Re: Nojapyörä mediassa
Onpas hieno! Karjapuskuri on hupaisa. Ketteryyttä hiukan epäilen. Vaikka keskipyörien kohdalla olisi kääntyvä kohta (en tiedä onko), niin pyöräreiteillä voi tulla ahdasta
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://nojapyorafoorumi.fi/
Onpas hieno! Karjapuskuri on hupaisa. Ketteryyttä hiukan epäilen. Vaikka keskipyörien kohdalla olisi kääntyvä kohta (en tiedä onko), niin pyöräreiteillä voi tulla ahdasta
Peräkkäiset akselit eivät voi olla jäykkiä toisiinsa nähden kun niiden välinen etäisyys on noin suuri, eli kärryssä on vankkuriakseli ja eturenkaatkin joko käätnyy tai sitten yhdistelmässä on sarana vetäjän ja peräkärryn välissä.
Jukka
Eiköhän tuo ole puoliperävaunu ja kaksiakselinen veturi
Polkimet liian kaukana. Lyhyemmät kammet auttaisi.
Näyttää olevan puoliperävaunu jossa on kaksi konttia. 300 kg saa tavaraa kyytiin jos oikein ymmärsin. Norjan Schenkerille tulee/on tullut 15-20 kpl.
Armadillo semi-trailer, tuolla lisää linkkejä/tarinaa http://velove.se/db-schenker-roll-15-20 ... os-norway/
Suomessa ei onnistu kun maksimi paino polkupyörän peräkärrylle on 50 kg :/
Wacky kirjoitti:Suomessa ei onnistu kun maksimi paino polkupyörän peräkärrylle on 50 kg :/
Taas määrittelyongelma. Pitää kytkeä peräkärry kiinteäksi yhdistelmäksi, jolloin on kyse polkupyörästä.
jori kirjoitti:Wacky kirjoitti:Suomessa ei onnistu kun maksimi paino polkupyörän peräkärrylle on 50 kg :/
Taas määrittelyongelma. Pitää kytkeä peräkärry kiinteäksi yhdistelmäksi, jolloin on kyse polkupyörästä.
Pyöräliiton facekeskustelussa joku sano, ett tuo ongelma ois uuden lain myötä poistumassa.
Wacky kirjoitti:Suomessa ei onnistu kun maksimi paino polkupyörän peräkärrylle on 50 kg :/
Kolmesataa ei ole lailinen, mutta helposti pääsee yli viidenkymmenen
Puoliperävaunun paino on sen yhteenlasketut akselipainot. Vetopöydälle kohdistuva paino menee vetäjän kuormaksi.
Tuossa Schenkerin pyörässä mietityttää miten perävaunun kytkentä on suoritettu? Kärry on vinotuilla tehty sen verran jäykän näköiseksi että se ei kiertyne epätasaisella alustalla. Kenties siellä on pick-up mallinen kuulakytkin vetopöydän tilalla tai riittävän pitkät joustovarat jousituksissa
jori kirjoitti:Kinneri romaanissa.jpg
Sen verran pahasti vaivasi jotta pakko etsiä vihjeitä kuukkeloimalla, jos on se mitä luulen niin löytyy äidin kirjahyllystä mutta on itsellä jäänyt lukematta
Pyöräillään tänään Vääksyyn niin pitää lainata ja ottaa lukulistalle
jori kirjoitti:Kinneri romaanissa.jpg
Onko tuo alkuperäinen vai sensuroitu versio?
Tää oli sensuroitu laitos, mistä sais kokonaisen?
PW kirjoitti:jori kirjoitti:Wacky kirjoitti:Suomessa ei onnistu kun maksimi paino polkupyörän peräkärrylle on 50 kg :/
Taas määrittelyongelma. Pitää kytkeä peräkärry kiinteäksi yhdistelmäksi, jolloin on kyse polkupyörästä.
Pyöräliiton facekeskustelussa joku sano, ett tuo ongelma ois uuden lain myötä poistumassa.
Uuden tieliikennelain esityksessä on (153§) näin: "Polkupyörään, moottorilla varustettuun polkupyörään ja kevyeen sähköajoneuvoon saa kytkeä perävaunun, jonka kytkentämassa on enintään 50 kilogrammaa. Kytkentämassa saa kuitenkin olla tätä suurempi, jos vetoajoneuvo on tarkoitettu perävaunun vetämiseen ja perävaunu on varustettu jarruilla, joita on mahdollista käyttää ajon aikana. Tällainen perävaunu saa kuitenkin olla jarruton, jos vetoajoneuvo ja perävaunu ovat tarkoitetut toimimaan toisiinsa kytkettyinä ja ajoneuvoyhdistelmän hallittavuus sekä tehokas pysähtyminen on muuten varmistettu."
Minusta tuo tarkoittaa juurikin sitä, että videon puoliperävaunusta tulisi ihan laillinen. Laitteen jarrut vain on mitoitettava sillä kuljetettaville kuormille. Sitten tietysti tulee ongelma siitä, mihin ajoneuvoluokkaan tuollainen peli sijoitetaan, jos vetolaite on nelipyöräinen polkupyörä ja puoliperävaunu on sähköllä avustava hinattava laite...
Edellisen lisäksi lakiesityksessä on hyvin mielenkiintoinen juttu 149§:ssä: "Polkupyörän, moottorilla varustetun polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon perävaunussa saa kuljettaa matkustajia. Edellytyksenä on, että perävaunu ja sen kytkentä vetoajoneuvoon on henkilökuljetukseen tarkoitettu ja mitoitettu kuljetettavalle massalle. Kuljetettaville henkilöille pitää olla tarkoituksenmukainen istuin ja perävaunun rakenteen tulee olla sellainen, että matkustaja ei joudu kosketuksiin perävaunun pyörien eikä tien kanssa. Lisäksi polkupyörässä tulee olla vähintään kaksi erillistä jarrulaitetta ja ajoneuvoyhdistelmässä vähintään kaksi jarruin varustettua pyörää."
Taas tuli jotain käyttöä pakosta läpi luetulle esitykselle (412 sivua ja 51 liitesivua). Esitys on nyt valiokuntakäsittelyssä, saa nähdä. Eivät varmaan puutu tällaisiin pikkujuttuihin, kun varsinainen kuuma peruna lienee liikennevirhemaksu eli haltijavastuiset pikavoitot hyvin monesta asiasta. Niitä oli jo alkuperäisestä esityksestä karsittu aika reippaalla kädellä, mutta kyllä siellä vääntämistä riittää.
Hopea kirjoitti:... Edellisen lisäksi lakiesityksessä on hyvin mielenkiintoinen juttu 149§:ssä: "Polkupyörän, moottorilla varustetun polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon perävaunussa saa kuljettaa matkustajia. Edellytyksenä on, että perävaunu ja sen kytkentä vetoajoneuvoon on henkilökuljetukseen tarkoitettu ja mitoitettu kuljetettavalle massalle. Kuljetettaville henkilöille pitää olla tarkoituksenmukainen istuin ja perävaunun rakenteen tulee olla sellainen, että matkustaja ei joudu kosketuksiin perävaunun pyörien eikä tien kanssa. Lisäksi polkupyörässä tulee olla vähintään kaksi erillistä jarrulaitetta ja ajoneuvoyhdistelmässä vähintään kaksi jarruin varustettua pyörää." ...
Esim. https://quicab.se/, jonka jonkinlainen versio näkyy videolla.
Videon yhteydessä teksti: "Quicab has developed a fast, friendly and funky third party passenger module for the Velove Armadillo cargo bike. The now well known agility and handling of the Armadillo is kept intact, with the Quicab passenger module being no wider than 86 cm and using the same suspension and semi-trailer coupling. For inquiries about Quicab availability, see http://www.quicab.se!
Facebooklinkki
Lisätty: Youtube: