Nojapyörä mediassa

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Tänään (19. Kesäkuuta) mainittiin radiossa velomobiili. Lähetin Ylex:n iltaan kuvan Questistä jota sitten radiojuontaja Kareinen ihmetteli lähetyksessä. Kehui siistksi peliksi :lol:
Varmaan löytyy huomenna Yle Areenasta. Ylex ilta, ja velomobiili mainittiin kun n. puoli tuntia lähetystä oli kulunut.

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja PW »

Joku toimittaja hyökkäs lidlinpihalla juttusille, ensin yritti ulkomaan kielellä kysä oonko suomalainen ;) Ratioon haastatelua haluis tehhä, erehyin antamaan numeroni.
Paikallinen nettiradio, Radio Saimaa. No maine kasvaa jos ei muuta ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Joku toimittaja hyökkäs lidlinpihalla juttusille, ensin yritti ulkomaan kielellä kysä oonko suomalainen ;) Ratioon haastatelua haluis tehhä, erehyin antamaan numeroni.
Paikallinen nettiradio, Radio Saimaa. No maine kasvaa jos ei muuta ;)

Onko se sitten podcastina kuultavissa jälkeen päin?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Joku toimittaja hyökkäs lidlinpihalla juttusille, ensin yritti ulkomaan kielellä kysä oonko suomalainen ;) Ratioon haastatelua haluis tehhä, erehyin antamaan numeroni.
Paikallinen nettiradio, Radio Saimaa. No maine kasvaa jos ei muuta ;)

Onko se sitten podcastina kuultavissa jälkeen päin?

Enpä viel tiedä, pitää kysyä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja PW »

Tänään tapahtus jutustelu ohjelmaa varten, ens viikolla julkastaan ilmeisesti ja voi kuunnella myöhemminkin podcastina.
Vinkkasin foorumin toimittajalle parhaaks tietolähteeks ja ilmeisen nopeesti bongas mm. tandemini täältä, joten jutellaan nojapyöristä laajemminkin, ei vaan kinnereistä. Se mitä tulee ulos, jää nähtäväks, joku muu kuulemma tekee käsikirjotuksen, eli valitsee lopulliset höpinät.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja PW »

Toimittaja oli kyllä innoissaan nojapyöristä ja kinnereistä. Tandemia käytiin polkemassakin muutama kilsa ja Hasea pyöritti tuossa kadulla. Varmaan puoltoist tuntii höpötettiin, osa nauhalle osa muuten vaan.
Laitan linkin ku ilmaantuu kuultavaksi.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja PW »

https://uutisvuoksi.fi/
Juttu julkastu mutta maksaa rahaa :? Lupas lähettää lehden, saan sen sitten vaikka valokuvana tänne.
Sai kuin saikin otsikkoon lievää negatiivisuuttakin, toimittaja :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Sai kuin saikin otsikkoon lievää negatiivisuuttakin, toimittaja :?

Toimittajat kyllä osaa tuon. Irroitetaan joku puolihuumorilla tokaistu sivulause asiayhteydestään ja siitä tehdään otsikko. :?
Nuiden kans saa olla kyllä tarkkana puheissaan, jos meinaa välttää väärinymmärrykset ja kirjoitettu teksti on aina jotenkin jyrkemmän tuntuista kuin puhuttu.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Sai kuin saikin otsikkoon lievää negatiivisuuttakin, toimittaja :?

Toimittajat kyllä osaa tuon. Irroitetaan joku puolihuumorilla tokaistu sivulause asiayhteydestään ja siitä tehdään otsikko. :?
Nuiden kans saa olla kyllä tarkkana puheissaan, jos meinaa välttää väärinymmärrykset ja kirjoitettu teksti on aina jotenkin jyrkemmän tuntuista kuin puhuttu.

Näinhän se on. Petri on haastattelussa sivulauseessa maininnut, että on pitkä aika pystypyöräilystä, ja että näinköhän sitä enää uskaltaisi... Siitä sitten napataan, vaikka tarkoitus oli sanoa, ettei kiinnosta tai muuten halua pystypyöräillä, kun on parempaan tottunut.

Olisiko tuo otsikko siitä huonontunut, jos "uskalla" sanan tilalla olisi ollut "halua".
"Wikströmin banaani kerää katseita — Kinnerin käyttäjä ei tavallista pystypyörää enää haluaisi käyttääkään":roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja jori »

jori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Sai kuin saikin otsikkoon lievää negatiivisuuttakin, toimittaja :?

Toimittajat kyllä osaa tuon. Irroitetaan joku puolihuumorilla tokaistu sivulause asiayhteydestään ja siitä tehdään otsikko. :?
Nuiden kans saa olla kyllä tarkkana puheissaan, jos meinaa välttää väärinymmärrykset ja kirjoitettu teksti on aina jotenkin jyrkemmän tuntuista kuin puhuttu.

Näinhän se on. Petri on haastattelussa sivulauseessa maininnut, että on pitkä aika pystypyöräilystä, ja että näinköhän sitä enää uskaltaisi... Siitä sitten napataan, vaikka tarkoitus oli sanoa, ettei kiinnosta tai muuten halua pystypyöräillä, kun on parempaan tottunut.

Olisiko tuo otsikko siitä huonontunut, jos "uskalla" sanan tilalla olisi ollut "halua".
"Wikströmin banaani kerää katseita — Kinnerin käyttäjä ei tavallista pystypyörää enää haluaisi käyttääkään":roll:

Onko se nyt sitten ihme, että siellä Imatralla toimittajia välillä ammutaan. :) :shock: :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja PW »

Sain kyllä lukea jutun ennen julkasua mutt korjasin vaan pari asiavirhettä.
Ja sanoin varmaan myös "en uskalla", tunnustan :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja PW »

Annilla tunnukset lehtijuttuun mutt ei näy miulle kun lähetti linkin siitä :? Tarkkaan on varjeltu :? Mokomakin :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Annilla tunnukset lehtijuttuun mutt ei näy miulle kun lähetti linkin siitä :? Tarkkaan on varjeltu :? Mokomakin :?

Joo, ammattitoimittajat taistelevat arvokkuutensa menettäneen mediabisneksen ikeessä yrittäen säilyttää arvonsa. Heikolta näyttää.

Kuoleva ala. Toimiittajan kun täytyy nykymaailmassa kilpailla juttunsa kohteen asiantuntemuksen ja kenen tahansa luettavissa olevien muiden medioiden juttujen kanssa globaalisti. Pelikenttänä ainakin englantia puhuva maailma. Automaattikääntäjien kehittyessä koko pallo. Tuota siinä siiten lisäarvoa, josta riittävän moni haluaa maksaa. :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja PW »

Onko tuohon joku konsti kun muistan tänne joskus jaetun myös muurin takaa juttuja?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyörä mediassa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

Onko tuohon joku konsti kun muistan tänne joskus jaetun myös muurin takaa juttuja?

Wikströmin banaani kerää katseita 

Julkaistu 4.7.2018 6:00
TILAAJALLE

Wikströmin banaani kerää katseita — Kinnerin käyttäjä ei tavallista pystypyörää enää uskaltaisi käyttääkään
Keltainen umpipyörä on Imatran seudulla lajinsa ainoa, eikä muita vastaavia liene koko maakunnassa.

Piia Kaskinen

Petri Wikströmin menopeli kääntää päät kaikkialla.
Petri Wikströmin menopeli kääntää päät kaikkialla.
No olkoon, kyllä tätä saa kutsua banaaniksi, myöntyy Petri Wikstöm. Ehkä hän myöntyy sen takia, että lapsenlapset kutsuvat hänen menopeliään banaaniksi jo nyt.
Tuolta maailman suosituimmalta hedelmältä kulkupeli todellakin näyttää. Suomeksi sen nimi on kinneri, englanniksi velomobile: se on kolmipyöräinen umpinojapyörä.

Rakensi itse kymmenkunta nojapyörää
Wikström innostui pyöräilystä reilut kymmenkunta vuotta sitten. Taustalla oli ajatuksia muun muassa kunnon kohottamisesta ja vihreästä maailmankuvasta.

Aluksi mies ajeli ihan normaaleilla vehkeillä, mutta sitten kuvioon tulivat avonaiset nojapyörät. Samoin muunlaisetkin erikoisemmat ajokit, esimerkiksi tandem, jolla voi lähteä reissuun vaikka vaimon kanssa.

Wikström rakensi itse omat nojapyöränsä. Ensimmäisen hän teki puusta, seuraavien rungot olivat terästä. Jos yhdestä tuli tavalla tai toisella epäkelpo, hän käytti sen osat seuraaviin.
— Kymmenkunta nojapyörää olen varmaan rakentanut. Niistä on vielä jäljellä pari — kolme käyttöpyörää.

Umpipyörän rakentaminen tuntui kuitenkin turhan isolta hommalta. Kuomun tekeminen nielisi hirmuisen määrän tunteja ja materiaaleja, mies mietti.
— Vaikka aiemmin, 1940- ja 50-luvuilla ihmiset rakensivat näitä paljon itse. Lehdissä julkaistiin näiden piirustuksia, ja Suomessa oli näitä ehkä noin 5 000.

Kultakaudellaan kinneröinti oli niin suosittu harrastus, että 1940-luvun lopulla Helsingin Eläintarhassa pidettiin niille Pohjoismaiden mestaruuskilpailut.
Nyt umpipyöriä valmistaa enää muutama firma Euroopassa.

Keltainen kinneri kätkee sisäänsä ohjaustangon, johon on laitettu myös vaihteet ja jarrut. Etupyörät kääntyvät, takapyörä vetää. Myös takavalo ja sivupeilit ovat hyvät olla olemassa.
Keltainen kinneri kätkee sisäänsä ohjaustangon, johon on laitettu myös vaihteet ja jarrut. Etupyörät kääntyvät, takapyörä vetää. Myös takavalo ja sivupeilit ovat hyvät olla olemassa.
Sitten tuli huhtikuu 2018, ja Wikström täytti 60 vuotta.
— Siinä kohtaa poikani olivat sitä mieltä, että kyllä tämä nyt hommataan.

Uudet kinnerit maksavat noin 7 000 — 8 000 euroa, Wikström hankki keltaisen komistuksensa käytettynä.

Umpipyörällä ajaminen on ihan erilaista kuin pystypyörällä. Tarkemmin sanoen
mukavampaa, Wikström kertoo. Tässä eivät rasitu sen paremmin takapuoli kuin ranteetkaan.
— Tässä kuormittuvat ihan eri lihakset. Kunhan ajaa jonkun 500 kilometriä, niin kyllä ne lihakset sieltä alkavat löytyä.

Ihan samantien syntymäpäiväsankari ei päässyt uutta ajokkiaan ulkoiluttamaan, vaan vasta vapun tienoilla. Heinäkuun alkuun mennessä hän on ajanut sillä noin 1 400 kilometriä. Ne kertyvät pienistä.
— Pari kertaa olen ajanut Lappeenrantaan ja takaisin, mutta muuten tällä on tehty lähinnä kauppareissuja.

Nytkin pyörän istuimen takaa löytyy papereja ja muoveja, jotka voisi kiikuttaa paperin- ja muovinkeräykseen.

Parasta on vauhdin hurma
Suurin syy nojapyörällä, ja umpipyörällä ajamiselle on vauhdin hurma. Ilmanvastus on pieni, ja ajoasentokin mukava, mutta mutkiin pitää ottaa tilaa. Pyörä kääntyy melko isolla säteellä.

Ajoa helpottaa se, että pyörässä on lukkopolkimet, eli jalkoja ei tarvitse kannatella, jotta ne pysyisivät polkimilla.

Tahtoessaan kinnerin voisi tuunata myös sähköavusteiseksi, mutta ainakaan nyt siitä ei olisi juurikaan hyötyä.
— Laillisesti sähköpyörä saa avustaa vauhtia vain 25 kilometrin tuntivauhtiin saakka. Tämä kulkee polkemalla ja tasaiselle reilut 30 kilometriä tunnissa, alamäissä pääsee helposti neljääkymppiä.

Sen sijaan ylämäissä, joihin ei saa vauhtia, meno on raskasta. Kuomullinen nojapyörä painaa moninkertaisesti tavalliseen verrattuna.
Ylämäissä Wikström ohjaa banaaninsa suosiolla pyöräteille, mutta muuten hän tapaa ajaa kaupunkiajot ajoradoilla, maltillisilla vauhdeilla kulkevien autojen joukossa.

Huonoja kelejä varten umpipyörään saisi laitettua vielä kaulurin, jolloin sade pääsee kastelemaan vain pään. Ja oikein huonoja kelejä — tai kilpa-ajoa — varten siihen voisi rakentaa myös täyskuomun.

Tavan pystypyörä: ei todellakaan
Piia Kaskinen

Keltainen kulkija taittaa kilometrit lihasvoimalla.
Keltainen kulkija taittaa kilometrit lihasvoimalla.
Wikströmin varastossa on edelleen muunkinlaisia mankeleita, mutta sitten vapun mies ei ole niihin juuri vilkaissutkaan.

Nälkä ei kuitenkaan tunnu ottaneen laantuakseen. Umpipyörät ovat asia erikseen, mutta nojapyörät eivät: kyllä kai se kaksipaikkainen nojapyörä pitäisi jossain vaiheessa rakentaa, jotta vaimokin pääsisi mukaan, mies mietiskelee.
— Ja toinen juttu: tällä ei kuulemma oikein voi ajaa talvella. Tein kaverille viime talvena nojapyörästä läskipyöräversion, joten kai sellainen pitää rakentaa ensi talvena itsellekin.

Toistaiseksi Wikström on banaaneineen Imatran seudulla melko yksin.
— Joitakin vuosia sitten Lappeenrannassa oli yksi, mutta nyt lähimmät umpipyörät taitavat olla Savonlinna — Joensuu -akselilla ja Lahdessa.

Miksi näin, sitä mies ihmettelee kovasti. Näillä on niin mukava ajaa, etten normaalia pystypyörää enää halua käyttääkään, hän sanoo.
— Pelottaa semmoinen korkeus. Sieltä kun tipahtaa, niin pää kyllä kopsahtaa pahasti.

Vastaa Viestiin