Sain Nazcalta vastauksen jatkokysymyksiin: Onko 165mm:kin liian pitkä Paseoon, Miten minun painolle (115kg) pitäis vakioiskari (1250lbs/in) säätää ja onko sitten mitään vaihtoehtoja vakioiskarille.
Suomennettuna vastaus oli: "115 kilon kuskilla ja 1250 lbs jousella takaiskarin liikevara saattaa ollaa liian pitkä, ja se vähentää lokasuojan ja tavaratelineen väliä liikaa. Laittamalla vahvemman jousen (esim. 1500 tai 1750) voisi olla vaihtoehto, mutta tässä tapauksessa myös 165mm iskari saattaa korjata ongelman. Pidäthän kuitenki mielessä, että pidemmällä iskarilla ei tulisi asettaa säätöä (pystyyn) alimpaan säätöportaaseen. Pyörä luultavasti muuttuu epävakaaksi suuremmilla nopeuksilla. Myös tulee huomioida, että kevyemmälle kuljettajalle pitää vaihtaa vakio 152mm iskari takaisin. En osaa sanoa parempaa iskaria vakioiskarin tilalle. Ilmaiskari todennäköisesti vaan tuo lisää ongelmia verrattuna vakioiskariin, koska vaadittava paine iskarissa tulee olemaan todella suuri tässä tapauksessa."
Minä saan tuosta vaikutelman, ettei kyseinen henkilö ymmärrä asiasta mitään. Painavan kuskin pitää suurentaa esijännitystä, mikä enintään pienentää liikevaraa, varsinkin jos on lyhyt vähäkierteinen jousi, kuten sinulla. Ei se joustoliike sen syvempi ole painavalla, kuin kevyellä kuskilla, kunhan esijännitykset on oikein säädetty. Kierrä nyt vaan sitä mutteria siinä iskarin päällä niin paljon alemmas, että jousto istuuduttaessa on lähes olematon ja rebound ruuvi lähes kiinni. Tuon esijännitysmutterin kiertäminen vastaa ilmaiskarin paineen lisäystä, ei jousivakion suurenemista.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Minä saan tuosta vaikutelman, ettei kyseinen henkilö ymmärrä asiasta mitään. Painavan kuskin pitää suurentaa esijännitystä, mikä enintään pienentää liikevaraa, varsinkin jos on lyhyt vähäkierteinen jousi, kuten sinulla. Ei se joustoliike sen syvempi ole painavalla, kuin kevyellä kuskilla, kunhan esijännitykset on oikein säädetty. Kierrä nyt vaan sitä mutteria siinä iskarin päällä niin paljon alemmas, että jousto istuuduttaessa on lähes olematon ja rebound ruuvi lähes kiinni. Tuon esijännitysmutterin kiertäminen vastaa ilmaiskarin paineen lisäystä, ei jousivakion suurenemista.
Joo, näin mä olen tehnytkin. Tämä keskustelu onkin minun osaltani muuttunut lähinnä tulevaa varten mahdolliseksi iskarin vaihdon selvittelyksi. Melko hyväksi sain säädettyä viimeksi esijännitystä kiristämällä, ja reboundia pitää vielä säätää. Flunssa perhana sotki tämän vkl ajosuunnitelmat. Vielä kun sais korjattua täristävät etujarrut...
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Kuinkakohan kauan noi takaiskarit ylipäätään yleensä kestää? Yritin katsella omasta takaiskarivihkosta mutta en saanut selvää mikä se niistä on. Se kyllä tuli selväksi että on tainnut unohtua iskarin huolto multa enkä ole lainkaan varma onko pyöräliikekään siihen koskenut kertaakaan. Semmoista olen huomannut että ajan saatossa löystynyt, ei siis vaimenna enää yhtä hyvin. Alussa kiersin sen tiukemmalle.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Kuinkakohan kauan noi takaiskarit ylipäätään yleensä kestää? Yritin katsella omasta takaiskarivihkosta mutta en saanut selvää mikä se niistä on. Se kyllä tuli selväksi että on tainnut unohtua iskarin huolto multa enkä ole lainkaan varma onko pyöräliikekään siihen koskenut kertaakaan. Semmoista olen huomannut että ajan saatossa löystynyt, ei siis vaimenna enää yhtä hyvin. Alussa kiersin sen tiukemmalle.
Kierrä lisää. Se jousi pikku hiljaa kuoleentuu, joten tuota täytyy silloin tällöin kiristellä. Samat ohjeet sinullekin kuin Janxille. Se iso jousen yläpään mutteri niin paljon alemmas, ettei perä painu, kuin ihan vähän istuuduttaessa. Kun iskarin liike tällä tempulla siirtyy lähelle päätyä, pysyy öljykin paremmin puhtaana, eikä isompaa huoltoa tarvitse tehdä. Nojapyörän iskari kyllä kestää maailman tappiin, jos se pidetään tarpeeksi kireällä. Eihän nojapyörällä ajeta niin pahoissa paikoissa, että iskari käyttäisi koko liikematkaansa kuin silloin tällöin -tuskin edes kerran päivässä. Maastopyörällä se hakkaa koko ajan, jos oikein kovaa painetaan ja sitten hörppää ilmaa sekaan, vaahtouttaa öljyt. Vaahto ei enää vaimenna niin hyvin, jolloin pohjaanlyönnit lisääntyvät entisestään ja ilmaa imeytyy lisää jne. Kaasuiskarit vähän auttavat tähän, mutta eivät nekään ikuisia ole kovassa käytössä. Mutterin kiertämistä alas päin vastaa ilmaiskarissa ilmanpaineiden lisääminen. Ilmaiskari ei ole sama kuin kaasuiskari. Tai siis kaasuiskarissa voi olla ilmajousi, mutta myös kierrejousi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Höh. Seuraava ongelma, kun mies väitti että siihen tarvii jonkun työkalun jolla saa jousen kasaan siksi aikaa kun kiertää sitä mutteria, tai muuten kierteet eivät tykkää. Miksei niissä ohjeissa ikinä puhuta mistään työkaluista vai olenko mä vaan tyhmä? Luulin että sitä kädellä kierretään. Ja sitten vielä kuvassa mainittu "safety ring", no eipä tossa näytä mitään rinkulaa olevan turvana. Onko se siksi voinut kiertyä takaisin löysäksi? Ei tajua.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Väännä ja kiristä vaan . Kyllä ne kierteet kestää. Ainoa mitä voit tehdä on työntää kynsin sellaista jousimaista oorengasta lähemmäksi sitä mutteria . Toimii lukittemena jos siellä sellainen on. Kyllä kai siihen mutteriin on tuökalu . Mutta kyllä se käsin vääntämällä pitäs mennä. Eikä siihen jouseen pyöräpuolelta kai mitään jousityökaöuja ole. Että vääntämään vaan ja lenkille.
Riittäisikö puristamiseen ihan tavallinen (metallinen) askartelupuristin?
Putkipihdeilläkin voisi saada vähän voimaa purettua, mutta sitä operoimaan tarvitaan sitten kaveri.
Tarviin joka tapauksessa miehen avuksi tuohon säätöön. Mutta miten te muut säädätte jousen kireälle? Käytättekö jotain puristimia ensin jousen kasaan ja sitten kierrätte mutteria, jonka jälkeen vapautatte jousen?
Eihän tuo normiajossa pohjaa ikinä eikä se istuessa painu kasaan kovin paljoa mutta silti noissa isoissa kanttareissa vaikka hiljaa menisi, kun laskeutuu kanttarilta asvaltille niin tök. Ei vaan riitä.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Väännä ja kiristä vaan . Kyllä ne kierteet kestää.
Olen saanut purettavakseni kaksi täysjoustomastopyörää ja kummankin takaiskarista on kierteet sileänä...
Jukka
Johtuskohan siitä että kierteet on rutikuivat ja näkyvillä osilla vielä kuraa & likaa kun on mutteria kierretty. Nimittäin jos kierteet on säätöhetkellä puhtaat ja olleet aina voidellut niin tuskin ne jengat ihan säätämällä iskaristakaan katoaa...
Väännä ja kiristä vaan . Kyllä ne kierteet kestää.
Olen saanut purettavakseni kaksi täysjoustomastopyörää ja kummankin takaiskarista on kierteet sileänä...
Jukka
Johtuskohan siitä että kierteet on rutikuivat ja näkyvillä osilla vielä kuraa & likaa kun on mutteria kierretty. Nimittäin jos kierteet on säätöhetkellä puhtaat ja olleet aina voidellut niin tuskin ne jengat ihan säätämällä iskaristakaan katoaa...
Oon samaamieltä, koska muuten ne pettäis kun siihen pyörän päälle istuu ja niihin kohdistuva voima kasvaa.
Putsaus, kuivaus, öljyäminen moottoriöljyllä mutterin yläpuolelta ja vartin paussi öljyn imeytymisen ajaksi. Ensin mutteria ylös ja vasta sitten kireämmälle.
Jos ei näppivoima riitä öljyisen mutterin kanssa, tällaisen haka-avaimen saa Biltemasta alle neljällä eurolla.
On tärkeää, ettei yritä väkisin suoraan kireämmälle. Sinne alapuolelle kertyy jousen päästä maalia ja muuta likaa, joka kiilautuu helposti kierteeseen. Kun mutterin kiertää ensin ylös, öljy leviää kierteeseen paremmin ja irrottaa kierteeseen tarttuneen lian. Aina kun kierre jumittaa käännetään takaisin siihen suuntaan, josta tultiin, niin väliin kiilautunut lika pääsee rullautumaan parempaan paikkaan kiilautumastaan raosta. Näissä hommissa on hyvä noudattaa ohjetta "ei väkisin, vaan väsyttämällä"
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma