Takaiskarin huolto ja säätö

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Samanlaisia juttuja kuin Jori tuossa kertoi luin itsekkin netistä kun CLWB:n( http://www.kotinet.com/ninajukk/clwb.htm ) iskarin paikkaa hain. Siinä kun ei ole säätöjä niin piti pyörää rakentaessa hakea paikka jossa toimisi noiden periaatteiden mukaan. Oikea esijännitys oli 0-40%, käyttötarkoituksesta ja pyörästä riippuen. Maastoajoon/karkealle alustalle löysemmälle ja tasaiselle tiukemmalle. Oman iskarini asensin niin että painuu "hieman" kun kuski istuu päälle. Taitaa olla luokkaa 10-20%. Toimii hyvin kylmemmällä kelillä, mutta kesähelteellä tai suorassa auringonpaisteessa ilmeisesti öljyt löystyy ja alkaa hieman pompottamaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Ok, sain.
Stabiilissa normaalitilanteessa ei jousitella, vaan vasta kuormituksessa. Ja töyssy on se kuormitus ihan määritelmänsä mukaan. Olin kuvitellut että stabiilitilanne on painuman kanssa, ja että ulosjoustomatkaa tarvitaan kuoppien kuolettamiseen. Valtaosa töyssyistä tietysti tulee persuuksille, mutta myös kuoppia on täkäläisissä asfalteissa. Erityisesti sadepainumat (asfaltti ehjä) ovat pelottavia. Ne aiheuttavat huomattavaa epävakautta ajoon.

Tällä perusteella minulla on jousi löysällä. Se ei juuri pompota polkiessa, liekö pyörän geometrias. Mutta kuopasta vauhdilla ajaminen saa paniikkia aikaan ja pyörän muuttumisen polymorfiseksi.
Täytyypä katsoa millainen iskari etuhaarukassa on. Se on tietääkseni vaahtokumipala, joten säädöt on vähissä.

kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 281
Liittynyt: 16 Elo 2009, 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja kissaniitty »

Kiitokset vinkeistä, tilasin Manitou Radiumin bikecomponentsista. Varmaan pienimuotoinen ero 40 euron öljyiskarin ja 160 euron ilmaiskarin välillä. Toivottavasti kestää pidempään kuin vuoden :) Pumppu pitää vielä jostain hoitaa...

Timo

Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja janx »

kissaniitty kirjoitti:

Kiitokset vinkeistä, tilasin Manitou Radiumin bikecomponentsista. Varmaan pienimuotoinen ero 40 euron öljyiskarin ja 160 euron ilmaiskarin välillä. Toivottavasti kestää pidempään kuin vuoden :) Pumppu pitää vielä jostain hoitaa... Timo

Ilmoittelehan kun tulee, niin hypistellään yhdessä? Samalla voit käydä koeajelemassa meikän Paseoo tms. Raliinkin vois repiä paikalla samaan aikaan. Vois sitä elokuun alkua suunnitella.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja jori »

TKorho kirjoitti:

Ok, sain.
Stabiilissa normaalitilanteessa ei jousitella, vaan vasta kuormituksessa. Ja töyssy on se kuormitus ihan määritelmänsä mukaan. Olin kuvitellut että stabiilitilanne on painuman kanssa, ja että ulosjoustomatkaa tarvitaan kuoppien kuolettamiseen. Valtaosa töyssyistä tietysti tulee persuuksille, mutta myös kuoppia on täkäläisissä asfalteissa. Erityisesti sadepainumat (asfaltti ehjä) ovat pelottavia. Ne aiheuttavat huomattavaa epävakautta ajoon.

Tällä perusteella minulla on jousi löysällä. Se ei juuri pompota polkiessa, liekö pyörän geometrias. Mutta kuopasta vauhdilla ajaminen saa paniikkia aikaan ja pyörän muuttumisen polymorfiseksi.
Täytyypä katsoa millainen iskari etuhaarukassa on. Se on tietääkseni vaahtokumipala, joten säädöt on vähissä.

http://elkavaimentimet.wordpress.com/20 ... aato-ohje/
Tuolla mielestäni hyviä ohjeita. Noin hienoja säätöominaisuuksia ei ihan jokapojan iskareissa olekaan. Ohjeita pitää tietenkin noudattaa nojapyörässä soveltuvin osin käyttötarkoitus huomioiden.
Varsinkin kohtien 2 ja 3 perustelut (kopioitu tuohon alle) on juuri sitä, mitä yritin edellä selittää.
2. "On aina turvallisempaa, että ulosvaimennus on liian hitaalla (pakkaa iskunvaimentimen kasaan peräkkäisissä pateissa) kuin liian nopealla (seuraa katapultti ja hyppää perä ylhäällä)."

  1. "Voimakas hidas vaimennus = vakaampi pyörä = voimakkaampi “platform” = nopeampi mutta vähemmän mukava."

    Arvaisin, että iskarisi on saanut sisäänsä ilmaa, joka tuhoaa hitaan vaimennuksen tosi helposti. Suuret liikkeet vatkaavat ilman öljyn sekaan, jolloin männän molemmin puolin on ilmakuplia, eikä pieni liike pumppaa öljyä männän läpi, koska ilmakuplat joustavat paineennousun alla, eikä iskari vaimenna pieniä liikkeitä. Lisäksi arvaisin, että iskari on alunperinkin hiukan kevyemmälle kuskille viritetty eli vaimennus on alakantissa, vaikka öljy olisikin säilynyt puhtaana.

Jousen esijännityksen lisääminen pitää männän paremmin myös vajaan iskarin öljyn sisällä, eikä öljy vaahtoonnu niin helposti. Näppärä poika tietysti avaisi iskarin ja vaihtaisi jämymmät öljyt. Mutta kenellä sellaiseen olisi aikaa, tai intoa lutrata öljyjen kanssa. Helpompi tehdä omia töitään ja ostaa saadulla rahalla uudet. Jotain jää oppimatta, mutta pääsee varmasti nopeammin ajelemaan. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja janx »

Kyselin Nazcalta tosta iskarin vaihdosta. Eivät suosittele vaihtamaan pidempää iskaria kuin 152mm ilman keulan vaihtoa pyörän geometrian muuttumisen takia.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja jori »

Huomasin vasta äsken, että sanoit kiertäneesi reboundia plussalle. Saattaa olla väärä suunta. Minun logiikkani mukaan + tarkoittaa nopeampaa takaisinjoustoa ja miinus hitaampaa. Kokeile paikoillaan kiertää rebound miinukselle tappiin ja paina tarakasta. Pitäisi painua alas, mutta nousa hitaasti ylös. Jos ei tee näin, minun logiikkani on väärä ja voit kokeilla kierämällä ruuvin tappiin plussalle. Aloita siis hyvin hitaasta palautusjoustosta ja kokeile ajamalla, miltä tuntuu. Kuten tuolla edellä kirjoitin, enemmän vaimennusta, turvallisempi ja vakaampi pyörä, mutta ei aivan niin mukava. Ja jousen esijännitys niin, ettei perä painu, ennen kuin koko kuskin paino on päällä ja silloinkin vain hitusen. Siitä vaan säätämään.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Ekkotan vähän janxia: Ron (van der Woude) myös sanoi samaa että jos pidempi iskari olisi parempi niin se olisi Nazcoissa jo.

Tämä toki on kaupallinen standardinäkemys josta voi olla jotain eri mieltä, mutta tarjonta iskarimalleiksi oli sama kuin Nazcan sivuilla ja yllä jo linkitettynä. Ilmajouseksi ehdotettu Kindshockia. Pituuden muutos tosin olisi kai vähemmän kuin Nazcoissa on penkin säätövaraa, mutta uskotaan jos noin sanovat. Ron sanoi vielä hieman miettivänsä kokonaisuutta ja vaihtoehtoja, mutta veikkaan ettei sieltä mullistavaa uutta informaatiota tule.

Saatan tutustua tuohon Kindshock:iin jos tunnistan tarpeelliseksi.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja jviirret »

TKorho kirjoitti:

Tämä toki on kaupallinen standardinäkemys josta voi olla jotain eri mieltä, mutta tarjonta iskarimalleiksi oli sama kuin Nazcan sivuilla ja yllä jo linkitettynä. Ilmajouseksi ehdotettu Kindshockia. Pituuden muutos tosin olisi kai vähemmän kuin Nazcoissa on penkin säätövaraa, mutta uskotaan jos noin sanovat.

Penkin säätäminen ei muuta etupään kulmaa, toisin kuin iskarin pituuden muuttaminen. Pitkällä iskarilla keula muuttuu pystymmäksi, jättö pienenee ja vauhdissaa keulaa keskittävät voimat heikkenee.
Joustohaarukan toiminta myös heikkenee jos se nostetaan pystymmäs.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
TKorho kirjoitti:

Tämä toki on kaupallinen standardinäkemys josta voi olla jotain eri mieltä, mutta tarjonta iskarimalleiksi oli sama kuin Nazcan sivuilla ja yllä jo linkitettynä. Ilmajouseksi ehdotettu Kindshockia. Pituuden muutos tosin olisi kai vähemmän kuin Nazcoissa on penkin säätövaraa, mutta uskotaan jos noin sanovat.

Penkin säätäminen ei muuta etupään kulmaa, toisin kuin iskarin pituuden muuttaminen. Pitkällä iskarilla keula muuttuu pystymmäksi, jättö pienenee ja vauhdissaa keulaa keskittävät voimat heikkenee.
Joustohaarukan toiminta myös heikkenee jos se nostetaan pystymmäs.

Kuva
Enhän minä oikeasti tiedä, mutta näyttäisi, että tuossa pyörässä on iskarin asennolle useampi vaihtoehto ja takapään korkeutta voisi siis säätää jonkun verran. Tuon saatövaran voi tietenkin käyttää myös erimittaisen iskarin asentamiseen ilman, että etupään geometria muuttuu. Tietenkin samalla muuttuu jousen välityssuhde haarukalle, joka edellyttää säätöarvojen korjaamista tältä osin. Ilmaiskarissahan se ei ole mikään ongelma, koska siinä käsittääkseni sitä esijännitystä korjataan pumppaamalla vähän väliä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 281
Liittynyt: 16 Elo 2009, 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja kissaniitty »

janx kirjoitti:
kissaniitty kirjoitti:

Kiitokset vinkeistä, tilasin Manitou Radiumin bikecomponentsista. Varmaan pienimuotoinen ero 40 euron öljyiskarin ja 160 euron ilmaiskarin välillä. Toivottavasti kestää pidempään kuin vuoden :) Pumppu pitää vielä jostain hoitaa... Timo

Ilmoittelehan kun tulee, niin hypistellään yhdessä? Samalla voit käydä koeajelemassa meikän Paseoo tms. Raliinkin vois repiä paikalla samaan aikaan. Vois sitä elokuun alkua suunnitella.

Joo, ilmoittelen kun saan iskarin. Vähän toi Nokialle lähtö auki, ois moneen suuntaan menoa loppukesästä, tuntuu että kesäviikonloput viedään käsistä :( Heinäkuun alkupuolella ollaan lähdössä jo perinteeksi muodostuneelle Hiidenmaan-Saarenmaan turneelle. BTW: huuto.netistä tarttui meidän 7-vuotiaalle tytölle Azubin Eco 20". Saa nähdä, ylettääkö vielä polkemaan tänä kesänä...onpahan varauduttu tulevaan. Voi olla että Hasen Trets palvelee vielä tän kesän riennoissa.

Timo

Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja janx »

Sain Nazcalta vastauksen jatkokysymyksiin: Onko 165mm:kin liian pitkä Paseoon, Miten minun painolle (115kg) pitäis vakioiskari (1250lbs/in) säätää ja onko sitten mitään vaihtoehtoja vakioiskarille.

Suomennettuna vastaus oli: "115 kilon kuskilla ja 1250 lbs jousella takaiskarin liikevara saattaa ollaa liian pitkä, ja se vähentää lokasuojan ja tavaratelineen väliä liikaa. Laittamalla vahvemman jousen (esim. 1500 tai 1750) voisi olla vaihtoehto, mutta tässä tapauksessa myös 165mm iskari saattaa korjata ongelman. Pidäthän kuitenki mielessä, että pidemmällä iskarilla ei tulisi asettaa säätöä (pystyyn) alimpaan säätöportaaseen. Pyörä luultavasti muuttuu epävakaaksi suuremmilla nopeuksilla. Myös tulee huomioida, että kevyemmälle kuljettajalle pitää vaihtaa vakio 152mm iskari takaisin. En osaa sanoa parempaa iskaria vakioiskarin tilalle. Ilmaiskari todennäköisesti vaan tuo lisää ongelmia verrattuna vakioiskariin, koska vaadittava paine iskarissa tulee olemaan todella suuri tässä tapauksessa."

Että näin. Kuskista lienee järkevintä keventää ensin. :)

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Mulla oli samoja ongelmia hurricaanissa alkuperäisen takaiskarin kanssa. No vaihdoin sitten ilmaiskarin ja ongelmat loppu kun pumppasin siihen ilmaa sen verran, että ei joustanut muuta kuin pahimmissa tärskyissä. Painoa saman verran kuin sulla... Painetta iskarissa taisi olla 13-14 baria / 200 lb. Ei ole kyllä hajuaakaan mitä niissä normaalisti käytetään. Hyvin kesti pyörä ja iskari. Iskarin ostin foxcompista...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja jviirret »

eemeli kirjoitti:

Painetta iskarissa taisi olla 13-14 baria / 200 lb.

Tuommosia paineita ei sitten millä tahansa pumpulla saakkaan, kompresoreista puhumattakaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja janx »

eemeli kirjoitti:

Mulla oli samoja ongelmia hurricaanissa alkuperäisen takaiskarin kanssa. No vaihdoin sitten ilmaiskarin ja ongelmat loppu kun pumppasin siihen ilmaa sen verran, että ei joustanut muuta kuin pahimmissa tärskyissä. Painoa saman verran kuin sulla... Painetta iskarissa taisi olla 13-14 baria / 200 lb. Ei ole kyllä hajuaakaan mitä niissä normaalisti käytetään. Hyvin kesti pyörä ja iskari. Iskarin ostin foxcompista...

Hyvä tietää. Laitoin kyselyä mainitsemaasi liikkeeseen. :)

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin