Takaiskarin huolto ja säätö

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja eemeli »

jviirret kirjoitti:
eemeli kirjoitti:

Painetta iskarissa taisi olla 13-14 baria / 200 lb.

Tuommosia paineita ei sitten millä tahansa pumpulla saakkaan, kompresoreista puhumattakaan.

Jukka

Iskaripumppu on hyvä tuohon tarkoitukseen. Toimi ainakin mulla...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja jori »

janx kirjoitti:

Sain Nazcalta vastauksen jatkokysymyksiin: Onko 165mm:kin liian pitkä Paseoon, Miten minun painolle (115kg) pitäis vakioiskari (1250lbs/in) säätää ja onko sitten mitään vaihtoehtoja vakioiskarille.

Suomennettuna vastaus oli: "115 kilon kuskilla ja 1250 lbs jousella takaiskarin liikevara saattaa ollaa liian pitkä, ja se vähentää lokasuojan ja tavaratelineen väliä liikaa. Laittamalla vahvemman jousen (esim. 1500 tai 1750) voisi olla vaihtoehto, mutta tässä tapauksessa myös 165mm iskari saattaa korjata ongelman. Pidäthän kuitenki mielessä, että pidemmällä iskarilla ei tulisi asettaa säätöä (pystyyn) alimpaan säätöportaaseen. Pyörä luultavasti muuttuu epävakaaksi suuremmilla nopeuksilla. Myös tulee huomioida, että kevyemmälle kuljettajalle pitää vaihtaa vakio 152mm iskari takaisin. En osaa sanoa parempaa iskaria vakioiskarin tilalle. Ilmaiskari todennäköisesti vaan tuo lisää ongelmia verrattuna vakioiskariin, koska vaadittava paine iskarissa tulee olemaan todella suuri tässä tapauksessa."

Minä saan tuosta vaikutelman, ettei kyseinen henkilö ymmärrä asiasta mitään. Painavan kuskin pitää suurentaa esijännitystä, mikä enintään pienentää liikevaraa, varsinkin jos on lyhyt vähäkierteinen jousi, kuten sinulla. Ei se joustoliike sen syvempi ole painavalla, kuin kevyellä kuskilla, kunhan esijännitykset on oikein säädetty. Kierrä nyt vaan sitä mutteria siinä iskarin päällä niin paljon alemmas, että jousto istuuduttaessa on lähes olematon ja rebound ruuvi lähes kiinni. Tuon esijännitysmutterin kiertäminen vastaa ilmaiskarin paineen lisäystä, ei jousivakion suurenemista.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja terppa »

mulla on 165mm ilmaiskari ja sen vaikutukset ajo-ominaisuuksiin oli pelkästään positiiviset, voihan se olla, että 152 millinen olisi parempi...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja janx »

jori kirjoitti:

Minä saan tuosta vaikutelman, ettei kyseinen henkilö ymmärrä asiasta mitään. Painavan kuskin pitää suurentaa esijännitystä, mikä enintään pienentää liikevaraa, varsinkin jos on lyhyt vähäkierteinen jousi, kuten sinulla. Ei se joustoliike sen syvempi ole painavalla, kuin kevyellä kuskilla, kunhan esijännitykset on oikein säädetty. Kierrä nyt vaan sitä mutteria siinä iskarin päällä niin paljon alemmas, että jousto istuuduttaessa on lähes olematon ja rebound ruuvi lähes kiinni. Tuon esijännitysmutterin kiertäminen vastaa ilmaiskarin paineen lisäystä, ei jousivakion suurenemista.

Joo, näin mä olen tehnytkin. Tämä keskustelu onkin minun osaltani muuttunut lähinnä tulevaa varten mahdolliseksi iskarin vaihdon selvittelyksi. Melko hyväksi sain säädettyä viimeksi esijännitystä kiristämällä, ja reboundia pitää vielä säätää. Flunssa perhana sotki tämän vkl ajosuunnitelmat. Vielä kun sais korjattua täristävät etujarrut...

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Kuinkakohan kauan noi takaiskarit ylipäätään yleensä kestää? Yritin katsella omasta takaiskarivihkosta mutta en saanut selvää mikä se niistä on. Se kyllä tuli selväksi että on tainnut unohtua iskarin huolto multa enkä ole lainkaan varma onko pyöräliikekään siihen koskenut kertaakaan. Semmoista olen huomannut että ajan saatossa löystynyt, ei siis vaimenna enää yhtä hyvin. Alussa kiersin sen tiukemmalle.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

Kuinkakohan kauan noi takaiskarit ylipäätään yleensä kestää? Yritin katsella omasta takaiskarivihkosta mutta en saanut selvää mikä se niistä on. Se kyllä tuli selväksi että on tainnut unohtua iskarin huolto multa enkä ole lainkaan varma onko pyöräliikekään siihen koskenut kertaakaan. Semmoista olen huomannut että ajan saatossa löystynyt, ei siis vaimenna enää yhtä hyvin. Alussa kiersin sen tiukemmalle.

Kierrä lisää. Se jousi pikku hiljaa kuoleentuu, joten tuota täytyy silloin tällöin kiristellä. Samat ohjeet sinullekin kuin Janxille. Se iso jousen yläpään mutteri niin paljon alemmas, ettei perä painu, kuin ihan vähän istuuduttaessa. Kun iskarin liike tällä tempulla siirtyy lähelle päätyä, pysyy öljykin paremmin puhtaana, eikä isompaa huoltoa tarvitse tehdä. Nojapyörän iskari kyllä kestää maailman tappiin, jos se pidetään tarpeeksi kireällä. Eihän nojapyörällä ajeta niin pahoissa paikoissa, että iskari käyttäisi koko liikematkaansa kuin silloin tällöin -tuskin edes kerran päivässä. Maastopyörällä se hakkaa koko ajan, jos oikein kovaa painetaan ja sitten hörppää ilmaa sekaan, vaahtouttaa öljyt. Vaahto ei enää vaimenna niin hyvin, jolloin pohjaanlyönnit lisääntyvät entisestään ja ilmaa imeytyy lisää jne. Kaasuiskarit vähän auttavat tähän, mutta eivät nekään ikuisia ole kovassa käytössä. Mutterin kiertämistä alas päin vastaa ilmaiskarissa ilmanpaineiden lisääminen. Ilmaiskari ei ole sama kuin kaasuiskari. Tai siis kaasuiskarissa voi olla ilmajousi, mutta myös kierrejousi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Höh. Seuraava ongelma, kun mies väitti että siihen tarvii jonkun työkalun jolla saa jousen kasaan siksi aikaa kun kiertää sitä mutteria, tai muuten kierteet eivät tykkää. Miksei niissä ohjeissa ikinä puhuta mistään työkaluista vai olenko mä vaan tyhmä? Luulin että sitä kädellä kierretään. Ja sitten vielä kuvassa mainittu "safety ring", no eipä tossa näytä mitään rinkulaa olevan turvana. Onko se siksi voinut kiertyä takaisin löysäksi? Ei tajua.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Väännä ja kiristä vaan . Kyllä ne kierteet kestää. Ainoa mitä voit tehdä on työntää kynsin sellaista jousimaista oorengasta lähemmäksi sitä mutteria . Toimii lukittemena jos siellä sellainen on. Kyllä kai siihen mutteriin on tuökalu . Mutta kyllä se käsin vääntämällä pitäs mennä. Eikä siihen jouseen pyöräpuolelta kai mitään jousityökaöuja ole. Että vääntämään vaan ja lenkille. :lol:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Väännä ja kiristä vaan . Kyllä ne kierteet kestää.

Olen saanut purettavakseni kaksi täysjoustomastopyörää ja kummankin takaiskarista on kierteet sileänä... :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Riittäisikö puristamiseen ihan tavallinen (metallinen) askartelupuristin?
Putkipihdeilläkin voisi saada vähän voimaa purettua, mutta sitä operoimaan tarvitaan sitten kaveri.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tarviin joka tapauksessa miehen avuksi tuohon säätöön. Mutta miten te muut säädätte jousen kireälle? Käytättekö jotain puristimia ensin jousen kasaan ja sitten kierrätte mutteria, jonka jälkeen vapautatte jousen?

Eihän tuo normiajossa pohjaa ikinä eikä se istuessa painu kasaan kovin paljoa mutta silti noissa isoissa kanttareissa vaikka hiljaa menisi, kun laskeutuu kanttarilta asvaltille niin tök. Ei vaan riitä.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Väännä ja kiristä vaan . Kyllä ne kierteet kestää.

Olen saanut purettavakseni kaksi täysjoustomastopyörää ja kummankin takaiskarista on kierteet sileänä... :roll:

Jukka

Johtuskohan siitä että kierteet on rutikuivat ja näkyvillä osilla vielä kuraa & likaa kun on mutteria kierretty. Nimittäin jos kierteet on säätöhetkellä puhtaat ja olleet aina voidellut niin tuskin ne jengat ihan säätämällä iskaristakaan katoaa...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja Wacky »

mhelander kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Väännä ja kiristä vaan . Kyllä ne kierteet kestää.

Olen saanut purettavakseni kaksi täysjoustomastopyörää ja kummankin takaiskarista on kierteet sileänä... :roll:

Jukka

Johtuskohan siitä että kierteet on rutikuivat ja näkyvillä osilla vielä kuraa & likaa kun on mutteria kierretty. Nimittäin jos kierteet on säätöhetkellä puhtaat ja olleet aina voidellut niin tuskin ne jengat ihan säätämällä iskaristakaan katoaa...

Oon samaamieltä, koska muuten ne pettäis kun siihen pyörän päälle istuu ja niihin kohdistuva voima kasvaa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Väännä ja kiristä vaan . Kyllä ne kierteet kestää.

Olen saanut purettavakseni kaksi täysjoustomastopyörää ja kummankin takaiskarista on kierteet sileänä... :roll:

Johtuskohan siitä että kierteet on rutikuivat ja näkyvillä osilla vielä kuraa & likaa kun on mutteria kierretty.

Todennäköisesti näin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja jori »

Putsaus, kuivaus, öljyäminen moottoriöljyllä mutterin yläpuolelta ja vartin paussi öljyn imeytymisen ajaksi. Ensin mutteria ylös ja vasta sitten kireämmälle.

Jos ei näppivoima riitä öljyisen mutterin kanssa, tällaisen haka-avaimen saa Biltemasta alle neljällä eurolla.
Kuva
On tärkeää, ettei yritä väkisin suoraan kireämmälle. Sinne alapuolelle kertyy jousen päästä maalia ja muuta likaa, joka kiilautuu helposti kierteeseen. Kun mutterin kiertää ensin ylös, öljy leviää kierteeseen paremmin ja irrottaa kierteeseen tarttuneen lian. Aina kun kierre jumittaa käännetään takaisin siihen suuntaan, josta tultiin, niin väliin kiilautunut lika pääsee rullautumaan parempaan paikkaan kiilautumastaan raosta. Näissä hommissa on hyvä noudattaa ohjetta "ei väkisin, vaan väsyttämällä"

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin