Lappeenranta GP - 2012

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
RTA
Viestit: 61
Liittynyt: 19 Helmi 2011, 08:28
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Lappeenranta GP - 2012

Viesti Kirjoittaja RTA »

Moi,

Team Ekotripin konvertoitu nojapyörä voittoon joulella pisimmälle kilpailussa. Tapahtuma järjestettiin Lappeenrannassa vappuna. Tarkoituksena oli ajaa ilman lihasvoimaa mahdollisimman pienellä energiamäärällä 3.2 km.

Kilpailun sivut:
http://www.lut.fi/fi/green-campus/tapah ... fault.aspx

Sijoitetukset ja kulutetut energiat (3.2 km), kolme ensimmäistä.

  1. Ekotrippi: 85893 J (nojapyörä)
  2. Rallikukot: 157344 J (LUT opiskelijatiimin omarakenne)
  3. Ebaikki: 190225 J (Skootteri)
_MG_3259.jpg
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lappeenranta GP - 2012

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Eikä mikään nippa nappa voitto, vaan ero toiseksi tulleeseen melkoinen :shock:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Lappeenranta GP - 2012

Viesti Kirjoittaja optimistx »

RTA kirjoitti:

...
Kilpailun sivut:
http://www.lut.fi/fi/green-campus/tapah ... fault.aspx
...

Onko sivustolla kerrottu tuloksista, tapahtumasta? Tuo osoite antoi vain ilmoittautumistietoja. Kiinnostaa kovin tietää enempi käytännön toteutuksesta.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lappeenranta GP - 2012

Viesti Kirjoittaja PW »

Oliko tuolla lihasvoima puolella osallistujia ja jos niin millasia ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Lappeenranta GP - 2012

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Kuvia tapahtumasta: https://picasaweb.google.com/1027105374 ... redirect=1
Toivottavasti linkki toimii...
Kuvissa näkyy poljettaviakin.

RTA
Viestit: 61
Liittynyt: 19 Helmi 2011, 08:28
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Lappeenranta GP - 2012

Viesti Kirjoittaja RTA »

Tuolsia ei ole mihinkään virallisesti laitettu. Etelä-Saimaassa oli lehtijuttu tapahtumasta, jossa voittajasta maininta. Lihasvoimalaitteet oli opiskelijatyyliin jokseenkin viihdyttäviä laitoksia :D

-Riku

RTA
Viestit: 61
Liittynyt: 19 Helmi 2011, 08:28
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Lappeenranta GP - 2012, Performer

Viesti Kirjoittaja RTA »

Moi,

Aiheesta kukkaruukkuun. Performerin "taipale" lapsenvika on takahaarukan laakerointi joka on uuttuuttaan jo löysä ja kilometrien jälkeen välystä tulee entisestään.

Laitoin nettisivut pyörästä kokeilumielessä "vaikutusta luomaan" ja pistin kyselyä performerin valmistajalle, onko tähän ratkaisua, metallinen laakerointi muovisen sijaan. Vastasivat heti, että laittaa uudet tulemaan postissa, ei tosin ollut puhetta tuleeko muoviset taas.

http://performer.nettisivu.org/

Se nähdään kun paketti saapuu. Onko muilla samasta aiheesta kokemusta? Raitkaisua?

-Riku

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lappeenranta GP - 2012, Performer

Viesti Kirjoittaja jori »

RTA kirjoitti:

Moi,

Aiheesta kukkaruukkuun. Performerin "taipale" lapsenvika on takahaarukan laakerointi joka on uuttuuttaan jo löysä ja kilometrien jälkeen välystä tulee entisestään.
Onko muilla samasta aiheesta kokemusta? Raitkaisua?

Muovin ongelma koneenosana on paitsi metalleihin verraten 10-100 kertainen kimmokerroin ja dekadia suurempi lämpölaajenemiskerroin. Lisäksi vaivaa aiheuttaa muovin taipumus imeä itseensä vettä ja turvota. Lämpölaajenemisen ja märkäturpoamisen takia metallien ja muovin välisissä liitoksissa joudutaan käyttämään varsin suuria välyksiä, ettei tapahdu totaalista jumittumista. Tässä tapauksessa nuo mittamuutoksia tuottavat ilmiöt vaikuttavat moemmilla puolin muoviholkkia, joten ei ole mikään ihme, että klappia jää.

Tässä rakenteessa laakeriväli on lyhyt, joten pienikin välys näkyy selvästi ja vaikuttaa ketjuvoimien takia huomattavasti takapyörän asentoon. Pronssiholkki olisi siinä mielessä parempi, että lämpölaajenemiset eivät niin ratkaisevasti muuta välyksiä, mutta hyvän tuloksen takaamiseksi välysten on oltava pienet ja ulkopuolen liitos teräsputkeen mieluummin vaikka liimalla lukittu liikkumattomaksi. Suunnittelijoille vinkiksi: Halvatkin laakerit toimivat, kun laakeriväli on riittävän pitkä ja varsinkin, jos kuormitus on laakerien välissä.
Kuva
Mikähän mahtaa olla noiden muoviholkkien ulkohalkaisija. Kysyn siinä mielessä, että jos sattuu tuuri, saattaisi löytyä tuonne putkeen sopiva vierintälaakeri. Laakerien väliin tarvitaan tietenkin väliholkki, sisään olakkeellinen akseli ja brikka toiseen päähän, mutta sen muutoksen jälkeen takahaarukan laakerointi toimii. Sorvi tuon tekemiseen kyllä tarvitaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

RTA
Viestit: 61
Liittynyt: 19 Helmi 2011, 08:28
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Lappeenranta GP - 2012, Performer

Viesti Kirjoittaja RTA »

jori kirjoitti:
RTA kirjoitti:

Moi,

Aiheesta kukkaruukkuun. Performerin "taipale" lapsenvika on takahaarukan laakerointi joka on uuttuuttaan jo löysä ja kilometrien jälkeen välystä tulee entisestään.
Onko muilla samasta aiheesta kokemusta? Raitkaisua?

Muovin ongelma koneenosana on paitsi metalleihin verraten 10-100 kertainen kimmokerroin ja dekadia suurempi lämpölaajenemiskerroin. Lisäksi vaivaa aiheuttaa muovin taipumus imeä itseensä vettä ja turvota. Lämpölaajenemisen ja märkäturpoamisen takia metallien ja muovin välisissä liitoksissa joudutaan käyttämään varsin suuria välyksiä, ettei tapahdu totaalista jumittumista. Tässä tapauksessa nuo mittamuutoksia tuottavat ilmiöt vaikuttavat moemmilla puolin muoviholkkia, joten ei ole mikään ihme, että klappia jää.

Tässä rakenteessa laakeriväli on lyhyt, joten pienikin välys näkyy selvästi ja vaikuttaa ketjuvoimien takia huomattavasti takapyörän asentoon. Pronssiholkki olisi siinä mielessä parempi, että lämpölaajenemiset eivät niin ratkaisevasti muuta välyksiä, mutta hyvän tuloksen takaamiseksi välysten on oltava pienet ja ulkopuolen liitos teräsputkeen mieluummin vaikka liimalla lukittu liikkumattomaksi. Suunnittelijoille vinkiksi: Halvatkin laakerit toimivat, kun laakeriväli on riittävän pitkä ja varsinkin, jos kuormitus on laakerien välissä.
Kuva
Mikähän mahtaa olla noiden muoviholkkien ulkohalkaisija. Kysyn siinä mielessä, että jos sattuu tuuri, saattaisi löytyä tuonne putkeen sopiva vierintälaakeri. Laakerien väliin tarvitaan tietenkin väliholkki, sisään olakkeellinen akseli ja brikka toiseen päähän, mutta sen muutoksen jälkeen takahaarukan laakerointi toimii. Sorvi tuon tekemiseen kyllä tarvitaan.

Pikaraitkaisu lähempää kuin arvaakaan. Ja vaikka on pikaratkaisu, niin täysin toimiva mielestäni. Laakeriholkin ulkokehälle soiro olutrölkistä peltiä, ja laakeri paikoilleen. Näin muovilaakeri puristuu hiukan kasaan, asettuen sopivan tiukasti akselin ympärille. Toimii!

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lappeenranta GP - 2012

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tuolla systeemillä Härmäpyörässä oli laakerit sovitettu. Toimivat jonkin aikaa. :lol:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lappeenranta GP - 2012

Viesti Kirjoittaja jori »

Mellapelti oli ennen tarkkojen koneistusten korvikkeena laajasti. Oluttölkin kylkipelti on 0,12 mm paksua pohja ja kansi noin 0,35. Äsken mitattu Olvin tuplapukkitölkki vuodelta 2007. Jos nuo mitat ovat muuttuneet sittemmin, niin enitään vieläkin hitusen ohuemmiksi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

RTA
Viestit: 61
Liittynyt: 19 Helmi 2011, 08:28
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Lappeenranta GP - 2012

Viesti Kirjoittaja RTA »

Moi,

Nyt palauteltu mieleen kotisivujen tekoa ja videokin sinne sain lisättyä tapahtumasta:

http://performer.nettisivu.org

-Riku

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lappeenranta GP - 2013

Viesti Kirjoittaja PW »

Tapahtuma tänä vuonnakin, pitää yrittää raahautua tuonne paikalle. Tiedä vaikka "kilpailemaan" innostus. 27. 4. 2013 klo 10-17 Lappeenrannan satamassa. Electrobike-sähköpyörä firman sivuilla lupadivat olla kanssa tuolla, yksi syy lisää mennä Lappeenrantaan - samalla voi "pestä ne kissan pojat"

Petri

Viimeksi muokannut PW, 26 Huhti 2013, 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
vuoltu
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 383
Liittynyt: 02 Marras 2011, 12:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lappeenranta GP - 2012

Viesti Kirjoittaja vuoltu »

Aiheesta kukkaruukkuun. Performerin "taipale" lapsenvika on takahaarukan laakerointi joka on uuttuuttaan jo löysä ja kilometrien jälkeen välystä tulee entisestään.

Laitoin nettisivut pyörästä kokeilumielessä "vaikutusta luomaan" ja pistin kyselyä performerin valmistajalle, onko tähän ratkaisua, metallinen laakerointi muovisen sijaan. Vastasivat heti, että laittaa uudet tulemaan postissa, ei tosin ollut puhetta tuleeko muoviset taas.

Mun Performerissa on samaa vaivaa. Tuliko sieltä uusi laakerointi? Olen harkinnut sorvauttaa nylonista uudet...

Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January

RTA
Viestit: 61
Liittynyt: 19 Helmi 2011, 08:28
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Lappeenranta GP - 2012

Viesti Kirjoittaja RTA »

Moi,

Laittoi uudet laakerit valmistajatlta (performer) kun ilmoitin tästä. Simmasin vielä vähän napakammaksi kun vaihdoin, hienosti pelittää. Toimii!

Off topikkinia
Kisan jälkeen pyörä on kaupan, tai onhan se jo nyt:
http://www.huuto.net/kohteet/sahkopyora ... ref=hm_add

Olen uutta kehittelemässä vaikka vanhassa olisi vara parempi =)

PS. Saa nähdä miten kisoissa käy tänävuonna, onkohan pyörää jalostettu yhtään edellisestä ?=)

-Riku

Vastaa Viestiin