Takaiskarin huolto ja säätö

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja jooseha »

terppa kirjoitti:

Sailalle Hurrikaaniin sitä jo mallailin mutta pitäisi tehdä yläkiinnikkeet uusiksi.

Eikös siinä ole alurunko? Hieman mutkistaa tilannetta.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja terppa »

jooseha kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Sailalle Hurrikaaniin sitä jo mallailin mutta pitäisi tehdä yläkiinnikkeet uusiksi.

Eikös siinä ole alurunko? Hieman mutkistaa tilannetta.

Meinasin jos pulttaisi vanhoihin kiinnikkeisiin irtopalikat, joskus oli Pioneerissa sillä lailla ja hyvin pelitti. Semmoinen pieni suunnitteluvirhe tuossa on, että nykyinen tai ihan mikä vaan iskari mahtuu pelkästään ensimmäiseen kiinnitysreikään kiinni, uudemmissa rungoissa kuvien perusteella iskarin kiinnitys on ihan toisenlainen.

Nyt tuossa on dnm iskari kiinni ja se ainakin mun alla joustaa aika tavalla ylämäessä polkemisen tahtiin. Pitää katsoa miten muuttuu kun tulee oikean kokoinen haarukka ja vähän pystymmäksi muuttuu ajoasento.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Niin no joo, totta. Halvimmillaan taisin löytää huollon hintaan 114e, mutta siihen tulee sitten vielä iskarin lähettämis- ja paluukulut päälle ja jos siitä onkin joku osa rikki niin ei kuulu huollon hintaan. Joten taidatte olla oikeassa, ei kannata. Mä vaan jotenkin häkellyin siitä kun sanottiin siitä huollon tarpeesta ja aloin miettiä että ei tää nyt kovin käytännölliseltä kuulosta.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Premnas kirjoitti:

Niin no joo, totta. Halvimmillaan taisin löytää huollon hintaan 114e, mutta siihen tulee sitten vielä iskarin lähettämis- ja paluukulut päälle

PItäisikin yrittää jossain koeajaa jousitettua nojakkia, niin voisi muodostaa mielikuvan siitä, onko jousitus ja iskunvaimennus hintansa, painonsa ja vaivansa väärtti. Minulla kun on nojakissa molemmat päät jäykkiä. Sen sitten huomaa siitä, että pyöräteiden katkeamat hakkaavat runkoon kyllä. Joskus olisi kiva päästä kokeilemaan, miten paljon se jousitus oikein auttaa tähän ja onko siitä sitten vastavuoroisesti jotain haittaa...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja Premnas »

ajarmala kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Niin no joo, totta. Halvimmillaan taisin löytää huollon hintaan 114e, mutta siihen tulee sitten vielä iskarin lähettämis- ja paluukulut päälle

PItäisikin yrittää jossain koeajaa jousitettua nojakkia, niin voisi muodostaa mielikuvan siitä, onko jousitus ja iskunvaimennus hintansa, painonsa ja vaivansa väärtti. Minulla kun on nojakissa molemmat päät jäykkiä. Sen sitten huomaa siitä, että pyöräteiden katkeamat hakkaavat runkoon kyllä. Joskus olisi kiva päästä kokeilemaan, miten paljon se jousitus oikein auttaa tähän ja onko siitä sitten vastavuoroisesti jotain haittaa...

Ite voisin taas haluta kokeilla jousittamatonta nojakkia jotta näkisi miten paljon tien epätasaisuus iskee selkään. Mulla ei ole selkävaivoja mutta esim. tuomiokirkkotorilla kivetyksellä täristää melkoisesti vaikka onkin takajousitus. Millanen se mahtaisi olla ajaa ilman jousitusta. Toisaalta niin epätasainen pinta on vähemmistössä ajettuihin kilometreihin verrattuna.

Ai niin, löysin Bike24:stä Manitoun 152mm vaimentimen hintaan 174,90 (ilman kiinnikkeitä). Maksaahan nuo uudet enempi kuin huollon hinta olisi, mutta yllättävän kallista on huoltaa. Melkeinpä samaan hintaan saa täälläpäin koko pyörän täyshuollon.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ota iskari pois ja laita vaikka tilapäisesti puutappi tilalle . Niin kyllä rupeet kaipaan iskaria takas . :mrgreen:

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja Premnas »

^ Mielessä on käyny kokeilla laittaa joku tappi tilalle :D ...

Tosiaan sillon ku ajan tuomiokirkkotorin kivetyksellä niin takajousituksesta huolimatta esim. silmälasit tärisevät päässä, onneks ei sentään niin paljoa että se näkökykyä haittaisi.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Nojanalle kirjoitti:

Ota iskari pois ja laita vaikka tilapäisesti puutappi tilalle . Niin kyllä rupeet kaipaan iskaria takas . :mrgreen:

Aika moni ajaa jäykkäperäisellä :wink: Pitkälti maku/rengastusasia kaipaako tiellä ajaessa jousitusta.

Premnas kirjoitti:

^ Mielessä on käyny kokeilla laittaa joku tappi tilalle :D ...

Kumielementti voisi olla kätevä. Sallii pikku jouston, mutta on huoltovapaa=mahdoton huoltaa :roll: Eikä hinta hirvitä jos pitää uusia.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja Saukki »

terppa kirjoitti:

Semmoinen pieni suunnitteluvirhe tuossa on, että nykyinen tai ihan mikä vaan iskari mahtuu pelkästään ensimmäiseen kiinnitysreikään kiinni, uudemmissa rungoissa kuvien perusteella iskarin kiinnitys on ihan toisenlainen.

Ainakin Rock Shox mahtuu Hurricanen iskarikiinnikkeisiin. Ahdasta on, mutta sopii. Rakoa jää ehkä reilu milli :lol:

image.jpeg

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Baskeri
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 518
Liittynyt: 10 Elo 2012, 20:34
Paikkakunta: Oulu

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja Baskeri »

Dnm 22. Sain yllättäin vaihdettua Manitou Radiumimiin ottamalla Dnm:stä toisen
holkin. Pikkusen alumiinipaperia fylliksi. Hyvin toimii. Azub 5 on ajokki.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja terppa »

Saukki kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Semmoinen pieni suunnitteluvirhe tuossa on, että nykyinen tai ihan mikä vaan iskari mahtuu pelkästään ensimmäiseen kiinnitysreikään kiinni, uudemmissa rungoissa kuvien perusteella iskarin kiinnitys on ihan toisenlainen.

Ainakin Rock Shox mahtuu Hurricanen iskarikiinnikkeisiin. Ahdasta on, mutta sopii. Rakoa jää ehkä reilu milli :lol:

image.jpeg

Kohtuullisen tarkka mitoitus :) uudemmissa kiinnitys on vissiin muuttunut ihan toisenlaiseksi? Iskarikin on ihan eri asennossa.

Kuva

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin