Juu, Hipparionin takapään nykytila näkyy YLE.n uutisissa, taisi olla viime maanantain aamu-TV:ssä. Lähinnä Helsinkiä koskeva pyöräilyjuttu on uutisten kohdassa 7:10 (min:sek). Hipsun takaloota on nykyään veneilykäyttöön tarkoitettu kylmälaukku. Entinen Curverin valmistama keltainen aarrearkku hajosi osittain 11 vuoden jatkuvan käytön jälkeen ja piti etsiä uusi boksi. Ei löytynyt parempaa, sen sisätila on hieman pienempi kuin aarrearkussa, koska seinämät ovat kaksinkertaiset, ja painoa yli tuplasti, mutta muuten hyvä.
Yle Uutiset Yle Areenassa: https://areena.yle.fi/1-4186841
Hipsu Kakkonen on on siis tehty v. 2001 vaimon käyttöön vaimon mitoilla ja omaan käyttööni sain sen 2006, kun Hipsu Ykkönen oli varastettu. Kokonais-ajomatka on nyt yli 66.000 km. Yritin koko alkuvuoden sovittaa pyörään Heikki Gröndahlin n. 4 vuotta vanhaa AkkuRadin sähköapumoottoria mäkien nousua helpottamaan, mutta ei oikein ole onnistunut. Pahinta on yli 10 kg lisäpaino (moottori, akku, kaapelit, ylimääräiset työkalut [varmuuden vuoksi] ja pitemmille matkoille laturi). Pitänee sovittaa moottori esim. Monarkin tavarapyörään tai tehdä sopiva työntävä peräkärry, jonka voi ottaa tai jättää helposti. Moottori on tarkoitettu vetämään ketjusta vaihteiden välityksellä, mutta Hipsun etupäähän se ei oikein istu suuren painonsa takia. Toisesta takapyörästä vetävänä taas on ollut ongelmana ketjun kiristys. Moottori voi ilman vaihdetta avustaa ylämäissä vain 12..15 km/h nopeusalueella (takaratas 34T). Riisuin koneiston pois ja kas, kuinka kevyttä polkeminen taas on...
Esko