Takaiskarin huolto ja säätö

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kuva
Kyllä siihen oikean pumpun tarvitset. Tavallisella ei sinna paljon saa. :wink:http://www.bikeshop.fi/Shockmate_iskari ... a/pPU2528/ Täältä nappasin tän kuvan. :lol:

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja Syväri »

mhelander kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Tällä puheella tilasin ilmaiskarin. Eikös niihin saa tavallisella pyöränpumpullakin ilmaa? 12 bar lähtee tuosta mun pumpusta et pitäs riittää.

Joo. Eri asia on riittääkö se... riippuu sun jousituksen geometriasta. En muista paljonko mun möykkäriin panin ilmaa mutta 10bar tai yli taisi olla joten Lezyne Mini Road -pumpun äärirajoilla oltais.

Tuon mun iskarin kylkiäisenä tulleen pumpun painemittari on kohtuu tarkka, verrattuna Lezynen letkun varsi malliin ainakin.

Mä kun en näistä juuri ymmärrä niin pakko lähtee kokeilemaan jollain :D 190mm pituus ja 59mm stroke, tosta vois laskee nopeesti et maksimi liike tolla clwb:llä olis 120mm luokkaa. Ei siinä pitäs suuria paineita tarvita kunhan ei lähe pompottamaan.

Nojanalle; lähinnä tarkotin että venttiili on sama tai mukana tulee adapteri. Perus jalkapumpullakin saa yli 10bar. On mulla tuossa sitten järeä jalkapumppukin jolla sais 250 bar.. :D ilmakiväärin täyttämiseen tehty. Liittimet vaan puuttuu..

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja jori »

Eikös nuo välityssuhteet iskarilta akselille ole tavallisesti kolmen luokkaa -enemmänkin. Tuon perusteella saattaisi hyvinkin riittää tuo 10 bar paineeksi, kun sinulla näyttäisi olevan välitys jouselta akselille vain kaksi, etkä sinä vielä ainakaan viime kesänä ollut mikään tonnikeiju. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jori kirjoitti:

Eikös nuo välityssuhteet iskarilta akselille ole tavallisesti kolmen luokkaa -enemmänkin. Tuon perusteella saattaisi hyvinkin riittää tuo 10 bar paineeksi, kun sinulla näyttäisi olevan välitys jouselta akselille vain kaksi, etkä sinä vielä ainakaan viime kesänä ollut mikään tonnikeiju. :mrgreen:

Tarkistin, 500mm nivelestä dropouteille, 170mm iskariin, eli vipusuhde jotain 3,1. Joo, ei mulla mitään hätää. Tuuli vie mennessään :)

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Oliskohan apua iskarin suojauksessa sisäkumin pätkästä jonka venyttäis päälle, ja vaikka nipparilla alhaalta kiinni. Unohtu ostaa tuollainen valmis suoja, kympin se toki olis maksanut..

Aattelis että tiivisteet on nopeaa entiset jos hiekkaa tms pöllyää vähänkin tohon päälle.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Syväri kirjoitti:

Oliskohan apua iskarin suojauksessa sisäkumin pätkästä jonka venyttäis päälle, ja vaikka nipparilla alhaalta kiinni. Unohtu ostaa tuollainen valmis suoja, kympin se toki olis maksanut..

Aattelis että tiivisteet on nopeaa entiset jos hiekkaa tms pöllyää vähänkin tohon päälle.

On muuten hyvä idea munkin ilmaiskarin päälle. Nimittäin on paikassa jonne nappularengas syytää kaiken sonnan. Iskarissa on toki hyvät tiivisteet mutta kuinka kauan... ja eihän siinä ole kuin 50mm iskun pituus joten sisugummi pysynee ja kestänee siinä ihan hyvin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja Syväri »

mhelander kirjoitti:

On muuten hyvä idea munkin ilmaiskarin päälle. Nimittäin on paikassa jonne nappularengas syytää kaiken sonnan. Iskarissa on toki hyvät tiivisteet mutta kuinka kauan... ja eihän siinä ole kuin 50mm iskun pituus joten sisugummi pysynee ja kestänee siinä ihan hyvin.

Sen verran oon lukenut juttuja noitte hajoamisesta et en tiiä onko ne tiivisteet niin hyvät välttämättä :D Muttamutta. Täytyy kokeilla jos joskus saa clwb:n ajoon. Kosteutta sinne suojan sisään kuulemma kertyy aika helposti.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja Premnas »

kissaniitty kirjoitti:

Juhan kysymys tuli mullakin mieleen: onko 150mm iskarisuosituksia? Itellä (ja vaimolla) menossa jo toiset DNM DV-22:t ja ei voi kestäviksi kehua: noin vuoden ajon jälkeen öljyt tulee pihalle parin viikon aikana...onko noita mahdollista edes huoltaa? Janx: kato jousen LBS-lukema. Sun painoisella pitäis olla vähintään 750 LBS jousi, varsinkin jos meinaa mitään mukana kuljettaa. Mulla oli Azubissa alunperin just toi DNM MM-22AR muistaakseni 650 LBS jousella ja täydellä retkivarustuksella pohjasi pienimmissäkin töyssyissä. Olis kiva löytää joku laadukas öljyiskari, ei jaksaisi joka vuosi ostaa samaa paskaa tilalle...ilmaiskarit taasen on turhan tyyriitä :(.

Timo

Ahaa jollain muullakin on tullut öljyt tuosta iskarista ulos. Mulla on ilmeisesti valunut pikku hiljaa ja nyt vasta huomasin sen kun rupes pitää ääntä. Kesti se kuitenkin 3,5 vuotta ja yli 12300km. Pitäiskö tästä nyt sitten ajatella että hyvin se kuitenkin kesti, vai? Pompottanut ei, mutta pari kertaa pääsi pohjaamaan kun oli kuormaa ja pomppuinen tie. Tietysti nyt kiinnostaa että pitääkö pyörä laittaa saman tein telakalle kunnes saan uuden jousen jostain hommattua että uskaltaako tuolla ajaa metriäkään enää, mitä voi pahimmillaan sattua? Tarttis kuitenkin ens viikollakin kulkea joka päivä 13 km. Eikä ole edes varapyörää, tarttisi olla tällaisia tilanteita varten. Katselin kanssa noita ilmaiskareita niin kalliita ovat. Ja siihen tarvitsee sen pumpunkin?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3840
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Ittelläni on iskariin tarkoitettu neopreeni suojasukka. Eikä ole vielä tullu öljyt pihalle, mutta ilmaiskari kannattaa hinnasta huolimatta. Se vaan on niin paljon parempi.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Tietysti nyt kiinnostaa että pitääkö pyörä laittaa saman tein telakalle kunnes saan uuden jousen jostain hommattua että uskaltaako tuolla ajaa metriäkään enää, mitä voi pahimmillaan sattua? Tarttis kuitenkin ens viikollakin kulkea joka päivä 13 km. Eikä ole edes varapyörää, tarttisi olla tällaisia tilanteita varten. Katselin kanssa noita ilmaiskareita niin kalliita ovat. Ja siihen tarvitsee sen pumpunkin?

Ei minusta mitään vaaraa aiheudu vaikka öljyttömällä iskarilla ajelee. Perä vaan jää pomppimaan joka töyssyn jälkeen ja todennäköisesti pompottaa myös polkemisen tahtiin.
Tietenkin jos tapanasi on vetää pomppuisia alamäkiä tuhatta ja sataa niin vaaraa aiheuttaa tilanteet joissa perä käy pompotuksen takia ilmassa. Tällöin ohjattavuus kärsii.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Niin siis se öljy on siellä vaan hiljentämässä niitä takaisinpotkuja? Vitsit kun olen perillä jousituksen periaatteista. Onhan siinä vielä ihan toimiva jousi, niinpä niin.

Ei ole ollut tapana vetää pompuista täysillä, vahingot tietty erikseen. Ilmaiskari houkuttaisi mutta siihen tarvii sen ylimääräsen pumpun ja entä jos tarvii matkan varrella säätää. Toisaalta eipä tuota haka-avaintakaan tuu kannettua mukana...

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Niin siis se öljy on siellä vaan hiljentämässä niitä takaisinpotkuja?

Näin juuri, hidastaa jousituksen liikkeitä. http://fi.wikipedia.org/wiki/Iskunvaimennin

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mites muuten olette huoltaneet näitä ilmaiskareita, vai oletteko lähettäneet/vieneet johonkin asiaan vihkiytyneeseen putiikkiin huoltoon? Mulle selvisi just eilen että Suomessakaan taida kovin montaa liikettä olla jotka huoltavat iskareita. Jostain syystä tuli välittömästi sellanen olo että jos täytyy alkaa säännöllisesti lähetellä iskareita johonkin niin taidan hommata jousittamattoman pyörän :oops: . Muutenki tullu viime aikoina sellainen olo että mitä vähemmän ropaamista, sen parempi.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mulla ei ole ilmaiskaria, mutta enpä viitsisi ainakaan maantiekäytössä olevaa huoltaa/huollattaa. Pitää vaan varren puhtaana ja korjaa tai vaihtaa sitten kun joskus pitkän ajan päästä hajoaa. Ei autoissakaan iskareita tai ilmapalkeita huolleta ja kestävät vähintään satojatuhansia kilometrejä.
Iskarin huolto taitaa tarkoittaa tiivisteiden ja öljyn vaihtamista :? Maastoajossa voi olla tarvetta, kun ajetaan iskari paskaisena tiivisteet rikki, jolloin öljyyn päsee ilmaa.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja terppa »

Jos vanhassa, useamman vuoden käytössä olleessa on jotain vikaa ja uuden saa satasella niin ostaisin (olen ostanut) uuden ja säilyttänyt vanhan varaiskarina kun huolto saattaa aika lähelle saman maksaa? tai ainakin kuvittelen näin. Tai tossa mun tapauksessa se ilmaiskari toimi talvella liian epävakaasti mutta kesäkäytössä menisi, itseasiassa Sailalle Hurrikaaniin sitä jo mallailin mutta pitäisi tehdä yläkiinnikkeet uusiksi.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin