vettä muodostuu sitä enemmän, mitä vähemmän pakkasta ja mitä suurempi paine renkaalla on alustaansa. Vähentämällä rengaspainetta pääset vaikuttamaan jään ja renkaan väliseen paineeseen, jolloin vettä muodostuu väliin vähemmän ja kaiken lisäksi rengas hakee epätasaisuuksia isommalta alalta, jolloin myös hystereesikitka paranee. Tämä pätee myös auton renkaissa, mutta vain noin nollakelin jäällä. Kovemmalla pakkasella löysän renkaan suurempi hieroutuma jäähän jo taas huonontaa pitoa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin