Nojapyörä mediassa

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Oliko tuosta Lappeenrannan ennätyskinneristä mitään jäljellä kun Jori opiskelit Lappeenrannassa? Edes huhuja tai tarinoita?;)

Tuo oli siis Lappeenrannan teknillisen oppilaotoksen (Tekun) oppilastyö, joka oli tehty jo 60-luvulla. Minä opiskelin 80-luvulla Sinnarilan perukoille perustetussa Lappeenrannan teknillisessä korkeakoulussa. En itse asiassa edes tiedä, missä Lappeenrannan teknillien oppilaitos oli, vai onko se vieläkin siellä. :oops:

Ok, olisko se opisto ollu siinä vesitornin juurella. Oliks Teku Ammattikorkeakoulun edeltäjä?

Juu, ammattikorkeakoulut perustettiin vasta 2011-2014, kun kaikesta opetuksesta piti saada akateemista. Sellaisiksi määriteltiin mm. Teknilliset oppilaitokset lopettamalla sieltä mahdollisimman paljon hyödyllisiä taitoja opettavia kursseja. :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7088
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Juu, ammattikorkeakoulut perustettiin vasta 2011-2014, kun kaikesta opetuksesta piti saada akateemista. Sellaisiksi määriteltiin mm. Teknilliset oppilaitokset lopettamalla sieltä mahdollisimman paljon hyödyllisiä taitoja opettavia kursseja. :(

Onko näin? Itse olin siinä käsityksessä, että Oulussa teknillinen opisto muuttui ammattikorkeaksi joskus 90-luvun puolivälissä :shock:

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:

Juu, ammattikorkeakoulut perustettiin vasta 2011-2014, kun kaikesta opetuksesta piti saada akateemista. Sellaisiksi määriteltiin mm. Teknilliset oppilaitokset lopettamalla sieltä mahdollisimman paljon hyödyllisiä taitoja opettavia kursseja. :(

Onko näin? Itse olin siinä käsityksessä, että Oulussa teknillinen opisto muuttui ammattikorkeaksi joskus 90-luvun puolivälissä :shock:

Ja minä aloitin opiskelut Kokkolan ammattikorkeakoulussa 2007, jota ennen se oli ollut amk jo vuosia.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Kyllä minullakin on muistikuva että ammattikorkeita oli jo, tai ne tulivat hyvin pian sen jälkeen, kun itse aloittelin opintojani silloisella TTKK:lla 90-luvun puolivälissä. Sittemmin on kyllä erilaisia yliopistouudistuksiakin ollut jo liuta, varmaan ammattikorkeitakin on mullistettu moneen kertaan. Mahtaisiko Jori muistella jotain tällaista?

Markus Heikkilä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja jori »

Mahe kirjoitti:

Kyllä minullakin on muistikuva että ammattikorkeita oli jo, tai ne tulivat hyvin pian sen jälkeen, kun itse aloittelin opintojani silloisella TTKK:lla 90-luvun puolivälissä. Sittemmin on kyllä erilaisia yliopistouudistuksiakin ollut jo liuta, varmaan ammattikorkeitakin on mullistettu moneen kertaan. Mahtaisiko Jori muistella jotain tällaista?

Nimenomaan yliopistolain uudistuksen yhteydessä nuo kaikki muutettiin ammattikorkeakouluiksi ja pilattiin käytännön osaamisen arvostaminen korvaamalla se huonolla akateemisella osaamisella. :evil: Ei se nimen mutos tuossa ollut se ongelma, vaan niiden roolin määrittely yliopistolaissa. Kyllä noita amkkeja tosiaan oli useita ilmaantunut jo aiemminkin. Minä tarkoitin tuota, kun hölmöily piti oikein lailla määrätä pakolliseksi. :evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Lisää kinnerikuvia Helsingin kisoista 1949:
Kuvat aukeavat klikkaamalla.

http://e-cruiser.blogspot.fi/2016/11/in ... es-in.html

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kävin e-cruiserin blogissa ja etukiekkojen aerolisäys pisti miettimään historiallisuutta. Milloin autoihin ja kinnereihin tuki pölykapseleita/aerolisäyksiä ja onko siten linjassa historian kanssa lisäys?

Amfibiokinneri oli aeron ja futuristisen näköinen, mutta rottingista tehty tandemkinneri pisti repeilemään. Ei mitään uutta auringon alla, kun mulla rottinkirulla on avaamatta :mrgreen: Mutta on tuossa Suomihulluusaspekti, kun 40-luvun kinneri oli Suomen ainoa edustaja Ruotsin kisassa. Ei siis mitään uutta edes tässä maassa rottinki, joten rottinkikoe olisi uutuuden sijasta retroa perinteitä kunnioittavaa lähes 70 vuoden jälkeen ja siten moternit hapatukset, kuten hiilikuituputki voisi jättää junioreille ja futuristeillekö?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja terppa »

Lisää historiaosastoa. Tekniikan Maailma 2/81 -lehdestä jotain messuesittelyitä.

Liitteet
1020201612357.jpg
10202016123536.jpg
1020201612360.jpg
10202016123623.jpg

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti:

Se ei -70luvun öljykriisi ollu tarpeeks kova ja pitkä, ett kinnerit olis tulleet käyttöön :wink: Bensan hinta ei noussu tarpeeks :wink: :mrgreen:

Sattumalta törmäsin tommoseen keskusteluun http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topi ... t=prev#new Tuon Lappeenrannan Tekun keltasen kinnerin kohtalo, kerrotaan siinä.
Kunnostettu 80 luvun alussa ja käytetty opiskelijatilaisuuksissa ym. kapakkariennoissa :mrgreen: Sitten jäänyt Kimpisen kentälle ja poikajoukko hakannut säpäleiksi :? hyi, hyi mitä pojat menitte tekemään :cry:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Paavo
Viestit: 92
Liittynyt: 19 Marras 2007, 16:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Kuva

Paavo Pesusienessä Jalmari ajelee nojakilla, ilmeisesti pythonilla. Koska olen nähnyt molempien renkaiden sutivan, on laitteessa nähtävästi myös kardaani sekä gyroskooppi, joka pitää pyörän pystyssä ilman tukijalkaa.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Nojailija on tämän päivän Turun Sanomien liitteessä otsikolla Oman tiensä polkija :D

Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

jooseha kirjoitti:

Nojailija on tämän päivän Turun Sanomien liitteessä otsikolla Oman tiensä polkija :D

Bongasin itse saman! Hyvä juttu!

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Höregrö kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Nojailija on tämän päivän Turun Sanomien liitteessä otsikolla Oman tiensä polkija :D

Bongasin itse saman! Hyvä juttu!

Heh, arvasin että juttu löytää tänne itsensä :D

Tämä kaikki alkoi siitä kun TM ja mää käytiin Turun ns. Velolla ajamassa, Cone2 ja Quest nojakkeina. Meidät näki utelias kilpapyöräilijä joka oli myös freelanseri toimittaja. Tästä on tosiaan jo vuosipari aikaa mutta hyvin olimme jääneet muistiin. Hasstattelu ja kuvat otettiin pari viikkoa siten.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja jori »

Pitääkö meidän muiden tosiaan käydä ostamassa tuo lehti, vai miten pääsemme osallisiksi tästä. :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin